Anjanus

Hjemmefødsel med Doula?

8 indlæg i dette emne

Vi overvejer hjemmefødsel, kun med en Doula.

Da det er det jeg føler mig mest trygt ved. Igennem det hele har jeg nok set 4-5 forskellige jordmødre, aldrig den samme. Og det er det der gør mig utrygt.

 

Er der andre herinde der har prøvet hjemmefødsel uden jordmoder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min første fødsel var på sygehuset. Kan sagtens genkende utrygheden, je mødte heller aldrig den samme, men havde en fantastisk jordmoder til fødslen..

Jeg overvejer en lille bitte smule at føde nr to hjemme. Jeg var dybt afhængig af badekaret men fik ikke andet smertelindrig, så det kan godt klares hjemme..

Jeg vil dog få en privat jordmoder hvis jeg bliver hjemme..

Jeg ved ikke om jeg synes en doula er uddannet "godt nok" til at stå med det fulde ansvar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved så tror jeg ikke du finder en uddannet doula som vil acceptere at agere "Jordemoder" alene. En doula er jo ikke uddannet til at kunne klare evt komplikationer, ej heller forudse dem. Hun har jo heller intet udstyr til rådighed som en Jordemoder har.

Jeg har selv født to ud af mine tre børn hjemme. I mange regioner har man nu hjemmefødselsordninger hvor man har kendt Jordemoder tilknyttet dvs man er sikker på at føde med en af de 2-3 jordemødre man er tilknyttet og kender i forvejen. Hvis ikke denne mulighed foreliggger så ville jeg bestemt vælge en privat Jordemoder i stedet.

Selvom det er hjemmefødsel har Jordemoder stadig næsten alt udstyr med som findes på fødestuen. Fx sug, ilt, saltvandsdrop, blodtryksmålere, nødvendig medicin, genoplivningsudstyr til både mor og barn, udstyr til at sy evt bristninger osv.

En doula har jo intet af dette.

Jeg kan kun anbefale en hjemmefødsel, det er fantastisk! Men efter min mening skal man have en uddannet Jordemoder til stede og gerne en som er vant til hjemmefødsler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville heller aldrig vælge at føde uden en uddannet JM. Hun kan evt træde lidt i baggrunden så hun kun træder til hvis det er nødvendigt, det vil de fleste sikkert være helt med på. Langt de fleste fødsler forløber jo ganske godt men nogen gør bare ikke. Havde jeg født derhjemme uden hjælp havde jeg mistet min lille pige tror jeg fordi hun havde navlesnoren så meget rundt om halsen hun sad fast oppe i mig så der var nok 10 læger omkring mig da jeg pressede hende ud. Derudover fik jeg meget slem bristning som kun kunne syes af speciallæge, det ville en JM slet ikk røre ved. Så derfor skal man ikk undervurdere at være omringet af folk det kan hjælpe tænker jeg :) og bliver der ikk brug for hende kan hun jo bare sidde ude i køkkenet mens dig og doulaen klarer fødslen i ro og mag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke vælge en fødsel uden jordemoder!

Det svarer jo fuldstændigt til det, kvinder gør i Afrika fx.

Doulaen er ikke uddannet til at vurdere hvornår der er behov for en ambulance og et sygehus i stedet... Som jeg ser det. Og de må ikke agere jordemoder. De betragtes som en pårørende.

Men der kan da være gode grunde til at vælge en hjemmefødsel med jordemoder og doula. Som jeg har forstået hjemmefødslen, bliver samme jordemoder under hele forløbet. Ergo har man kun en jordemoder at forholde sig til, hvilket lyder til at være det Du opponerer imod.

Her er hvad doulaer kan. Det er kopieret fra doulauddannelsens hjemmeside:

En doula er en kvinde, som selv har født, og som er uddannet til at støtte forældre før, under og efter deres barns fødsel. Ordet doula kommer fra græsk og betyder ”kvinde som tjener”.

En doula erstatter ikke jordemoderen, faderen eller andre pårørende, som måtte være med ved fødslen – doulaen er en ekstra støtte til den fødende og hendes pårørende.

For den fødende og hendes pårørende, er doulaen at betragte som ”deres advokat” – en vidende, opmuntrende og omsorgsgivende støtteperson, hvis arbejde det er at hjælpe familien til en god fødselsoplevelse.

En doula er for jordemoderen og øvrige faggrupper at betragte som en pårørende. Personalet, som er ansat på fødestedet, bestemmer i sidste ende slagets gang og træffer de nødvendige beslutninger.

En doula er ikke, og skal ej heller, være en "mini-jordemoder" om end hun kender til fødsler - normale som unormale. Doulaen skal kunne informere og selv have fornemmelse for hvad der sker på fødestuen. Herudover er det vigtigt, at doulaen har ”redskaber” til at støtte den fødende og dennes pårørende, fysisk såvel som psykisk. En doula skal kunne samarbejde med det personale som varetager fødslen og derfor indgår emner som kommunikation og samarbejde også i uddannelsen.

En doula hyres af den enkelte familie og doulaen kan således være tilknyttet flere forskellige hospitaler, uden at have egentlig ansættelse der. Det at hyres af familierne åbner unik mulighed for at understøtte den enkelte families ønsker, da man som doula ikke er underlagt det enkelte hospitals behandlingsparadigme.

Når doulaen har etableret samarbejde med den enkelte familie er hun, som udgangspunkt, på kald fra 14 dage før beregnet termin og optil 14 dage efter forventet termin. Doulaen er parat til at rykke ud til den fødende familie dag eller nat, hjemme eller på fødestedet, fra det øjeblik familien føler behov for doulaens støtte og tilstedeværelse. Når familien er i fødsel bliver doulaen hos familien til barnet er født uanset vagtskifte etc. Når barnet er født og roen er faldet på den nyfødte familie tager doulaen afsked med familien. Ønsker familien en efterfødselssamtale kommer doulaen på barselsbesøg hos familien - almindeligvis 1-2 uger efter fødslen.

Det at være på kald og ikke at kunne planlægge sit arbejde på forhånd, kan være hårdt arbejde, men det at være med til at byde et nyt menneske velkomment er en fantastisk begivenhed, som på mange måder bærer lønnen i sig selv J.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sådan set godt forstå ts. Har det på nøjagtig samme måde.

Har kun konsulteret min egen læge 2 gange og ellers er jeg tilset af min svigermor, der er uddannet jordmoder og doula. Godt nok er hun ikke praktiserende men føler mig fuldstændig tryg.

Skal også have hjemmefødsel og ud fra fødselplanen vi har lagt sammen ja så ringer vi kun efter ambulancen hvis noget går galt.

Jeg ved ikke hvordan en privat jordmoder er, rent praktisk bagefter, om hun rekvirere et cpr nummer til den lille. Men det er der sikker andre der ved.

Jeg synes du skal gøre hvad du føler bedst. Stress og ubehag i graviditeten er slet ikke fedt. Pøj pøj med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sådan set godt forstå ts. Har det på nøjagtig samme måde.

Har kun konsulteret min egen læge 2 gange og ellers er jeg tilset af min svigermor, der er uddannet jordmoder og doula. Godt nok er hun ikke praktiserende men føler mig fuldstændig tryg.

Skal også have hjemmefødsel og ud fra fødselplanen vi har lagt sammen ja så ringer vi kun efter ambulancen hvis noget går galt.

Jeg ved ikke hvordan en privat jordmoder er, rent praktisk bagefter, om hun rekvirere et cpr nummer til den lille. Men det er der sikker andre der ved.

Jeg synes du skal gøre hvad du føler bedst. Stress og ubehag i graviditeten er slet ikke fedt. Pøj pøj med det.

Men spørgsmålet er om ts kan få en doula til at påtage sig opgaven uden jordemoder tilstede? Det tror jeg vil blive svært.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender en doula, hun fortæller at hun er der udelukkende for moderens (og lidt faderens) skyld. For at være med til at holde moderen fokuseret på oplevelsen, og få psyken til at følge med kroppen. I følge hende handler det om at visualisere sig til den gode fødsel og arbejde med kroppen, i stedet for mod kroppen. Så ud fra hvad hun siger er hun der for moderen og ikke for barnet.

Af den årsag ville jeg aldrig føde kun med en doula, da jeg mener der også skal være nogen til at tage sig af barnets tarv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER