freja00h

Tage selv i skole.

29 indlæg i dette emne

Hejsa

Vil lige høre om jeg er helt gal på den når jeg mener min søn selv skal lære at komme til og fra skole når han starter i 0. klasse efter sommerferien. Så er han 6 1/2. Regner med at kunne følge ham på bussen om morgenen. Så skal han selv gå de 300 meter derhen. Håber så på at kunne lave en ordning med SFO at de følger ham over vejen og han så selv tager bussen hvor jeg så står klar til at hente ham. Selve busturen tager måske 4 minutter. Jeg har en søn mere der skal afleveres i børnehave og kan simpelthen ikke få det til at hænge sammen på andre måder, da jeg er alene med dem. Nogen hvis børn også selv klarer det?

 

Hep :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil mene det er alt for tidligt.. Jeg har et år arbejdet i en 0.klasse (er nu i de store klasser - som lærer), og de 0.klasse-elever, der kom uden forældre var altid i følge med en større søskende.

De skal have hjælp til helt basale ting som ligge madkassen i køleskabet, huske deres skiftetøj hver fredag/aflevere mandag mv (eller den ordning er der på min skole) mv.

Kan du ikke aflevere tidligere? De fleste skoler har jo morgen-SFO mod ekstra betaling? :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes det er for tidligt :)

Jeg kan huske, at min mor på et tidspunkt kontaktede min klasselærer for, at hører om hun havde en ansvarsfuld elev i 9. Klasse, som ville følge min bror og jeg i skole (mod en lille løn), når hun skulle møde tidligt på arbejde..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil mene det er alt for tidligt.. Jeg har et år arbejdet i en 0.klasse (er nu i de store klasser - som lærer), og de 0.klasse-elever, der kom uden forældre var altid i følge med en større søskende.

De skal have hjælp til helt basale ting som ligge madkassen i køleskabet, huske deres skiftetøj hver fredag/aflevere mandag mv (eller den ordning er der på min skole) mv.

Kan du ikke aflevere tidligere? De fleste skoler har jo morgen-SFO mod ekstra betaling? :kram2

Enig!

Nu kender jeg jo ikke jeres søn, måske han er ansvarlig nok til at kunne selv, men sådan generelt så vil jeg tro at det er store krav at stille!!!

Jeg har arbejdet med fritidshjems børn og nogle af dem kunne glemme skoletaske, jakke, madpakke osv, havde ikke nok begreb om tid og kunne tage 15 min om at komme de 100 m fra deres klasselokale og over i institutionen. Nogle var distræte og var meget optaget i deres egen verden eller blev distraheret af småting og glemte hvad de havde gang i.

I BHV bliver de guidet hele tiden, de har voksne der tager ansvar hele tiden, ved skolestart stopper det fra det ene øjeblik til det andet, det er ikke børnene der ændrer sig, det er omstændighederne omkring dem! Et skole barn er i 0 klasse er jo bare et bhv barn i andre rammer. Skiftet fra bhv til skole er i sig selv stort når kravene bliver større og anderledes som de jo gør i skolen. det er en tilvænnings proces der tager lang tid når de skal lære at tage ansvar for sig selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min mor fulgte mig i skole den første uge, herefter skulle jeg selv gå :) der var ca 2 km hver vej. Min mor sagde, at når den store og lille viser var der og der, skulle jeg afsted :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du sendte ham afsted hjemmefra og han kun skulle gå 300 m alene hen til skolen ville jeg nok ikke have et problem med det, men når der er en bus indvolveret er han IMO ikke gammel nok. Lige som Maj85 og Majs siger. 

 

Jeg tog selv bussen i skole ret tidligt, og jeg kan huske et par gange det har givet bøvl, som jeg ikke selv var herre over. Fx var der en gang buslinien var blevet lagt om uden at min mor (eller jeg) havde lagt mærke til det, og bussen kun kørte halvdelen af vejen. Jeg tænkte, at jeg bare ville gå resten af vejen, men endte med at fare vild i de små villaveje og rendte rundt en halv dag uden at vide hvor jeg var. Det var før jeg havde mobiltelefon, og jeg var opdraget til at man ikke måtte snakke med fremmede. Det var virkelig ikke sjovt, og det ville jeg ikke udsætte mit barn for. Ikke før jeg vidste de var gamle nok til at forstå hvad man skal gøre i en sådan situation. 

Hvad hvis han glemmer at trykke stop og kommer til at køre for langt? Vil han selv kunne stå af bussen og tage den rigtige i den anden retning? Vil han kunne gå over en (stor?) vej selv og se på bussen om det er den rigtige eller forkerte? 

 

Jeg tror det vil gå rigtig fint i 95 % af tilfældene, hvis ikke oftere, men risikoen for at der går et eller andet galt undervejs er der altid, og det vil jeg ikke byde et barn på 5-6 år. 

 

Der må kunne findes en bedre løsning, jeg har svært ved at tro på, at det slet ikke kan lade sig gøre. Så må lillebror komme tidligere i børnehave, eller i må betale jer fra tidlig SFO eller et større barn i nærheden, der kan følge ham. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil mene det er alt for tidligt.. Jeg har et år arbejdet i en 0.klasse (er nu i de store klasser - som lærer), og de 0.klasse-elever, der kom uden forældre var altid i følge med en større søskende.

De skal have hjælp til helt basale ting som ligge madkassen i køleskabet, huske deres skiftetøj hver fredag/aflevere mandag mv (eller den ordning er der på min skole) mv.

Kan du ikke aflevere tidligere? De fleste skoler har jo morgen-SFO mod ekstra betaling? :kram2

SFO og børnehave åbner først 6.30 og jeg møder egentlig kl 7, så kan umuligt nå det. Han klarer stort set det hele selv i børnehaven. Lige med undtagelse af at pakke sine ting ind og ud af tasken, men det kan han jo nå at lære. Der er jo nogen måneder endnu. Han er selv med på idéen heldigvis. Formentlig bliver det kun 2 dage om ugen han selv skal tage afsted da jeg nok kan møde senere de andre dage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du sendte ham afsted hjemmefra og han kun skulle gå 300 m alene hen til skolen ville jeg nok ikke have et problem med det, men når der er en bus indvolveret er han IMO ikke gammel nok. Lige som Maj85 og Majs siger. 

 

Jeg tog selv bussen i skole ret tidligt, og jeg kan huske et par gange det har givet bøvl, som jeg ikke selv var herre over. Fx var der en gang buslinien var blevet lagt om uden at min mor (eller jeg) havde lagt mærke til det, og bussen kun kørte halvdelen af vejen. Jeg tænkte, at jeg bare ville gå resten af vejen, men endte med at fare vild i de små villaveje og rendte rundt en halv dag uden at vide hvor jeg var. Det var før jeg havde mobiltelefon, og jeg var opdraget til at man ikke måtte snakke med fremmede. Det var virkelig ikke sjovt, og det ville jeg ikke udsætte mit barn for. Ikke før jeg vidste de var gamle nok til at forstå hvad man skal gøre i en sådan situation. 

Hvad hvis han glemmer at trykke stop og kommer til at køre for langt? Vil han selv kunne stå af bussen og tage den rigtige i den anden retning? Vil han kunne gå over en (stor?) vej selv og se på bussen om det er den rigtige eller forkerte? 

 

Jeg tror det vil gå rigtig fint i 95 % af tilfældene, hvis ikke oftere, men risikoen for at der går et eller andet galt undervejs er der altid, og det vil jeg ikke byde et barn på 5-6 år. 

 

Der må kunne findes en bedre løsning, jeg har svært ved at tro på, at det slet ikke kan lade sig gøre. Så må lillebror komme tidligere i børnehave, eller i må betale jer fra tidlig SFO eller et større barn i nærheden, der kan følge ham. :)

Jeg tænker at han skal have en mobil tlf så han kan ringe hvis han bliver utryg eller ikke når bussen eller lignende.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at han skal have en mobil tlf så han kan ringe hvis han bliver utryg eller ikke når bussen eller lignende.  

 

Jeg ville stadig ikke være tryg ved det. Kan bare se hvordan min lillebror på 10 glemmer sin nintendo, jakke, bøger alle vegne, så med mindre din søn er virkelig god til at holde styr på sine ting, ville jeg ikke stole på at han ville huske den hver dag, opladet og kan finde ud af at ringe til det rigtige nummer. 

Jeg synes personligt bare, at det er for meget ansvar at ligge på så lille et barn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville helt sikkert ikke gøre det, og ærligt, så ville jeg som personale i en SFO være bekymret, hvis en 6-årig kom afsted på den måde.

Uanset hvor artigt og dygtigt et barn, man har, så mener jeg ikke, at deres hjerner er udviklede nok til at skulle alene med bus i den alder.

Sorry. :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville helt sikkert ikke gøre det, og ærligt, så ville jeg som personale i en SFO være bekymret, hvis en 6-årig kom afsted på den måde.

Uanset hvor artigt og dygtigt et barn, man har, så mener jeg ikke, at deres hjerner er udviklede nok til at skulle alene med bus i den alder.

Sorry. :blush

Da jeg startede i bh klasse i tidernes morgen tog vi selv bussen frem og tilbage. Vi havde så en genial ordning på skolen med at nogle større børn hentede os ved bussen. Det var også i århus midtby skolen lå. Jeg skal selvfølgelig køre med ham i starten, og lære ham pejlemærker m.m. Engang var det altså meget normalt at man gjorde sådan noget, så hvorfor er vi blevet så pylrede (inklusiv mig selv)? Man kørte da heller ikke med cykelhjelm i min barndom og mobiltlf var der ingen af. Synes det er svært fordi jeg ikke har andre muligheder. Ville hellere end gerne følge til dørs og hente igen, men det kan bare ikkelade sig gøre!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg startede i bh klasse i tidernes morgen tog vi selv bussen frem og tilbage. Vi havde så en genial ordning på skolen med at nogle større børn hentede os ved bussen. Det var også i århus midtby skolen lå. Jeg skal selvfølgelig køre med ham i starten, og lære ham pejlemærker m.m. Engang var det altså meget normalt at man gjorde sådan noget, så hvorfor er vi blevet så pylrede (inklusiv mig selv)? Man kørte da heller ikke med cykelhjelm i min barndom og mobiltlf var der ingen af. Synes det er svært fordi jeg ikke har andre muligheder. Ville hellere end gerne følge til dørs og hente igen, men det kan bare ikkelade sig gøre!

Jeg forstår godt nødvendigheden - og så er det måske bare sådan... Men nu spurgte du jo altså, om det var for tidligt, og så får du jo folks mening om det...

Jeg er vokset op med at ordne nærmest alt selv - men verdens mindst pylrede og servicerede forælder, og jeg er normalt ret barsk med, hvad børn kan/skal, men her bliver jeg svar skyldig... Jeg synes, at det lyder voldsomt, men jeg kan ikke vurdere det - navnlig ikke uden at kende det konkrete barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg startede i bh klasse i tidernes morgen tog vi selv bussen frem og tilbage. Vi havde så en genial ordning på skolen med at nogle større børn hentede os ved bussen. Det var også i århus midtby skolen lå. Jeg skal selvfølgelig køre med ham i starten, og lære ham pejlemærker m.m. Engang var det altså meget normalt at man gjorde sådan noget, så hvorfor er vi blevet så pylrede (inklusiv mig selv)? Man kørte da heller ikke med cykelhjelm i min barndom og mobiltlf var der ingen af. Synes det er svært fordi jeg ikke har andre muligheder. Ville hellere end gerne følge til dørs og hente igen, men det kan bare ikkelade sig gøre!

Hvad med hans far, eller forslaget med en hjælper fra en ældre klasse? Jeg ved det ikke, og jeg har fuld sympati for at du er i klemme. Det er ikke nemt at få det til at gå op! Men det ændrer ikke på, hvad jeg synes og du spurgte jo om vores holdning.

Da jeg var 6 år kørte jeg ikke i bus selv, (og når jeg kørte cykel var det med hjelm) og sådan bliver det også for min søn. Jeg synes ikke det er at være pylret, jeg synes det er sund fornuft.

Det er dit barn og dit valg, men jeg synes hånden på hjertet ikke at det er forsvarligt, og hvis du er enig (hvilket du måske ikke er, og det har du jo ret til ikke at være) så synes jeg, at det er dit ansvar at finde en løsning, i stedet for at gøre noget, fordi du ikke føler, at du har andre muligheder. Der er min holdning nok, at man altid har en mulighed, spørgsmålet er at finde den.

Beklager de lidt hårde ord og held og lykke med hvad du end gør :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også virkelig forsøge at finde en anden løsning.

 

Min søn er 6 år og selvom han er en fornuftig dreng, så ville jeg have det meget svært med den løsning. Jeg tror han selv vil føle sig meget usikker på det og som ander skriver så tror jeg han vil blive rigtig ked af det, hvis der er et eller andet der skulle gå galt på vejen. Altså bussen der køre for langt eller lign. Jeg tror dog han ville sige ja til at gøre det, hvis jeg sagde han skulle, men han ville ikke være glad for det.

En mobil tlf. vil kunne afhjælpe noget og min søn kan ihvertfald sagtens finde ud af at bruge sådan en, men jeg ville nu ikke være tryg ved det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

 

I mine øjne er der altid et valg... 

 

Hvor langt har du på arbejde, og hvor langt er der mellem børnehaven og skolen? Måske er valget at du skal flytte tættere på et af stederne? Måske skal du ansætte en ung pige fra en af de større klasser nogle timer om dagen? Måske skal du finde en løsning med børnenes far? Måske skal du lave en aftale med din chef om at du møder senere?

Der er ca 1 km fra vores hus til børnehave, 1,5 km fra børnehave til skole og 1,5 fra skole til arbejde. Bor lige i midten af det hele, så der er ikke langt til noget, men når man skal hele vejen rundt er der langt. Kan godt få lov at møde en time senere men så får jeg også en time senere fri og kan ikke nå at hente. Børnenes far er ikke en mulighed. Det er frygteligt at møde på arbejde kl 8 fremfor 7. Man komme skævt igang med det hele, men det er da noget jeg overvejer. Det er nok lettere at få en ung pige til at hente end til at komme tidligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ca 1 km fra vores hus til børnehave, 1,5 km fra børnehave til skole og 1,5 fra skole til arbejde. Bor lige i midten af det hele, så der er ikke langt til noget, men når man skal hele vejen rundt er der langt. Kan godt få lov at møde en time senere men så får jeg også en time senere fri og kan ikke nå at hente. Børnenes far er ikke en mulighed. Det er frygteligt at møde på arbejde kl 8 fremfor 7. Man komme skævt igang med det hele, men det er da noget jeg overvejer. Det er nok lettere at få en ung pige til at hente end til at komme tidligt.

Ja - det vil jo også kun være en periode :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var 6 gik jeg selv til skolen. Der var vel ca 1 km og skolen lå på samme side af vejen, som vores hus. Desuden var det i en lille bitte by. Kan det evt lade sig gøre uden bustur? Som 6-årig havde jeg nok haft svært ved at overskue at tage bussen, tror jeg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers så tænker jeg måske også at hvis du står ved børnehaven kl 6.30 at det burde LIGE kunne lade sig gøre? Det bliver selvfølgelig noget med at du vil have 5-7 minutter til at aflevere per barn, og du kommer halsende ind kl 7, men med den afstand tænker jeg at det kan lade sig gøre?

 Tror det bliver den model i starten. Og så håber jeg at jeg kan være der til 7.30. Kan ikke nå det på en halv time. Har ingen bil så skal cykle rundt eller med bus. Hvor er det altså bare besværligt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var 6 gik jeg selv til skolen. Der var vel ca 1 km og skolen lå på samme side af vejen, som vores hus. Desuden var det i en lille bitte by. Kan det evt lade sig gøre uden bustur? Som 6-årig havde jeg nok haft svært ved at overskue at tage bussen, tror jeg...

  Synes det er for langt for ham at gå alene. Især så tidligt på morgenen... Tror godt han kan klare busturen. Det er mere det som nogen af de andre også skriver om han kan finde ud af at huske sine ting, få madpakken i køleskab m.m. Kunne du det dengang? Da jeg var barn havde man bare sin mad i tasken indtil den skulle spises :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er for langt for ham at gå alene. Især så tidligt på morgenen... Tror godt han kan klare busturen. Det er mere det som nogen af de andre også skriver om han kan finde ud af at huske sine ting, få madpakken i køleskab m.m. Kunne du det dengang? Da jeg var barn havde man bare sin mad i tasken indtil den skulle spises :-)

Tja der bliver jeg dig svar skyldig. Hører også til madpakke i taske generationen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg arbejder selv i en sfo og vi sender nogle af børnene afsted hjem med bus eller til fritidsaktivteter alene. Vi fortæller forældrene at det ville være en god ide at kører turen med børnene et par gange inden de selv skal køre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er mange måder man kan få det til at fungere på :)

Det virker som om du er ret "opsat" på at det skal være den her løsning. Om den er optimal, ved jeg ikke... Om jeg ville gøre det.. Jeg tvivler. MEN.

Her er da nogle gode råd :)

 

Fortæl ham at han hvis det er en ny chauffør, skal FORTÆLLE hvor han skal af henne - Så standser chaufføren der :) Sørg for at den chauffør som normalt har ruten, "kender" din dreng, og ved hvor han skal af - Så er de altså som regel søde til at tjekke de små er kommet af det rigtige sted :)

 

Sørg for han har en taske med plads til ALT! Det nytter ikke at han skal slæbe en masse løsdele: Gynmastiktasken skal kunne fastspændes, der skal være remme så han kan "binde" skibukser osv fast. Mest af alt, så han ikke glemmer det i bussen!! Lær ham at han SKAL bruge de ting, og sørg for han kan finde ud af det :)

 

Lav en aftale med skole/SFO om at de ringer dig op hvis IKKE han møder ind! (Medmindre du har meldt ham syg). Understreg det! (Så ved man "lynhurtigt" hvis der er noget i vejen, og man skal ud og lede!)

 

Lav en tjekliste til ham  (Med billeder i starten) med de ting han skal huske skal være i tasken: Madpakke, lektiebog, penalhus osv :) Så kan han tjekke den inden han tager hjem.

 

Mobiltelefonen har de andre fortalt om, så ja.. :)

 

Lav et kort, som han kan give til "fremmede", så de kan hjælpe ham. På kortet kan stå: Jeg har brug for hjælp. Vil du ringe til XXX for mig?

 

Kør bus med ham mange gange - Ikke nødvendigvis den rute han skal, men forskellige - Lær ham at holde øje med ting.. Fx "Når vi ser en netto, skal vi trykke på klokken" eller andre kendetegn - så du lære ham at være opmærksom i bussen :)

 

Håber du finder en løsning som virker - Her er i hvert fald de ting jeg synes du skal være opmærksom på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med madpakken tror jeg ikke er et problem. Altså. Sørg for at lave madpakker som "kan holde". Jeg mener - vi havde ikke køleskab i skolen da jeg var barn.. Og vi døde da ikke af taskemadpakkerne! Mon ikke han lærer det, når han sidder med slatten agurk og leverposteg for 3 dag i streg? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undersøgelser viser, at en madpakke fra tasken i stedet for køleskabet ikke når et kritisk stadie for bakterier. Altså. Måske man skal afholde sig fra at sende mD med, der er ved at være over dato, men ud over det ;-)

Jeg er ikke forfærdet over din beslutning. Jeg ser mange forældre,d er tværtimod gør deres børn en bjørnetjeneste ved at servicere alt for voldsomt i for mange år. Her tænker jeg på børn, der bliver kørtt il alt, aldrig nogensinde er uden opsyn, aldrig får lov at lære at færdes i trafikken mens de er små, og jeg tænker især på de forædlre,d er bærer skoletasken ind ad døren, og sætter madkassen i køleskabet for deres barn, og hænger regnbukserne op på knagen for dem ;-) det er helt vildt så uansvarlige de her børn nemlig på sigt bliver. De kan ikke huske simple beskeder, de glemmer at de har lektier for, de glemmer at de har smidt en trøje et sted, og har aldrig styr på vanterne.

Jeg ville nok have foretrukket det, hvis det var mit barn, at jeg kunne have indført busturen fra 1. Klasse. Men altså, med den rette indsats, så er det da bestemt ladsiggørligt.

Bor i i stor nok afstand af skolen til at i bliver tilbudt skolebus? Det ville være det allerbedste jo, men jeg kan ikke huske reglerne for, hvor langt der skal være før man tilbydes det :-) lige bortset fra at skolebussen nok kører en del senere, så din dreng selv skal låse af og gå afsted til den.

Jeg synes bestemt generelt buschauffører er gode til at hjælpe de små af og på de rigtige steder. Dend el af det ville jeg ikke være så bekymret for, hvis man bare hilser hurtigto g høfligt på et par gange og spørger dem om de vil hjælpe, så er de som regel rigtigt gode til det.

Noget helt andet er, at jeg ville købe dobbelt af regntøj og flyverdragt og luffer, og have det ene sæt liggende på skolen. Så hvis du har mulighed for at hente ham der en gang eller to om ugen, ville jeg bare gå tøjet igennem. Så slipper han for at bære det frem og tilbage.

Men jeg skal lige have det helt på det rene. Du skal have både morgensfo og eftermiddagssfo til din dreng, ikke? Ellers giver det ikke helt mening for mig. Og så er der jo heller ikke noget med at han skal være alene længe. En bustur på de der 5-10 minutter er jo ikke særligt lang.

Og i morgensfo vil de jo vente ham, og højst sandsynligt får han sin morgenmad der så, nu i skal så tidligt afsted. Men de vil jo slå alarm hvis han ikke dukker op, hvis du udtrykkeligt aftaler det med dem.

Du skal nok forvente at køre turen med ham nogle gange om morgenen. Der må du jo så alliere dig med nogen til at hjælpe med dit andet barn, og have din egen cykel med på bussen hvis det er en rutebus.

Men alt det der med madpakker, sko og taske osv. Det skal han nu nok få lært. Ikke alle børn er lige gode til det. Men de der er værst er nu altså de børn, hvor forældrene ikke selv tror de kan eller har en forventning om at de kan ;-) i skal jo bare være gode til at det er ham der pakker tasken hjemme under din guidning og at alting skal have en fast plads.

Og er det en svær indkøringsperiode for ham, hjælper det jo nok at stille en oplevelse/gave i udsigt til når han har klaret det uden smuttere i fx 2 eller 3 uger i træk. Så er det ved at blive en vane jo ;-)

Nå ja, og navn, adrsse og tlf på alle hans ting ;-) hvis han taber noget kan i nemt skaffe det retur igen så.

Hjælp ham til at holde øje med nogle bestemte ting ud af både højre og venstre side af bussen, så han ved, hvad han skal kunne se når han står af. Helst noget der også kan ses i mørke. Så kan han jo have et lille kort i jakkelommen hvor der står hvor han skal hen, så han kan vise det til en, i det tilfælde at han er kommet af det forkerte sted.

Min datter er togpendler mellem holstebro og esbjerg. Det har hun været i 1,5 år nu. Dvs. Siden starten af 3.klasse har hun rejst med tog alene i 2 timer for at besøge sin far. Det har gået fint. Jeg ved godt hune r ældre. Men det er også en meget længere tur.

Hun er snakkesalig, og har mødt mange forskellige mennesker på toget, som har været hjælpsomme og som jeg har kunnet se, der lige har holdt øje med om hun nu blev hentet når hun stod af sådan bare for at være flinke.

Den eneste gang hun har stødt på en person, hun ikke brød sig om, var da en racistisk personlighed gav sig til højlydt at proklamere den ene holdning efter den anden igennem toget. Bagefter havde han opdaget at min datter så noget forfærdet ud, så han dukkede op med en 20'er til hende for ligesom at glatte ud og sige at han ikke ville skræmme hende. Hun nægtede at tage imod pengene. (Nøøøj hvor var jeg stolt af hende!) overfor havde der så siddet tre teenagere på vej på efterskolen, som lige tog hende over til sig og hyggesnakkede med hende. Hun har altid sin mobil med, så vi kan ringe hende op kort før hun skal stå af toget, og hun kan ringe os op hvis noget uventet sker på ruten. Men selv om arriva ikke helt har styr på hvornår toget kører hele vejen eller hun skal skifte i skjern, så er hun n u så tryg ved det, så hun ikke engang gider ringe mig op. Det tager hun helt cool.

Det jeg vil frem til er, at hun på den samme rute på samme tidspunkt har mødt andre pendlere, der uden at det er nødvendigt alligevel tager det på sig at være opmærksom på at der ikke sker hende noget. Det samme vil højst sandsynligt gøre sig gældende for din søn. Jeg ved godt man ikke kan stole blindt på det. Men jeg oplever det gang på gang.

Hvad angår at gå de 300 meter fra bus til skole, så tænker jeg at det højst sandsynligt er hen ad fortov og uden en masse lyskryds osv. Og så er der ikkenoget problem i det. I børnehaveklassen har man jo også gåprøven, hvor man lærer at se sig for og gå over ved fodgængerfelter osv. Faktisk mener jeg at ethvert barn på 6 år bør kunne gå sikkert hen langs et fortov og krydse en vej alene. Det bør fortsat være en forældreopgave at lære sit barn det ved at gøre det med dem rigtigt mange gange.

Min nabo har en dreng på 7 og en pige der bliver 5 i år. Vi bor langs en lille asfaltvej på landet, og de sidste næsten to år har de sammen og siden hver for sig måttet gå 250 meter langs den og lige krydse en endnu mindre asfaltvej for at komme hen til en legekammerat. Pigen så jeg klare turen fint alene så sent som i dag. Hun har fået besked på at blive i rabatten, og det kan man se hun gør ;-)

Det er jo sikkert en næsten tilsvarende tur din dreng skal gå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar. De har bestemt været brugbare. Planen er stadig at han skal tage selv i skole, men selvfølgelig skal jeg følge ham i starten. Ca 2 dage om ugen vil jeg have mulighed for både at aflevere og hente, og kan være med til at holde styr på hans ting. Ellers en god idé med billedkort så han ved hvad han skal have med. Tror bestemt også det er en god ide at han har en seddel i tasken han kan vise hvis han fåt brug for hjælp. Jeg væler denne løsning fordi jeg er NØD til det, men er også af den overbevisning at man får en rubust  og selvstændig dreng af det. Siger hvertfald tak for hjælpen. Dejligt at der er så mange forskellige indput :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER