Maj83

Er autostole med isofix mere sikre?

21 posts in this topic

Vores bil har isofix beslag. Men hvad er egentlig sikrest isofix eller sele?

Alle tests siger stort set, at isofix er det sikreste, så det holder jeg mig personligt til. Jeg har aldrig prøvet at sætte autostolen fast med sele, men med isofix er det i hvert snyde enkelt, fordi man bare sætter sædet på plads med 1 enkelt klik. Alene af den grund vil jeg klart anbefale dig at ofre et isofix beslag, hvis du har mulighed for det.

Annonce ♥

Ekspedienten i babysam sagde til os at de fleste ulykker hvor der sker skade på baby sker når man har fastgjort stolen forkert. Isofix er idiotsikkert, modsat at sætte stolen fast med selen. Derfor vil vi altid vælge isofix :)

Annonce ♥

En korrekt monteret stol med sele er i princippet ligeså sikker, problemet er at mange spænder den forkert med sele. Derfor har vi valgt isofix så vi ikke skal være bange for at gøre det forkert.

Annonce ♥

Jeg må indrømme at jeg ikke har læst så flittigt i diverse tests med autostole, men da ekspedienten skubbede til to autostole, der var sat fast i sådan et "demobilsæde" med henholdsvist sele og isofix, der følte jeg mig mest trygt ved isofixen :)

Annonce ♥

Annonce ♥

Isofix er IKKE idiotsikkert!

Det er til gengaeld rigtigt, at isofix minimerer risikoen for fejlmontering, men man skal altsaa ikke vaere skraasikker OG saa kan en fejlmonteret isofix stol vaere mere fatal end en selemonteret. 

Andre faktorer:

Er stolenegnet til den paagaeldende bil? 

og er den fittet korrekt?

En korrekt selemonteret bagudvemdt stol er mere sikker end en korrekt end en fremadvendt isifix stol. 

Jeg skal hellere end gerne finde frem til mine kilder, men har sgi ikke tid nu  :balloons

Annonce ♥

En korrekt selemonteret bagudvemdt stol er mere sikker end en korrekt end en fremadvendt isifix stol.

Men det handler vel mere om bagudvendt/fremadvendt end om sele/iso? :) Det sikreste er vel stadig en bagudvendt isofix stol? :)

Annonce ♥

Okay, jeg kan nu slet ikke se hvordan man kan sætte den forkert i, så jeg mener den er ret idiotsikker!

Annonce ♥

Okay, jeg kan nu slet ikke se hvordan man kan sætte den forkert i, så jeg mener den er ret idiotsikker!

Enig - jeg kan heller ikke se hvordan man kan sætte den forkert i. Stolen markerer tydeligt, hvis den ikke er sat korrekt i.

Annonce ♥

Men det handler vel mere om bagudvendt/fremadvendt end om sele/iso? :) Det sikreste er vel stadig en bagudvendt isofix stol? :)

Det har jeg forstaaet er en forkert antagelse... Netop fordi man gaar og er saa skraasikker, saa tror man at en ISOFIX pr definition er korrekt monteret og sidder i den rigtige bil i forhold til stolen, fordi den passer til det isofix. 

En korrekt monteret bagudvendt  og vel"fitted" autostol er sikker uanset om iso eller sele. Det er en helt forkert antagelse, at de selemonterede er mindre sikre end isofixmonterede. De bagundvendte, der gaar op til 25 kg er jo selemonterede, fordi ISO ikke kan holde til mere end 18 kg. Og flere af dem har den svenske PLUStest som godkendelse - den er hardcore g naar ikke de oevrige europaeiske test til sokkeholderne. Ikke at jeg siger, at FDM/ADAC osv er uden vaegt, for de er immervaek godt, at nogen tester de autostole. Men mange stole faar saa daarligt resultat pga monteringen eller komfort som bagudvent og ikke sikkerheden, at det er misvisende, i mine oejne. Det er jo en skam, fordi en sikker autostol er saa vaesentlig i forhold til ens barns liv og lemmer. 

Not my words, at den kan monteres forkert med iso, men det kan den jo tilsyneladende og saa er det ogsaa vigtigt, at stolen passer i den paagaeldende bil. Det er jo ikke automatisk tilfaeldet, bare fordi en bil har isofix... 

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt at isofix ikke skulle kunne holde til over 18 kilo. Jeg har forsøgt at søge på det og kan intet finde om det.

Vi har en autostol op til 36 kilo siddende i isofix, hvor vores søn som vejer 21 kilo sidder. Så hvis det passer isofix ikke kan holde, så vil jeg meget gerne have et link til det.

Ifølge dette link www.autostol.dk/regler-om-autostole/ så er 96 % af autostole med isofix korrekt monteret og kun 30 % med sele korrekt monteret. Det gør i min verden isofix mest sikker da den ihvertfald er mere idiotsikker :) Ifølge det link kan man også spænde stole fra 15-36 kilo fast i isofix.

Annonce ♥

Det har jeg forstaaet er en forkert antagelse... Netop fordi man gaar og er saa skraasikker, saa tror man at en ISOFIX pr definition er korrekt monteret og sidder i den rigtige bil i forhold til stolen, fordi den passer til det isofix.

En korrekt monteret bagudvendt og vel"fitted" autostol er sikker uanset om iso eller sele. Det er en helt forkert antagelse, at de selemonterede er mindre sikre end isofixmonterede. De bagundvendte, der gaar op til 25 kg er jo selemonterede, fordi ISO ikke kan holde til mere end 18 kg. Og flere af dem har den svenske PLUStest som godkendelse - den er hardcore g naar ikke de oevrige europaeiske test til sokkeholderne. Ikke at jeg siger, at FDM/ADAC osv er uden vaegt, for de er immervaek godt, at nogen tester de autostole. Men mange stole faar saa daarligt resultat pga monteringen eller komfort som bagudvent og ikke sikkerheden, at det er misvisende, i mine oejne. Det er jo en skam, fordi en sikker autostol er saa vaesentlig i forhold til ens barns liv og lemmer.

Not my words, at den kan monteres forkert med iso, men det kan den jo tilsyneladende og saa er det ogsaa vigtigt, at stolen passer i den paagaeldende bil. Det er jo ikke automatisk tilfaeldet, bare fordi en bil har isofix...

Jeg læser det lidt som en række argumenter "udenom" isofix.

En forkert monteret autostol er selvfølgelig farlig - uanset hvad.

Og jeg tror også på at bagudvendt er mere sikker end fremadvendt. Hvis de bagudvendte stole i de højere vægtklasser så er selebaserede, så kan jeg godt være enig i, at de i det samlede billede er mere sikre.

Men hvis vi snakker "ren" og korrekt monteret iso/sele, så tror jeg bestemt på det, når jeg hører at isofix er sikrest.

Men det betyder selvfølgelig ikke, at hvis man bare vælger en hvilken som helst stol med isofix, så er man sikker ;)

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt at isofix ikke skulle kunne holde til over 18 kilo. Jeg har forsøgt at søge på det og kan intet finde om det.

Vi har en autostol op til 36 kilo siddende i isofix, hvor vores søn som vejer 21 kilo sidder. Så hvis det passer isofix ikke kan holde, så vil jeg meget gerne have et link til det.

Ifølge dette link www.autostol.dk/regler-om-autostole/ så er 96 % af autostole med isofix korrekt monteret og kun 30 % med sele korrekt monteret. Det gør i min verden isofix mest sikker da den ihvertfald er mere idiotsikker :) Ifølge det link kan man også spænde stole fra 15-36 kilo fast i isofix.

Bagudvendte autostole til og med 18 kg maa have isofix. Derefter skal de monteres med sele. 15-36 kf forudvendt kan godt monteres med isofix. 

Jeg læser det lidt som en række argumenter "udenom" isofix.

En forkert monteret autostol er selvfølgelig farlig - uanset hvad.

Og jeg tror også på at bagudvendt er mere sikker end fremadvendt. Hvis de bagudvendte stole i de højere vægtklasser så er selebaserede, så kan jeg godt være enig i, at de i det samlede billede er mere sikre.

Men hvis vi snakker "ren" og korrekt monteret iso/sele, så tror jeg bestemt på det, når jeg hører at isofix er sikrest.

Men det betyder selvfølgelig ikke, at hvis man bare vælger en hvilken som helst stol med isofix, så er man sikker ;)

Det med roedt er lige praecis min pointe :) 

ISOFIX er jo for pokker ikke andet end skidegodt og ja, det mindsker risikoen for fejlmontering. Jeg er ikke imod isofix og ser ikke isofix som noget daarligt. Men i og med at jeg ikke har isofix i min Fiat Punto fra 1996, saa brugte jeg ufattelig meget tid paa at undersoege, hvilken stol, der saa var mulig for os og om der var en kaempe forskel i sikkerhed i forhold til en stol uden isofix. Nej, ikke naar stolen er bagudvendt og korrekt monteret. Vores selemonterede Maxway (og forgaengeren Hi Way 2) har begge klaret den svenske PLUS test og den er korrekt monteret OG den passer ind i min bil. Det er en sikker autostol. 

Naa, men jeg kan godt maerke, at der er et stort behov for at hoere, at isofix er pissegodt og et must, men det er det jo bare ikke der, hvor der ikke er muligheden for isofix eller hvor man oensker en bagudnvendt stol, der gaar op til 25 kg og ikke 18 kg. Nej, isofix er ikke idiotsikkert, men helt sikkert er der meget stoerre sandsynlighed for at montere korrekt.

Isofix ER faktisk ogsaa mere sikkert i forhold til de stole, der er forudvendt. Take a look:

http://www.sikkerautostol.dk/?s&search_404=1

Annonce ♥

Ah, ok bagudvendt, ja det aner jeg så intet om. Men det er vel de færreste der køre med bagudvendt autostol når barnet vejer 18 kg. Min søn kom da ihvertfald først op og veje 18 kg da han var en 4-5 år.

Jeg har intet specielt ønske om at isofix skal være bedre end sele. Men det VIRKER altså på mig langt mere sikkert og stolen sidder bedre fast end ved sele. På mig virker det bare bedre og smartere.

Annonce ♥

Der er mange aspekter omkring det med de forudvente/ bagudvente, vi har valgt en forudvendt fordi vi mener det er sikrest, ud fra vores kørsel, vores datter og vores behov. 

Men når en bagudvendt med isofix ikke kan holde til så meget vægt handler det vel om at tyngdepunktet ligger ret langt fra isofixbeslagene, så skulle der komme en sidekollision eller en anden ulykke, hvor autostolen vil blive rykket sidelæns, så er det rigtig mange kg de beslag skal bære, hvorimod en forudvent autostol bedre kan bære det, fordi vægten sidder tæt på beslagene, og der derfor ikke er så stor belastning. 

Med en bagudvent vil hovedvægten jo sidde ca 30-50 cm fra beslagene, mens en forudvent har beslagene i stoleryggen og dermed så tæt på hovedvægten som muligt. 

Men any ways, så er der mange andre ting, der kan spille ind på sikkerheden. Om der er en støttefod, der går ned til gulvet af bilen, om selen kan klemmes fast eller sidder løst omkring stolen, så stolen kan rykke sig med selen, materialet, udformingen, de seler barnet er spændt fast med etc. Det nytter ikke at købe en fancy autostol med isofix, hvis barnet ikke kan sidde ordentligt eller fx selv åbne selen. 

Annonce ♥

Ah, ok bagudvendt, ja det aner jeg så intet om. Men det er vel de færreste der køre med bagudvendt autostol når barnet vejer 18 kg. Min søn kom da ihvertfald først op og veje 18 kg da han var en 4-5 år.

Jeg har intet specielt ønske om at isofix skal være bedre end sele. Men det VIRKER altså på mig langt mere sikkert og stolen sidder bedre fast end ved sele. På mig virker det bare bedre og smartere.

I Sverige er det kotyme og jeg tror det er der, det baerer hen i fremtiden. Jeg er vild med bagudvendt, saa Noah kommer maaske  til at sidde bagudvendt til konformationsalderen  :D

Annonce ♥

Prøv at Google :-) Isofix kan ikke holde til ekstreme belastninger, børn på 15 kg og derover skal spændes fast med bilens sele af samme årsag.

Annonce ♥

Prøv at Google :-) Isofix kan ikke holde til ekstreme belastninger, børn på 15 kg og derover skal spændes fast med bilens sele af samme årsag.

Jeg har googlet og jeg kan kun finde nogle på slyngebørn der taler om, at de har hørt man ikke må bruge isofix over 15/18 kg uden bilens sele, og beklager men det er ikke videnskabeligt nok til at jeg tror på det.

Derimod har jeg fundet sider som FDM og denne http://www.autostol.dk/isofix-og-sele-montering/isofix/som jeg har mere tiltro til end slyngebørn, som siger at man ved isofix ikke skal bruge bilens sele og den jeg har linket til skriver om autostolen fra spæd til 12 år.

Så jeg stopper min google søgning her, men vil da meget gerne se det hvis der er et vallidt link.

Annonce ♥

selvfølgelig skal de det, det kræver mange af stolene da alligevel i den størrelse :) Men derfor er isofix mere sikkert end de stole der kun holdes af bilens sele ;)

vi har en 15-36 kg stol der sidder i isofix, hvor barnet spændes med selen i bilen.

Annonce ♥

Isofix er klart det bedste og det sikreste. Jeg vil til enhver tid anbefale dig at finde noget med isofix, da det beskytter dit barn noget mere. Sele er kun til hvis du feks skal på tur i en låne bil. Er det din egen bil, så brug isofix. Du kan feks læse om det her: isofix.dk

De fleste biler har dog isofix idag og det har de fleste autostole også.

Annonce ♥