Voresbarn

Gode bøger om søvn og mad

28 indlæg i dette emne

Har også Helens bøger om både søvn og mad og synes også de er rigtig gode.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger Helens bog om mad. Men den om søvn den synes jeg ikke er god .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil give ret i at Helens bog om mad er god (den om søvn har jeg ikke, så den ved jeg intet om)

Ellers så synes jeg at Rebecca Persons bog "baby - 100% naturlig" er god - især til inspiration :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helens bog om søvn har jeg flere gang, i mit hoved, smidt ud over altanen :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helens bog og mad er god.

Den om søvn er tæt på lort.. Søvnhjulene er fine til at få en idé om hvordan barnets rytme kan være, men ellers synes jeg helt oprigtigt at den er lort.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helens bog og mad er god.

Den om søvn er tæt på lort.. Søvnhjulene er fine til at få en idé om hvordan barnets rytme kan være, men ellers synes jeg helt oprigtigt at den er lort.

Er helt på din side her ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helens bog og mad er god.

Den om søvn er tæt på lort.. Søvnhjulene er fine til at få en idé om hvordan barnets rytme kan være, men ellers synes jeg helt oprigtigt at den er lort.[/quote

enig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helens bog og mad er god.

Den om søvn er tæt på lort.. Søvnhjulene er fine til at få en idé om hvordan barnets rytme kan være, men ellers synes jeg helt oprigtigt at den er lort.

Jeg har aldrig læst i hverken den ene eller anden (jeg har bare et eller andet imod hende, måske ubegrundet, men alligevel).

Jeg tror måske jeg er lidt irriteret på alle der mener at børn og babyer kan puttes i kasser og "man bare lige gør sådan og sådan og så retter de ind".

Det er selvfølgelig ikke fair at tænke sådan om bøger jeg ikke har læst, men både læge og sp jeg har mødt er på den måde, og det passer slet ikke på mit moderhjerte.

Nå, noget du rent faktisk kan bruge (ud over mit sludder ;) )

Mad: http://wholesomebabyfood.momtastic.com og Rebecca Perssons bog er gode synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig læst i hverken den ene eller anden (jeg har bare et eller andet imod hende, måske ubegrundet, men alligevel).

Jeg tror måske jeg er lidt irriteret på alle der mener at børn og babyer kan puttes i kasser og "man bare lige gør sådan og sådan og så retter de ind".

Det er selvfølgelig ikke fair at tænke sådan om bøger jeg ikke har læst, men både læge og sp jeg har mødt er på den måde, og det passer slet ikke på mit moderhjerte.

Nå, noget du rent faktisk kan bruge (ud over mit sludder ;) )

Mad: http://wholesomebabyfood.momtastic.com og Rebecca Perssons bog er gode synes jeg.

Sådan synes jeg ikke Helen er. Jeg synes hun gør meget ud af understrege, at børn er forskellige, og de forslag hun kommer med ikke nødvendigvis virker for alle.

 

At jeg ikke kan lide hendes bog om søvn, handler om underoverskrifter "sådan får ud dit barn til at sove" eller noget i den dur, men der er ikke noget som helst brugbart. Synes faktisk ikke der er nogen som helst løsningsforslag. Mere forklaringer på hvorfor barnet måske ikke sover..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige til det med rødt er jeg faktisk uenig i, primært ift det der med at lære at sove selv... Jeg synes faktisk at ift min egen sp som bare sagde "Det lærer han nok på et tidspunkt" at det var rart at få råd om ex. det med at lægge dem lige når de er ved at sove osv. Måske indlysende for nogen, og det var heller ikke noget hvor jeg tænkte "Nå for pokker, skal man ikke bare lade dem skrige sig i søvn???" el.lign, men jeg synes fordi hun er ret lavpraktisk på nogle punkter, at jeg fik nogle ideer til at få Aron til at sove.

 

Noget virkede, noget gjorde ikke... Men jeg synes at der ER løsningsforslag. Ikke super mange, men nogle få enkle forslag, som jeg kunne forholde mig til :)

Men jeg synes godt nok der skal være noget flere guldkorn, når man i undertitlen skriver "sådan får du dit barn til at sove".. Jeg har hvertfald ikke fået mit barn til at sove pga. den bog ;) Jeg oplevede, at der absolut ikke var nogen løsningsforslag til de problemer jeg slog op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil anbefale Babyklar :)

Der er så mange fantastiske kvinder herinde, og der er næsten med garanti minimum 1 som har haft/har samme problematik om babys søvn som dig. Og synes alle er super søde til at dele ud af erfaringer og råd. Det har i hvert fald virket for mig :)

Mht mad kommer det an på hvilke "spilleregler" der betyder noget for dig ift mad til baby.

Jeg har været glad for Rebecca Perssons bog BABY, fordi jeg tror på at man skal passe noget mere på babys umodne tarmsystem end Sundhedsstyrelsen og diverse sundhedsplejesker anbefaler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar og anbefalinger :)

 

Jeg er mest til Rebecca Persson, ud fra hvad jeg kan læse om hendes bog. Må se, om jeg kan låne den på biblioteket, for jeg er nok lidt for nærig til at give 300 ude i butikkerne.

 

Lige nu er det dog mest søvn, der er aktuelt. Vi har ikke noget konkret problem med søvn, men jeg vil gerne kende lidt mere til, hvordan man får baby til at  sove og hvordan man får baby til at sove igennem. Så hvis I har nogle ting, der har virket hjemme hos jer, tager jeg da gerne imod :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar og anbefalinger :)

Jeg er mest til Rebecca Persson, ud fra hvad jeg kan læse om hendes bog. Må se, om jeg kan låne den på biblioteket, for jeg er nok lidt for nærig til at give 300 ude i butikkerne.

Lige nu er det dog mest søvn, der er aktuelt. Vi har ikke noget konkret problem med søvn, men jeg vil gerne kende lidt mere til, hvordan man får baby til at sove og hvordan man får baby til at sove igennem. Så hvis I har nogle ting, der har virket hjemme hos jer, tager jeg da gerne imod :)

Hjemme hos os er der konsekvent nat fra 20-21 tiden til 6.30-7.30 tiden! Det betyder at (ihvertfald der hvor Liam er) der er slukket lys og kedeligt ;) Jeg har arbejdet meget for at når det er nat, så siger jeg ingenting og opfylder kun hans basale behov - skifter ble, ammer, giver sut, aer kind og giver kram mm. Jeg siger ALDRIG noget!

Når det så er morgen, så snakker jeg tydeligt, energisk og altid positivt til ham, så jeg indikerer at det er morgen og han bliver bare så glad og allerede der får jeg det største smil!

Der hvor han sover til nat (vuggen), sover han kun i om natten! Sover han indendørs om dagen er det i soveposen i et køligt rum!

Og putteritualet er også vigtigt! Vores er:

Nattøj på og ren ble

Hygge med tandbørsten på puslebordet

Hygge i sofaen med mor/far

Ammes i soveværelset

Sut

Puttes i vuggen

Hånd ovenpå dynen indtil han slapper af og er døsig

Slukker lyset og mor/far går ud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjemme hos os er der konsekvent nat fra 20-21 tiden til 6.30-7.30 tiden! Det betyder at (ihvertfald der hvor Liam er) der er slukket lys og kedeligt ;) Jeg har arbejdet meget for at når det er nat, så siger jeg ingenting og opfylder kun hans basale behov - skifter ble, ammer, giver sut, aer kind og giver kram mm. Jeg siger ALDRIG noget!

Når det så er morgen, så snakker jeg tydeligt, energisk og altid positivt til ham, så jeg indikerer at det er morgen og han bliver bare så glad og allerede der får jeg det største smil!

Der hvor han sover til nat (vuggen), sover han kun i om natten! Sover han indendørs om dagen er det i soveposen i et køligt rum!

Og putteritualet er også vigtigt! Vores er:

Nattøj på og ren ble

Hygge med tandbørsten på puslebordet

Hygge i sofaen med mor/far

Ammes i soveværelset

Sut

Puttes i vuggen

Hånd ovenpå dynen indtil han slapper af og er døsig

Slukker lyset og mor/far går ud

 

Hvordan forløber natten så?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige indskyde, at man kan forsøge at lære sit barn nok så meget, men det er bare ikke altid sådan det bliver.

Min Theodor sov tidligt 6-7 timer i streg men det holdt ikke længe, og først nu, hvor håb er knap et år, sover han hele natten uden opvågninger - selvfølgelig med undtagelser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan forløber natten så?

Jamen det første stræk sover han alt mellem 4-8 timer (men oftere 7-8,5 time efterhånden :yay) og så får ham noget at spise i meget dæmpet lys (jeg skifter ham også pga Liam har sart hud, men det er jo ikke nødvendigt)! Og så putter jeg ham igen, hvor han som regel sover med det samme - nogengange har han lige brug for en hånd på dynen i 2 min!!

Lige nu arbejder jeg på, at Liam og jeg først står op mellem 7-7.30 - men han er begyndt at vågne kl 6-6.30, men det går sq ikke så godt - han ligger bare og snakker MEGA højt indtil jeg tager ham op ;)

Så det kan være at mit indre b-menneske bliver sat hårdt på prøve, hvis vi skal have morgen allerede 6.30 - puha :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige indskyde, at man kan forsøge at lære sit barn nok så meget, men det er bare ikke altid sådan det bliver.

Min Theodor sov tidligt 6-7 timer i streg men det holdt ikke længe, og først nu, hvor håb er knap et år, sover han hele natten uden opvågninger - selvfølgelig med undtagelser.

Jeg vil give dig ret! Hvis barnet er frisk og veludhvilet, så kan du ikke få det til at sove mere!

Og nogle børn kan bare ikke sove lange stræk, mens andre bliver pylret hvis de ikke går de lange stræk!

Min strategi har altid været, at jeg først forsøger at få Liam til at sove videre, hvis ikke han sover inden for 5 min, så tager jeg ham op skifter ham og ammer ham og putter ham igen!

8 ud af 10 gange vågner han bare for at blive aet på kinden, få sutten eller lignende! Han vågner som regel 3 gange inden for den første time, hvor han vågner når han taber sutten eller andet! Og så vågner han yderligere 2-3 gange, hvor han bliver ammet den ene gang!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helens bog om søvn redede vores liv!!! Så jeg er i hvert fald ikke enig i at den ikke kan bruges! Mie faldt under 3 kategorier af søvn problemer beskrevet i bogen: indsovning/uhensigtsmæssige søvn associationer, søvn forstyrrelser OG uhensigtsmæssig søvn mønster - hun sov 17-5 om natten :rolleyes. Jeg fik forklaret rigtig meget om søvnen og hvad der kunne spille ind, hvad der måske kunne gøres - og så tilpassede jeg det til os - jeg fik et liv igen!

Mie sover i øvrigt stadig ikke fra hun bliver lagt kl 20 til kl 7 hvor vi står op! Hun har minimum 1 opvågning hver nat, men så oftest kun den ene og det tager 10 min.

Mad - åh gisp!!! Det værste mareridt!!! Ingen fine bøger kunne hjælpe mig der! Men det kunne SP det skønne menneske!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende at høre, hvad der virker hos jer :)

 

Vores dreng er kun 8 uger, men er født 5 uger for tidligt, så han er stadig meget ny. Han melder sig med få undtagelser hver 4. time, så jeg er oppe med ham to gange om natten. Det har ikke været noget problem at få ham til at sove igen, selvom det nogle gange har været nemmere end andre.

 

Jeg har et håb om, at han begynder at sove længere stræk, når vi så småt går over til grød/mos om nogle måneder. Hvordan oplevede I skiftet? Og har I nogle anbefalinger?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende at høre, hvad der virker hos jer :)

 

Vores dreng er kun 8 uger, men er født 5 uger for tidligt, så han er stadig meget ny. Han melder sig med få undtagelser hver 4. time, så jeg er oppe med ham to gange om natten. Det har ikke været noget problem at få ham til at sove igen, selvom det nogle gange har været nemmere end andre.

 

Jeg har et håb om, at han begynder at sove længere stræk, når vi så småt går over til grød/mos om nogle måneder. Hvordan oplevede I skiftet? Og har I nogle anbefalinger?

 

Min anbefaling er at vente med grød/mos så lang tid som muligt ;) Især hvis han er født for tidligt. Jeg tror ikke på at det har andet end en minimal effekt på søvnen, og deres tarmsystem er meget umodent. Jeg startede selv tidligt ( 4 mdr. ) med min datter, og jeg syntes hun var klar. Men set i bakspejlet ville jeg hellere have ventet til hun var 5,5 :) Hos O er det med at sove i længere stræk kommet ligeså stille, og mener hun gjorde det fra ca. 2-3 mdr. alderen. Men de fleste har stadig brug for mælk om natten helt op til 6 mdr. og hvis du ammer er dette med til at holde produktionen oppe. Men 2 gange om natten syntes jeg bestemt lyder som en meget positiv nattesøvn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det havde absolut ingen effekt på søvnen at starte på fast føde.

Mit råd er at vente så længe som muligt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det havde absolut ingen effekt på søvnen at starte på fast føde.

Mit råd er at vente så længe som muligt..

Ditto!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det havde absolut ingen effekt på søvnen at starte på fast føde.

Mit råd er at vente så længe som muligt..

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det havde absolut ingen effekt på søvnen at starte på fast føde.

Mit råd er at vente så længe som muligt..

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER