Hønemor

kæderygning!

46 indlæg i dette emne

Hej piger!

 

Jeg har et dilemma, som jeg synes jeg har brug for at få nogle inputs/erfaringer fra jer..

Jeg er i 8. uge, og er absolut ikke-ryger. Mine svigerforældre kæderyger begge dagen lang, og det har altid irriteret mig, at jeg skulle udsættes for al den passive rygning, når vi er på besøg. Nu hvor jeg så er gravid kan jeg mærke, at det irriterere mig så meget, at jeg faktisk ikke har lyst til at komme der. Det skal siges, at mine svigerforældre har fået at vide, at vi venter os..

Er der nogen der har erfaring med at tage snakken med familiemedlemmer omkring rygning? Jeg synes det er utroligt svært, da jeg jo ikke kan ændre på deres valg om at ryge i deres eget hjem. Men konsekvensen bliver jo bare, at jeg ikke kommer på besøg -  og det vil jo også fortsætte, når jeg har født. Min kæreste synes også det er svært at snakke med sine forældre om, men synes heller ikke det er så stort et problem som jeg. (han er jo også vokset op med det). Han håber at de vil respekterer at ryge under emhætten mens barnet er spæd.. Men for mig handler det ikke om, at det er mens barnet er lille, men at både jeg og barnet har et valg om, om vi vil udsættes for passiv rygning.

Når jeg læser hvad jeg skriver i det her indlæg, synes jeg det lyder utroligt sippet. Men det betyder noget for mig, at hverken jeg eller barnet "indtager" 3-4 cigaretter hver gang jeg er der..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes på ingen måde at du er sippet!!

Jeg er så heldig at komme fra en familie, hvor der bliver røget minimalt og dem der gør, tager virkelig meget hensyn og har altid selv valgt at gå enten helt ud eller i et andet rum ud af et vindue.

 

Jeg ville HELT klart sige noget omkring det!! Måske ikke decideret sige, at du ikke vil komme, hvis de ryger, men at når du, som gravid og senere med baby, kommer på besøg, så spørge, om de kan ryge udenfor eller evt. kun i køkkenet? Du kan ikke styre, hvad de gør, når du ikke er der - selvom det stinker helt grusomt efterfølgende!!

Hvis de ikke forstår eller ikke respekterer det, synes jeg sagtens, du kan lade være med at tage hjem til dem! Så må de komme til jer, hvor jeg antager, at man ikke må ryge indenfor?

 

Jeg har altid sagt ting direkte, så derfor ved de fleste også, hvad jeg synes om rygning og det har derfor været helt naturligt, at røg og rygning på ingen måde har været en del af min datters liv - hverken i maven eller udenfor maven!! Du skal tage valg for dit barn og det starter allerede nu!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes på ingen måde at du er sippet!!

Jeg er så heldig at komme fra en familie, hvor der bliver røget minimalt og dem der gør, tager virkelig meget hensyn og har altid selv valgt at gå enten helt ud eller i et andet rum ud af et vindue.

 

Jeg ville HELT klart sige noget omkring det!! Måske ikke decideret sige, at du ikke vil komme, hvis de ryger, men at når du, som gravid og senere med baby, kommer på besøg, så spørge, om de kan ryge udenfor eller evt. kun i køkkenet? Du kan ikke styre, hvad de gør, når du ikke er der - selvom det stinker helt grusomt efterfølgende!!

Hvis de ikke forstår eller ikke respekterer det, synes jeg sagtens, du kan lade være med at tage hjem til dem! Så må de komme til jer, hvor jeg antager, at man ikke må ryge indenfor?

 

Jeg har altid sagt ting direkte, så derfor ved de fleste også, hvad jeg synes om rygning og det har derfor været helt naturligt, at røg og rygning på ingen måde har været en del af min datters liv - hverken i maven eller udenfor maven!! Du skal tage valg for dit barn og det starter allerede nu!

Jeg kommer også fra en familie hvor rygning foregår udenfor.. Men i min kærestes familie, har det altid været legalt at ryge indenfor. I går var der julefrokost, hvor 15 ud af 17 røg (altså alle undentaget mig og kæresten), og der kunne skæres i røgen i lokalet.. Så jeg sad ved et åbent vindue hele aftenen..

Og ja, det stinker!! 5 min hjemme hos dem, og så kan man lige så godt skifte tøj, når man kommer hjem.. iiih, det er grusomt! hehe.

Jeg ville ønske jeg også kunne sige det direkte, men jeg ved, at det ikke vil blive taget særligt godt imod - for i deres øjne, har ingen i familien da taget skade af lidt røg.. (!!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fy for den lede... Jeg er ikke-ryger, men har roeget foer i tiden -  har kun roeget indenfor et par maaneder, hvorefter jeg tog det udenfor, for alt stinker jo helt vildt. Ihh, dejligt bad og saa at stikke naesen i stinkende haandklaede bagefter  :puke

 

Jeg kan godt se, at det er svaert at sige, havd de maa og ikke maa i deres hjem. Men det ER bevist at give smaa babyer, hvis gravid ryger eller er udsat for meget passiv rygning. Det ER med god grund at rygning (stoffer og mere end meget lidt alkohol...) er det vaerste, man kan udsaette sit ufoedte barn for. Og naar baby saa er foedt, saa vil I jo stadig have problemet. Jeg ville bede min mand om, at I evt. sammen kan tage en snak med dem om, at I ikke vil udsaette jeres barn for alt det roeg. At I selvfoelgelig ikke vil dikrere, havd de skal goere, naar de er alene, men at det er meget magtpaaliggende, at deres barnebarn vokser sig stor og staerk, baade indeni maven og udenfor. Hvad kan I sammen finde ud af, saa problemet loeses... De vil nok blive knotne, men lad dem vaere medbestemmende i loesningsmodellerne. 

EDIT: En ryger VED godt, at det er ulaekkert og sundhedsskadeligt(doedeligt paa sigt)! En ryger VED godt, at det er skadeligt for babyer og boern og andre... En ryger VIL gerne stoppe, men tror ikke, ryger kan stoppe. En ryger ER i fornaegtelse og KAN blive meget forsvarsladet, naar megadaarlig vane anfaegtes. Se blot paa en ryger: lidt graalig, lidt trist og lidt apatisk, det ER saadan rygere ser ud i ansigtet og det ER ikke sjovt at vaere ryger - det er pissehaardt arbejde, kan jeg afsloere. 

 

Jeg synes ogsaa godt, at du kan blive vaek fra den slgas laengerevarende forsamliger med 15 kaederygere (  :o ) Ikke i 100 aar om jeg ville kunne vaere i det, og jeg ville ikke sidde for aaben vindue i familiefredens navn. Jeg ved godt, at det er trist og kan virke tarveligt... Men jeg er ogsaa hende, der hurtigt fordufter med mit barn, hvis  nogen maler med skrap maling. Jeg gaar saa langt vaek, at jeg ikke kan lugte det mindste. Saa maa verden komme til mig. 

 

Min svigermors kusine og hendes mand ryger indenfor og jeg siger dig, min lille dreng hostede, da vi engang var hos dem. Vi gik hurtigt igen og jeg takkede paent nej til noget at konsumere, fordi luften bare var aekel og jeg ikke kunne have, at mit barn skulle indaande alt det. Vi har ikke vaeret hos dem siden, men nu er der jo heller ikke et direkte behov for at komme hos dem. Men puuuh! :shooter

 

Mindes ogsaa, at min mor havde en lidt kraftig parfume paa, da de var hos oos lige efter Noahs foedsel. Noej, jeg skulle vare mig for ikke at sige noget, men puhhhh!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For 18 år siden da jeg fik mit første barn var der stadig rygerstue på barselsgangen...

 

Mine forældre røg begge dengang, og jeg opdagede ret hurtigt at når vi besøgte dem var det deres hjem og deres betingelser. Så jeg og min søn måtte simpelthen undgå stuen efter middagsmaden mm. Det endte med at jeg afslog hver gang min mor inviterede os, indtil hun spurgte hvorfor jeg aldrig mere ville komme, og jeg sagde det ærligt. Efter det indførte de røgfri overetage og røg kun i kælderen når jeg var på besøg med mine børn.

 

Der er jo heldigvis sket rigtig meget på det område siden dengang, i dag ville jeg være/er jeg nok mere kontant. Jeg ville sige det lige ud, jeg kommer desværre ikke på besøg mere så længe I ryger inde, for jeg har svært ved at holde det ud når jeg er gravid, og jeg vil ikke udsætte mit barn for passiv rygning. Rygning under emhætten, det er simpelthen ikke godt nok, det skal ud af huset. Jeg ville også gøre det klart at de er velkomne i jeres hjem, blot de ryger ude, og vasker hænder godt inden de holder den lille. (Helst skulle de jo skifte tøj men det er nok ikke realistisk). Jeg har haft gæster hvor jeg har måtte skifte tøj på og bade baby bagefter, pga parfume og røg lugt som hænger ved, det er bare ikke godt. Jeg syns overhovedet ikke du er sart eller sippet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enig med de andre:Du er bestemt ikke sippet!

Tiden er med dig. Selv de mest hardcore rygere ved inderst inde godt at det ikke er ok. Jeg ville bare sige det ligeud, men selvfølgelig på en pæn måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes på ingen måde du er sart! Ja, det er deres hjem, men det er dit barn. Og dit barn, dine regler ;) Du kan ikke bestemme hvad de må og ikke må hos dem selv, men du er i din fulde ret til at blive væk.

Min familie ved godt, at der ikke skal ryges i nærheden af mit barn, heller ikke uden for. Røg er det ulækreste jeg ved, og aldrig om mit barn skal udsættes for det, hvis jeg kan undlade det. Hun har fx aldrig været hjemme hos min søster, blandt andet fordi de ryger inden for. Det kan godt være, de går uden for hvis vi kommer, men det er ikke nok IMO. Hun skal ikke kravle rundt i røgfyldte møbler og et dårligt indeklima.

Jeg er meget sart med sådan noget, og da hun var helt lille måtte folk vaske hænder og helst skifte trøje (min mor havde en ryge-trøje på det tidspunkt) inden de skulle sidde med hende. På samme måde ville jeg heller ikke havd at hun sad hos folk, der havde taget bad i parfume. Nu betyder det ikke helt så meget for mig, men det har nok mere at gøre med, at hun ikke vil sidde hos folk særligt længe.

Jeg synes sagtens at du kan sige, at så længe de ryger inden for, så kommer du ikke på besøg. Det er du i din fulde ret til. :) Og uanset hvad du gør, så er der altid folk der vil synes du er sippet, lige som der altid vil være nogle, der mener, at du ikke går nok op i dit barns sundhed/ ve og vel. Det med børn er virkelig noget, der deler vandene, og alle har en mening om hvad der er rigtig og forkert. Særligt den ældre generation mener ofte, at vi nye mødre er for påpasselige, mens jeg næsten vil garantere dig, at uanset hvor meget du går op i at gøre det rigtige og træffe det sunde valg, vil du møde mindst én (nok en anden mor), der ikke mener, at du gør nok. Så find din egen grænse og hav et åbent sind, men for Guds skyld lad være med at stræbe efter at gøre alle andre glade ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er på INGEN måde sippet. Jeg havde bare kort, klart og VENLIGT fortalt, at hverken barnet eller jeg skulle være steder, hvor der ryges. Og så må svigerne gerne komme på besøg hos os. :)

:kram Jeg tror det er lettere i nogle familier end andre. I min var det forholdsvist let, til er der tilgengæld lidt mere sukker i min familiekultur end jeg bryder mig om <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre langt hen af vejen - jeg er passioneret ikke-ryger - men vil bare lige sige at hvis man melder ud at man ikke vil besøge svigerforældrene medmindre de ryger udendørs, må man samtidig acceptere deres reaktion.

Dvs så har man ikke ret til at brokke sig over at man ikke ses så tit og at de ikke får så tær et forhold til sine børn som fx det andet hold bedsteforældre...

Heldigvis er det kun svigermor som ryger i den nærmeste familie, og hun ryger aldrig nær børnene og altid udenfor når børnene er på besøg, og ellers under emhætten. I den mere udvidede familie er der en del rygere, men alle ryger udenfor.

Men jeg ved også at hvis jeg nægter ex svigermor at være nær børnene før hun har skiftet tøj el lign, så vælger jeg også at der bliver afstand imellem os. Og så har jeg ikke ret til at brokke mig.

Synes nogle gange at vi ikke-rygere er lidt dobbeltmoralske... Vi vil ikke være nær rygning og brokker os derefter over at rygerne ikke er så meget sammen med os

Det er jeg faktisk uenig i. :)

Jeg har vedtaget at hverken jeg, eller mit barn skal være i et hjem, der skal ryges i. Det har gudskelov (blandt andet) gjort at både min mor og svigermor har kvittet smøgerne (yay!). Men hvis det ikke havde, så var det fair nok. Hvis det derimod betød, at de aldrig så min søn, så ville jeg tolke det sådan at de valgte smøgerne frem for deres barnebarn, og det ville jeg være ultra såret over (og frastødt af) og bestemt brokke mig over.

Jeg har ikke tvunget nogen til at holde op med at ryge og hvis min mor og svigermor ville ryge i deres hjem, så var det deres sag. Men hvis det ikke var så vigtigt for dem at se Valdemar, at de så var "tilsvarende" ofte sammen med ham hos os eller udenfor, og hvis det hed sig, at de fik et dårligere forhold til ham, fordi vi ikke besøgte dem, så ville det faktisk gøre mig rigtig vred. Men sådan er det så heldigvis ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står i samme situation og skal have sagt ril min elskede mor og hendes kæreste at jeg gerne vil skåne mig selv og mit ufødte barn for tobaks røg..

De ryger begge fx når de kommer fra arbejde, efter maden og om aftenen.., og luften blir tyk.. Hos os er der er der rygning forbudt og har altid været og de går pænt helt ud og ryger..

Men nu hvor jeg ruger på et lille guldæg vil jeg jo helst ikk være i noget alt for giftigt men hvordan får man lige sagt det uden at støde nogen og uden at sætte trusler som: hvis i ikk ændre noget eller holder op så kommer jeg ikk...??!? :O

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg faktisk uenig i. :)

Jeg har vedtaget at hverken jeg, eller mit barn skal være i et hjem, der skal ryges i. Det har gudskelov (blandt andet) gjort at både min mor og svigermor har kvittet smøgerne (yay!). Men hvis det ikke havde, så var det fair nok. Hvis det derimod betød, at de aldrig så min søn, så ville jeg tolke det sådan at de valgte smøgerne frem for deres barnebarn, og det ville jeg være ultra såret over (og frastødt af) og bestemt brokke mig over.

Jeg har ikke tvunget nogen til at holde op med at ryge og hvis min mor og svigermor ville ryge i deres hjem, så var det deres sag. Men hvis det ikke var så vigtigt for dem at se Valdemar, at de så var "tilsvarende" ofte sammen med ham hos os eller udenfor, og hvis det hed sig, at de fik et dårligere forhold til ham, fordi vi ikke besøgte dem, så ville det faktisk gøre mig rigtig vred. Men sådan er det så heldigvis ikke :)

 

Jeg er meget enig her :) 

 

Saadan med udgangspunkt i, hvorfor jeg selv stoppede med at ryge, saa er det IMO et fravalg at insistere paa at ryge, selvom det saa betyder at nogen bliver vaek. Da jeg stoppede skrev jeg i min rygestopberetning, at jeg ville stoppe med at ryge, fordi jeg saa min familie mindre. De "vidste ikke" at jeg roeg, aka, jeg roeg ikke sammen med dem, ergo tog jeg hjem tidligt, for at ryge. Kors, hvor trist! Jeg var ogsaa en af de sidste af os piger, der roeg, saa jeg stod udenfor med drengene og roeg, eftersom rygere ikke laengere maatte ryge indenfor til festerne. Saa jeg valgte altsaa personer til og smoegerne fra.

 

Verden indretter sig bare ikke laengere efter rygere, efter min mening, saa wake up and smell the coffee! den dufter ogsaa af mere, naar de smoeger er kvittede :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står i samme situation og skal have sagt ril min elskede mor og hendes kæreste at jeg gerne vil skåne mig selv og mit ufødte barn for tobaks røg..

De ryger begge fx når de kommer fra arbejde, efter maden og om aftenen.., og luften blir tyk.. Hos os er der er der rygning forbudt og har altid været og de går pænt helt ud og ryger..

Men nu hvor jeg ruger på et lille guldæg vil jeg jo helst ikk være i noget alt for giftigt men hvordan får man lige sagt det uden at støde nogen og uden at sætte trusler som: hvis i ikk ændre noget eller holder op så kommer jeg ikk...??!? :o

 

Jamen, det behover vel ikke vaere saa radikalt i udtrykket - mere i handling, tror jeg... Man behover jo ikke saette yderligere ord paa, end at man ikke laengere oensker at opholde sig i rygeres roeg, goer man? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtig svært at få sagt. Hvis det ikke er et sted i kommer hver uge og kun få timer af gangen, så tror jeg, jeg ville have det ok med de røg under emhætten. Og så tror jeg, jeg ville udtrykke mig noget a la "jeg er bange for hvor meget passiv rygning kommer til at påvirke fostret, og babyen når den engang kommer ud, så jeg er ikke så vild med at besøge jer, nu når i ryger i stuen. Jeg vil blive rigtig glad hvis i ville lufte ud lige inden vi kommer, og så måske ryge under emhætten mens vi er her?"

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtig svært at få sagt. Hvis det ikke er et sted i kommer hver uge og kun få timer af gangen, så tror jeg, jeg ville have det ok med de røg under emhætten. Og så tror jeg, jeg ville udtrykke mig noget a la "jeg er bange for hvor meget passiv rygning kommer til at påvirke fostret, og babyen når den engang kommer ud, så jeg er ikke så vild med at besøge jer, nu når i ryger i stuen. Jeg vil blive rigtig glad hvis i ville lufte ud lige inden vi kommer, og så måske ryge under emhætten mens vi er her?"

:kram2

 

Ja, det lyder som en god maade at sige det paa :)

 

Og jeg er enig i det med emhaetten.... saa kan man jo undgaa koekkenet, hvis ikke de spiser i koekkenet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med de andre langt hen af vejen - jeg er passioneret ikke-ryger - men vil bare lige sige at hvis man melder ud at man ikke vil besøge svigerforældrene medmindre de ryger udendørs, må man samtidig acceptere deres reaktion.

Dvs så har man ikke ret til at brokke sig over at man ikke ses så tit og at de ikke får så tær et forhold til sine børn som fx det andet hold bedsteforældre...

Heldigvis er det kun svigermor som ryger i den nærmeste familie, og hun ryger aldrig nær børnene og altid udenfor når børnene er på besøg, og ellers under emhætten. I den mere udvidede familie er der en del rygere, men alle ryger udenfor.

Men jeg ved også at hvis jeg nægter ex svigermor at være nær børnene før hun har skiftet tøj el lign, så vælger jeg også at der bliver afstand imellem os. Og så har jeg ikke ret til at brokke mig.

Synes nogle gange at vi ikke-rygere er lidt dobbeltmoralske... Vi vil ikke være nær rygning og brokker os derefter over at rygerne ikke er så meget sammen med os

Jeg er meget enig her.

Det skal dog siges at jeg er ex ryger og min svigerinde er passioneret ikke ryger og elite atlet. Når hun var gravid med min dejlige nevø var det lovligt at ryge inde i køkkenet ved mine forældre men mig og far som var de eneste der røg på det tidspunkt (vi er så begge holdt efterfølgende, yay) så var det underforstået at når svigerinden kom blev smøgene slukket og vi gik ud og åbnede alle vinduer i køkkenet for at få røgen ud.

I dag er jeg passioneret ikke ryger, kan ikke fordrage lugten og hader at folk gør det mod sig selv, men jeg kunne ikke finde på at blande mig i hvad andre gjorde i deres hjem. Jeg kunne bede dem om at være venlige og gå udenfor med deres smøger og hvis de ikke ville det er det mit valg at gå. Jeg ville.ikke synes det var for at vælge mit barn fra da jeg ved hvor svært det er at holde. Jeg ville til gengæld ikke have noget imod at samme folk kom hjem til mig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig her.

Det skal dog siges at jeg er ex ryger og min svigerinde er passioneret ikke ryger og elite atlet. Når hun var gravid med min dejlige nevø var det lovligt at ryge inde i køkkenet ved mine forældre men mig og far som var de eneste der røg på det tidspunkt (vi er så begge holdt efterfølgende, yay) så var det underforstået at når svigerinden kom blev smøgene slukket og vi gik ud og åbnede alle vinduer i køkkenet for at få røgen ud.

I dag er jeg passioneret ikke ryger, kan ikke fordrage lugten og hader at folk gør det mod sig selv, men jeg kunne ikke finde på at blande mig i hvad andre gjorde i deres hjem. Jeg kunne bede dem om at være venlige og gå udenfor med deres smøger og hvis de ikke ville det er det mit valg at gå. Jeg ville.ikke synes det var for at vælge mit barn fra da jeg ved hvor svært det er at holde. Jeg ville til gengæld ikke have noget imod at samme folk kom hjem til mig...

Er fuldstændig enig med dig... Jeg er også tidligere ryger - og ved godt det ikke handler om fravalg...

Jeg synes heller ikke det er rigtigt at vi skal bestemme om nogen skal ryge eller ej - men man kan da komme med et forslag i forhold til emhætten, eller også må man begynde at invitere dem hjem til en selv... Jeg tror da langt hen af vejen det handler om at man som ryger ikke lige tænker over det... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad mener I saa om en alkoholiker, der er uudholdelig at vaere sammen med? Er det ikke to sider af samme sag? To afhaengige mennesker, der ikke vaelger at lade vaere for at kunne vaere sammen med familien? Jeg VED godt, at det er en radikal holdning, men om det skader fysisk eller psykisk er vel bare en detalje... Just saying...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad mener I saa om en alkoholiker, der er uudholdelig at vaere sammen med? Er det ikke to sider af samme sag? To afhaengige mennesker, der ikke vaelger at lade vaere for at kunne vaere sammen med familien? Jeg VED godt, at det er en radikal holdning, men om det skader fysisk eller psykisk er vel bare en detalje... Just saying...

IMO er rygning værere, fordi det helbredsmæssigt er skadeligt for omgivelserne også.

Derudover synes jeg også at der er en forskel på de 2 i og med at alkoholproblemer ofte er et dække over andre mere alvorlige problemer. Jeg kender ikke nogle rygere, der ryger for at glemme hverdagen og deres problemer. Rygning er i mine øjne en nydelsesgenstand som man kan blive afhængig af, og en smøg er noget man tager fordi man har (for nogle en uimodståelig) lyst, ikke fordi det er det eneste, der gør at man kan komme gennem dagen.

Jeg er godt klar over, at mange mennesker er dybt afhængige, og at det er sværere for nogle at stoppe end andre. Og jeg har aldrig selv været ryger, så det er da muligt at jeg ville have et andet syn på det, hvis jeg selv var ryger.

Men for mig at se er det et valg om man vil tænde en smøg hver eneste gang. Det er ikke sikkert man tænker over det, men hver gang en ryger tænder en smøg, har personen muligheden for at lade være med at gøre det. Han eller hun kan vælge at tænde smøgen, men han eller hun kan også vælge ikke at gøre det.

Lige som en sukkerafhængig kan lade slikket stå, selv om det er svært. Der er ingen der tvinger smøgen i munden på dig.

Til det med at alkoholikeren er utålelig at være sammen med synes jeg faktisk også er en legitim grund. Men man bør overveje om der ligger et problem bag, som man bør hjælpe med.

Men jeg har valgt mennesker fra, som jeg så vidt muligt vil skåne min datter fra. Min farmor har nogle forfærdelige racistiske holdninger og er virkelig ikke et særligt tolerant menneske, på grænsen til at være tyrannisk. Jeg har valgt at have et minimum af kontakt med hende, ikke for at straffe hende, men fordi jeg simpelthen ikke har noget tilfælles med hende. Og jeg har også valgt, at min datter ikke skal have særligt meget med hende at gøre, simpelthen fordi jeg ikke vil udsætte hende for den nedværdigelse og manipulering hun kan være i stand til. Det vil jeg ikke udsætte min datter for så vidt jeg kan undgå det, lige som hun heller ikke skal udsættes for passiv rygning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad mener I saa om en alkoholiker, der er uudholdelig at vaere sammen med? Er det ikke to sider af samme sag? To afhaengige mennesker, der ikke vaelger at lade vaere for at kunne vaere sammen med familien? Jeg VED godt, at det er en radikal holdning, men om det skader fysisk eller psykisk er vel bare en detalje... Just saying...

Jeg er meget enig. Jeg tror ikke, at de bagvedliggende grunde for rygning og alkoholmisbrug nødvendigvis er så forskellige endda, men uanset om de er eller ej, så synes jeg, at sammenligningen holder så langt, at det er generende for omgivelserne og alkoholikeren/rygeren i princippet kan vælge at (få hjælp til) at stoppe.

Hvis familien undlader at besøge en, fordi man ryger, og man fortsætter med at ryge, så har man et valg om man vil holde op eller ej. Derfor er det IMO et fravalg af familien, hvis man ikke gør det. Det er muligt, at man ikke har truffet det som et "direkte" valg og bevidst sagt til sig selv "Jeg vælger min familie fra", men man har ikke truffet valget om det, der skal til for at familien igen vil besøge en.

Og jo jo, de ikke-rygende har også valgt fra, ved ikke at besøge, men IMO er deres fravalg bare mere (og her har jeg svært ved at finde det rigtige ord...) "legitimt". De fravælger familie, fordi de ønsker sundhed for sig selv og deres børn. De rygende fravælger fordi de ønsker at fortsætte deres vane (eller måske pga noget andet, jeg ikke forstår, men som jeg ikke har fantasi til, hvordan skulle være vigtigere end børns sundhed...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, DEN sammenligning kan jeg så på ingen måde melde mig enig i, udover at selve afhængigheden langt hen af vejen er den samme, såvel som afhængighed af en hvilken som helst anden slags... Men at sammenligne de følgeskader der er af rygning og alkoholisme synes jeg er at sammenligne mus og elefanter...

Børn af alkoholikere oplever ofte psykologiske svigt og omsorgssvigt på et niveau som jeg ikke tror vi andre på nogen måde kan forestille os. Jeg vil vove den påstand, at være tæt på en alkoholiker er mere lig at være tæt på en herion gademisbruger end en ryger... rygning medføre en risiko for følgeskader, mens det ved en alkoholiker næsten er givet... Ved en alkoholiker er der udover de psykiske følgeskader også fysiske følgeskader i form af langt forhøjet risiko for alkoholisme, dårligere helbred (grundet ofte dårlig kost hvis barn af alkoholiker) o.lign.

Jeg er med på at rygning er HAMMER usundt for både ryger og miljøet omkring dig - som sagt er passioneret ikke-ryger og jeg skal ikke have røg i mit hjem på NOGEN måde... Jeg går en lang bue udenom rygere på gågaden osv, jeg hylder rygeloven og mener at det burde forbydes at ryge på perronen, og er HELT med på at arealet udenfor offentlige bygninger også burde være helt røgfri... Misforstå mig ikke... men alkoholisme er en langt mere omfattende sygdom - om man vil - end rygning!

Men derfor mener jeg sådan set stadigvæk at hvis jeg fravælger en person af den ene eller anden årsag, så er det MIG som har valgt vedkommende fra - ikke omvendt. Da jeg i en periode fravalgte min mormor fordi hun var i et forholdsvis tidligt stadie af alzheimers og var enormt modbydelig overfor mig, så var det MIT fravalg...

Forestil jer at få at vide at man kun vil besøge jer, hvis der bliver serveret een bestemt slags mad når I er i huset, som er totalt modsat det i tror på? Ville I ikke så føle jer PÆNT meget valgt fra og uønskede som dem I var? Jeg ville opleve at jeg bestemt ikke var ønsket, og ville klart trække mig endnu mere - og så mener jeg faktisk ikke at det er mig som vælger nogen fra, men at jeg var dem som blev valgt fra.

Hvad med dem som fravælger kontakt til deres forældre i en kortere eller længere periode fordi forælderen ikke opfører sig ordenligt - hvem tager valget? Så kan vi bruge en masse tid på at uddele skyld, men ligesom rygeren vælger cigaretten, vælger jeg at blive hjemme.

Nu snakkede vi jo om at besøge rygere og ikke om at lade dem være gravide med vores børn og efterfølgende opfostre dem. Så i den forstand vil jeg holde fast i at rygning er værre. Men begge dele har da sine skidte konsekvenser og jeg tænker, at I nogle tilfælde er det ene værre og i andre tilfælde det andet. Jeg synes ikke, at det er mus og elefanter, men måske i nogle tilfælde æbler og appelsiner.

Som jeg skrev tidligere, synes jeg, at det er et fravalg begge veje fra. Hvis nogen ikke vil komme hos mig, fordi jeg ikke serverer det rigtige mad, så ville jeg føle mig fravalgt på mine madvaner OG selv fravælge pga. mine madvaner (Jeg kunne jo vælge at lave andet mad) - men jeg ville ikke relatere det til hele min person, hvis det altså var klart at min familie ville komme, hvis der var anden mad. (Lidt tænkt eksempel, men sådan forestiller jeg mig det ;))

Din sidste sætning i indlægget er i øvrigt præcis der, hvor jeg ser fravalget "rygeren vælger cigaretten".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu snakkede vi jo om at besøge rygere og ikke om at lade dem være gravide med vores børn og efterfølgende opfostre dem. Så i den forstand vil jeg holde fast i at rygning er værre. Men begge dele har da sine skidte konsekvenser og jeg tænker, at I nogle tilfælde er det ene værre og i andre tilfælde det andet. Jeg synes ikke, at det er mus og elefanter, men måske i nogle tilfælde æbler og appelsiner.

Som jeg skrev tidligere, synes jeg, at det er et fravalg begge veje fra. Hvis nogen ikke vil komme hos mig, fordi jeg ikke serverer det rigtige mad, så ville jeg føle mig fravalgt på mine madvaner OG selv fravælge pga. mine madvaner (Jeg kunne jo vælge at lave andet mad) - men jeg ville ikke relatere det til hele min person, hvis det altså var klart at min familie ville komme, hvis der var anden mad. (Lidt tænkt eksempel, men sådan forestiller jeg mig det ;))

Din sidste sætning i indlægget er i øvrigt præcis der, hvor jeg ser fravalget "rygeren vælger cigaretten".

 

My point exactly. Men nu har jeg ogsaa valgt at fortaelle mine foraeldre, at jeg ikke ville vaere sammen med dem, hvis de i den tid, vi var sammen, ville drikke vin. De valge vin.... Jeg vedholder mine ord - for mig er det et valg/fravalg fra en persons side at ville ryge sammen med mig og mit barn. Paa lige fod med alkoholisme, eller bare det, at man ikke er til at holde ud efter 2-3 glas vin. 

 

Jeg er med paa, at der dermed ligger et fravalg fra min side ogsaa - saa.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg holdt op med at ryge da jeg opdagede jeg var gravid (jeg burde være holdt op før, men det gjorde jeg altså ikke... ;)), netop fordi jeg ikke ville have fosteret udsat for passiv rygning og nu vil jeg ikke have min søn udsat for det! Det er ikke nogen der skal ryge i nærheden af mit barn eller røre ham med røglugtende fingre eller holde ham tæt i røglugtende tøj! Det ER bevist at det er skadeligt, så jeg kan slet ikke se noget forkert i ar sige åbent, at det vil man ikke have sit barn udsat for! Hvis nogle bliver sure over det, så siger det, i mine øjne mere om dem, end det siger om dig! :kram

Edit: For at pudse min egen glorie en smule, så røg jeg allerede dengang ude, også i mit eget hjem, og kunne næsten ikke klare at besøge folk, hvor der blev røget inde! :rolleyes Jeg var (okay ER.. :D) sært sammensat!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når et familiemedlem melder ud at man ikke længere ønsker at udsættes for røgen i et andet familiemedlems hjem, og så rygerenfortsætter, så er det altså ikke fravalg af familien i mine øjne!! Hold lige fast i den. I påtvinger jo et ultimatum,der ikke nødvendigvis behøves at være der. Det er ikke fair at vi som ikkerygere i det skjulte pålægger en ryger at foretage valget mellem cigaretter og familie, og da slet ikke fair først at sige, at man ikke længere vil besøge, og så forvente at vedkommende vil føle sig lige velkommen eller invitere lige så ofte. Og det er altså et menneskes eget valg om det vil ryge eller ej. Og det er samfundskulturen, og os der siger fra over for røgen. Jeg siger bare,der skal være plads til at føle sig anderledes. Ikke at jeg er fortaler for rygning på nogen måde. Jeg mener seriøst ikke at vi kan diktere hvad andre skal gøre i Deres eget hjem for at vi vil komme på besøg.

Hvis man besøger et rygerhjem en gang om måneden fx, eller 3 gange om året, så synes jeg bestemt det er forsvarligt at lade sig slå til tåls med at bede om god udluftning og rygning under emhætte eller andet sted, så man kan få et mindre røgfyldt opholdssted.

Jeg tænder jo rask væk stearinlys i de mørke vinteraftener, men lufter dog ud bagefter eller undervejs. Det er da også sundhedsskadeligt. Men jeg ville ALDRIg bede et andet menneske puste lys ud før jeg kom på besøg, medmindre jeg decideret var stærkt allergisk.

Jeg bryder mig bestemt ikke om den tunge luft dere r hos mine svigerforældre, fordi svigermor ryger. Men hun er den eneste i hele familien og omganskredsen der ryger indendøre. Og det gør hun fordi hun er noget gangbesværet. Når hun besøger os, går hun udenfor i sommermånederne. Juleaften i år fik vi et kompromis hvor hun røg for åben dør i bryggerset. Dette for at undgå at hun faldt på den glatte trappesten eller blev syg i kulden.

Det har taget mig 5 dage at lufte det ud igen. Men huner på besøg 2-4 gange om året og vi er på besøg der 7 gange om året. Når min lille baby er født, har jeg tænkt mig at invitere oftere, og besøge mindre. Dels vil det være nemmere for mig, dels undgår vi røgen på en gelende måde, dels er deres hjem ikke gearet til småbørn og køreturen er for lang de første måneder. Det er joogså en måde at undgå røgen på... At invitere selv ;-)

Men jeg bekymrer mig da også om effekten af passiv rygning. Og står i dilemmaet tiltider. Heldigvis sjældent. Men jeg åbner gerne et vindue hos dem, ellerforeslår at vi spiser ude i haven, eller går en tur for ligesom at opveje det med meye frisk luft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når et familiemedlem melder ud at man ikke længere ønsker at udsættes for røgen i et andet familiemedlems hjem, og så rygerenfortsætter, så er det altså ikke fravalg af familien i mine øjne!! Hold lige fast i den. I påtvinger jo et ultimatum,der ikke nødvendigvis behøves at være der. Det er ikke fair at vi som ikkerygere i det skjulte pålægger en ryger at foretage valget mellem cigaretter og familie, og da slet ikke fair først at sige, at man ikke længere vil besøge, og så forvente at vedkommende vil føle sig lige velkommen eller invitere lige så ofte. Og det er altså et menneskes eget valg om det vil ryge eller ej. Og det er samfundskulturen, og os der siger fra over for røgen. Jeg siger bare,der skal være plads til at føle sig anderledes. Ikke at jeg er fortaler for rygning på nogen måde. Jeg mener seriøst ikke at vi kan diktere hvad andre skal gøre i Deres eget hjem for at vi vil komme på besøg.

Hvis man besøger et rygerhjem en gang om måneden fx, eller 3 gange om året, så synes jeg bestemt det er forsvarligt at lade sig slå til tåls med at bede om god udluftning og rygning under emhætte eller andet sted, så man kan få et mindre røgfyldt opholdssted.

Jeg tænder jo rask væk stearinlys i de mørke vinteraftener, men lufter dog ud bagefter eller undervejs. Det er da også sundhedsskadeligt. Men jeg ville ALDRIg bede et andet menneske puste lys ud før jeg kom på besøg, medmindre jeg decideret var stærkt allergisk.

Jeg bryder mig bestemt ikke om den tunge luft dere r hos mine svigerforældre, fordi svigermor ryger. Men hun er den eneste i hele familien og omganskredsen der ryger indendøre. Og det gør hun fordi hun er noget gangbesværet. Når hun besøger os, går hun udenfor i sommermånederne. Juleaften i år fik vi et kompromis hvor hun røg for åben dør i bryggerset. Dette for at undgå at hun faldt på den glatte trappesten eller blev syg i kulden.

Det har taget mig 5 dage at lufte det ud igen. Men huner på besøg 2-4 gange om året og vi er på besøg der 7 gange om året. Når min lille baby er født, har jeg tænkt mig at invitere oftere, og besøge mindre. Dels vil det være nemmere for mig, dels undgår vi røgen på en gelende måde, dels er deres hjem ikke gearet til småbørn og køreturen er for lang de første måneder. Det er joogså en måde at undgå røgen på... At invitere selv ;-)

Men jeg bekymrer mig da også om effekten af passiv rygning. Og står i dilemmaet tiltider. Heldigvis sjældent. Men jeg åbner gerne et vindue hos dem, ellerforeslår at vi spiser ude i haven, eller går en tur for ligesom at opveje det med meye frisk luft.

Havde det været tidligere på aftenen, så havde jeg nok skrevet et længere svar. ;) Istedet nøjes jeg bare med kort at pointere/kommentere tre ting:

1. Et ultimatum indebærer pr definition et valg. Så hvis ikke-rygeren stiller et ultimatum, så har rygeren for mig at se mulighed for tilvalg og fravalg, men ikke for passivt kun at blive fravalgt selv.

2. Du siger, der skal være plads til at føle sig anderledes. Det er jeg enig med i mange henseender, men når "anderledes" indebærer at skade andres sundhed, så synes jeg, at det er vigtigere at der er plads til at sige fra.

3. Helt enig i at man med fordel kan invitere selv, det er vist også nævnt nogle gange før :)

Og så godnat :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ps. Jeg håber og tror sørme da, at de rygere, som jeg kender, kan skelne imellem, om det er røgen eller dem, der er uvelkomne. Mange af de mennesker, som jeg holder allermest af, er (eks)rygere. Og det ændrer røgen ikke på. Hos os bliver man kostet ned fra fjerde sal og helt udenfor, hvis man vil ryge. Men det har aldrig været mit indtryk, at det har stoppet rygere i at komme hos os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER