bettyboop1984

Tandbørstning - dilemma

14 indlæg i dette emne

Hej.

 

Jeg vil gerne høre, hvad I synes er bedst!

 

Tandbørstning på barnets præmisser, det betyder at tænderne ikke bliver børstet særlig grundigt, men ingen gråd.

 

Eller at man holder barnet og sørger for at tænderne bliver børstet ordentligt!

 

Vi har i en længere periode gjort det første men jeg synes ikke det bliver gjort godt nok. Forsøgte derfor med den anden metode her til aften. Det tager ikke ret lang tid. Tænderne blev børstet rigtig godt, men knægten blev ret ked af det. Han fik et stort kram bagefter men det tog lidt tid inden han var god igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt klart at tænderne bliver børstet bedst!! Han skal nok komme sig over det og ingen børn vil som store takke deres forældre for at de har gjort det på deres præmisser hvis de har huller i tænderne.

Jeg ved jeg skreg og græd da jeg var lille men mine forældre gik virkelig op i tandbørstning - er dem dybt taknemmelig for har nu i 28 år aldrig haft et hul eller sprunget tandbørstning over.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, den er svær. Jeg benytter mig selv af en middelvej. Det er ikke hver gang de bliver børstet lige grundigt, men så ind imellem så bliver det lige gjort rigtig grundigt. Det kommer meget an på hvor følsom hun lige er i øjeblikket om jeg har lyst til at presse hende yderligere. Nogle dage har hun masser af overskud og vil gerne have børstet tænder, så vover jeg lige at gå lidt længere end hvad hun synes er helt sjovt - for så er reaktionen ikke lige så voldsom og hun bliver hurtigt god igen. Andre dage er hun mere skrøbelig og der skal ikke så meget til for at vælte læsset for hende, så skal det bare lige hurtigt overståes. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, den er svær. Jeg benytter mig selv af en middelvej. Det er ikke hver gang de bliver børstet lige grundigt, men så ind imellem så bliver det lige gjort rigtig grundigt. Det kommer meget an på hvor følsom hun lige er i øjeblikket om jeg har lyst til at presse hende yderligere. Nogle dage har hun masser af overskud og vil gerne have børstet tænder, så vover jeg lige at gå lidt længere end hvad hun synes er helt sjovt - for så er reaktionen ikke lige så voldsom og hun bliver hurtigt god igen. Andre dage er hun mere skrøbelig og der skal ikke så meget til for at vælte læsset for hende, så skal det bare lige hurtigt overståes.

:ditto

Mie får børstet tænder morgen, middag (i DP) og aften, så hvis hun ikke gider en dag så tager vi ingen kampe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gør det sådan, at om morgen er det grundigt også selvom det er med skrig og skrål, men om aftenen er det så meget, som vi nu får lov. Tanken er at det bliver gjort grundigt mindst en gang i døgnet, men der er stadig "ro" til at tandbørstning ikke nødvendigvis betyder tvang og øv.

Det har fungeret rigtig godt, og selvom morgentandbørstning stadig er hvor vi holder armene og styrer, så løber han selv ind og sætter sig på "tandbørstepletten" (et bestemt sted i stuen - så kan han se tegnefilm imens ;)) når han ser tandbørsten nu, og er sjældent ked af at få børstet tænder mere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme har vi valgt at lade Ida lege med tandbørsten fra helt lille så hun vænnede sig til at det er noget sjovt/positivt. Det har medført at vi den dag idag sagtens kan få lov at børste tænderne grundigt hver gang uden skrig, skrål eller hun bliver ked af det.

Men ellers ville jeg lave en middel ting med at den ene ud af to børstninger bliver med grundig børstning også selvom det indebærer skrig, skrål og en datter der bliver ked af det. Og så anden gang er det på barnet betingelser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme skal tænderne børstet ordentlig. Det skal være en god vane for når mælketænderne bliver skiftet skal de altså holde i mange år. Så her bestemmer mor/far over tandbørsten og så må Felix selv børste efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme skal tænderne børstet ordentlig. Det skal være en god vane for når mælketænderne bliver skiftet skal de altså holde i mange år. Så her bestemmer mor/far over tandbørsten og så må Felix selv børste efterfølgende.

:ditto

Hellere at Ayah græder imens jeg børster grundigt, end at få huller i tænderne når man er barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi snakkede med tandlægen om samme problem. Hun foreslog Zoey selv børste tænder om morgenen og vi om aftenen. Vi skal sørge for tandbørstning hver gang er samme sted. Hos os er det en stol foran spejlet. Nu går det faktisk godt. Når jeg børster om morgenen spørger hun selv efter sin tandbørste. Om aftenen står hun som ofte pænt nu. I starten sad vi på gulvet og låste hende fast mellem vores børn så vi kunne børste. Så der er håb forude ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Om morgenen boerster Noah og jeg taender sammen, saa vi sidder foran spejlet inde paa vores seng og det er brandhyggeligt. Noah naar ikke hele vejen rundt, mest nede, saa jeg vender lige boersten i hans haand og foerer haanden let, saa han ogsaa kommer omkring oeverst. 

 

Om aftenen vil jeg at taenderne boerstes grundigt. Saa det foregaar, naar vi pusler til nat inde paa dynen paa sofaen foran BabyTV. Noah har tandpastatuben og faar lov at styre den(til en vis grad). Det er ca. 50/50 om det gaar godt eller om det ender i graad. Vi havde to tandboertser i starten, men det kan slet ikke fungere nu, men jeg er ret standhaftig og han faar altsaa boerstet taender grundigt om aftenen. Det er efter alle dagens indtag af mad og drikke, saa der skal plak og den slags fjernes, som ellers sidder i en passiv mund hele natten. No mercy, men det er til enhver tid mit maal at goere det til en god oplevelse. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjemme hos os har Ronja to tandbørster. Hun får lov til at børste med sin egen først og når hun så siger hun er færdig, børster vi efter. Nogen gange går det fint og vi får børstet grundigt andre gange bliver det knap så grundigt hvis hun har en dårlig dag. Men vi instisterer på at der skal børstes både morgen og aften. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik det tip af tandlægen, at hvis Karla ikke vil have børstet tænder, kan vi gøre det sådan, at vi i en periode børster de nederste grundigt om morgenen og de øverste grundigt om aftnen. Hellere det end 2 halv-grundige. 

 

Vi gør det til så god en oplevelse som muligt, men også så grundigt som muligt. Nogle gange bliver det en balancegang, hvis jeg fx ved at de blev børstet grundigt om morgenen, kan hun godt få lov til at "slippe" billigere om aftenen, hvis hun virkelig ikke har lyst, men som regel er det ikke et problem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik det tip af tandlægen, at hvis Karla ikke vil have børstet tænder, kan vi gøre det sådan, at vi i en periode børster de nederste grundigt om morgenen og de øverste grundigt om aftnen. Hellere det end 2 halv-grundige.

Vi gør det til så god en oplevelse som muligt, men også så grundigt som muligt. Nogle gange bliver det en balancegang, hvis jeg fx ved at de blev børstet grundigt om morgenen, kan hun godt få lov til at "slippe" billigere om aftenen, hvis hun virkelig ikke har lyst, men som regel er det ikke et problem :)

Sådan gør vi også :) jeg fokuserer virkelig på st det ikke skal være noget SURT..

Så hvis hun er ked og umulig om aften, får hun kun børstet så meget hun gider.. Tit hjælper det at fjolle lidt med at åbne munden og lege med :) men ellers tager jeg dem bare ekstra grundigt ved næste børstning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har I prøvet med noget der kan flytte fokus fra tandbørstningen? Herhjemme fik Leo lov at se en lille film på telefonen mens vi børstede tænderne og det har betydet, at der aldrig har været problemer. Tror måske vi har droppet det 5 gange i alt i al hans levetid, hvor han har brokket sig gevaldigt. I dag behøver han ingen afledningsmanøvre, det var bare da han var helt lille, men det virkede rigtig godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER