Guest

Hvor meget øko?

17 indlæg i dette emne

Følgende spørgsmål skal ikke skabe debat om, hvorvidt det er bedst at spise øko eller ej, eller skabe tvivl om man er bedre mor pga økoprodukter eller ej :)

Men til jer, der spiser økologisk, hvor mange af jeres produkter er økologiske til jeres barn?

Herhjemme spiser vi 40% øko, vil jeg tro. Altså os voksne. (Æg, mel, mælk, noget kød, noget frugt, noget grønt mv) for os er det en blanding mellem miljø, danskhed, sprøjtemiddel og økonomi, der spiller ind.

I forhold til Vega, som nu er startet på grød, er alt 100 % øko indtil videre.. Men ved ikke om det er helt realistisk at være 100% øko overfor hende? Jeg mener, får hun vores mad, så er det kun ca 40%, er hun ude hos andre, er det måske ikke så meget osv osv..

Hvilke tanker/overvejelser har I øko-mødre gjort jer? Spiser I mere øko nu efter jeres barn får mad, eller hvordan "tackler" i det? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi får ca 80% øko, mindre når vi spiser andre steder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er vi ikke såå meget øko herhjemme, men i Karlas vuggestue går de efter st være så meget øko som muligt, og der regner "madmor" økoprocenten ud fra uge til uge. Den ligger typisk mellem 85 og 90 % og tit er det fordi hun bruger småting i bagning eller hvis der er noget hun ikke kan få øko fra centralen

Er egentlig rigtig godt tilfreds med det tal, for det betyder at det er ok at der en gang imellem er noget, der ikke er øko, og det er fint med med, men at det bliver tilstræbet at det er så meget øko som muligt. Sådan noget som kød, mælk, frugt, grønt mm er altid øko, og så gør det ikke mig noget, hvis hendes bagepulver ikke er :)

Ideelt ville vi selv købe alt der kom fra dyr og det frugt og grønt vi kommer direkte i munden og rid øko. Mel, løg, sukker og ligende har jeg ikke noget mod er ikke-øko.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Før William kom til spiste vi nok 30-40 øko, nu er det 95 % og det gælder for hele familien, eller William har nok en højere procent, for J og jeg spiser slik der ikke er øko.

Nu har William stadigvæk mad med når vi er ude, han tåler ikke gluten og æg endnu, så jeg tør ikke satse. Men når han bliver større og får mad ved andre, så er det fint for mig det ikke er øko. Jeg vil gå mere op i at det ikke er skod mad (i mine øjne, om ikke andet) og takke nej til 3stjernet spegepølse, ostehaps, mariekiks osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for nogle fine betragtninger, som giver rigtig god mening i mine øjne :)

Er også sikker på, at vores øko-procent stiger herhjemme, men at det da også er vigtigere at kigge på, om det er junk eller forholdsvis "rene" produkter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er svært at opgøre i procenter :unsure

Vores mælk er aldrig øko, for jeg kan ikke lide smagen :blush

Vores æg er altid øko, for det er Brian total striks med. Gulerødder, æbler, havregryn og rosiner er også altid øko.

Rugbrødet er det til gengæld heller aldrig, for der kan vi bedst lide schulstads...

Resten er vel lidt blandet. Vi er generelt ikke meget øko, men Valdemar startede med udelukkende at være øko indtil han begyndte at få kød og indtil han fik samme mad som os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er det rigtig, rigtig meget en afvejning af pris vs. oeko!

 

I Italien er man ikke saa langt fremme med oeko som i Danmark. Supermarkedet har indfoert eget oekomaerke, saa der nu er oeko i supermarkedet, men det er sket indenfor de sidste 4 aar. Der er mindre oekobutikker 35 km herfra, ligesom der ogsaa er aabnet et oekologisk supermarked nu. Men det koster kassen, saa det er dyrt at vaere sund for mig!

 

Jeg koeber nu stort set alt kolonial oeko(mel, gryn, kerne, rosiner, noedder) og aeg er altid oeko. Det er med tanke paa dyrene og aeggene smager langt bedre og sundere. Yogurt til M er oeko, hvis jeg koeber det, ikke-oeko hvis han selv koeber det. Koed er enten oeko eller fra lokal slagter(dvs. ikke oeko, bare kvali).

 

Frugt og groent koebes enten i supermarkedet eller hos lokale gronthandlere. Jeg gaar ikke benhaardt efter oeko, det er simpelthen vildt dyrt, men koeber ikke spanske og hollandske varer! Der er mange sproejtemidler, der er forbudte i Italien, men ikke i Spanien, og der er rigtig mange smaa produktioner i naeromraadet, hvor vi bor. Saa jeg koeber efter "kilometer 1"-princippet og dermed dels saesonbetinget. Klart, hvis jeg vil have peberfrugter og agurker nu, saa er det spansk i supermarkedet, men lokal Sicilianer paa markedet har dem fra SIcilien, kaempemaessige og fulde af smag. Saa paa den maade er vores frugt og groent maaske 10-15 % oeko, men friske, veldyrkede raavarer med smagen af sol. For mig er det vigtigere at faa vores frugt og groent, end at det er oeko. Vi slaeber MEGET heraf hjem, Jeg tror 3/4 af alt det, vi koeber ind, er frugt og groent :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjemme spiser vi tæt på 100% øko.. Var lige på runde i køkkenskabene og det eneste ikke øko er en pakke vingummibamser, som jeg fik i "goddag" gave i weekenden :D Men vi kan sagtens spise fx take away/cafe mad/ spise hos andre hvor det ikke er øko mad, der bliver serveret.. Økologisk fortrækkes bare :)

 

Det er mig som har "slæbt" øko med hjemmefra (min mor), så økologisk spiste vi også før vi fik børn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bum bum, 70%-30% tror jeg :) Æg og mejeriprodukter er alt sammen 100% øko og rigtig meget af frugt og grønt er også. Vi handler i Rema1000, og der er mange af økoprodukterne kun en smule dyrere end det almindelige. Og sådan noget som hakkede tomater koster det samme, og så køber jeg altid øko, når jeg kan. De har fx også noget hakket oksekød, som kun koster 6 kr mere end ikke-øko, og det køber jeg også tit. Jeg kan rigtig godt lide at Inger får øko, men jeg må indrømme at jeg var strengere med det, da hun var mindre. Men så meget som muligt øko, men vi kigger altså også på pris i forhold til fx kød, hvor det stadig er dyrt at købe udelukkende øko. 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige et fif hvis ikke i ved det. Føtex har hver 1. lørdag i måneden 25 % på alt øko. Der køber vi altid ind af de varer der kan holde længe, så slipper vi for nogensinde at give normalpris for pasta, havregryn, konserves osv osv.

Et andet øko sparetips er at få kød fra forskellige gårde, vi bruger Krogagergård, det er super lækkert og de bringer ud. Og frugt og grønt får vi fra årstiderne det kan også betale sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Før William kom til spiste vi nok 30-40 øko, nu er det 95 % og det gælder for hele familien, eller William har nok en højere procent, for J og jeg spiser slik der ikke er øko.

Nu har William stadigvæk mad med når vi er ude, han tåler ikke gluten og æg endnu, så jeg tør ikke satse. Men når han bliver større og får mad ved andre, så er det fint for mig det ikke er øko. Jeg vil gå mere op i at det ikke er skod mad (i mine øjne, om ikke andet) og takke nej til 3stjernet spegepølse, ostehaps, mariekiks osv.

:ditto  Enig :) For mig er det også vigtigere at det er sund, nærende mad end at det er øko. Frugt vil jeg dog altid købe øko pga. sprøjtemiddler. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Før Mie kom til kom der øko i indkøbskurven når jeg købte ind og ingenting når Anders gjorde, nu sniger der sig mere og mere øko ind pg det er 70% af tiden Anders der handler så for ham betyder det pludselig mere end før.

For mig er øko ikke en værdi som sådan i vores liv, mere et privilegie som vi ind imellem benytter os af.

Havregryn, mælk, saftevand og gulerødder er ALTID øko, æg er altid øko hvis de fåes der hvor vi handler og ikke er udsolgt. Ellers er det sådan mere sporadisk der kommer øko i kurven.

Procentvis vil jeg gætte på vi er 25% øko i gennemsnit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi køber dansk i stedet, men bl.a. vores oksefars er økologisk da vi kan få det fra en gård :) men svin får vi fra svigermor og svigerfar og det er på ingen måde økologisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme får vi måltidskasse+frugt og grøntkasse fra aarstiderne, så det er øko. Derudover køber jeg altid øko mælk og æg, men ellers går jeg ikke op i det.

Da jeg boede hjemme var vi næsten 100% økologiske :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

VI lever 98 % økologisk når vi er hjemme - og det vil vi da fortsætte med når vi får børn. En del af vores grøntsager får vi fra Københavns Fødevarefællesskab så der er tænkt på at det (udover at være økologisk) er dansk og lokalt produceret.

Pesticid rester (fra frugt og grøntsager) og nitrat/nitrit (fra pålæg) er bare ikke noget vi (læs: jeg) vil have ind i vores kroppe. Vi får vores kød fra en økologisk gård hvor dyrene kun bliver fragtet ca. 25 km før de bliver slagtet :) så der er også er tænkt på det lokale og etiske i forhold til det kød vi spiser..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theodor får ikke mere økologi end vi gør.

 

Kan ikke sætte noget tal på hvor økologiske vi er. Men det er kun vores mælkeprodukter som altid er økologiske: mælk, smør, smørbart, fløde osv.

Det er ud fra fedtsyresammensætningen, at vi der vælger økologisk.

Og så æg. Enten økologiske eller hvertfald fra fritgående.

 

Vi køber rigtig gerne økologiske kød - igen pga. fedtsyresammensætningen. Men et bliver ikke helt til så meget som jeg ønsker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu engang tak for svar allesammen. Det gav mig lidt at tænke over :) (og også lidt ro på!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER