AnnikaF

Udstyr til grød/mos start - ikke blender?

29 indlæg i dette emne

Så er der brug for hjælp piger ;)

Nu er drengene allerede tre måneder i morgen - så vi er så småt ved at forberede os på grød og mos. Tror dog først jeg starter når de nærmer sig de fem måneder.

Men hvad skal vi bruge? Er blender eller stavblender at foretrække? Eller bruger I begge dele?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Til at blende: Jeg koebte en stavblender - den var uundvaerlig.

 

Til at opbevare: Saa to saet af de der AVENT saet med baegre og laag. Naar jeg lavede ekstra, blev det frosset ned i dem og kom over i en pose, naar det var frosset. Det er nemt og saa kan det tages ud og komme og toe op i samme. Jeg bruger dem stadig til rester og til madpakke og snacks. Uden skodkemi. 

 

Skeer: Da maden var lidt mos, var de lange skeer fra Avent gode, men til mere vandet mos er de dybe, lange fra Nuby gode - de skifter ogsaa farve, hvis det er for varmt. Uden skodkemi. Til miniportioner af sveske og abrikos brugte jeg en isterningebakke af silikone og kom det over i en pose, naar dte var frossent. 

 

Smaekker: Her har spiseforklaeder vaeret et hit, fik fat i nogle med Cirkeline fra Kaere Boern, som er smaa i det. Ellers en tyk stofble, men det giver vasketoej. Siden bloede smaekke med opsamler. 

 

Lige min erfaring: Jeg startede med smagsproever - altsaa mikroskopiske - da Noah var naesten 6 mdr. Det viste sig dog, at han ville ikke spise skemad, saa han fik fingerfood, bloed og saftig mad at gratte med selv. Foerst et sted ved 7 mdr kunne vi give ham skemad ved siden af hans fingermad. Men saa blev ovenstaaende rart at have. Jeg gik frem saadan nogenlunde efter Rebecca Perssons BABY-bog :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stavblenderen var guld værd under mos/grød-fasen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige fået sådan et skål-sæt, hvor skålen kan stå fast på bordet med en sugekop. Jeg har ikke indviet det endnu, for vi er også lige kun begyndt, og Vitus kan ærlig talt ikke se pointen med at synke mor'ens gode hjemmelavede, økologiske med æbler fra haven og jeg skal komme efter dig æble og abrikos-mos. Men jeg forudser at det bliver smart! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her i starten er Noah helt klar gladest for nogle rimelig flade skeer a la den JustMe også nævner, eller nogen fra babygear.dk med et lille ansigt på.

Vi har købt nogle opbevaringsbøtter der hedder babycubes til at fryse mosen i, men her i starten hvor det kun er små portioner, fryser vi det i isterningsbakker sov vi derefter gemmer løst i fryseposer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste er bare at avents bøtter er vildt dyre i forhold til så mange andre. Jeg købte 50 små plastbøtter med låg beregnet til mad og opvaskemaskine osv. Vel at mærke for en flad 50'er for et stykke tid siden. Og jeg ved af erfaring fra mit første barn at jeg hurtigt havde 20-30 bøtter i fryseren fordi jeg lavede større portioner af mos og pure og tog op fra dag til dag.

Og ellers er et godt tip at fryse mos og pureer ned i isterningbakker. Så kan man bare lige tage en terning broccoli og en terning dit og dat og så er der et varieret måltid som man selv har lavet fra bunden uden at det tager vildt lang tid i. Det daglige.

Stavblenderen er uundværlig til kartoffelmosen fx ;-)

Hvad skeer angår er det vigtigste at de er afrundede og behagelige at få i munden for babyen, og har en passende lille størrelse. Metal dur ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste er bare at avents bøtter er vildt dyre i forhold til så mange andre. Jeg købte 50 små plastbøtter med låg beregnet til mad og opvaskemaskine osv. Vel at mærke for en flad 50'er for et stykke tid siden. Og jeg ved af erfaring fra mit første barn at jeg hurtigt havde 20-30 bøtter i fryseren fordi jeg lavede større portioner af mos og pure og tog op fra dag til dag.

Og ellers er et godt tip at fryse mos og pureer ned i isterningbakker. Så kan man bare lige tage en terning broccoli og en terning dit og dat og så er der et varieret måltid som man selv har lavet fra bunden uden at det tager vildt lang tid i. Det daglige.

Stavblenderen er uundværlig til kartoffelmosen fx ;-)

Hvad skeer angår er det vigtigste at de er afrundede og behagelige at få i munden for babyen, og har en passende lille størrelse. Metal dur ikke.

 

Man skal bare lige være opmærksom på de der isterningebakker. De der er lavet til vand, dur ikke til mad. De afgiver uheldig kemi ved fødevarer med syre og fedt = stort set alt andet end vand.

 

Vi har brugt Baby Cubes, de fungerer godt. Nu bruger vi mere og mere glas fra forskellige fødevarer, favoritglassene er dem der har været pesto i, de er super i størrelsen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht indkøb af bøtter kan det klart betale sig at kigge på Amazon. Jeg købte et Avent start sæt til under halv pris ift Danmark, inkl fragt :-)

Jeg brugte chokolade silikone-bakker til terninger af mos. De er godkendte til mad og fryser dem jeg har... Så det må vel være ok???

 

Selv hvis de ikke var hlav pris, saa er de det vaerd for mig - top gode boetter! :) 

 

Jeg ville heller ikke bruge isterningebakker, medmindre de var ad silikone. Der kan vaere hormonforandrende stoffer i plastik, som frigives, naar det varme mad kommer i. Avent er uden og det er silikone ogsaa. Kig altid efter BPA frit eller google hvad de "godartede" platsiktyper hedder "pp" osv.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Masser af smækker har været et must her :) De perfekte er lange, bløde smækker, lavet i frotte og med vandtæt bagside. Opsamler har ikke virket her og er bare i vejen. I starten brugte jeg også meget stofbleer, men det giver forfærdelig meget vask! Når man køber smækker skal man tænke på at det altså ikke blot er munden og maven der kan blive beskidte, men de små pilfingre sørger gerne for at hele kroppen, håret, ørene mm. bliver svinet til :D 

Ang. skeer så vælg nogle flade i plast. Jeg tror det er meget forskellig hvilke skeer man syntes passer bedst, vi har været igennem en del, og tommy tepee (tror nok det staves sådan ), fra kvickly har været bedst her. Nuby var slet ikke et hit fordi de var for dybe. 

Jeg bruger glas/keramik skåle til at opvarme og servere mosen i, da det ikke har noget skodkemi ;) De få skåle (også de dyre mærker) som vi har haft i plast har ikke kunne tåle at komme i mikro mm. og er flækket.

Derudover har jeg investeret i små espresso kopper, de har været perfekte at drikke af i starten ;) Den bedste kop vi har er fra Sauvinex (som generelt er et mega lækkert mærke med smarte løsninger hved angår mad, opbevaring og transport af mad) den har håndtag men er ellers en normal kop, og O har super let ved at drikke af den selv ;) Sauvinex er også uden skodkemi ;)

Derudover en masse små bøtter til opbevaring af mad i køleskab mm. 

Jeg bruger fryseposer til at fryse mos ned, laver det i tynde blokke, så er det lige til at brække et stykke af ;)

 

Bliver spændende med tvillinge måltider :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal bruge:

Hagesmække

Stofbleer og vaskeklude til aftørring

Kop

Skåle og senere tallerken

Skeer (prøv de gratis du sikkert har fået og find frem til hvad du synes fungerer bedst)

Højstol til når de er omkring 5,5 mdr

Stavblender (uundværligt!)

Rismel, majsmel, boghvedemel el hirseflager

Gode fedststoffer fx koldpresset planteolie

Hvis du vil fryse mos ned så små beholdere godkendt til mad (og gerne egnet til både frost og mikro).

Jeg har personligt brugt både små silikone-isterningeforme, aventbøtter og fryseposer hvor maden er frosset i tynd plade og så kan man brække stykker af.

Og så skal man bruge en god gang tålmodighed og klud og kost til rengøring efter måltid :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte ikke opbevaringsbøtter men fryseposer. Så kunne vi nemlig trykke dem flade og få plads til mange på en gang i fryseren samtidigt med at vi kune knække et stykke af, hvis vi kun skulle bruge en lille smule i anden grød. Det virkede perfekt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede saa ikke med groed, men med groentsager: soed kartoffel, jordskok, squash og den slags

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede saa ikke med groed, men med groentsager: soed kartoffel, jordskok, squash og den slags

Det ville jeg også KLART anbefale. Vi gav kun lidt grød i starten og W fik viiiild forstoppelse som gik væk med grønt.

Græskar var også genialt ud over dem Camillat nævner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stavblender er et must! :)

 

Vi har også været rigtig glade for Nûby skeer, lige som resten af min mødregruppe :P Og babycubes til opbevaring! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle babyer har ingen problemer med at starte med grød, vil jeg så lige sige!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar! Har Anton på maven og Oscar vugger i slyngevuggen ved siden af - vaccinepylrede. Så jeg quoter ikke lige ;)

Men fedt! Så er her lidt at gå ud fra.

Bruger I slet ikke blender?

Mht. grød vs. mos, så tænker vi at starte op med kartoffelmos, det ved jeg da hvordan, jeg laver, og det er ret neutralt i smagen, så jeg tænker det er et godt sted at starte for os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte ikke stavblender særlig meget. Jeg brugte et gammeldags mose jern til mos.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har kun brugt stavblender :)

Og når jeg endelig frøs noget ned, var det også i poser, så de kunne trykkes flade :)

 

Jeg synes det var nemt nok lige at koge noget, når jeg alligevel lavede mad til os selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stavblender er et must! :)

Vi har også været rigtig glade for Nûby skeer, lige som resten af min mødregruppe :P Og babycubes til opbevaring! :)

:ditto til det hele :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte ikke blenderen. De fleste blendere har ikke godt af varm mad, og jeg gad ikke vente til maden kølede ned før jeg blendede det. 

 

Jeg ville vente lidt med kartoflerne, i hvert fald ikke starte ud med det. Der er en del stivelse i, og det kan være hårdt for en mave, der ikke er vant til fast føde. Start med grøntsager som gulerødder og broccoli :) Det fik vi at vide af SP. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte ikke blenderen. De fleste blendere har ikke godt af varm mad, og jeg gad ikke vente til maden kølede ned før jeg blendede det. 

 

Jeg ville vente lidt med kartoflerne, i hvert fald ikke starte ud med det. Der er en del stivelse i, og det kan være hårdt for en mave, der ikke er vant til fast føde. Start med grøntsager som gulerødder og broccoli :) Det fik vi at vide af SP. 

 

Enig - brug soed kartoffel.Og guleroed og broccoli ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte ikke blenderen. De fleste blendere har ikke godt af varm mad, og jeg gad ikke vente til maden kølede ned før jeg blendede det.

Jeg ville vente lidt med kartoflerne, i hvert fald ikke starte ud med det. Der er en del stivelse i, og det kan være hårdt for en mave, der ikke er vant til fast føde. Start med grøntsager som gulerødder og broccoli :) Det fik vi at vide af SP.

God pointe med blenderen. Stavblender it is! Og rigtig god pointe med stivelsen - jeg genovervejet lige.

Enig - brug soed kartoffel.Og guleroed og broccoli ;)

Som skrevet ovenfor, så havde jeg slet ikke tænkt stivelsen med. Men det er da en virkelig god pointe.

Søde kartofler ved jeg ikke helt med. Det spiser vi aldrig selv, så tror måske jeg springer dem over. Jeg føler det er lidt fjollet, at drengene spiser anden mad end os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God pointe med blenderen. Stavblender it is! Og rigtig god pointe med stivelsen - jeg genovervejet lige.

Som skrevet ovenfor, så havde jeg slet ikke tænkt stivelsen med. Men det er da en virkelig god pointe.

Søde kartofler ved jeg ikke helt med. Det spiser vi aldrig selv, så tror måske jeg springer dem over. Jeg føler det er lidt fjollet, at drengene spiser anden mad end os.

 

 

Ork, det er som heller ikke for at du skal give dem soed kartoffel :) Noah ville ikke spise andet end dem som skemad med lidt andre groentsager i og god olie, siden kogt kyllig, jeg blendede i. Ellers bagt, soed kartoffel - det var han TOSSET med  :glad

 

Saa skal det ernaeringsmaessige ved soed kartoffel ikke undervurderes og I kommer muligvis ikke udenom, at drengene kommer til at spise noget andet end jer, i hvert fald i starten. Men det er dine drenge, saa du skal goere det, du fornemmer er det rigtige. Der vil vaere MANGE meninger ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ork, det er som heller ikke for at du skal give dem soed kartoffel :) Noah ville ikke spise andet end dem som skemad med lidt andre groentsager i og god olie, siden kogt kyllig, jeg blendede i. Ellers bagt, soed kartoffel - det var han TOSSET med :glad

Saa skal det ernaeringsmaessige ved soed kartoffel ikke undervurderes og I kommer muligvis ikke udenom, at drengene kommer til at spise noget andet end jer, i hvert fald i starten. Men det er dine drenge, saa du skal goere det, du fornemmer er det rigtige. Der vil vaere MANGE meninger ;)

Jo de kommer helt sikkert til at spise noget andet, det var mere, at jeg helst ikke vil, at de spiser noget, som vi aldrig selv ville købe. Men måske jeg slet ikke helt har regnet hele det her børn & madkoncept ud ;)

Hvad er søde kartofler sådan helt, altså hvorfor er de bedre ernæringsmæssigt end alm. kartofler?

Og tak fordi du tager dig tid til at svare :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo de kommer helt sikkert til at spise noget andet, det var mere, at jeg helst ikke vil, at de spiser noget, som vi aldrig selv ville købe. Men måske jeg slet ikke helt har regnet hele det her børn & madkoncept ud ;)

Hvad er søde kartofler sådan helt, altså hvorfor er de bedre ernæringsmæssigt end alm. kartofler?

Og tak fordi du tager dig tid til at svare :)

 

Der er saa meget, man finder ud af hen ad vejen - og jeres drenge er jo maaske heller ikke til det samme mad, men det vil vise sig :) 

 

Jeg ved det faktisk ikke helt praecist. Men det er noget med, at kogt/bagt kartoffel, den hvide, ikke er helt god til os, faktisk. Den tilhoerer natskyggefamilien, som tomater goer, og derfor skal man begraense babyers indtag heraf. Soed kartoffel indeholder ca samme maengde stivelse, mener jeg, men det er anderledes gavnligt for kroppen... Men helt praecis hvorfor helsefolk anbefaler soed kartoffel og ikke hvid, det ved jeg faktisk ikke... ? Nu brugte jeg Rebecca Perssons BABY bog som guide, da jeg startede med at give Noah mad, og hun skrev ikke hvis kartoffel - saa det faldt mig ikke ind. Men Noah faar da begge dele nu og er meget glad for kartofler :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER