Humlebi

Første gang... help?

8 indlæg i dette emne

Hej alle,

Jeg er meget ny herinde og er ked af hvis disse spørgsmål er blevet besvaret, men jeg kan ikke rigtig finde rundt herinde.

 

Jeg er gravid for første gang og har netop været til mit første lægebesøg. Jeg er 8+6 henne (9 uger) <-- (allerede her er jeg snot forvirret).
Jeg har valgt hospital og har netop bestilt tid til nakkefoldsscanningen, hold op hvor sker der meget.

 

Det er sådan at jeg stadig intet har fortalt til min familie (det bliver først i uge 12), og det har min kæreste heller ikke. Nogle få venner ved det, og mange af dem har aldrig været gravide. Så jeg bruger derfor jer til mine spørgsmål.

 

Hvornår begyndte I at føle liv? Hvordan føles liv?
Kan jeg få lov at hører hjertelyd til min nakkefoldsscanning? Jeg blev testet postiv gravid igen af min læge i onsdags (22.1.), men jeg har helt ærligt ingen anelse om, om fostret er i live, og det gør mig lidt bange for at være glad.

 

Jeg har alle de normale symptomer, massiv kvalme (dog med megen lidt opkast), jeg har uhyre ømme bryster og mine brystvorter ændre sig nærmest fra dag til dag. Jeg er oppustet uden lige og har faktisk fra uge 6 slet ikke kunne lukke mine bukser (derfor går jeg allerede i graviditets bukser).

 

Håber meget I har lyst til at svare, vil gerne hører fra folk med erfaring :)

 

På forhånd tak

 

Humlebi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke med graviditeten :)

 

Jeg begyndte at føle liv omkring uge 20 mener jeg det var, første gang senere end anden gang. Men om det var før eller efter uge 20 er jeg lidt usikker på, men jeg vil skyde på det var et sted mellem uge 18-22.

 

Jeg følte først nogle bobler i maven, senere blev det til små puf og senere i graviditeten som regulære spark. Jeg mener man først skal være omking de 24 uger, før man skal mærke liv hver dag. Så det er om, at væbne sig med tålmodighed, selvom det kan være svært.

 

Til nakkefoldsscanning, ser du hjerteblink om man også hører det kan jeg ikke huske, men det tror jeg nok man gør. Men du ser hjertet slå så der er ingen tvivl om at baby lever. Hende der scanner har en lille computerskærm hvor hun ser tingene, men der vil også være en fjernsynsskærm hvor du vil kunne følge med i alt hvad hun ser og se barnet. Sådan har det ihvertfald været til mine scanninger.

 

Jeg havde næsten ingen opkast i nogle af mine graviditeter, så det behøver ikke at følge med.

 

Jeg synes også det var svært at forholde sig til, når man "blot" havde en positiv test at gå ud fra. Vi købte en tidlig scanning i første graviditet, for at se ind om alt var ok og det var det. Det kunne være en mulighed så du kan få lidt ro, hvis i har mulighed for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skiftede også hurtigt til graviditetsbukser, mener også jeg var omkring uge 6. Og ja ligamentssmerterne gjorde nas ;), men det er jo godt de er der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar :)
Jeg har min nakkefoldsscanning der den 20.2. og jeg satser på jeg kan holde det ud til der. men synes godt nok det er ret spændende.
Jeg håber dagenen går hurtigt nu hvor min skole snart begynder igen.

Tak for rådet om at købe sig til scanning hvis jeg ikke kan vente, den mulighed kendte jeg ikke til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten :)

 

Jeg begyndte at føle liv omkring uge 20 mener jeg det var, første gang senere end anden gang. Men om det var før eller efter uge 20 er jeg lidt usikker på, men jeg vil skyde på det var et sted mellem uge 18-22.

 

Jeg følte først nogle bobler i maven, senere blev det til små puf og senere i graviditeten som regulære spark. Jeg mener man først skal være omking de 24 uger, før man skal mærke liv hver dag. Så det er om, at væbne sig med tålmodighed, selvom det kan være svært.

 

Til nakkefoldsscanning, ser du hjerteblink om man også hører det kan jeg ikke huske, men det tror jeg nok man gør. Men du ser h

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mærkede liv for første gang i går (18+2), yay  :loveshower

Til NF hørte vi ikke hjertelyd, kun hjerteblink, og så bevægelse, naturligvis. Vi bad også om at høre hjertelyd til første jordemoderbesøg, da vi fik taget en moderkagebiopsi til NF og ville gerne være HELT sikre på, at baby havde det fint - plus vi havde brug for noget opløftning :)

 

Det er RIGTIG svært at vente til NF, men jeg var glad for jeg ikke gik ud og købte mig til en tidlig scanning. Det er en kæmpe oplevelse at se baby første gang, og så synes jeg (det er naturligvis individuelt) at det var super fedt, at vi både kunne se baby sparke, strække sig samt "kigge direkte" ind i scanningeren, fremfor det blot er en prik :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mærkede liv omkring uge 16-17 - det føltes bare som bobler.

Vi hørte ikke hjertelyd ved nakkefoldscanningen, men så hjerteblik og bevægelse.

Ved en selvkøbt scanning i uge 16+ hørte vi hjertelyden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det er meget forskelligt fra sted til sted hvordan tingene forgår.

Jeg har aldrig hørt hjertelyd hos jordmoren kun hos lægen.

Til nakkefold så vi hjerteblink, og fik af vide at vi ikke kunne høre hjertelyd, men hun kunne afspille blodets gennetrømning (Puls?).

Startede også lige med det samme med graviditet bukser da jeg ikke kunne holde ud at nåede trykke på maven.

Stort tillykke med mavsen  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER