Jackie

Bliver sur når hun skal spise...

18 indlæg i dette emne

Lige for tiden er det en kamp at få Dicte til at spise noget som helst! Hun vil for det første KUN selv, hvilket også er fint, det skal hun jo lære alligevel. Men hun spiser næsten ingenting før hun bare begynder at lege med maden og ikke spiser mere overhovedet. Hun spiser måske 3 rugbrødshapsere før hun begynder at kaste med rugbrøden og banke gaflen ned i bordet og hælde mælken udover sig selv! Grr så frustrerende det er :P hvis vi forsøger at hjælpe hende til, at maden altså skal ind i munden, så bliver hun stiktosset, ryster på hovedet og presser læberne sammen!

What to do?

Skal man bare finde sig i at hun næsten ikke får spist noget?

Hvis vi bruger ekstremt lang tid på det, kan vi godt få måltidet i hende ved at fingerfodre hende, og give hende en hapser når hun tilfældigvis har munden åben. Når hun får maden i munden på denne måde, som en overraskelse, er hun ikke sur og spiser det fint, men det føles også bare lidt som at "tvangsfodre" hende :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her er O også begyndt at ville selv, istedet for at vi fodrer. Jeg har haft held med en blanding af at give hende en hapser uden hun opdager det, sætte det på en gaffel og så spiser hun det derfra eller give hende det foran sig så hun selv kan tage stykkerne. Det tager lang tid, og jeg syntes jeg giver med hver halve time for at hun er ordentlig mæt. Men tænker det er en fase, og fordi der sker så meget og de skal koncentrere sig om det, er det svært at holde koncentrationen og fokus i længere tid af gangen. Så længe i prøver så godt i kan og hun får noget ned ville jeg bare tage det roligt med det, og så tilbyde lidt oftere. 

 

Håber at det går over snart  :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrid vil også kun spise selv.

Hvis vi giver hende en tallerken med rugbrødshapser eller hvad hun nu skal have, så begynder hun også hurtigt at lege med maden, smide det ned til katten :D , eller mase det inden i hænderne.

Så vi giver hende et stykke af gangen og lægger det foran hende, og så tager hun det og spiser det.

Det virker som om at hun ikke rigtig kan overskue hvis der ligger en hel masse mad foran hende, men hvis der kun ligger et stykke/et par stykker, så går det helt fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrid vil også kun spise selv.

Hvis vi giver hende en tallerken med rugbrødshapser eller hvad hun nu skal have, så begynder hun også hurtigt at lege med maden, smide det ned til katten :D , eller mase det inden i hænderne.

Så vi giver hende et stykke af gangen og lægger det foran hende, og så tager hun det og spiser det.

Det virker som om at hun ikke rigtig kan overskue hvis der ligger en hel masse mad foran hende, men hvis der kun ligger et stykke/et par stykker, så går det helt fint :)

 

Ja det er også det vi gør, det tror jeg virker godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah kan sagtens vaere ligesaadan, men her kan det hjaelpe simpelthen at gaa fra bordet og lade ham selv om det, mens jeg laver noget andet saadan omkring ham(laegger toej sammen, toemmer opvasker etc..). Ofte er fokus ikke godt og saa sent som igaar, spiste Noah som en gal, lige indtil jeg sagde til M " han spiser godt". Saa var lige som om "det goer jeg i hvert fald ikke mere nu, du siger saadan". Saa jeg rejste mig og fandt nat ble, pyjamas frem og arrangerede, alt imens Noah igen kastede sig over maden :) 

 

Boern har i bund og grund kun fuld kontrol over hvad der kommer ind og hvad der kommer ud. Saa hvis hun ikke vil kontrolleres, saa kan hun her selv kontrollere. Signalet fra Noah opfanges hos mig saadan her: lad mig vaere, naar jeg spiser.

 

Men det er jo ikke sikkert, det er det, der skal til hos jer... Jeg ved godt, det er frustrerende, men proev at give lidt slip - ogsaa paa bekymringerne over maengden af mad.  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps, to gafler og saa at preloade er ogsaa en god model her :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er O også begyndt at ville selv, istedet for at vi fodrer. Jeg har haft held med en blanding af at give hende en hapser uden hun opdager det, sætte det på en gaffel og så spiser hun det derfra eller give hende det foran sig så hun selv kan tage stykkerne. Det tager lang tid, og jeg syntes jeg giver med hver halve time for at hun er ordentlig mæt. Men tænker det er en fase, og fordi der sker så meget og de skal koncentrere sig om det, er det svært at holde koncentrationen og fokus i længere tid af gangen. Så længe i prøver så godt i kan og hun får noget ned ville jeg bare tage det roligt med det, og så tilbyde lidt oftere. 

 

Håber at det går over snart  :kram2

Det er de samme ting vi prøver. Hun får selv gaflen med en hapser på, og enten spiser hun den af gaflen eller også leger hun med den, og så forsøger jeg at give hende en hapser med fingrene imens hun er optaget af gaflen. Det virkede i et stykke tid, men nu er hun bare helt umulig og nogle måltider vil hun absolut INGENTING. Hun tager hapseren af gaflen og kaster den på gulvet. Spytter hapseren jeg giver hende i munden ud. Nogle gange tager hun pålægget af hapseren og spiser det, men kaster rugbrødet på gulvet. Hun er en lille terrorist er hun :P

Men måske det er en god idé hurtigere at "give op" hvis hun er helt umulig og så tilbyde mad igen kort tid efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrid vil også kun spise selv.

Hvis vi giver hende en tallerken med rugbrødshapser eller hvad hun nu skal have, så begynder hun også hurtigt at lege med maden, smide det ned til katten :D , eller mase det inden i hænderne.

Så vi giver hende et stykke af gangen og lægger det foran hende, og så tager hun det og spiser det.

Det virker som om at hun ikke rigtig kan overskue hvis der ligger en hel masse mad foran hende, men hvis der kun ligger et stykke/et par stykker, så går det helt fint :)

Jeg tør slet ikke stille en hel tallerken foran hende, den ryger 100% sikkert på gulvet med det samme :D hvis ikke det er med gaflen lægger jeg også kun én hapser foran hende.. Men ofte ryger den så bare på gulvet nu, efter hun har kvast den lidt med hånden :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah kan sagtens vaere ligesaadan, men her kan det hjaelpe simpelthen at gaa fra bordet og lade ham selv om det, mens jeg laver noget andet saadan omkring ham(laegger toej sammen, toemmer opvasker etc..). Ofte er fokus ikke godt og saa sent som igaar, spiste Noah som en gal, lige indtil jeg sagde til M " han spiser godt". Saa var lige som om "det goer jeg i hvert fald ikke mere nu, du siger saadan". Saa jeg rejste mig og fandt nat ble, pyjamas frem og arrangerede, alt imens Noah igen kastede sig over maden :) 

 

Boern har i bund og grund kun fuld kontrol over hvad der kommer ind og hvad der kommer ud. Saa hvis hun ikke vil kontrolleres, saa kan hun her selv kontrollere. Signalet fra Noah opfanges hos mig saadan her: lad mig vaere, naar jeg spiser.

 

Men det er jo ikke sikkert, det er det, der skal til hos jer... Jeg ved godt, det er frustrerende, men proev at give lidt slip - ogsaa paa bekymringerne over maengden af mad.  :kiss

Jeg tror du har ret i det med fokus. Hun virker godt nok som om hun elsker opmærksomheden omkring det, og det måske distraherer hende fra at hun rent faktisk er sulten og skal spise. Så er det sjovere at gøre mor frustreret :P i går fik vi hende til at spise aftensmad ved at være begejstret og klappe hver gang hun åbnede munden for gaflen eller selv tog gaflen i munden. Men det tænker jeg heller ikke kan være en god løsning? :P men det virkede nu altså i går aftes!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var også en del af vejen frem for os :)

 

Ellers så har vi brugt meget at han selv får nogle hapsere / noget på gaflen, og så når han så sidder og forsøger at stikke i maden, så giver vi ham en i munden som han pænt spiser. Han skal have et eller andet i hånden - gerne en gaffel eller ske - så han selv kan prøve samtidig med at vi hjælper ham. Pt er han på vej mod at han selv vil stikke ned i tallerknen, og at vi slet ikke må give ham noget, men "kun" må pre-loade gaflen. Igår aftes var det modellen med at vi pre-loadede gaflen, brugte en anden gaffel til at tilbyde ham mad med indimellem og så spiste han primært med en gaffel i den ene hånd som vi havde preloaded og fingrene på den anden. Der har hollandaise-sovs helt om i nakken og alt var smurt ind, men han var pave stolt og spiste mere end storesøster på 5 år :lol :lol :lol

 

Det er virkelig et spørgsmål for os om at prøve os frem... han bliver også gal og smider med maden hvis det ikke lige passer ham.

Ja det plejer at være præcist det der virker herhjemme også, men lige nu er hun bare gået helt i baglås med det mad, og nogle måltider går så galt, at hun måske spiser 5 mundfulde og resten ender på gulvet. Vi har altid 2-3 spiseredskaber med ved bordet, så hun kan holde noget selv og blive fodret med noget andet. Det virker bare ikke så effektivt lige pt :( Argh det er frustrerende! Men vil blive ved med at forsøge med den her metode.. :) Og håbe på det her bare er en kort fase!

Er nu ret glad for at høre det er et ret generelt problem :) Dicte har altid været lidt besværlig angående mad i perioder, så jeg frygtede lidt, at det er sådan HUN er, men det er godt at høre at mange andre også er sådan i perioder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrid vil også kun spise selv.

Hvis vi giver hende en tallerken med rugbrødshapser eller hvad hun nu skal have, så begynder hun også hurtigt at lege med maden, smide det ned til katten :D , eller mase det inden i hænderne.

Så vi giver hende et stykke af gangen og lægger det foran hende, og så tager hun det og spiser det.

Det virker som om at hun ikke rigtig kan overskue hvis der ligger en hel masse mad foran hende, men hvis der kun ligger et stykke/et par stykker, så går det helt fint :)

Sådan har James det også, et stykke ad gangen ellers bliver det en leg.

Men j spiser generelt meget, men nogle dage næsten intet, nu har vi vænnet os til det og stresser ikke så meget over det længere. Men held og lykke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har på fornemmelsen, at det kan have noget med en voksende tand at gøre! Hendes tunge kører uafbrudt på gummen i undermunden, hvor hendes tand nr 2 lige er brudt igennem overfladen, og når hun får mad i munden, der kræver at blive tygget en del på, så spytter hun det ud. Som om det gør ondt at tygge på! Det virker i hvert fald nemmere for hende at spise blød mad lige pt! Kan det ikke være derfor??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, the joys of teething  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har på fornemmelsen, at det kan have noget med en voksende tand at gøre! Hendes tunge kører uafbrudt på gummen i undermunden, hvor hendes tand nr 2 lige er brudt igennem overfladen, og når hun får mad i munden, der kræver at blive tygget en del på, så spytter hun det ud. Som om det gør ondt at tygge på! Det virker i hvert fald nemmere for hende at spise blød mad lige pt! Kan det ikke være derfor??

 

O ville slet ikke spise brød eller andet der skulle tygges da hun fik tænder, samme når hun er syg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

O ville slet ikke spise brød eller andet der skulle tygges da hun fik tænder, samme når hun er syg :)

Det er da helt sikkert derfor! No wonder hun blir så sur, hvis det gør ondt på pigebarnet! :rolleyes Tænk vi ikke har tænkt på det noget før...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah kan sagtens vaere ligesaadan, men her kan det hjaelpe simpelthen at gaa fra bordet og lade ham selv om det, mens jeg laver noget andet saadan omkring ham(laegger toej sammen, toemmer opvasker etc..). Ofte er fokus ikke godt og saa sent som igaar, spiste Noah som en gal, lige indtil jeg sagde til M " han spiser godt". Saa var lige som om "det goer jeg i hvert fald ikke mere nu, du siger saadan". Saa jeg rejste mig og fandt nat ble, pyjamas frem og arrangerede, alt imens Noah igen kastede sig over maden :)

Boern har i bund og grund kun fuld kontrol over hvad der kommer ind og hvad der kommer ud. Saa hvis hun ikke vil kontrolleres, saa kan hun her selv kontrollere. Signalet fra Noah opfanges hos mig saadan her: lad mig vaere, naar jeg spiser.

Men det er jo ikke sikkert, det er det, der skal til hos jer... Jeg ved godt, det er frustrerende, men proev at give lidt slip - ogsaa paa bekymringerne over maengden af mad. :kiss

Ha hvor sjovt, William er lige modsat. Hvis jeg så meget som kigger væk så smider han med maden, kaster med koppen og spytter mad ud. Han insisterer på min fulde opmærksomhed (altså jeg må gerne spise selv), får han den så spiser han pænt.

Han kan dog ikke overskue mere end 3-4 stykker mad foran sig, det er i hvert fald sjældent. Så laver han kaos.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da helt sikkert derfor! No wonder hun blir så sur, hvis det gør ondt på pigebarnet! :rolleyes Tænk vi ikke har tænkt på det noget før...

 

Jeg blev også ved med at tilbyde hende det i noget tid fordi jeg ikke kunne forstå hvorfor… lige indtil jeg kom i tanke om tænderne :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha hvor sjovt, William er lige modsat. Hvis jeg så meget som kigger væk så smider han med maden, kaster med koppen og spytter mad ud. Han insisterer på min fulde opmærksomhed (altså jeg må gerne spise selv), får han den så spiser han pænt.

Han kan dog ikke overskue mere end 3-4 stykker mad foran sig, det er i hvert fald sjældent. Så laver han kaos.

 

Her kan det ogsaa godt fungere at komme 4 stykker mad udenfor tallerkenen - skoere unger! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER