Karlottapohlent

Rygning

22 indlæg i dette emne

Jeg har en veninde der også er gravid og næsten lige så langt henne som mig. Hun ryger en pakke smøger om dagen.. Hvad er konsekvenserne? Kan barnet ikke dø af det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når man ryger mens man er gravid, får barnet ikke den rigtig mængde ilt + at der er en helt masse skadelig stoffer i cigaretter som babyen også vil optage i sin krop. Alt dette medvirker ofte til at et rygerbarn er meget mindre ved fødsel end et normalt barn (underudviklet).

Men jeg tror ikke som sådan babyen kan dø af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor røg 30 grønne Cecil om dagen da hun var gravid med mig for 26 år siden og jeg er helt sund og rask, vejede 3600 og 52 cm lang ved fødsel og kom dagen efter termins dato.. Jeg er selv gravid nu og er ikke ryger.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig hørt om, at et barn døde, hvor man direkte kunne sige at det var pga rygning, men det ville ikke undre mig om der var en sammenhæng af en eller anden art, taget i betragtning at barnet får mindre ilt.

Men der kan sagtens komme sunde og raske babyer (og senere voksne) ud af det. Min mor røg også, da hun ventede mig. Pudsigt nok så vi dig i min mors vandrejournal for noget tid siden, at hun blev fulgt lidt ekstra til sidst, fordi JM ikke mente, at jeg tog på, og jeg var da også en bette ski på 2900-et-eller-andet, da jeg kom ud (Hvilket næppe er noget genetisk, hvis man ser på min fars, nevøs, nieces og søns fødselsvægt, hvor babyerne enten har været omkring de ret gennemsnitlige 3500-ish eller ret store på 4,5+), så i vores familie passer det ret godt med det med at "rygerbabyer" er små babyer. Jeg mener også, at noget statistik har vist at børn af rygere er i større risiko for at begynde at ryge selv. Men om det så er noget, der sker i maven eller i barndommen, det tør jeg ikke sige. Jeg tænker at begge dele kan være en faktor. Og igen, er det jo ikke sikkert at rygerbabyer (undskyld ordet) vokser op og selv begynder at ryge. Jeg har aldrig i mit liv prøvet at ryge :)

Noget helt andet: Er din veninde i kontakt med sundhedssystemet sådan som man normalt er som gravid? (Altså læge, jm og sådan). Fordi så ville jeg blande mig uden om, fagfolkene skal nok gøre deres for at få hende til at stoppe. Jeg har selv RIGTIG svært ved at se gravide ryge, men det er jo ikke ulovligt, kun frarådet. Så det er hendes valg, selvom jeg godt kan forstå, hvis du i en kærlig mening gerne vil få hende til at stoppe :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg kender en der røg under graviditeten. Konsekvensen var at moderkagen blev forkalket og derved ikke duede ordentlig. Babyen var meget lille under graviditeten og vejen 2200 g ved fødsel inden for normal fødselsperiode.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor røg i hendes graviditet med mig.. Hun blev meget syg, blev indlagt og med væske i drop og tabte sig helt vildt samt jeg blev født for tidligt og var på 2600 gram...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Derudover er der vist nok også en sammenhæng med astma hos baby og rygning under graviditeten? Jeg har også utrolig svært ved at se gravide der ryger. Jeg stoppede selv da jeg fik en positiv test. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ydermere kommer der en baby ud der skal på "afvænning" fordi den har vænnet sig til nikotinen mens den var inde i maven. Det er ihvertfald hvad jeg engang har fået at vide, men har aldrig selv røget, så som sådan er det ikke noget jeg ved noget om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der ikke også større risiko for vuggedød?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ydermere kommer der en baby ud der skal på "afvænning" fordi den har vænnet sig til nikotinen mens den var inde i maven. Det er ihvertfald hvad jeg engang har fået at vide, men har aldrig selv røget, så som sådan er det ikke noget jeg ved noget om.

Ikke fordi jeg ikke synes, at det lyder rigtigt, men hvordan kommer det til udtryk? :chin: :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke fordi jeg ikke synes, at det lyder rigtigt, men hvordan kommer det til udtryk? :chin: :unsure

Den er god nok. Det kan resultere i en rastløs og grædende baby

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der ikke også større risiko for vuggedød?

jo. Barnet kan have sværere ved at trække vejret fordi det er underudviklet. Passiv rygning når barnet er født giver også risiko for vuggedød

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er god nok. Det kan resultere i en rastløs og grædende baby

Arh på den måde. Det var nu heller ikke fordi jeg som sådan tvivlede, jeg kunne bare ikke lige se, hvordan man kunne se det. Men det giver jo ret god mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har kontakt til jm og sådan. Men ja, holder så meget af hende så jeg ville ikke være falsk over for hende og sagde hvad jeg følte om hendes rygning under gradiviteten. Hun virkede lidt små sur.. Men så et barn kan ikke dø af det? Barnet har kun risiko for at udvikle astma og være et mindre barn end normalt eller hvordan? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er god nok. Det kan resultere i en rastløs og grædende baby

 

Ja, det svarer til at en ryger tager en kold tyrker. Derfor synes jeg det er ret dobbeltmoralsk når gravide rygere siger at de ikke kan stoppe, fordi de ikke har ryggraden til det, når de så samtidigt føder en nikotinafhængig baby, der netop skal starte sig liv med nikotinabstinenser, som moderen ikke lige selv kunne holde ud. 

 

Rygning kan påvirke barnets generelle udvikling, da rygningen får blodkarene til at snævre sammen og barnet får dermed ikke den næring og ilt det har brug for for at vokse som det skal. 1 cigaret svarer til at klemme navlestrengen i 15 minutter, og for barnet vil dette føles som hvis vi skulle trække vejret gennem en pude. 

 

Det kan mere specifikt betyde at barnet bliver mindre ved fødslen eller bliver født for tidligt, der er en øget risiko for at barnet bliver født med hjertefejl og udviklingsforstyrrelser såsom ADHD, lavere IQ og risikerer at blive født med underudviklede lunger. Der er også en øget risiko for at barnet bliver dødsfødt. Derudover har barnet en 3 gange så stor risiko for at dø af vuggedød og større risiko for at udvikle astma. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har kontakt til jm og sådan. Men ja, holder så meget af hende så jeg ville ikke være falsk over for hende og sagde hvad jeg følte om hendes rygning under gradiviteten. Hun virkede lidt små sur.. Men så et barn kan ikke dø af det? Barnet har kun risiko for at udvikle astma og være et mindre barn end normalt eller hvordan? :)

Jo barnet kan godt dø af det i sjældne tilfælde, ligesom der står på den side Lone henviser til. For tidlig fødsel er jo også noget barnet kan dø af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så engang en udsendelse, hvor de målte fosterets puls, mens moderen røg. Den steg fra det normale niveau mellem 120-160 og næsten i et hak til 220-230 :( - og mest skræmmende ... den blev liggende så højt i op til 1 time efter at moderen var færdig med cigaretten!

Så med en pakke om dagen, svarer det jo til at fosteret i alle moderens vågne timer har en puls på over 200.

Det er ikke svært at forestille sig, at det næppe er sundt for fosterets kredsløb.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har kontakt til jm og sådan. Men ja, holder så meget af hende så jeg ville ikke være falsk over for hende og sagde hvad jeg følte om hendes rygning under gradiviteten. Hun virkede lidt små sur.. Men så et barn kan ikke dø af det? Barnet har kun risiko for at udvikle astma og være et mindre barn end normalt eller hvordan? :)

 

Risikoen for at hun føder et dødsfødt barn er dobbet så stor, som hvis hun ikke røg. Så det kan man vel godt sige. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, jeg bliver helt ked af det ved tanken om børn i maver rundt omkring, der skal slås med de ting :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, jeg bliver helt ked af det ved tanken om børn i maver rundt omkring, der skal slås med de ting :(

Også mig. Det er virkelig forfærdeligt :( Slet ikke fair over for sådan en lille stakkel, som ingen valgmuligheder har selv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rygning under graviditeten har mange negative virkninger, men når det er sagt så tror jeg at vi skal passe på med at blande sig I andres graviditeter (også gode veninder) medmindre de beder om råd. De mest almindelige kost og motioneredes kan jo let Googles og oplyses desuden i møder med sundhedsvæsnet. Så din veninde ved temmeligt sandsynligt allerede at hun ikke bør ryge - og det er altså HENDES valg at ignorere det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER