Barbamama

Kosttilskud til børn. Hvad gør/tænker I?

6 indlæg i dette emne

Det her, har jeg tænkt en del over...

På den ene side, vil jeg ikke give Valdemar mere end det, som sundhedsstyrrelsen anbefaler, dvs d-vitamin/evt multivitamin. Jeg vil jo virkelig ikke risikere at ødelægge/forstyrre noget i den lille krop!

På den anden side, vil jeg jo gerne selv tage mere end det, og det er jo fordi jeg tror på, at det er sundt for mig. Og når jeg tror på det, "burde" jeg så ikke også tro på, at det var det bedste for ham?

Der findes jo børnefiskeolie, børnekalk, børnemultivitamin, og måske er der også nogen, der f.eks. giver deres børn probiotika eller naturlægemidler eller andet. Så der er jo et marked for det. Men for søren da, jeg synes det er en jungle, hvor jeg bare IKKE må træde ved siden af :unsure

Hvad gør/tænker I andre? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det her, har jeg tænkt en del over...

På den ene side, vil jeg ikke give Valdemar mere end det, som sundhedsstyrrelsen anbefaler, dvs d-vitamin/evt multivitamin. Jeg vil jo virkelig ikke risikere at ødelægge/forstyrre noget i den lille krop!

På den anden side, vil jeg jo gerne selv tage mere end det, og det er jo fordi jeg tror på, at det er sundt for mig. Og når jeg tror på det, "burde" jeg så ikke også tro på, at det var det bedste for ham?

Der findes jo børnefiskeolie, børnekalk, børnemultivitamin, og måske er der også nogen, der f.eks. giver deres børn probiotika eller naturlægemidler eller andet. Så der er jo et marked for det. Men for søren da, jeg synes det er en jungle, hvor jeg bare IKKE må træde ved siden af :unsure

Hvad gør/tænker I andre? :)

har du læst den tråd jeg smed i børne smalltalk? Tænk har lavet en test over vitaminer til børn (multi) måske du kan bruge den til noget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde ikke set den, men havde lige læst det nu :) Jeg synes ærlig talt at artiklen virker ret forudindtaget. De ender med at skrive et eller andet med at tilskudene fra traditionelle steder som matas, apoteket og supermarkedet ikke overskrider værdierne så meget som dem i helsekosten. Det er muligvis rigtigt nok, men de mærker, som de fremhæver (solaray og omni) fås også i matas, så lige dér tænkte jeg faktisk, at det lugtede af "Uha det der alternative noget, det er farligt". Og jeg synes også at en del af deres advarsler for overdosering var ret luftigt begrundet.

Omvendt opfatter jeg generelt tænk som noget meget seriøst og fornuftigt, og jeg synes det er rigtig fint at gå ud fra forsigtighedsprincippet.

Men nu snakkede jeg jo med en dame i helsekosten den anden dag, der fortalte mig, at man f.eks. i USA tager LANGT højere dosis af mange vitaminer end i Danmark, også dem, som vi ellers plejer at sige, at man skal passe på med at få for mange af. Og det mindede mig om, at jeg tror på, at der er meget mere kultur og "religion" i det end "forskning har bevist at...".

Men hvilken "kultur" jeg så vil tilslutte mig, det ved jeg ikke helt endnu :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie får en multivitamin nu, vi er lige begyndt fordi hun har haft lange perioder hvor hun er småtspisende, men hun får den så ikke hver dag! Det samme med D-vitamin.

Det er den balance jeg har fundet frem til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger sundhedsstyrelsens anbefalinger der siger med mindre at barnet spiser meget ensformigt og meget lidt er der ingen grund til at give tilskud (andet end d-vitamin til 2 år)... Så Silje får intet, tror på at hun får nok fra maden..

Jeg tager heller ikke selv en masse tilskud, kun når jeg er gravid.

Vi spiser, synes jeg selv, sundt og varieret, så ser ingen grund til at suplere med vitaminer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ikke noget sundhedsskadeligt i at tage vitaminer, sålænge det er doseret efter anbefalingerne.

 

Om man tror på det virker, er en anden sag.

 

Jeg tror/ved det er mere kompliceret end som så. Du kan ikke bare tage et vitamin, og tro du er dækket ind, for mange vitaminer afhænger af andre for at blive optaget korrekt. Det handler også om optagelsesværdien. Dvs. om de er organiske eller ej. Nogle vitaminer hæmmer optagelsen af andre og omvendt.

 

Derfor er det altid en god idé at sætte sig ind i, hvor ens problemområder ligger og hvilke vitaminer/mineraler der muligvis kan være behov for tilskud af. Når man så har fundet ud af det, så bør man sætte sig ind i, hvordan vitaminet optages på bedst mulig måde og om der er forskel på vitaminer af samme art (det er dér).

 

Jeg spiser vitaminer i perioder. Lige nu spiser jeg gravitamin, pga folinsyren som fremmer frugtbarheden, men jeg spiser samtidig også fødevarer der indeholder højt indhold folinsyre, da sådanne fødevarer fremmer optagelsen af vitaminet.

 

Jeg spiser D-vitamin 3 måneder om vinteren. Jeg spiser selen pga. af at hår, hud og negle lider stor last efter og før en graviditet.

 

 

Anna får D-vitamin og en multivitamin.

 

 

Vi spiser meget varieret - jeg køber ind efter, at vi kommer de fleste typer af grøntsager og frugt igennem på 14 dage, og det der ikke er sæsonbetonet køber vi på frost. Det samme gør jeg med kød og fisk hvorimod at jeg kører lidt mere afslappet stil med korn og gryn. Vi spiser dog ikke indmad. Jeg tror helt klart mest på det naturlige vitaminindtag ved indtag af meget frugt og grønt og fisk. Men jeg ved også at rigtig mange danskere spiser for ensformigt, og derfor ser jeg intet i vejen for at give sine børn multivitaminer og de andre vitaminer der anbefales.

 

Når det kommer til  en hel masse vitaminer for at dække barnet ind her og dér, så synes jeg man skal vurdere om der er et reelt behov. Det kan være at et kalktilskud er nødvendigt hvis familien er vegetar og ikke er opmærksom på hvilke fødevarer der kan stå i stedet for. Det kan være probiotika kan være en nødvendighed hvis barnet har problemer med tarmfloraen.

 

Men man bør afdække problemet først. Er der grund til en hel masse tilskud eller er det bare en undskyldning for at spise ensformigt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER