Guest Diden

Hvornår gav i lov til sminke til hverdag/fest?

15 indlæg i dette emne

Sara er begyndt at plage/påpege meget at hun gerne vil have sminke på når vi skal i byen/til fest. Jeg har indtil videre holdt fast på at hun stadig er et barn og så har man altså ikke sminke på. 

 

Hun er 10, bliver 11 til august. 

 

Hvornår gav i lov til at jeres datter/døtre måtte bruge sminke, både til hverdag og til fest? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er så gammeldags at jeg ville sige ved konfirmationsalderen. Min niece på 12 må vist have mascara og lidt streg på men jeg synes ikke hun er gammel nok ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når nu hun er begyndt at vise interesse for det, så tror jeg det er bedre, at du giver lov til lidt, men samtidig styrer det, end at hun venter til hun er kommet ud af døren og selv gør det. For hvis hun gerne vil have make up på, så tror jeg hun vil gøre det, også selv om du siger nej. 

 

Jeg ville synes det var en fin løsning, hvis I aftalte, at du kunne give hende en lille smule på, inden hun skulle til fest. Så kan du give hende en beskeden smule mascara på og måske lidt lip-gloss eller øjenskygge, og samtidig sikre at det er pænt og hun ikke ligner en sminkedukke. Derudover kan det være en god mor-datter-stund, hvor I kan snakke om, hvad der skal ske til festen eller lignende. :)

 

Hvis du kan mærke i din mave, at det føles forkert, synes jeg godt, at du kan sige til hende, at hun skal være 12 år, før hun får lov. 

 

Men helt personligt er jeg ikke tilhænger af "Du må ikke før du er xx år, men så må du lige så tosset du vil", både når det kommer til make up, men også med så meget andet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder i det store og hele som om vi er ret enige :) 

 

har som udgangspunkt sagt til hende at når hun bliver konfirmeret må hun. Også mht. at farve hår osv (dog det med hårfarvningen helt sikkert med mig med på råd!) 

 

Jeg synes selv det ser voldsomt ud når piger på hendes alder har sminke på. Det klæder dem ikke fordi man ved de er børn :/ Ved ikke om i forstår? 

 

Vi skal til fødselsdag hos noget familie her i eftermiddag og ud og spise i aften på restaurent, det er i den forbindelse hun ville have sminke på som jeg har sagt nej til. 

 

Hun har sminke som hun kan lege/eksperimentere med herhjemme. Det har hun faktisk haft siden hun var 8 mener jeg. Men der går lang tid imellem at hun leger med det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan som jeg lige husker det, så spurgte jeg ikke om lov, jeg købte bare noget for mine lommepenge. Og jeg var et meget autoritetstro barn, så det var ikke udtryk for oprør, men bare at jeg ikke havde overvejet at det kunne genere nogen. ;) Jeg kan ikke huske hvornår det var, men 10-11 er nok et godt bud. Min mor sagde at det var grimt (hvilket det var - det var en blå læbestift) men påtalte det ikke derudover. Men ok, jeg gik vist ikke med den til hverdag, og det er nok noget andet end den helt store Hollywood makeup som nogle piger måske ønsker sig idag :chin:

Jeg står lige og kigger på et billede af min 6 årige niece, hvor hun har lyserød øjenskygge på. Det ser meget sødt og uskyldigt ud og hun ligner (og er) afgjort stadig et barn. Det synes jeg er ok. Men hvis vi snakkede mascara og mørkere øjenmakeup, så ville jeg nok gerne udskyde det så længe som muligt.

Mit fokus ville nok være på, at hun ikke kom til at se ældre ud, end hun er, og så på at hendes makeup var ordentlig og ikke fuld af parfume :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når nu hun er begyndt at vise interesse for det, så tror jeg det er bedre, at du giver lov til lidt, men samtidig styrer det, end at hun venter til hun er kommet ud af døren og selv gør det. For hvis hun gerne vil have make up på, så tror jeg hun vil gøre det, også selv om du siger nej.

Jeg ville synes det var en fin løsning, hvis I aftalte, at du kunne give hende en lille smule på, inden hun skulle til fest. Så kan du give hende en beskeden smule mascara på og måske lidt lip-gloss eller øjenskygge, og samtidig sikre at det er pænt og hun ikke ligner en sminkedukke. Derudover kan det være en god mor-datter-stund, hvor I kan snakke om, hvad der skal ske til festen eller lignende. :)

Hvis du kan mærke i din mave, at det føles forkert, synes jeg godt, at du kan sige til hende, at hun skal være 12 år, før hun får lov.

Men helt personligt er jeg ikke tilhænger af "Du må ikke før du er xx år, men så må du lige så tosset du vil", både når det kommer til make up, men også med så meget andet ;)

Meget enig her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hov - mht. At det er bedre at give lov for ellers gør hun det selv - der er hun heldigvis - indtil videre - god til at høre efter.! Jeg har til dato ikke oplevet at hun er gået ud for at tage makeup på til trods for at hun fik et nej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg skulle komme med et eksempel hvor jeg godt kunne overveje at hun fik lov blev det til hendes storesøsters konfirmation hun skal til med sin mor i maj måned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det ville betyde meget for hende, hvis du sagde "hvis du virkelig gerne vil, så må du godt få lidt mascara på til konfirmationen". 

Det ville vise hende, at hun føler sig hørt, og med mindre hun har virkelig lyse øjenvipper, vil det næppe kunne ses ret meget - men hun vil vide at hun havde det på, og det tror jeg er det vigtigste :) 

Der er jo ikke sådan, at der skal smørres tykt på så hun får vipper til hårgrænsen, men bare lige præcist nok til at det er der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har vist altid haft legesminke og kan huske, at jeg var så stolt som helt lille (måske 5 år) når jeg måtte få lidt af min mors læbestift på.

Decideret makeup hver dag var vel som ca 13-årig. Streg og mascara. Kan ikke mindes der var konflikter omkring det. Tror bare jeg gjorde det fordi jeg havde lyst.

Så måske kan I gøre det til en hyggeting. Gå ud og køb feks en mascara og en lys gloss sammen, hvis du synes det er ok. Så får hun også noget som er pænt og ikke for meget, og så kan du måske også lidt bedre styre hvornår hun bruger det. F.eks. ok til konfirmation men ikke til hverdag i skolen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det ville betyde meget for hende, hvis du sagde "hvis du virkelig gerne vil, så må du godt få lidt mascara på til konfirmationen". 

Det ville vise hende, at hun føler sig hørt, og med mindre hun har virkelig lyse øjenvipper, vil det næppe kunne ses ret meget - men hun vil vide at hun havde det på, og det tror jeg er det vigtigste :)

Der er jo ikke sådan, at der skal smørres tykt på så hun får vipper til hårgrænsen, men bare lige præcist nok til at det er der :)

 

Helt enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har vist altid haft legesminke og kan huske, at jeg var så stolt som helt lille (måske 5 år) når jeg måtte få lidt af min mors læbestift på.

Decideret makeup hver dag var vel som ca 13-årig. Streg og mascara. Kan ikke mindes der var konflikter omkring det. Tror bare jeg gjorde det fordi jeg havde lyst.

Så måske kan I gøre det til en hyggeting. Gå ud og køb feks en mascara og en lys gloss sammen, hvis du synes det er ok. Så får hun også noget som er pænt og ikke for meget, og så kan du måske også lidt bedre styre hvornår hun bruger det. F.eks. ok til konfirmation men ikke til hverdag i skolen.

Hun har som skrevet legesminke, og har haft det i nogle år. Jeg mener at hun til vores bryllup fik lidt sminke på, og til større fester har hun også fået lov (hvor jeg har hjulpet hende! :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her gik den til hun blev 13, så blev det lidt på øjnene og der er vi endnu ( hun er 15 nu)

Dog vil jeg sige at lillesøster på 3 er rigtig skrap til at tage på vipperne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da den ældste var knap 13, spurgte hun til det, og så tog vi ud og købte noget af ordentlig kvalitet sammen. Dengang brugte hun der kun til særlige lejligheder. Nu er hun 14, og bruger en lille smule hver dag. Hun er på ingen måde overmalet (overraskende nok lægger hun det faktisk rigtig pænt) - og veninderne bruger også makeup.

Da hun var 10/11 interesserede det hende ikke en hujende fis, så der har ikke været nogen konflikt om det:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER