Guest

At søde babymad..

19 indlæg i dette emne

Hej søde piger!

Så har jeg brug for lidt hjælp igen.. Jeg knoklede for at lave alt mos og grød fra bunden, her nu hvor Storm skulle begynde at have lidt skemad, men kræet gad ikke spise det. :prik I dag købte Tim noget semper pulver der blev til risgrød med mango og æble (hvordan man så end pulveriserer det! :blink), og han ÅD! :rolleyes Vi kom frem til, at det nok var fordi det var sødere, men jeg gider da ikke proppe en masse sukker i hans mad jo, og jeg vil så gerne lave det selv.. :unsure SÅ! Mit spørgsmål går på, om der måske er andet jeg kan søde hans mad lidt med? Jeg tænker stevia eller kokosolie eller noget.. Nogen der har nogle erfaringer?? Eller om der evt er nogle frugter der er bedre end andre at lave mos på? Hit med erfaringer, TAK! :)

På forhånd tak for hjælpen, jeg VED der kommer guldkort nu! :biglove :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg sødede meget med frugtmos, som jeg lavede selv. Fx æblemos, som jeg puttede i bittesmå bokse til fryseren, og så kunne jeg tage en enkelt op til hvert måltid. Baby cubes mener jeg, de hedder.

Pære er også genialt, fordi man ikke behøver koge den, hvis den er meget blød og moden. Sveske hittede også. Og jordbærmos. Alt sammen godt gennemkogt og blendet.

Brugte som regel mosen som topping til grøden, så Mads fik lidt på hver bid. Han eeelskede det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sødede meget med frugtmos, som jeg lavede selv. Fx æblemos, som jeg puttede i bittesmå bokse til fryseren, og så kunne jeg tage en enkelt op til hvert måltid. Baby cubes mener jeg, de hedder.

Pære er også genialt, fordi man ikke behøver koge den, hvis den er meget blød og moden. Sveske hittede også. Og jordbærmos. Alt sammen godt gennemkogt og blendet.

Brugte som regel mosen som topping til grøden, så Mads fik lidt på hver bid. Han eeelskede det :)

-

Jeg har prøvet at lave sveske/æblemos til ham, det gad han bestemt ikke! Altså jeg ved godt jeg ikke er en mesterkok, men come on! :lol Måske jeg bare skal prøve mig lidt frem med de forskellige slags mos...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kræsne møgunge! :D

Carl gider heller ikke sveske, til gengæld er han helt vild med æble-pæremos

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er i samme båd... Her er det bedste pt gulerodsmos.

I dag prøvede jeg med lidt færdigkøbt æblemos, men det gad han ikke.

Moden banan skulle også være godt til at søde med, men kan virke forstoppende, så det tør jeg ikke prøve med Noahs mave...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har købt noget økologisk frugtpure.. Sådan noget her: KLIK

 

Vi har indtil videre kun prøvet den med æble/blåbær, men den er i hvert fald et hit. Jeg putter en lille babyskefuld i en dl mos. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til alm grød bruger jeg kokosolie, det giver god sød smag.

Min SP siger, at "købegrøden" er meget sødere, og hvis man først begynder på det, kan det være svært at give hjemmelavet mad. (Ved det ikke, har ikke selv prøvet købegrød).

Men her er sveske et kæmpehit, gerne med æblemos.. (Og her køber jeg den økologiske på glas) ellers laver jeg alt frugtmos..

Men altså generelt skal Vega "lige smage". Hun laver altid sjove ansigter ved den første skefuld eller to, men ellers så slubrer hun det i sig.

Jeg ville personligt ikke selv søde med stevia mv. :)

Men Vega er generelt mere vild med gulerødder og andre grøntsager end med frugten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lad vaere med at soede det med fuldt overlaeg. Alt er nyt, saa hvis han ikke vil have det foerste gang, saa skal han maaske have det op til 10 gange foer det hitter.... 

 

Naar det saa er sagt, saa blev skemad aldrig 100 % herhjemme, saa her var det fingerfood og saa suppleret op med skemad.

Min dreng var glad for hjemmelavet aeblemos(af soede oekoaebler) med kvaernet sesam. Mos af soed kartoffelmos. Og saa havde jeg altid "isterninger" af sveske og abrikos i fryseren, som lige kunne toppe en groed. 

 

Da han fik flagegroed, saa var det boghvedeflagegroed med most banan, kokosolie og enten lidt kvaernet sesan eog/eller pistacie(uden salt, forstaaes).

 

Det med at bananer stopper - de kan ogsaa goere det modsatte, saa det ville jeg ikke vaere bange for at proeve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pæremos bruger vi en del. Ellers vil jeg foreslå kokosolie og banan.

Men giv ham en chance og lad ham smage lidt mere. Det tager tid for dem at lære at lide det.

Evt kan du jo blande det så det er halv hjemmelavet og halv købegrød. Og så lige så stille trappe købegrøden ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lad vaere med at soede det med fuldt overlaeg. Alt er nyt, saa hvis han ikke vil have det foerste gang, saa skal han maaske have det op til 10 gange foer det hitter.... 

 

Naar det saa er sagt, saa blev skemad aldrig 100 % herhjemme, saa her var det fingerfood og saa suppleret op med skemad.

Min dreng var glad for hjemmelavet aeblemos(af soede oekoaebler) med kvaernet sesam. Mos af soed kartoffelmos. Og saa havde jeg altid "isterninger" af sveske og abrikos i fryseren, som lige kunne toppe en groed. 

 

Da han fik flagegroed, saa var det boghvedeflagegroed med most banan, kokosolie og enten lidt kvaernet sesan eog/eller pistacie(uden salt, forstaaes).

 

Det med at bananer stopper - de kan ogsaa goere det modsatte, saa det ville jeg ikke vaere bange for at proeve :)

 

Helt enig - prøv at vente og se hvordan det går det tager lidt tid at vænne en baby til alt det nye :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle rådene! Tror jeg begynder at bruge kokosolie i grøden, og så ellers prøve mig frem med de forskellige typer frugtmos...

Tror simpelthen ikke han kan li' svesker, det er når vi har brugt det, at han pure har nægtet at åbne munden.. :rolleyes Næste projekt må blive pære/mangomos.. Er dødbange for at han skal få hård mave som han havde da han var helt lille, det var et helvede for både ham og os, så holder mig indtil videre fra banan. Tør simpelthen ikke tage chancen.. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville bestemt heller ikke søde maden med andet end lidt frugtmos, ville være bange for at vænne ham til at det skal være sødt. Jeg ville prøve med lidt forskellig frugtmos. Men der kan gå mange gange før noget bliver et hit, og det første lange stykke tid er det jo også helt ok at han kun får et par teskefulde ;) Jeg er sikker på det nok skal komme hvis i har tålmodighed med det, og han får lov at spise det han har lyst til. O har stadig nogle dage hvor hun ikke spiser mere end et par teskefulde, især når det er morgengrøden. Og hun spiser ellers meget normalt ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mente egentlig også at stevia var for sødt, og jeg er jo ikke ude på at gøre hans mad hvinende sød!

Men kokosolie er vel okay? Der skal alligevel olie i hans mad jo.. Og så må vi holde os til lidt sødere frugter indtil videre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså man skal jo variere olierne, så vi bruger kokosolie, koldpresset rapsolie og usaltet smør som fedtstof.

Og den første måned fik Vega max 5 små teskefulde grød dagligt, for at lade hende vænne sig til det, og fordi jeg ønskede at fuldamme hende indtil hun blev 6 mdr og pga gylp :) (vi startede, da hun var 5,5 mdr!)

Men hvor kan jeg huske grødopstarten, synes det var (og er) ret stort! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mente egentlig også at stevia var for sødt, og jeg er jo ikke ude på at gøre hans mad hvinende sød!

Men kokosolie er vel okay? Der skal alligevel olie i hans mad jo.. Og så må vi holde os til lidt sødere frugter indtil videre.

Jeg ville ikke bekymre mig over kokos i, det er jo bare gode fedtstoffer som de næsten ikke kan få for meget af i den alder. Og så prøv med forskelligt frugtmos, det hjalp for os. Og så eeeelsker han sine jerndråber, så når han var besværlig med grød fik han en dråbe pr ske, så kunne jeg få en del i ham (altså maks 8 dråber men fordelt). De sidste mange måneder har J været vildt med mad og skriger kun af at det går for langsomt mellem hver bid :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mente egentlig også at stevia var for sødt, og jeg er jo ikke ude på at gøre hans mad hvinende sød!

Men kokosolie er vel okay? Der skal alligevel olie i hans mad jo.. Og så må vi holde os til lidt sødere frugter indtil videre.

 

Jeg bruger også kokosolie, det er rigtig lækkert i grøden, og er en af de gode olier ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger også kokosolie, det er rigtig lækkert i grøden, og er en af de gode olier ;)

 

Ja, det er laekkert i groed. Og Noah faar det paa en teske nu - mums, men han vil kun have nogle bestemte maerker og kun dem med smag ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pæremos kan få nærmest hvad som helst til at glide ned her:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lucas var helt vild med æble/pæremos og abrikosmos. Abrikos er også godt hvis de begynder at få hård mave - det hjalp i hvert fald Lucas meget da han i overgangen til grød døjede med hård mave.

Du kan jo prøve enten at putte frugtmos på toppen af grøden, eller røre det i grøden, alt efter hvad han bedst kan lide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER