Krebsen

Tager jeres kæreste/mand med til fødselsforb.?

23 indlæg i dette emne

Hej piger

Jeg har meldt mig til fødselsforberedelse på Skejby, og første modul er i morgen. Jeg synes jeg kan mærke på min mand at han ikke helt synes det er nødvendigt at han er med. Det kan være jeg overfortolker, for jeg ved faktisk ikke selv om kurset også er målrettet ham, og derfor har jeg ikke tydeligt sagt han skal med.

Hvad gjorde i? Og har nogen af jer erfaring med skejbys fødselsforberedelse til førstegangsfødende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det fødselsforberedelse vi var til var mændende med. Det er også rart for dem at vide hvad der sker, og hvordan han bedst muligt kan hjælpe sin kone. Jeg vil sige, han skal med ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var med (fødte dog ikke på Skejby). Gik til privat fødselsforberedelse (smertefri fødsel) og der var der eb af gangene der specifikt var for mændene, og det var SÅ godt - det var fedt under fødslen at han guidede mig mindst lige så godt som jordemoderen.

Han var også med til et foredrag på Hvidovre omkring amning. Da det stod på var vi ret enige om det vist var ret fjollet han var taget med! Men da jeg så havde født var han skide god til at hjælpe med at se om vigga havde rigtig fat så det var faktisk rigtig godt !

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var med (fødte dog ikke på Skejby). Gik til privat fødselsforberedelse (smertefri fødsel) og der var der eb af gangene der specifikt var for mændene, og det var SÅ godt - det var fedt under fødslen at han guidede mig mindst lige så godt som jordemoderen.

Han var også med til et foredrag på Hvidovre omkring amning. Da det stod på var vi ret enige om det vist var ret fjollet han var taget med! Men da jeg så havde født var han skide god til at hjælpe med at se om vigga havde rigtig fat så det var faktisk rigtig godt !

 

:ditto til det hele! :) Mændene har IMO en ret stor rolle under fødslen - det er så vigtigt at de kan støtte og bevare roen, og viden om hvad der sker under fødslen er en ret god basis for at kunne bevare roen og støtte sin fødende kæreste/hustru!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var med til 3 ud af 4 temaer .. dog ikke på skejby men i Varde! :)

Vores var delt ind i 4 temaer

1. at blive en familie (handlede mest om at nu kunne man forvente udfordringer mht at være kærester osv... sådan lidt common sence agtigt?!)

2. Amning (alt omkring amning, hormoner i kroppen efter fødsel osv..)

3. Fødslen.. (tja.. hvordan foregår en fødsel, både anatomisk, følelsesmæssigt, smertelindring osv)

4. småbørnspleje... (navlestump, bad, bleskift osv..)

Min mand var ikke med til den første og det var også fint nok, for det var røv kedeligt og egentlig ligegyldigt! Vi var jo begge godt klar over at hverdagen ændre sig og at vi skal hjælpes ad om tingene... Det var nok mest minded på mig ;) at jeg skal huske at min mand også godt kan støvsuge/lave mad osv... hehe... har en idé om at jeg er bedst til det huslige så tager hurtigt styrringen hehe..

De andre 3 er jeg rigtig glad for at han var med til! Selvom vi begge godt vidste det meste i forvejen, så gjorde det at vi havde nogle rigtig gode snakke bagefter! ;) Og det er bestemt en god ting... bl.a. talte vi efter den om amning en del om vores holdning til hvornår jeg evt. skal opgive amning!?.. min mand var f.eks. ikke klar over hvor mange faktorer der kunne spille ind på om det lykkedes eller ej!? så han blev efter det, endnu mere en del af beslutningsprocessen så jeg nu med ro i sindet (når lille manden engang tager sig sammen til at komme uuuuud!!) kan vide at han vil tage det seriøst hvis jeg begynder at tvivle eller der kommer problemer! :)

Det var bare et eksempel... :)

Jeg syntes det er vigtigt at han tager med! Det er jo ikke fordi det er et fuldtidsstudie.. vores var 4 x 2 timer om aftenen.. og det burde de fleste kunne afse uanset hvad! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

D var også med til al fødselsforberedelsen (4x2 timer over 4 uger), dog på Herlev. Det var jeg rigtig glad for! :) jeg synes jo, det at få et barn er en fælles oplevelse, og det altså er rart med en sparringspartner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var ikke med, og jeg savnede ham godt nok ind i mellem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand skal med til det hele. Det er efter eget valg. Det har han sagt fra starten af. Har har også været med til alle lægeaftaler og jordmoder tider. Jeg synes det er viduerligt at have en mand der arrangere sig sådan :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min mand var også med til fødselsforberedelse på Hvidovre. Han fik meget ud af det, især om fødslen og veernes faser samt amning. Det er rart at de ved hvad det indebærer og kan hjælpe med amning bagefter ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte ikke på Skejby.

Men jeg havde min mand med til alle fødsels forberedelserne. Og det var rigtig dejligt så man havde en og snakke tingene igennem med bagefter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger - jeg må melde tydeligt til ham at jeg gerne vil han tager med. Jeg kan mærke det også ville gøre mig tryggest at han hører de samme ting som jeg gør - jeg synes i forvejen jeg har klaret rigtigt mange ting selv. Alle læge og jordemoder besøg og overblik over alle ting der skal købes til den lille. Han vil skam gerne være med, men har et meget krævende arbejde og oveni det har vi lige købt hus. Så for mit vedkommende handler det også om at han skal bruge sin tid rigtigt. Men her op til fødslen kan jeg mærke jeg har meget mere brug for ham, end jeg ellers har haft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til fødselsforberedelse sammen med min mand for et års tid siden på Skejby, og synes det meste var spild af tid. Dengang var det inddelt i 4 gange, hvor det kun var den ene gang, der handlede om fødslen, vi kunne bruge til noget. Jeg havde forventet noget, som det Robinson skriver, at hun var til, men ud over den ene gang omkring fødslen var den første gang kun om undfanglesen og tankerne omkring at blive en familie, hvor vi skulle vælge et billede og snakke om vores forventninger ud fra det. Dette blev så nærmest gentaget den sidste gang, hvor vi skulle snakke om, der var noget, der havde ændret sig for os i forløbet. Den anden gang har jeg helt ærligt glemt, hvad var om, men jeg kan huske, at jeg var meget skuffet, for jeg havde forventet at høre mere omkring det praktiske med at amning, fødsel og det at give vores barn en god start på livet og ud over lidt omkring fødslen og en smule om smertelindring, fik vi intet ud af forløbet.

 

Jeg har en veninde, der fødte i september og en, der har termin nu, som begge også har været til fødselsforberedelse med deres mænd i Skejby, og de var lige så skuffede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor melder i jer til fødsels forberedelse henne, jeg er første gangs gravid og nu 24+3 uger henne og har ikke rigtig hørt noget om det men kunne godt tænke mig at se hvad det er for noget og det samme kunne kæresten(faren) ?? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor melder i jer til fødsels forberedelse henne, jeg er første gangs gravid og nu 24+3 uger henne og har ikke rigtig hørt noget om det men kunne godt tænke mig at se hvad det er for noget og det samme kunne kæresten(faren) ?? :)

Det er meget forskelligt hvilke tilbud der er fra hospital til hospital men hos mig (Herlev) var det jordmoderen som nævnte det og satte os på hold

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej piger

Jeg har meldt mig til fødselsforberedelse på Skejby, og første modul er i morgen. Jeg synes jeg kan mærke på min mand at han ikke helt synes det er nødvendigt at han er med. Det kan være jeg overfortolker, for jeg ved faktisk ikke selv om kurset også er målrettet ham, og derfor har jeg ikke tydeligt sagt han skal med.

Hvad gjorde i? Og har nogen af jer erfaring med skejbys fødselsforberedelse til førstegangsfødende?

Der er ens kurser i hele region Midt. Vi har begge afsted. Kurset er lavet til at faderen også er med. Jeg ville have følt mig noget malplaceret uden min mand hvertfald..

Kurset er ok. Jeg vidste der meste, men især min mand fik meget ud af det, og det gav anledning til at vi fik snakket om nogle ting derhjemme, som nok ikke ellers var blevet bragt op.

Der er så også en del og parforholdet, og det kunne jeg godt have undværet, samt nogle af det øvelser der blev lavet. Liiiidt for langhåret til min smag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor melder i jer til fødsels forberedelse henne, jeg er første gangs gravid og nu 24+3 uger henne og har ikke rigtig hørt noget om det men kunne godt tænke mig at se hvad det er for noget og det samme kunne kæresten(faren) ?? :)

Det er forskelligt alt efter hvor i landet man bor. 

Jeg er selv på roskilde hospital og de arrangere gratis familie og fødsels forberedelse.

Men kender flere fra. f.eks. Københavns området og de siger at de intet får tilbudt og selv skal betale sig til et kursus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor melder i jer til fødsels forberedelse henne, jeg er første gangs gravid og nu 24+3 uger henne og har ikke rigtig hørt noget om det men kunne godt tænke mig at se hvad det er for noget og det samme kunne kæresten(faren) ?? :)

På Rigets hjemmeside kan man gå ind og se, hvilke datoer det er, og så bare møde op. Læste også på auh.dk (Skejby), at jordemoderen der henviser til fødselsforberedelse, når man kommer til jordemoderen i uge 28. Så det r åbenbart forskelligt fra hospital til hospital. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På Hvidovre finder man også selv datoerne på deres hjemmeside og dukker bare op, der er ingen tilmelding :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm jeg/vi kommer fra Ringkøbing Skjern kommune og vi har stort set ikke hørt noget.. Hvor mange uger var/er i henne da i begyndte til det? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm jeg/vi kommer fra Ringkøbing Skjern kommune og vi har stort set ikke hørt noget.. Hvor mange uger var/er i henne da i begyndte til det? :)

Der er to gratis kurser/foredrag i Herning.

Der er sedler på opslags tavlen nede ved JM i Tarm :) - ellers kan du læse om det på syge husets hjemmeside. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal føde i Holstedbro så ville være rart hvis det var der da vi lige har lidt længere til Herning og vi går derfor til jordmor i Ringkøbing, hun sagde også der ville komme brev men vi har intet hørt..

Hvor langt var i henne da i begyndte til det? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min mand var med til det om fødsel men ikke det om aming. jeg var rigtig glad for at han havde været med så han vidste hvordan man tog tid på veerne og også vidste lidt om forløbet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand var med til begge tema-aftener, som Horsens sygehus tilbød som fødselsforbedrelse.

Jeg husker at vi var afsted så tæt på fødslen som muligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER