Mortilguldklumperne

Min datter sover SÅ dårligt om natten

16 indlæg i dette emne

Hejsa alle sammen

Jeg er lige meldt ind her fordi jeg godt kunne bruge lidt hjælp til min datters søvnvaner. Jeg er faktisk 3. gangsmor - og kan ikke rigtig huske at have dette problem med mine 2 store. I hvert fald ikke af denne kaliber. Sagen er den at vores datter på 14 måneder vågner flere gange om natten og er fuldstændig hysterisk. Hun er slet ikke til at få til at falde ned når hun vågner - hun skriger, sparker og slår med arme og ben - og til sidst ofte hoster hun og får opkastfornemmelser af al den gråd... I nat var hun vågen 2 timer i træk før jeg til sidst fik hende til at falde i søvn. Og så var hun vågen en gang af ca en halv time også. Nogle nætter er værre end dette og nogle er bedre - men alt i alt er det her natteroderi slet ikke til at holde ud og jeg er så træt og udkørt! Hun får stadig sutteflaske med mælk/vælling inden hun skal sove - og vi kan slet ikke få hende til at sove uden. Jeg må så indrømme at jeg ofte giver hende en igen om natten også - bare for at få hende til at falde i søvn igen, selv om jeg godt ved at det er forkert:-(. Men det skal også være slut nu.... Jeg må finde ud af hvad det rette at gøre er.... Jeg tænker selv at det faktisk ER den flaske der driller - at når hun så ikke får den når hun vågner - ja, så kan hun ikke falde i søvn? Burde vi være hårde og tage den helt fra hende?????? Med mine 2 store børn gik det mere smertefrit og de var begge flaskefri på denne alder.... Så er der det faktum at hun heller ikke bruger sut - hun vil ganske enkelt ikke, kun lege lidt med den og kan da godt finde på lige at tage dne i munden lidt i leg - men ellers ikke. Det hun så gør for at finde ro/trøst er at tage et stykke af sin dyne og nusse den under næsen. Dette prøver vi jo så også om natten når hun hysser - men det vil hun ikke engang - det er som om hun bare er så overtræt og hys at ingenting virker... Min mand skal op kl 4 om morgenen - så det er altså mit problem om natten...Er der nogle der har prøvet noget lign.??? Kom meget gerne med råd???? Det jeg gør for at berolige hend eom natten er at prøve at gå rundt med hende - sige shhhh og vugge hende - men da hun kæmper sådan er jeg så også nødt til at lægge hende lidt igen - og så tager jeg hende op lidt igen - om og om igen oftest. Jeg tænker selv om vi burde tage en "kold tyker" fra flaskerne - og droppe den helt - så hun lærer at den ikke skal til for at falde i søvn? Og skal jeg måske så bare prøve at være den hårde mor og lade hende græde i sengen om natten - men selvfølgelig går ind til hende med jævne mellemrum og lægge hende ned og med rolig stemme fortælle hende at nu skal hun sove? Hvad syntes i???Hvad GØR i???????

Kh en fortvivlet og træt mor til 3:-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Puha du får lige et kram :kram der er ikke noget hårdere end at misse sin nattesøvn

Men når det er sagt tror jeg virkelig i skal gøre et forsøg på at få den flaske væk, som du selv er inde på burde hun ikke længere få flaske og jeg tænker også at 1 nogen gange 2 flasker vælling ved aftentid og igen om natten virkelig ville kunne holde enhver vågen eller få dig til at sove dårligere, vælling ligger jo meget tungt i maven.

Udover det er det nok også blevet en vane for hende, så jeg ville helt klart fjerne flasken, hjælper det ikke kan det være hun har et udviklings spring i øjeblikket hvor hun drømmer meget og derfor vågner, eller måske enda ikke er helt vågen.

uanset hvad ville jeg fjerne flasken, det kan kun blive bedre :)

X fingre for i finder en løsning :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som min datter da hun var de 7(8) mdr. Jeg stoppede det ved at være onde mor.. Det lyder til du faktisk godt ved hvad der skal til, bare ikke har modet til det.. :kram2

Det er også skide hårdt... JEg tog at hun skulle sove uden ammes i søvn og sove igennem i et hug... det tog en måned, en meget hård måned..Og hver gang kom jeg grædende ned til min mand der så bagefter kunne trøste mig lidt.. men efter den måned har hun 99% sovede igennem hver nat (12timer)

Min datter bruger ikke sut.. jeg gav hende en suttebamse, sang en go'nat sang, kysser hende siger go nat og går fra hende.. Dengang skreg hun jo virkeligt, og så gik jeg ind ca. med 1-2min imellem og lige nussede hende og gik kort efter igen.. sådan kunne det godt tage et par timer inden hun faldt til ro i starten.

Det samme om natten når hun vågnede og skreg nussede og sagde ssshh og gik måske 5 min efter og så frem og tilbage med min. mellemrum.. satte hende nogle gange op i sengen og tilbød vand fra kop - that's it... HUn må for guds skyld ikke kom op af sengen for så har hun vundet ;) Om natten kunne det også tage 2 timer inden hun faldt i søvn igen..

SOm måneden gik blev timerne med gråd mindre og mindre... Nu har vi en datter der Elsker sin suttebamse overalt på jorden , kan slet ikke sove uden..

Sådan virkede for OS.. håber du finder en god løsning til jer.. det må da være alt alt for hårdt...

:kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja, her er vi bare nogen, der IKKE er konsekvente og IKKE ser det som "at vinde" :) Så du får lige mit input :) MF begyndte på det samme som du beskriver i samme alder, og jeg ved ikke, om du har hørt om Tigerspring? Men bogen "60 uger" beskriver det, og for os har bogen været vældig behjælpelig.

Den siger - og det passede på og virkede for os - at det er en periode på 14 dage til 6 uger, hvor barnet tager et mentalt spring fremad og derfor kan blive meget utryg ved hele den store nye verden, hvorfor barnet har meget mere brug for sin moar til trøst og guidance.

Det, VI gjorde, var at give ham hans flaske om natten - selvom alle skrev til mig, at han ikke måtte vinde, og at han da burde være flaskefri nu i denne alder osv. Men vi tog ham ind til os i soveværelset i den øverste del af barnevognen, hvor han så sov, indtil han var ovre perioden.

Perioden stoppede på klokkeslet efter de 6 uger. Så det var en lang omgang denne gang ;)

Men nu sover han trygt igennem på sin almindelige vællinge-aften-flaske i sin egen seng på eget værelse, og det er tydeligt at mærke, at han kan en hel masse nye ting. Så jeg tror på Tigersprings-teorien og på at give tryghed i stedet for at ville vinde. Jeg tror ikke på, at de er så udspekulerede i dén alder.

Håber, du finder DIN måde at gøre tingene på :) :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige sige at der ikke er nogen her der har sagt de er udspekulerede, men børn reagere med action reaktion, dvs. de finder ud af vi reagere på en bestemt måde hvis de gør en bestemt ting, feks at vi griner hvis de hopper eller andre sjove ting, ligeledes kan de sagtens finde ud af at hvis man græder kommer mor, hvis man råber og sparker kommer mor eller tager en med ind i soveværelset osv. :)

Selvfølgelig er det helt individuelt om man vil fortsætte med at give sit barn flaske eller lade det sove i sin seng, Alle forældre skal gøre det de har det bedst med :)

Syntes det er fint hvis man vil fortsætte med flasken, barnet har bare ikke fysisk brug for mad om natten længere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej alle sammen

Tak for jeres svar:-)

Nu er vi så lige blevet syge herhjemme oveni - så der bliver ikke taget nogen kamp op før det er overstået i hvert fald:-/.

Hvor er det dejligt med så mange der har været i samme båd herinde...

God dag til alle..

Hk mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også en periode, hvor Lauge ikke ville sove og den ene nat, var så slem og jeg skældte lidt ud efter 4 timers uro.. Om morgenen havde han så feber og vi tog til læge, hvor det viste sig han havde MØB :( Så moren var ret ked af det..

Og nu hvor han er frisk, sover han 12-13 timer i streg.. Så det kunne være ørene skulle tjekkes?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at google "night terror"..Prøv at læse om det og se om det passer på din datter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om du skal droppe flasken eller ej, men jeg ved at jeg ikke er tilhænger af at lade et lille barn ligge og skrige og græde alene i sin seng, heller ikke selv om man går ind til det hvert 5. min.

Vi havde en periode problemer med Kuno når han skulle puttes. Han græd og skreg fordi han ikke ville lægges i seng. Vi prøvede en gang at bruge 5 min. metoden, men det brød jeg mig ikke om. I stedet for satte jeg mig ved siden af sengen, nussede ham og sang for ham til han faldt til ro, og så listede jeg lige så stille ud. Nogle gange skulle der et par forsøg til, men det tog faktisk ikke ret lang tid før at han accepterede at han altså skulle i seng og at han ikke kom op igen.

Nu har vi aldrig problemer med putningen og han ligner faktisk en der glæder sig til at komme i seng.

Hvis han en sjælden gang vågner om natten bruger jeg engentlig samme metode. Jeg tager ham op for at få ham beroliget, måske giver jeg ham lidt vand, og så synger jeg evt. en snag el. 2 fra vores godnat-ritual så han kan indstille sig på at komme i seng igen. Det plejer at virke fint. Hvis han protesterer lidt bliver jeg siddende til han er rolig.

Så jeg vil foreslå dig at synge for hende og så ellers bare være der for hende til det går over. Forhåbentlig er det "bare" en fase hun skal igennem. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at google "night terror"..Prøv at læse om det og se om det passer på din datter.

Lige mine tanker

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Før du kører mere eller mindre "kolde tyrkere" eller andre (i mine øjne)"hårde metoder" så få lige ørene tjekket.

Lyder som vores ene dreng, der nu er diagnostigseret som voldsomt øre-barn. Og det er ikke hverken terror eller "udspekulerethed".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige logget ind for at skrive stort set samme indlæg, bortset fra min søn er 18 måneder og hans far møder kl 01.

Det er bare så hårdt, han bliver fuldstændig hysterisk når vi giver ham sutten og prøver vi at tage ham op af sengen, så kaster han sig ned i sengen fuldstændig arrig. Han vil hverken have vand eller mad.

Vi har nogle overboer som ingen medfølelse har og banker i gulvet hver gang han græder, så udover at jeg skal kæmpe med ham, føler jeg også jeg kæmper med dem.

Det som virker her - og det er en rigtig dårlig løsning, ved det godt - det er at tænde fjernsynet til han falder nogenlunde til ro og så lægge ham ind igen og lade ham græde til ro.

Det virker virkelig som om han er i mange smerter og det gør så ondt i mit hjerte :'(

(24/2) P.S. tak for Nightterror tippet, det lyder præcis som hvad vi går igennem. Nu har jeg meget mere ro på omkring det. Og prøver alle de gode råd på siden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde samme periode med Tilde. Det kan sagtens være en FASE, men vi fik efter 2 uger ude søvn tjekket hendes øre, og de var fyldt med væske (selv om hun aldrig tidligere havde døjet med hendes ører). Hun fik lagt drøn og der gik ikke mange dage før hun igen fandt ro og sov igennem.

Held og lykke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes umiddelbart at det lyder som om hun enten har ondt i ørerne eller drømmer grimt og bliver bange eller måske går igennem en fase hvor hun trænger til ekstra meget tryghed. Jeg ville nok anbefale at få checket hendes ører, men hvis de er fine, så kunne man måske overveje, at lade hende sove i jeres seng en periode? Det plejer at give en masse tryghed og er ret så hyggeligt (for alle parter).

Held og lykke med det!

Mvh

Solskin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige tilføje at vi i en måned ikke har haft et eneste tilfælde af natteroderi - hvor vi førhen havde 3 gange om ugen.

Vi har fulgt 3 tips:

Ingen leg en time før sengetid, vi ser en godnat dvd sammen og sidder og slapper af.

½-1 banan ½ time før sengetid - det skulle indeholde nogle betablokkere som er afslappende.

Vi spiller klassisk musik for ham gennem natten (tror dette er det der virker mest)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder næsten som en beskrivelse af min datter, gennem de sidste 5 måneder - on/off ;) Her er der nu ingen tvivl om, at det er mareridt hun har :( Øre o.s.v er tjekket :) Det vi gør, er at gå ind til hende sige de samme ting, uden at røre hende for så skriger hun endnu højere, og venter hos hende indtil hun falder til ro :) Ofte kommer hun så meget til sig selv, at hun gerne lige vil have et kram inden vi går ud :baby2 Hun har mange mareridt i perioder, men det har nu ikke været slemt det sidste lange stykke tid ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER