Nica

Hvad skulle der til hvis I skulle få flere børn?

52 indlæg i dette emne

Inspireret fra denne artikel: http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014-02-18-frugtbarhed-i-danmark-s%C3%A6tter-bundrekord-her-er-det-v%C3%A6rst

 

Vi lever jo i et samfund med fuld fart, fokus på karrierer mv. Og det kan være svært at passe ind i den konstellation som børnefamilie.

 

Hvad skal der til for jer for at I vil få flere børn?

 

Jeg synes det er et ret vigtigt emne at få taget op, da disse tal kan have store konsekvenser på sigt.

Vil I være med til debatten herom?

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Umiddelbart har vi planer om i hvertfald 3, måske 4 børn, alt efter hvordan det forløber fremover. Så vi har da planer om at gøre vores del. For at jeg skulle vælge at få flere børn end ca 4, så skulle jeg kunne splitte mig selv i flere for at kunne føle at de alle fik nok opmærksomhed  :P

 

Men jeg er meget enig med dig i, at det er et vigtigt emne. Selvfølgelig skal folk ikke tvinges til at få mere end de børn de gerne vil have, men det er da vigtigt at undersøge hvad man kan gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne have 2-3 børn, men det kræver at der snart sker noget i vores behandling :) Vi startede da jeg var 26 år, og var det lykkes, så havde vi nok 2 børn nu. Mon tallet er faldet sådan fordi flere og flere skal have hjælp? Det år med brugerbetaling tror jeg også spiller lidt ind :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et barn pt, Marius :) Vi har snakket om, om vi skal have en mere for et stykke tid siden og er egentlig ikke nået frem til noget endnu.

 

Men tror nu nok vi skal have en mere. Men har en mand, der går meget op i kr og øre og som pt mener, vi ikke har råd... Men tror da lige vi skal have snakken igen, når Marius bliver 2 år ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har pt. Ida men skal i hvert fald have et mere - det mener manden i hvert fald. Vi er også blevet enige om at starte når Ida er fyldt 2.

Herhjemme går vi ikke så meget op i kr. og øre, men på at vi har hinanden og det er det vigtigste for os.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Umiddelbart har vi planer om i hvertfald 3, måske 4 børn, alt efter hvordan det forløber fremover. Så vi har da planer om at gøre vores del. For at jeg skulle vælge at få flere børn end ca 4, så skulle jeg kunne splitte mig selv i flere for at kunne føle at de alle fik nok opmærksomhed  :P

 

Men jeg er meget enig med dig i, at det er et vigtigt emne. Selvfølgelig skal folk ikke tvinges til at få mere end de børn de gerne vil have, men det er da vigtigt at undersøge hvad man kan gøre.

 

Vi har 3 børn, og med udsigt til 2X fuldtidsarbejde, så virker det fuldstændig uoverskueligt at skulle have flere børn.

Så jeg tror måske at regeringen skulle se på opbygningen af vort samfund. For som det er nu, er det kun få der har mulighed for at gå hjemme eller på nedsat tid fordi det er forholdsvis dyrt at leve. Institutionspladserne bliver dyrere og dyrere, priser på mad er steget markant, huspriserne ofte urimelig høje og ofte har vi langt til og fra arbejde, så vores tid er så minimal.

 

Jeg har bare undret mig over at det jævnligt bliver nævnt i medierne, men at debatten endnu ikke er taget op..

 

Dejligt med tilbagemelding :0)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne have 2-3 børn, men det kræver at der snart sker noget i vores behandling :) Vi startede da jeg var 26 år, og var det lykkes, så havde vi nok 2 børn nu. Mon tallet er faldet sådan fordi flere og flere skal have hjælp? Det år med brugerbetaling tror jeg også spiller lidt ind :)

Ja, det er jo en vigtig del af debatten. For ikke alle kan få børn, og har derfor brug for hjælp.. Hvad skulle der til for jer, både at det lykkedes men også at det kunne lade sig gøre?

Jeg kunne forestille mig at det kan være en opslidende proces at gennemgå, og måske ikke helt plads til i samfundet til det (dette er slet ikke negativt ment) men ligeså vigtig del af debatten.

Jeg tror også at det spiller ind at der er så meget fokus på uddannelser, og mange af dem videregående. Kvinderne bliver derfor ældre når de starter med at få børn. Så vidt jeg ved er fertiliteten på sit højeste i starten af 20èrne og fra 25 år går den ned af. og med de fakta stemmer det ikke særlig godt overens med lange uddannelser og stiftelse af familie :)

 

Er der en økonomisk udfordring i det? (jeg ved ikke meget om dette, så beklager min noget uvidende spørgsmål)

Herligt at du byder ind :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme ville det gøre en stor forskel, hvis en af os kunne gå en del ned i tid eller måske endda gå hjemme i de år man har små børn. Vi vil kun have to børn, tror jeg - netop fordi det virker uoverskueligt med flere børn og to fuldtidsjobs. Hvis jeg kunne gå hjemme med børnene eller bare arbejde 25 timer om ugen, så ville vi nok få flere børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et barn pt, Marius :) Vi har snakket om, om vi skal have en mere for et stykke tid siden og er egentlig ikke nået frem til noget endnu.

 

Men tror nu nok vi skal have en mere. Men har en mand, der går meget op i kr og øre og som pt mener, vi ikke har råd... Men tror da lige vi skal have snakken igen, når Marius bliver 2 år ;)

 

Så for jer spiller økonomien en afgørende rolle (det gør det jo for de fleste ;0) ) men hvordan ser det ud for jer tidsmæssigt.? Ville I kunne få det til at passe med arbejde og flere børn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme ville det gøre en stor forskel, hvis en af os kunne gå en del ned i tid eller måske endda gå hjemme i de år man har små børn. Vi vil kun have to børn, tror jeg - netop fordi det virker uoverskueligt med flere børn og to fuldtidsjobs. Hvis jeg kunne gå hjemme med børnene eller bare arbejde 25 timer om ugen, så ville vi nok få flere børn.

 

Ville det kunne hænge økonomisk sammen for jer hvis en af jer gik ned på 25 timer, eller bliver det fravalgt fordi det økonomisk ikke kan lade sig gøre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville det kunne hænge økonomisk sammen for jer hvis en af jer gik ned på 25 timer, eller bliver det fravalgt fordi det økonomisk ikke kan lade sig gøre?

 

Nej, det kan det netop ikke.. Så hvis det økonomisk kunne lade sig gøre i form af billigere institution - højere tilskud eller andet, så ville vi gøre det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi leger med tanken om at jeg kunne gå hjemme nogle år i mens børnene er små.. nu går jeg godt nok sygemeldt, men det er en stressfaktor at få det hele til at hænge sammen.

Vi skal have en aftale i stand med banken for at høre om muligheden i hvert fald..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det kan det netop ikke.. Så hvis det økonomisk kunne lade sig gøre i form af billigere institution - højere tilskud eller andet, så ville vi gøre det. 

 

Jeg kan forestille mig at det ofte bliver fravalgt af den grund..

men det betyder at rigtig mange bliver enormt pressede.. og i disse tider er sygemeldte med stress jo eksploderet.. så jeg tænker at der må være en faktor der spiller ind ifht. de normer der bliver sat... men ofte er det jo en tikkende bombe. Vi er jo slet ikke indrettet til at køre med 400 km/t 365 dage om året...

 

Så hvis der kunne findes noget hjælp af en eller anden art, så kunne vi måske mindste antallet af stresssygemeldte?? jeg ved det ikke, men alligevl meget påfaldende synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis pengene ikke var et problem fik vi gerne 3-4 børn. Så ville jeg gå hjemme indtil de var begyndt i skole.

Pt har vi kun Johanne fra i sommers, og tror vi ender med to. Vi har ihvertfalde planer om at gå igang med pb2 her til sommer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har 2 børn og vi ønsker ikke flere.

 

Dette er der flere grunde, den vigtigste for mig er at mit helbred er skidt skidt skidt under graviditeter og kun blevet værre fra nr. 1 til nr. 2, så vil slet ikke tænke på hvor skidt jeg vil få det ved en nr. 3

Men derefter er grundende, at vi gerne vil have tid til dem hver især. Ville vi have hænder og hjerterum til en 3 ja, det ville vi, men jeg synes nu det er rart at kunne give dem lidt mere opmærksomhed når der er 2 end ved 3.

Økonomisk vil vi gerne kunne tage ud og rejse og spise osv. og det hele bliver bare lidt dyrre med 3 og det ønsker vi ikke en 3'er nok til at vi ville prioritere det.

 

Min mand arbejder 40 timer, hvoraf de 3 af dagene arbejder han hjemmefra, så vi ser en del til ham og jeg er hjemmegående. Så på sin vis kunne vi jo godt have en 3'er, tiden er der, men jeg savner eftehånden min frihed lidt og nyder at børnene er ved at være relativt store.

 

Vi bor i Tyskland, i Bayern. Her er det meget gammel konservativ famlieopbygning og de fleste mødre, i nogle familier dog fædrene, går hjemme. Altså en er udearbejdende og en hjemmegående, det er de færreste som begge har fuldtidsarbejde, hvis begge er udearbejdende er det ofte 1 med fuldtid og den anden 10 - 20 timer.

Men det er de færreste her som har 3 børn, jeg ser det da, men uden at kende statistik, men hvad jeg ser med det blotte øje, så har de fleste 1 barn eller 2 børn. 

Så jeg tror altså ikke udelukkende det handler om arbejde/ikke arbejde, ikke som jeg ser det her. Umiddelbart har de fleste også en fin økonomi her hvor vi bor. Hvad grunden så er det til at de fleste ikke får flere end maks 2, den kender jeg ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har 3 børn, og med udsigt til 2X fuldtidsarbejde, så virker det fuldstændig uoverskueligt at skulle have flere børn.

Så jeg tror måske at regeringen skulle se på opbygningen af vort samfund. For som det er nu, er det kun få der har mulighed for at gå hjemme eller på nedsat tid fordi det er forholdsvis dyrt at leve. Institutionspladserne bliver dyrere og dyrere, priser på mad er steget markant, huspriserne ofte urimelig høje og ofte har vi langt til og fra arbejde, så vores tid er så minimal.

 

Jeg har bare undret mig over at det jævnligt bliver nævnt i medierne, men at debatten endnu ikke er taget op..

 

Dejligt med tilbagemelding :0)

Det tror jeg du har ret i, at vores samfund er bygget forkert op til at man kan tage sig tid og/eller penge til flere børn.

Lige nu er jeg under uddannelse. Når jeg er færdig, så planlægger vi, at min mand skal ned på 25 timer om ugen, så snart jeg har fundet arbejde. Det kommer netop ikke til at hænge sammen uden mere tid. Vi er så heldigvis så heldige at vi får en masse hjælp alle mulige steder fra, da mine forældre har en rigtig høj indtægt og tit betaler småting (og med småting mener jeg f.eks. alle udgifter ex. forsikring på 5 heste :whistling) og oplevelser for os, og svigermor har en børnetøjsforretning, så vi har ikke rigtig udgifter til børnetøj heller. Og så er vi i det hele taget, tilsyneladende, ret nøjsomme. Så økonomisk hænger det faktisk fint nok sammen. Men man kan ikke købe mere tid...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har 2 børn og vi ønsker ikke flere.

 

Dette er der flere grunde, den vigtigste for mig er at mit helbred er skidt skidt skidt under graviditeter og kun blevet værre fra nr. 1 til nr. 2, så vil slet ikke tænke på hvor skidt jeg vil få det ved en nr. 3

Men derefter er grundende, at vi gerne vil have tid til dem hver især. Ville vi have hænder og hjerterum til en 3 ja, det ville vi, men jeg synes nu det er rart at kunne give dem lidt mere opmærksomhed når der er 2 end ved 3.

Økonomisk vil vi gerne kunne tage ud og rejse og spise osv. og det hele bliver bare lidt dyrre med 3 og det ønsker vi ikke en 3'er nok til at vi ville prioritere det.

 

Min mand arbejder 40 timer, hvoraf de 3 af dagene arbejder han hjemmefra, så vi ser en del til ham og jeg er hjemmegående. Så på sin vis kunne vi jo godt have en 3'er, tiden er der, men jeg savner eftehånden min frihed lidt og nyder at børnene er ved at være relativt store.

 

Vi bor i Tyskland, i Bayern. Her er det meget gammel konservativ famlieopbygning og de fleste mødre, i nogle familier dog fædrene, går hjemme. Altså en er udearbejdende og en hjemmegående, det er de færreste som begge har fuldtidsarbejde, hvis begge er udearbejdende er det ofte 1 med fuldtid og den anden 10 - 20 timer.

Men det er de færreste her som har 3 børn, jeg ser det da, men uden at kende statistik, men hvad jeg ser med det blotte øje, så har de fleste 1 barn eller 2 børn. 

Så jeg tror altså ikke udelukkende det handler om arbejde/ikke arbejde, ikke som jeg ser det her. Umiddelbart har de fleste også en fin økonomi her hvor vi bor. Hvad grunden så er det til at de fleste ikke får flere end maks 2, den kender jeg ikke.

Det er klart, der er det helbredsmæssige i det også. Vi må heller ikke få flere pga. helbredet. Og så skal man selvfølgelig ikke have flere..

Jeg kan sagtens følge dig med tiden til børnene, for det taget meget af ens tid og opmærksomhed..

og jeg har også nået et punkt hvor mit behov for frihed stiger.. jeg ved godt at det ikke er realistisk med små børn, men jeg tror ikke at jeg kunne starte forfra igen :0)

SÅ måske handler det også om normer og kultur.. :0)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har et barn og har planer om et mere.

Hvis vi skulle have tre børn, skulle vi nok have større økonomisk råderum og generelt mere tid i døgnet, men må samtidig sige at jeg absolut ikke har nogle trang til at få 3 eller flere.

I forbindelse med den lave fødselsrate skal man også huske, at det er os fra de små 80er årgange, der i disse år får børn... Så vi skal få ekstra børn for at holde fødselsraten på normalen og sådan er det nu engang ikke. Samtidig er de ikke noget som en økonomisk krise til at udskyde PB.

Jeg læste at en af top økonomerne ikke var bekymret, der er før set små fødselsrater hvor det så vender igen om nogle år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme drømmer vi om 3-4 (måske endda 5?), og jeg er ret sikker på, at vi i hvert fald får 3.

Men det er arbejde/tid og penge, der er de store "udfordringer". :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme drømmer vi om 3-4 (måske endda 5?), og jeg er ret sikker på, at vi i hvert fald får 3.

Men det er arbejde/tid og penge, der er de store "udfordringer". :)

5, puha! Men det må være skønt at have så mange søskende..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så for jer spiller økonomien en afgørende rolle (det gør det jo for de fleste ;0) ) men hvordan ser det ud for jer tidsmæssigt.? Ville I kunne få det til at passe med arbejde og flere børn?

Ja det er både økonomien for at have et barn og for at skulle igennem behandling igen. Denne gang skal vi også selv betale. Men det er heller ikke noget problem, hvis det ligger i samme prisklasse som sidst, da jeg kunne nøjes med pergotime og pregnyl...

 

Arbejdet er ikke noget problem mht arbejdstider. Jeg er gået ned på 32,5 time, men er så også gået tilsvarende ned i løn. Men det er utroligt fleksibelt og jeg kan sagtens lave mine arbejdtider om, hvis det er nødvendigt. Manden har fået lavet sine arbejdstider om, så han kan hente man-tors, da jeg arbejder langt væk hjemmefra...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har tre, og vi skal ikke have flere.

Hvis det udelukkende var op til mig, så ville jeg gerne have en mere. Men min man vil ikke have flere, han synes at han har for lidt tid til sig selv som det er nu, så flere kommer ikke på tale.

Så her ville det kræve at jeg skiftede manden ud :P

Meeen, jeg tror nu at jeg beholder ham og nøjes med de tre børn vi har :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er både økonomien for at have et barn og for at skulle igennem behandling igen. Denne gang skal vi også selv betale. Men det er heller ikke noget problem, hvis det ligger i samme prisklasse som sidst, da jeg kunne nøjes med pergotime og pregnyl...

 

Arbejdet er ikke noget problem mht arbejdstider. Jeg er gået ned på 32,5 time, men er så også gået tilsvarende ned i løn. Men det er utroligt fleksibelt og jeg kan sagtens lave mine arbejdtider om, hvis det er nødvendigt. Manden har fået lavet sine arbejdstider om, så han kan hente man-tors, da jeg arbejder langt væk hjemmefra...

Så hvis virksomhederne også er indstillet på "hjælpe" til, så er der måske bedre muligheder... Det er jo egentlig det jeg finder interessant.. For der er så mange faktorer der spiller ind på om det kan blive muligt at få flere børn, hvis man vel og mærke ønsker det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis pengene ikke var et problem fik vi gerne 3-4 børn. Så ville jeg gå hjemme indtil de var begyndt i skole.

Pt har vi kun Johanne fra i sommers, og tror vi ender med to. Vi har ihvertfalde planer om at gå igang med pb2 her til sommer.

Pøj pøj med pb2 ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så hvis virksomhederne også er indstillet på "hjælpe" til, så er der måske bedre muligheder... Det er jo egentlig det jeg finder interessant.. For der er så mange faktorer der spiller ind på om det kan blive muligt at få flere børn, hvis man vel og mærke ønsker det ;)

Tror jeg er heldig med min arbejdsplads. Er af den opfattelse at de ville have MIG til at udfylde jobbet og ikke en anden hvem som helst, som sikkert også sagtens kunne det. Så jeg har selv valgt hvor mange timer jeg vil arbejde og selv valgt hvordan timerne er fordelt. :glad Og har også en arbejdsplads der synes det er ok, at bruge tid på alt de besøg ved gyn og så videre ved behandling :)

 

Der er rigtig mange faktorer der spiller ind, og hvis man skal have styr på dem alle, er det jo lige til at blive rundforvirret over... Så i min verden må det jo bare være en beslutning om vil man eller vil man ikke og så må man tage det derfra. Men manden skal selvfølgelig også være med, og måske godt nok at have en til at se fornuftig på tingene også ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER