Guest

Amning og babymad

16 indlæg i dette emne

Hej piger

Jeg har så travlt for tiden, men læser med i mange tråde, men får ikke opdateret så meget i min egen.. Hmm, i morgen holder vi ferie og tager i sommerhus, måske jeg når noget der?

Nå, men har et spørgsmål, som jeg håber I vil hjælpe mig med.

Vi er rigtig godt igang med maden, Vegas gylperi er minimeret, og hun kaster sjældent mad op nu :wee

Det betyder også at vi så småt nærmer os det alm indtag af mad-mad som børn på hendes alder.

Men nu hvor hun er blevet 7 mdr, skal amningen minimeres, og det gør jo sindssygt ondt i mine bryster og det løber ud med mælk!

Lige nu ser planen for mad sådan her ud: (vi kører efter Helens bog)

Kl 5/6: ammes

Kl 7.30: øllebrød

Kl 9: frugtmos

Puttes (og før blev hun også ammet her!)

Kl 11: grøntsagsmos med tilbehør

Kl 13 ammes og puttes!!

Kl 15: grød + evt lur, alt afhængig af de andre lures længde.,

Kl 17.30: aftensmad

Kl 19.30 ammes og puttes

Natamninger er meget forskellige, og hendes puttetid er heller ikke fast...

Nå, men altså hun bliver så (i følge Helens bog) ammet to gange mindre nu end da hun var 6 mdr.. Og de to gange mærker mine bryster virkelig! Av av av!

Hvad skal jeg gøre? Malke ud og dermed fastholde produktionen? Eller skal jeg holde ud? Og når Vega så endelig skal ammes igen kl 13, så bliver hun da forslugt?

Ja, hvad synes I?

Desuden har vi måltider, hvor hun ikke vil spise og begynder at græde, fordi hun når at blive sulten. Skal jeg give efter og amme? (Prøver jo virkelig at planlægge maden, så den står klar til når hun vågner for lur. Det er oftest aftensmaden (især når hun vågner efter 3.lur, som er nødvendig de dage, hvor hun ikke sover så lange formiddags- og eftermiddagslur.)

Arh, det blev langt. Håber I kan finde rundt i indlægget og hjælpe mig :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her synes jeg faktisk min mælk tilpassede sig ret hurtigt når jeg fik ned i antal amninger. Oplevede i hvert fald ikke det sådan gjorde ondt. Jeg ville nok ikke malke ud, så kommer man jo ingen vejne når mælkeproduktionen så ikke falder. Måske lige tage toppen hvis det gør meget ondt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her synes jeg faktisk min mælk tilpassede sig ret hurtigt når jeg fik ned i antal amninger. Oplevede i hvert fald ikke det sådan gjorde ondt. Jeg ville nok ikke malke ud, så kommer man jo ingen vejne når mælkeproduktionen så ikke falder. Måske lige tage toppen hvis det gør meget ondt.

Jeg tager toppen af poppen lige inden hun skal ammes :) tak for råd! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og så kastede hun hele sin frokost op - øv! Men virker glad igen og venter med at amme hende ind til hun skal sove igen (medmindre hun bliver ked før)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oev, men altsaa, ja, tag toppen, saa du ikke har ondt, saa skal det nok finde sit nye niveau. 

 

Noah kunne ogsaa blive for sulten eller for traet, men fandt ud af at en snack, der ikke maetter, altsaa en kvart riskiks eller 5 rosiner, et stykke agurk eller lignende, kunne klare det og ligesom aabne maven. Husk, det er en stor overgnag for Vega, saa hvis det ikke gaar lige efter planen, saa er det efter min mening ok. Jeg oplevede, at naar jeg taenkte for meget over tingene, saa gik det i ged ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oev, men altsaa, ja, tag toppen, saa du ikke har ondt, saa skal det nok finde sit nye niveau.

Noah kunne ogsaa blive for sulten eller for traet, men fandt ud af at en snack, der ikke maetter, altsaa en kvart riskiks eller 5 rosiner, et stykke agurk eller lignende, kunne klare det og ligesom aabne maven. Husk, det er en stor overgnag for Vega, saa hvis det ikke gaar lige efter planen, saa er det efter min mening ok. Jeg oplevede, at naar jeg taenkte for meget over tingene, saa gik det i ged ;)

Du har så meget ret ang den sidste sætning :Lol

Vega er kun lige fyldt 7 mdr, så ved ikke om det er for tidligt med rosiner mv.. Men vil gå lidt væk fra at følge "bogen" slavisk. Selvfølgelig skal hun have nok mad og mad, hun skal tygge, men vil stadig amme, det hun har lyst til.. (Det skader vel ikke?) altså forstået på den måde, om hun bliver ammet 4 eller 6 gange, gør vel ikke nogen forskel, så længe hun stadig bliver tilbudt mad i samme omfang som "bogen", men at portionerne er mindre, og så i et roligere tempo skære ned på amning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har så meget ret ang den sidste sætning :Lol

Vega er kun lige fyldt 7 mdr, så ved ikke om det er for tidligt med rosiner mv.. Men vil gå lidt væk fra at følge "bogen" slavisk. Selvfølgelig skal hun have nok mad og mad, hun skal tygge, men vil stadig amme, det hun har lyst til.. (Det skader vel ikke?) altså forstået på den måde, om hun bliver ammet 4 eller 6 gange, gør vel ikke nogen forskel, så længe hun stadig bliver tilbudt mad i samme omfang som "bogen", men at portionerne er mindre, og så i et roligere tempo skære ned på amning?

Jeg læste godt dit første indlæg men følte ikke jeg kunne kommentere, dette kan jeg godt svare på.

Jeg vil som altid sige: ro på!

Dit kære barn ved altså bedre end både du OG Helen (og alle andre) så lyt til hende og lad stadig hende bestemme. Jeg tilbyder altid mad først og lader så William amme det han vil. Han får mere end bøgerne foreskriver men det trappes ned hele tiden i et helt roligt tempo! Ingen stress, ingen ømme babser og et tilfredst barn.

Jeg tror der er stor forskel på børnenes behov, så jeg ville råde dig til at følge dit barn!

(Og så ikke mere fra mig ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har så meget ret ang den sidste sætning :lol

Vega er kun lige fyldt 7 mdr, så ved ikke om det er for tidligt med rosiner mv.. Men vil gå lidt væk fra at følge "bogen" slavisk. Selvfølgelig skal hun have nok mad og mad, hun skal tygge, men vil stadig amme, det hun har lyst til.. (Det skader vel ikke?) altså forstået på den måde, om hun bliver ammet 4 eller 6 gange, gør vel ikke nogen forskel, så længe hun stadig bliver tilbudt mad i samme omfang som "bogen", men at portionerne er mindre, og så i et roligere tempo skære ned på amning?

 

 

Hun har kun godt af at blive ammet - der er jo boern, der foerst bliver tilbudt mad 2-3 mdr senere, som vokser op og er sunde og raske ;) 

 

Rent fysiologisk har hun ogsaa brug for maelken. Noah ville jo ikke have skemad og fik fingermad, men det roeg der jo ikke alverden ned af. Saa jeg ammede stadig ... bum, var det 6 gange i doegnets 24 timer i Vegas alder. Saa startede jeg med at give ham boghvedeflagegored med kokosolie og most banan til morgen,og mos af soed kartoffel til aften - ved siden af fingermaden. Det syntes han var MUMS! Saa fik vi ham da ud af natamningnen(ml. 00 og 5/6). Men det er altsaa nemmest at foelge barnet og hvis det saa betyder lidt ensformigt mad og amning en overgang, saadan for at faa de "gode vaner" koert ind, ja, saa synes jeg det er top. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste godt dit første indlæg men følte ikke jeg kunne kommentere, dette kan jeg godt svare på.

Jeg vil som altid sige: ro på!

Dit kære barn ved altså bedre end både du OG Helen (og alle andre) så lyt til hende og lad stadig hende bestemme. Jeg tilbyder altid mad først og lader så William amme det han vil. Han får mere end bøgerne foreskriver men det trappes ned hele tiden i et helt roligt tempo! Ingen stress, ingen ømme babser og et tilfredst barn.

Jeg tror der er stor forskel på børnenes behov, så jeg ville råde dig til at følge dit barn!

(Og så ikke mere fra mig ;) )

Tusind tak for dit ærlige svar - det var lige det jeg havde brug for at høre.. Prøver jo at gøre det bedste, men man bliver jo hele tiden i tvivl! Og min mavefornemmelse siger også, at det er mere rigtigt at se/fornemme på hende fremfor bøger og hvad andre gør! :)

Tak :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har kun godt af at blive ammet - der er jo boern, der foerst bliver tilbudt mad 2-3 mdr senere, som vokser op og er sunde og raske ;)

Rent fysiologisk har hun ogsaa brug for maelken. Noah ville jo ikke have skemad og fik fingermad, men det roeg der jo ikke alverden ned af. Saa jeg ammede stadig ... bum, var det 6 gange i doegnets 24 timer i Vegas alder. Saa startede jeg med at give ham boghvedeflagegored med kokosolie og most banan til morgen,og mos af soed kartoffel til aften - ved siden af fingermaden. Det syntes han var MUMS! Saa fik vi ham da ud af natamningnen(ml. 00 og 5/6). Men det er altsaa nemmest at foelge barnet og hvis det saa betyder lidt ensformigt mad og amning en overgang, saadan for at faa de "gode vaner" koert ind, ja, saa synes jeg det er top.

Alt afhængig af hendes søvnrytme er det også ca 6 gange nu (men i følge bogen kun 4 gange), men nu holder vi fast i min mavefornemmelse og tager det roligt! Og tak fordi du lige gjorde mig opmærksom på at følge den :kiss

Dejligt at høre, hvordan andre gør det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud til højre med den bog og følg din mavefornemmelse ;) :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud til højre med den bog og følg din mavefornemmelse ;) :D

:Lol tak!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Olivia får også stadig meget flaske :) Lige pt. tror jeg hun er igang med et appetitspring, for hun drikke omkring 1 liter ud over alle måltiderne (hvor hun også spiser meget  :rolleyes ) Det er fordelt på 4-5 flasker om dagen. Det eneste jeg tænker over er at hun jo snart skal i dp og at jeg gerne vil trappe ned når hun begynder der, så hun til sidst kun får kl. 19.15 og 6 om morgenen :) Men jeg har nu ikke noget stress over det. Det er tydeligt på O at det nogle gange er det kun flasken hun vil have. Jeg ville gøre som du har det bedst med ;) Og så ville jeg tage toppen ved lige at malke lidt ud når de bliver for spændte. 

Da vi nogle gange i starten kom for sent til hendes måltid, og hun var blevet for sulten, tilbød jeg altid en flaske først, så tog hun gerne 5-6 skefulde mad bagefter alligevel ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ulempen ved, når en bog bliver alt for detaljeret - man bliver alt for hutigt usikker, når tingene ikke helt går som den siger. :/

I bund og grund handler det vel "bare" om, at hun til sidst skal ende med 4 måltider (og evt. en formiddagssnack), og hvert måltid afløser så en amning, så man til allersidst kun ammer tidlig morgen og tidlig aften.

Indtil portionerne er så store, at hun bliver helt mæt af dem, kan du sagtens amme bagefter, hvis behovet er der!

Ro på - husk, at i er kommet lidt sent i gang pga gylperiet, så det gør altså ikke noget, hvis hun ikke helt følger skemaet. Og det skader altså ikke at amme - Vega skal nok sige fra, hvis hun ikke er sulten, når du tilbyder brystet. :) :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ulempen ved, når en bog bliver alt for detaljeret - man bliver alt for hutigt usikker, når tingene ikke helt går som den siger. :/

I bund og grund handler det vel "bare" om, at hun til sidst skal ende med 4 måltider (og evt. en formiddagssnack), og hvert måltid afløser så en amning, så man til allersidst kun ammer tidlig morgen og tidlig aften.

Indtil portionerne er så store, at hun bliver helt mæt af dem, kan du sagtens amme bagefter, hvis behovet er der!

Ro på - husk, at i er kommet lidt sent i gang pga gylperiet, så det gør altså ikke noget, hvis hun ikke helt følger skemaet. Og det skader altså ikke at amme - Vega skal nok sige fra, hvis hun ikke er sulten, når du tilbyder brystet. :) :kiss

Nej præcis.. Bogen er nemlig rigtig god - og konkret og deltaljeret, men det gør mig omvendt også usikker. Og ja, vi er bagud ift andre, så det er godt at vide, at det er okay, og at Vega nok skal sige fra :) tak! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Olivia får også stadig meget flaske :) Lige pt. tror jeg hun er igang med et appetitspring, for hun drikke omkring 1 liter ud over alle måltiderne (hvor hun også spiser meget :rolleyes ) Det er fordelt på 4-5 flasker om dagen. Det eneste jeg tænker over er at hun jo snart skal i dp og at jeg gerne vil trappe ned når hun begynder der, så hun til sidst kun får kl. 19.15 og 6 om morgenen :) Men jeg har nu ikke noget stress over det. Det er tydeligt på O at det nogle gange er det kun flasken hun vil have. Jeg ville gøre som du har det bedst med ;) Og så ville jeg tage toppen ved lige at malke lidt ud når de bliver for spændte.

Da vi nogle gange i starten kom for sent til hendes måltid, og hun var blevet for sulten, tilbød jeg altid en flaske først, så tog hun gerne 5-6 skefulde mad bagefter alligevel ;)

Super, det er godt at høre! :) :) tak for opbakning :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER