TroldeMor

TroldeMors Kage-tråd :) - Fødselsdagskage til Charlie #108

125 indlæg i dette emne

Ville lige dele et par billeder af min første fondant-kage...

Det skulle egentlig have været en lyseblå øve-dåbskage....

Meeeeeeen nu er det jo i aften vi skal heppe på vores drenge i finalen....

Så jeg sadlede lidt om.... og her er så resultatet smile.gif

40xTM.jpg

qHdmZ.jpg

vp0ve.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ER DU VILD .. du er god :) og så din første, det er vist dt man kalder et naturtalent :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op hvor er den den fin :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er godt nok fin :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig flot første forsøg!!!

Der skal vist ikke særlig mange øve-gange til, for du er proff!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ej hvor er den fin..

Rigtig flot lavet, når det er din første.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mmmmmm den ser god ud.. :sandie:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Damn.. Du er da et naturtalent søde :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er godt nok flot af en første gangs kage at være... vi må da helt sikkert vinde nu....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er den fin :)

Hvad har du inden i den??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihhh tak skal i have :loveshower :glad

Jeg glæder mig allerede til at prøve igen :D

Jeg har brugt cacaobunde og rutebil-creme indeni....

Men den er lige blevet en tand for sød, og der mangler noget hindbærmousse eller frugtstykker eller noget andet frisk i den...

Jeg var nødt til at give op til sidst, og der skal eller meget til, før det bliver for sødt for mig :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Halløj halløj - hva skuer mit øje... en kagekreatør in the making :balloon

Rigtig flot første forsøg du har lavet der må jeg nok sige... med den kage, kan man godt se, at der ikke går længe inden du overhaler andre af os (MIG) indenom...

Ærgerligt med fyldet - det skal du nok hurtigt komme efter... sådan noget gør man nemlig kun én gang :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op, hvor er den flot... er vildt imponeret...

Og den ser rigtig god ud... MUMS

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow :respekt Du bliver da en rigtig kagehaj :D Den er rigtig flot og ligner bestemt ikke et første forsøg ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du sej! :gp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

I er simpelthen søde er i :loveshower

Tusind tak for roserne!! :blush

Men men men... Jeg havde da lige nogle steder undervejs, hvor jeg godt kunne have brugt lidt prof. hjælp :P

Så nu kommer jeg lige med en række mere eller mindre dumme spørgsmål... Og så håber jeg der er en ægte kagehaj der gider bruge lidt tid på at svare :)

1. Hvad fylder i indeni jeres kager, så det ikke bliver sødt på sødt på sødt?

2. Smørcreme... Jeg havde nok et lag på kagen på ca en halv centimeter... Og synes altså det blev lidt klamt! Jeg brugte en gummi-dejskraber til at smøre det på med, og cremen hang mere fast på skraberen end på kagen. Er det bare sådan, eller gik jeg ned på udstyr? For det ville da være rart hvis man kunne undgå SÅ tykt et lag.

Og gør det en forskel hvis man tilsætter noget smag til cremen (essens) bliver den så mindre klam?

3. Smooooth-hed... Som i nok også kan se på billederne, havde jeg lidt problemer med at gøre kagen helt glat... Jeg tænkte på bagefter, om jeg skulle have glattet mere på smørcremen efter den havde kølet nogle timer... Den var hvert fald ikke særlig nem at arbejde med da den var blød...

Eller kunne jeg havde glattet kagen med fondant på, inden jeg pyntede?

4. Pynt.... Jeg brugte vand til at lime pynten fast... men synes jeg fik fedtet for meget med det, og lavet "vand-mærker" på overfladen af kagen... Kan man lægge pynten på med noget værktøj? Eller brugte jeg bare den forkerte lim?

5. At overtrække.... Det gik faktisk overraskende nemt med at fremstille og lægge overtrækket på kagen... Men jeg kunne altså ikke helt få bugt med folderne... Så jeg valgte at samle dem på ét sted... SÅ man i det mindste kunne vende kagen med den pæne side til :P

Var jeg bare for utålmodig? Eller kan man skære folden væk, og lime fondanten sammen til sidst? (man kan lige se folden på første billede i højre side)

Det var vist det for nu :D

Det ville være fedt hvis der var en barmhjertig sjæl der kunne hjælpe mig :toot

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I er simpelthen søde er i :loveshower

Tusind tak for roserne!! :blush

Men men men... Jeg havde da lige nogle steder undervejs, hvor jeg godt kunne have brugt lidt prof. hjælp :P

Så nu kommer jeg lige med en række mere eller mindre dumme spørgsmål... Og så håber jeg der er en ægte kagehaj der gider bruge lidt tid på at svare :)

1. Hvad fylder i indeni jeres kager, så det ikke bliver sødt på sødt på sødt?

2. Smørcreme... Jeg havde nok et lag på kagen på ca en halv centimeter... Og synes altså det blev lidt klamt! Jeg brugte en gummi-dejskraber til at smøre det på med, og cremen hang mere fast på skraberen end på kagen. Er det bare sådan, eller gik jeg ned på udstyr? For det ville da være rart hvis man kunne undgå SÅ tykt et lag.

Og gør det en forskel hvis man tilsætter noget smag til cremen (essens) bliver den så mindre klam?

3. Smooooth-hed... Som i nok også kan se på billederne, havde jeg lidt problemer med at gøre kagen helt glat... Jeg tænkte på bagefter, om jeg skulle have glattet mere på smørcremen efter den havde kølet nogle timer... Den var hvert fald ikke særlig nem at arbejde med da den var blød...

Eller kunne jeg havde glattet kagen med fondant på, inden jeg pyntede?

4. Pynt.... Jeg brugte vand til at lime pynten fast... men synes jeg fik fedtet for meget med det, og lavet "vand-mærker" på overfladen af kagen... Kan man lægge pynten på med noget værktøj? Eller brugte jeg bare den forkerte lim?

5. At overtrække.... Det gik faktisk overraskende nemt med at fremstille og lægge overtrækket på kagen... Men jeg kunne altså ikke helt få bugt med folderne... Så jeg valgte at samle dem på ét sted... SÅ man i det mindste kunne vende kagen med den pæne side til :P

Var jeg bare for utålmodig? Eller kan man skære folden væk, og lime fondanten sammen til sidst? (man kan lige se folden på første billede i højre side)

Det var vist det for nu :D

Det ville være fedt hvis der var en barmhjertig sjæl der kunne hjælpe mig :toot

Se der kan jeg være dig behjælpelig... Har efterhånden lavet en del kager også før jeg fik anskaffet mig udstyret og stod også med samme dilemmaer i sin tid.

1: jeg vælger altid fyld med kontrastsmag, men som stadig smager fantastisk sammen - fx chokolade og bær, surt og sødt osv. Den jeg laver mest er hvid chokolademousse og brombærmousse - et kæmpe hit! Du kan også nøjes med én slags fyld, fx hvis jeg laver after eight fyld, så bruger jeg kun after eight mousse og ikke andet. Jeg vælger så min bund med omhu, så den passer godt til smagen. Det gør jeg nu uanset (ville fx aldrig selv kunne finde på at servere en kage med chokoladebunde, chokolademousser og chokoladesmørcreme, medmindre jeg fik det på bestilling)

2: Uhh jeg er for længst gået fra at bruge alm. smørcreme og sværger til svejtisk smørcreme - det er lettere at arbejde med, luftigere og så smager det ikke så tungt i kagen. Jeg kan sagtens sende dig opskriften, hvis du gerne vil prøve det. Det tager lidt mere tålmodighed at lave det, men det er bestemt det værd i sidste ende også for kagens udseende. Jeg vil anbefale dig at købe sådan en fætter her, når du skal smøre dine kager op:

3490.jpg

Jeg kunne ikke leve uden den - det er mit vigtigste værktøj og så smøre jeg kagen op 2-3 gange inden jeg overtrækker den med fondant, det hjælper nemlig til at få den mere glat, hvilket føre mig til dit næste spørgsmål,

3:Lad din kage falde til, når du har lagt fyldet i (gerne i 3-4 timer eller natten over) dernæst smøre du kagen op første gang - sætter den i køleskabet i 2-3 timer igen, smøre op en gang til og hvis du er tilfreds her behøver du ikke gøre mere. Du sætter den lige i køleskabet igen i 2-3 timer og lader den stivne op. Herefter kan du overtrække den og så bruger du sådan en dims her til at smoothe med til sidst inden du pynter:

1272.jpg

Den hjælper med at glatte overfladen og få nogle fine kanter...

4: Du må aldrig bruge vand på fondant - det får fondanten til at smelte. I stedet kan du bruge spiseligt lim (edible glue), tyloselim eller ganske alm. pasteuriseret æggehvide.

5: Det med at slippe af med folder handler om teknik - ikke andet og se lige den her video, så bliver du straks meget klogere:

Håber det hjalp lidt på kagekunstens mysterier ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Armen Agnethe..... du er jo intet mindre end fantastisk... Jeg vil straks suge dine gode råd til mig... :balloon

Og jeg vil meget gerne have opskriften på svejtsisk smørcreme! :glad

Når du smører op flere gange... bliver det så ikke et tykt lag til sidst?

Og putter du smag i din smørcreme?

(hehe... ja, giv fanden en lillefinger osv..... men bare sig til hvis du bliver træt at spørgsmål ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså - nu er jeg ikke den super erfarne kagelaver - men kastede mig ud i selv at lave bryllupskagen sidste år, så det blev da til nogle prøvekager. Hvis du er på søster-BK, så har jeg lavet en guide med billeder med mine erfaringer - sig til, hvis jeg skal sende et link.

1. Hvad fylder i indeni jeres kager, så det ikke bliver sødt på sødt på sødt?

Jeg er ret vild med en jordbær/mascarpone creme - igen opskriften er på søster-BK

2. Smørcreme... Jeg havde nok et lag på kagen på ca en halv centimeter... Og synes altså det blev lidt klamt! Jeg brugte en gummi-dejskraber til at smøre det på med, og cremen hang mere fast på skraberen end på kagen. Er det bare sådan, eller gik jeg ned på udstyr? For det ville da være rart hvis man kunne undgå SÅ tykt et lag.

Og gør det en forskel hvis man tilsætter noget smag til cremen (essens) bliver den så mindre klam?

Jeg synes også smørcremen er alt alt alt for ulækker. Jeg fandt en opskrift på creme-cheese-creme og den synes jeg er et hit! Havde dog overhovedet ikke en halv centimeter på.

3. Smooooth-hed... Som i nok også kan se på billederne, havde jeg lidt problemer med at gøre kagen helt glat... Jeg tænkte på bagefter, om jeg skulle have glattet mere på smørcremen efter den havde kølet nogle timer... Den var hvert fald ikke særlig nem at arbejde med da den var blød...

Eller kunne jeg havde glattet kagen med fondant på, inden jeg pyntede?

Jeg glattede også kagen efter fondant var kommet på. Jeg har dog kun arbejde med hjemmelavet fondant af skumfiduser, aner ikke om det gør en forskel.

4. Pynt.... Jeg brugte vand til at lime pynten fast... men synes jeg fik fedtet for meget med det, og lavet "vand-mærker" på overfladen af kagen... Kan man lægge pynten på med noget værktøj? Eller brugte jeg bare den forkerte lim?

Pas, se ovenstående...

5. At overtrække.... Det gik faktisk overraskende nemt med at fremstille og lægge overtrækket på kagen... Men jeg kunne altså ikke helt få bugt med folderne... Så jeg valgte at samle dem på ét sted... SÅ man i det mindste kunne vende kagen med den pæne side til :P

Var jeg bare for utålmodig? Eller kan man skære folden væk, og lime fondanten sammen til sidst? (man kan lige se folden på første billede i højre side)

Dette problem havde jeg også - og før jeg indså det var et spørgsmål om tålmodighed, så betrak jeg faktisk kagen af to omgange - første lavede jeg et langt bånd som dækkede kanten af kagen, og så lavede jeg et låg, som dækkede toppen. Samlingen på "hjørnet" af kagen blev så pyntet med frosting.

Efterfølgende har jeg dog fået selvlært mig teknikken, så jeg ingen folder får.

Håber du kunne bruge mine erfaringer til noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså - nu er jeg ikke den super erfarne kagelaver - men kastede mig ud i selv at lave bryllupskagen sidste år, så det blev da til nogle prøvekager. Hvis du er på søster-BK, så har jeg lavet en guide med billeder med mine erfaringer - sig til, hvis jeg skal sende et link.

1. Hvad fylder i indeni jeres kager, så det ikke bliver sødt på sødt på sødt?

Jeg er ret vild med en jordbær/mascarpone creme - igen opskriften er på søster-BK

2. Smørcreme... Jeg havde nok et lag på kagen på ca en halv centimeter... Og synes altså det blev lidt klamt! Jeg brugte en gummi-dejskraber til at smøre det på med, og cremen hang mere fast på skraberen end på kagen. Er det bare sådan, eller gik jeg ned på udstyr? For det ville da være rart hvis man kunne undgå SÅ tykt et lag.

Og gør det en forskel hvis man tilsætter noget smag til cremen (essens) bliver den så mindre klam?

Jeg synes også smørcremen er alt alt alt for ulækker. Jeg fandt en opskrift på creme-cheese-creme og den synes jeg er et hit! Havde dog overhovedet ikke en halv centimeter på.

3. Smooooth-hed... Som i nok også kan se på billederne, havde jeg lidt problemer med at gøre kagen helt glat... Jeg tænkte på bagefter, om jeg skulle have glattet mere på smørcremen efter den havde kølet nogle timer... Den var hvert fald ikke særlig nem at arbejde med da den var blød...

Eller kunne jeg havde glattet kagen med fondant på, inden jeg pyntede?

Jeg glattede også kagen efter fondant var kommet på. Jeg har dog kun arbejde med hjemmelavet fondant af skumfiduser, aner ikke om det gør en forskel.

4. Pynt.... Jeg brugte vand til at lime pynten fast... men synes jeg fik fedtet for meget med det, og lavet "vand-mærker" på overfladen af kagen... Kan man lægge pynten på med noget værktøj? Eller brugte jeg bare den forkerte lim?

Pas, se ovenstående...

5. At overtrække.... Det gik faktisk overraskende nemt med at fremstille og lægge overtrækket på kagen... Men jeg kunne altså ikke helt få bugt med folderne... Så jeg valgte at samle dem på ét sted... SÅ man i det mindste kunne vende kagen med den pæne side til :P

Var jeg bare for utålmodig? Eller kan man skære folden væk, og lime fondanten sammen til sidst? (man kan lige se folden på første billede i højre side)

Dette problem havde jeg også - og før jeg indså det var et spørgsmål om tålmodighed, så betrak jeg faktisk kagen af to omgange - første lavede jeg et langt bånd som dækkede kanten af kagen, og så lavede jeg et låg, som dækkede toppen. Samlingen på "hjørnet" af kagen blev så pyntet med frosting.

Efterfølgende har jeg dog fået selvlært mig teknikken, så jeg ingen folder får.

Håber du kunne bruge mine erfaringer til noget :)

TUSIND tak for dine gode råd!! :kram2 :glad

Det lyder super lækkert med den der jordbær/mascarpone creme :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Armen Agnethe..... du er jo intet mindre end fantastisk... Jeg vil straks suge dine gode råd til mig... :balloon

Og jeg vil meget gerne have opskriften på svejtsisk smørcreme! :glad

Når du smører op flere gange... bliver det så ikke et tykt lag til sidst?

Og putter du smag i din smørcreme?

(hehe... ja, giv fanden en lillefinger osv..... men bare sig til hvis du bliver træt at spørgsmål ;) )

Jeg vil helt sikkert gerne hjælpe, så spørg bare løs :)

Opskriften får du lige på en PM og jeg putter ikke mere smørcreme på for hver gang jeg smøre kagen op, kun hvis der er ujævnheder på kagen - jeg glatter bare hver gang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hey Troldemor... Hvor er du fra? For jeg bor i Ikast og det kunne da være sjovt, hvis vi lavede lidt kage sjov en dag??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du bare super sej.... :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER