Forunderligt

Astmatisk bronkitis - virkelig?

10 indlæg i dette emne

Lilly har lige været syg og hoster om natten. Efter min mening er hun forkølet. Jeg har givet bricanyl mixtur til natten i nogle dage fordi det letter hendes vejrtrækning og mindsker hosten. Det er noget jeg har brugt til alle mine børn af og til. Lørdag nat løb vi tør. Søndag ringede jeg til vagtlægen, det forløb ca sådan her:

 

Mig: Min lille pige har været syg i en uge med feber, snot og hoste, nu er feberen væk men hun hoster om natten og jeg vil gerne ha noget bricanyl mixtur til hende.

 

Læge: Når det er astmatisk bronkitis er det bedre at give medicin med inhalator, da det behandler sygdommen og ikke kun symptomerne

 

Mig: Øh... Hvad? Jamen hun har ikke astmatisk bronkitis

 

Læge: Man kalder det astmatisk bronkitis når børn under 5 år hoster om natten. Efter det vokser de fra det.

 

Mig: Øh... det er der aldrig nogen der har sagt hun havde... hun er jo bare forkølet?

 

Læge: Jamen du må tro på mig når jeg siger det. Hun skal have inhalator og du skal få apoteket til at vise dig hvordan man bruger masken. Hvor vil du hente det?

 

Bum

 

Efter at ha talt med min kæreste blev vi enige om ikke at hente medicinen, vi syns begge det er rimeligt voldsomt at få at vide hun har astmatisk bronkitis fordi vagtlægen siger det, og uden at jeg ved meget om det rent medicinske virker det meget mere invasivt at give inhalator i 2 uger end en snaps af mixturen til natten efter behov. Tænker vi skal ha fat i egen læge og høre en second opinion og måske få hende kigget på, samtidig syns jeg det er noget pjat og spild af vores og lægens tid, barnet er jo bare forkølet, hun har det godt, hun er snottet og hoster bare om natten. I nat efter vi alle havde været vågne en 45 mins tid lavede jeg 150 ml MME til hende og efter det sover hun roligt (jeg gør desværre ikke men det er en anden sag).

 

Vil gerne høre jeres mening og erfaring med astmatisk bronkitis eller inhalator vs mixtur

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sebastian har henover vinteren haft astmatisk bronkitis. Vores læge har testet ham med en lungetest. Efter den test fik vi en maske.

Masken virker rigtig godt. Før hostede han, var meget træt og sov rigtig dårligt.

Efter masken hoster han næsten ikke, han er blevet frisk og dejlig, har mere overskud og sover igen godt.

For ham gjorde masken underværker, han får den ikke fast men ved behov. Lige pt får han maske 2 gange om dagen.

Jeg kan altså klart anbefale masken, vi har vi ihvertfald meget gode erfaringer, men det lyder da fornuftigt at lægen ser på hende før man drager konklusioner om maske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville heller ikke have hentet medicinen, men jeg ville kontakte egen læge idag :)

Jeg tænker, at hvis det har været slemt nok til at du kontaktede vagtlægen på en søndag, så er det også i min verden slemt nok til at lægen "bør" kigge i de normale åbningstider. Og jeg tænker, at det kunne jo godt være, at hun havde AB og at en inhalator ville hjælpe.

Men jeg ville ikke acceptere sådan en diagnose over telefonen. Valdemar fik konstateret AB da han var 4-5 måneder, men det var hvor lægen så ham, og lyttede og så på lungerne. Inhalatoren hjalp, så jeg er glad for, at vi kom afsted, og ville bestemt bruge medicinen igen, hvis symptomerne dukkede op igen. Men jeg ville aldrig bruge det "for en sikkerheds skyld" eller "for at prøve af om det hjalp", for der var ingen af os, der var ret glade for den inhalator og jeg vil heller ikke have, at han skal have mere medicin end nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar. Indtil videre har vi valgt at se det an og Lilly får en fridag fra vug, også pga vejret brrrr. Natten har egentlig været ok bortset fra en times tid hvor hun hostede rigtig meget, og efter hun fik flaske sov hun igen. Så er jeg pro flaske, selv om hun ellers er stoppet helt med den, men når den hjælper på hosten er den berettiget syns jeg. Her til morgen er hun frisk og fræk og stadig meget snottet.

 

Mht at ringe til lægevagten på en søndag, så var det fordi jeg frygtede for endnu en nat med meget hoste, så det var klart et problem i den milde ende. Jeg havde jo troet jeg bare fik en ny recept på mixturen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes bestemt ikke at en læge kan stille sådan en diagnose uden overhoved at se på barnet, så godt du ikke hentede medicinen. Tag du til egen læge og få den lille undersøgt og så se hvad han siger. Måske siger han det samme, men så har han i det mindste undersøgt tingene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kan også anbefale masken,.. den har virket super her... Vi startede også ud med mixturen fordi det var det vi fik udleveret da vi stod i situationen første gang oppe i Sverige, og det var det de bruger deroppe.. Men da vi kom hjem og kom til egen læge, sagde hun at man ikke rigtig bruger mixturen herhjemme mere og man er gået over til masken da det virker bedre og i længere tid.   Vores lucas har fået masken lige siden, og er nu kommet over på noget forebyggende og det hjælper ham helt vildt.. vi kan mærke at hvis vi holder pause med masken så kommer hosten i løbet af 3-4 dage...

 

Men jeg ville helt klart også have haft en læge til  at kigge på mit barn inden jeg bare gik i gang med at give noget helt nyt medicin...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget hoste får sådan nogle små nogle er værre for hende end at give hende medicinen.

Når det så er sagt synes jeg man skal lytte på barnet inden man udleveret medicin af nogen art. Hvis der er slim i halsen synes jeg personligt ikke man skal forsøge at stoppe hosten da den jo skal op.

Astmatisk bronkitis lyder anderledes end almindelig hoste synes jeg. Lidt som en kaffemaskine der trænger til afkalkning.

Synes helt klart du skal vende det med egen læge.

Håber snart hun er frisk igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke man skal give medicin før det er undersøgt af egen læge... Men når det så er sagt. Så virker medicinen rigtig godt... Silas lider af AB specielt om vinteren. Han kan hoste i flere timer om natten, og kan ikke stoppe... Så her er den nødvendig... Vi har dog en aftale med en læge på børneambulatoriet hernede om at vi trapper ud af det i sommermånederne, og så skulle han forhåbentlig vokse fra det ved 3 års alderen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lucas er rigtig tit syg med feber, forkølelse og hoste osv, og vi har været ved lægen en del gange, og det har de fleste gange bare været alm forkølelse med dertilhørende hoste, eller også har han haft noget på lungerne. Sidst lægen lyttede på hans lunger sagde hun: "han har i hvert fald ikke det typiske piv på lungerne, som man har ved astmatisk bronkitis". Så udfra det, vil jeg da mene at der skal lyttes på hende før der udskrives ab medicin? Synes det virker underligt at vagtlægen mener at alt "nat-hoste" er astmatisk bronkitis  :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke man skal give medicin før det er undersøgt af egen læge... Men når det så er sagt. Så virker medicinen rigtig godt... Silas lider af AB specielt om vinteren. Han kan hoste i flere timer om natten, og kan ikke stoppe... Så her er den nødvendig... Vi har dog en aftale med en læge på børneambulatoriet hernede om at vi trapper ud af det i sommermånederne, og så skulle han forhåbentlig vokse fra det ved 3 års alderen.

Det er Felix gjort så håber det samme for Silas :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER