Naturegirl

børneeksem-hvad nu..??

6 indlæg i dette emne

så har vores lille guldklump fået konstateret børneeksem....  :boo

lige nu føler jeg at jeg står i en jungle og kan ikke finde rundt i det hele.... lægen kom med en masse gode råd, men det hele sejler rundt i mit hoved, og så er jeg bare dybt ulykkelig på min piges vegne, da det jo er noget hun skal leve med i mange år endnu....

 

jeg kunne virkelig godt bruge nogle gode råd fra jer der har børn med børneeksem....

 

hvilken creme bruger i og hvor ofte smører i..?? smører i på hele kroppen, eller kun der hvor der er udslæt..??

 

hvad med tøj, skal vi mon gå over til kun at bruge bomuld..?? hvilket vaskemiddel bruger i..??

 

hvor tit bader i barnet, og bruger i olie i badevandet hver gang..?? 

 

jeg har hørt at børn med børneeksem har nemmere ved senere at udvikle astma og allergi.... så jeg tænker selvfølgelig på vores to katte, om det er et problem med dem, eller vi bare skal være ekstra grundige med rengøring..?? ville godt nok være ked af at skulle af med vores katte....  :(

 

jeg ved godt det er mange spørgsmål, men jeg føler mig bare helt rundtosset efter sådan en træls besked.... jeg håber i vil dele ud af jeres erfaringer med børneeksem, og måske kan jeg blive lidt beroliget også, for jeg gør det sikkert meget værre lige nu end det egentlig er....  :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min datter har børneeksem og fik det allerede konstateret da hun var 3 mdr ca.

Vi har været til hudlæge en del gange og jeg kan anbefale dig at få en henvisning til sådan en - de ved MEGET mere om det end den almindelige læge og kan give konkrete råd til, hvad der vil virke for din datter. Jeg var ved læge tre gange, hvor de gav tre forskellige bud og først 4. gang blev vi henvist til hudlæge!!

 

Min datter bliver smurt med denne creme hver aften inden sengetid på hele kroppen. Ind imellem får hun udslæt i hovedbunden eller knæhaserne, hvor vi smører med hormoncreme fra recept (kan ik huske navnet, der findes mange forskellige).

Til sommer skal vi bare smøre med en ganske almindelig allergi- og miljøvenlig creme (evt. aderma), da den anden creme er meget fed og vil derfor ikke være god i varmt vejr. Uanset vejret skal hun smøres hver dag!

 

Vores hudlæge sagde, at uld ofte er så fint nu om dage, at det ikke gør noget at bruge, når man har børneeksem - men at det er individuelt. Min datter har det ikke voldsomt meget og kan godt bruge uld og uld/silke. Så du må prøve dig frem. Jeg tænker umiddelbart, at du først skal have eksemen helt væk og så prøve dig frem efterfølgende!

 

Jeg er blevet anbefalet af hudlægen, kun at putte min datter i karbad én gang i ugen og evt. brusebad ind imellem hvis nødvendigt. Og ingen sæbe eller olie eller noget som helst!!

I sommer var vi på ferie, hvor eksemen brød ud netop pga. at hun var oftere i bad, så snart vi kom hjem blev huden fin igen!

 

Vi bruger kun neutral vaskemiddel. Det er for vores alles skyld, da både min mand og jeg har allergi.

 

Det med katte ved jeg ikke, men det er korrekt, at børneeksem er i familie med allergi.

 

Da jeg fik at vide, at det var børneeksem tænkte jeg også bare "neeeeeeeejjjj.!!!", men nu hvor jeg har vænnet mig til det er det virkelig ikke slemt og når først man har sat sig ind i det og kan se, at cremen osv. virker, så synes jeg ikke, det er et problem.

Vi har gået til babysvømning osv. alligevel, hvilket jeg ellers har hørt er no-go - her sagde hudlægen, at det ugentlige bad jo så bare var i forbindelse med svømning :)

 

Min datter er 15,5 mdr nu, skal det vist lige nævnes :)

 

Spørg endelig, hvis der er noget jeg skal uddybe eller som giver anledning til flere spørgsmål.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde selv børneeksem da jeg var lille, og har i dag både astma og allergi. Selvfølgelig er det irriterende, at jeg er nødt til at tage nogle hensyn i min hverdag, men jeg vil samtidig sige, at det på ingen måde er noget der påvirker min livskvalitet. Jeg tager fast min medicin, og er normalt symptomfri. Når jeg bliver syg med forkølelse eller andet hoster jeg altid, og bruger måske et par dage mere end andre på at blive 100 % frisk. Desuden får jeg hvert år influenza-vaccine.

 

Jeg ville nok selv gøre mig lignende tanker, hvis David får konstateret børneeksem eller astma, men samtidig kan jeg berolige mig selv med, at det heldigvis ikke behøver at påvirke hans hverdag.

 

Jeg håber at det kan give dig lidt ro i forhold til dine tanker om hendes fremtid  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng på 18 mdr. Har også børneeksem. Og i lang tid blev vi fra (vores tidligere) læge anbefalet bare at smøre ham en masse med alm. Fed Creme. Vi kunne ikke få bugt med det, og han har været heftig ramt.

Den nye læge gav os recept på noget creme som skulle slå det værste ned.

På apoteket blev vi anbefalet at købe dette:

http://www.apotekeren.dk/produkter/hudpleje/lotion-kropspleje/A-Derma-Exomega-Cream-400-ML-1.aspx

Og jeg skal love for at det har gjort en forskel. Vi smører ham min. 2 gange dagligt over alt. Derudover smører vi ham om aftenen, de dage det er værst, med mepyramin creme, også købt på apoteket som håndkøb.

http://www.webapoteket.dk/helbred/allergi-og-overfoelsomhed/mepyramin-creme-2-p-783258

Det har hjulpet os godt på vej.

Derudover får han antihistamin til at holde nogenlunde skak med udslættende.

Vi har også fået en henvisning til hudlæge, men har først tid i starten af februar.

Yderligere har han allergi, som endnu ikke er klarlagt.. Dvs. Han slår ud over alt og vi aner ikke hvad det er der gør det.

Vi har også katte og jeg "frygter" da også at det har noget at sige.

Vores dreng bliver kun badet 1 gang om ugen, og ikke om aftenen da hans krop reagerer ret voldsomt. Det er uden olie, men kun fordi han drikker af badevandet ;)

Så det foregår gerne om formiddagen i weekenden, så hans hud kan få ro inden sengetid. Vi bruger bomuldstøj og vasker i Neutral.

Den behandling han indtil videre har fået har givet os så meget mere nattero. I over år har vi været oppe alt i mellem 10-20 gange hver nat, men allerede efter første dags behandling sov han næsten igennem..

Pøj pøj med behandlingen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan kun tilslutte mig at aderma exomega er en fantastisk god creme. Vi brugte det til felix astma eksem men han er heldigvis vokset fra det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ayah har også eksem og har haft det siden hun var 3-4 mdr. Hun er 15 mdr nu, og har det stadig i perioder.

Jeg smør hende hver anden aften med denne her http://www.apotekeren.dk/produkter/hudpleje/lotion-kropspleje/A-Derma-Exomega-Cream-400-ML-1.aspx

Og de andre dage smør jeg hende med 100% ren argan olie som har rigtig god effekt på hendes hud.

Ayah har det både på albuer, bryst og knæ. Og nogen gange på lårene også. Men for det meste er det slet ikke synligt. Jeg lider selv af eksem og har altid gjort det, så jeg tager det ikke så tungt. Så længe man behandler det. Vi har en recept creme fra lægen til HVIS det skulle blive slemt.

Ayah får ca bad 1-2 gange om ugen. Hendes hud reagerer ikke på at få oftere bad, heller ikke dengang hun fik bad hver dag. Jeg bruger ikke olie, men sæbe i hendes hår - da hun har så meget og det ellers bliver mega fedtet :D :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER