Forunderligt

Bonus-bedsteforældre og forskelsbehandling

20 indlæg i dette emne

Jeg synes godt man kan tillade sig at sige, at børnene skal behandles lige, selv om de ikke er biologiske børnebørn. Men jeg ville nok bare sige, at så skal det biologiske barn ikke have mere end de andre børn, fremfor at sige at de andre børn skal have lige så meget som det biologiske barn. Altså bede dem om at justere efter mindste gavestørrelse frem for den største gavestørrelse.

Men helt specifikt må man nok også se på forholdet til disse bedsteforældre. Hvis Mathilde aldrig har ytret et ord til Lillys bedsteforældre, men Lilly har et tæt forhold til dem, så synes jeg også det må indgå i vurderingen, og så må i evt supplere som forældre :)

Men forskelsbehandling på børn på den måde synes jeg ikke er ok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså mine bedsteforældre gav aldrig os det samme som vores fætre og kusiner på trods af, at vi var biologiske børnebørn :( der købte mine forældre så nogle gaver, som vi kunne pakke op når vi holdt jul den 23. december hos dem, så vi ikke følte os så snydt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er sq lidt svær synes jeg. Allermest er det svært fordi jeg synes noget forskelsbehandling er ok - så er det svært at skrive til dig, fordi du jo har det lige modsat.

 

Dine børn  har hver deres bedsteforældre og sådan er det bare. Jeg forstår godt at børnenes respektive bedsteforældre ikke handler ens/gør ens i forhold til dine andre børn og jeg forstår også godt hvis fx. Lilys farmor og farfar ikke mener de sådan er "på gave" med dine andre 3 børn, og derfor kun sender en chokoladehilsen til dem.

 

Når det så er sagt..... så forstår jeg godt det gør ondt i dit mor-hjerte den her forskelsbehandling. Jeg synes dog det ville være meget meget forkert af dig, at fratage Lily den forkælelse hun får af sin farmor og farfar blot fordi dine andre børn enten ikke forkæles ligeså meget af hverken egne eller Lilys bedsteforældre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke man kan "forlange" at børnene bliver ligeligt behandlet, når det ikke er deres børnebørn allesammen.

Jeg kan godt forstå det stikker lidt i hjertet- specielt overfor hende der ikke ser sin farmor. Omvendt, hvis alle fik lige meget af alle bedsteforældre, ville der også være "4 gange bedsteforældre" på farfar/farmor siden- hvis du forstår hvad jeg mener.

Herhjemme får bonusbarn (min bonusdreng) altid en ting af "bonusbedste", men gaven er ikke så stor som til de andre. Til gengæld får han så "dobbelt-up" på gaver. 2 gange adventsgaver og gaver fra 2 hele familier.

Vi sørger selvfølgelig altid for, at give børnene for det samme (i det store billede). Jeg tror slet ikke han føler sig snydt ;)

Edit: Tit er den stores gaver faktisk dyrere, fordi hans ønsker er anderledes. Vi hænger os ikke i prisen som sådan. Men i det store og hele, tror jeg bestemt ingen af dem bliver snydt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror faktisk at min tilgang ville være en snak med Mathilde om, at vi alle er forskellige og har forskellige vilkår og dermed er heldige med noget, og mindre heldige med andet, og så slå på, at hun jo får gaver af sin farmor og farfar, hvor de andre måske ikke får?

Jeg synes, at der er tilfælde hvor det er vigtigt at børn er lige (fx med hvor meget kærlighed man får af mor og far), men mange andre det er helt ok, at der er forskel. Det kunne jo også være at Mathilde fik en gave af en klassekammerat, og der ville hun jo så være heldig, mens Lilly ikke fik noget.

Men måske er jeg også præget af at være vant til at min bror og jeg (som deler mor og far) ved forskellige lejligheder både som børn og voksne, har fået noget, uden at den anden fik (eller i hvert fald uden at den anden nødvendigvis fik det samme. Da vi var små fik vi vist begge et eller andet hver gang - men det gør dine jo så også). Vi har fået efter "Hvad gjorde os glade/hvad havde vi brug for" mere end "Så fik vi lige meget". Og det er ikke mit indtryk at nogen af os er blevet snydt :)

Blev Mathilde (Og Melissa og Alexander) selv ked af forskellen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå din øv følelse men jeg syntes at så længe der ER noget til alle så er det ok.

Jeg vil også snakke med Mathilde om det, hun ser jo sine bedsteforældre MEGET mere end Lilly gør og der er andre privilegier hun har som Lilly ikke har.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Den er sq lidt svær synes jeg. Allermest er det svært fordi jeg synes noget forskelsbehandling er ok - så er det svært at skrive til dig, fordi du jo har det lige modsat.

 

Dine børn  har hver deres bedsteforældre og sådan er det bare. Jeg forstår godt at børnenes respektive bedsteforældre ikke handler ens/gør ens i forhold til dine andre børn og jeg forstår også godt hvis fx. Lilys farmor og farfar ikke mener de sådan er "på gave" med dine andre 3 børn, og derfor kun sender en chokoladehilsen til dem.

 

Når det så er sagt..... så forstår jeg godt det gør ondt i dit mor-hjerte den her forskelsbehandling. Jeg synes dog det ville være meget meget forkert af dig, at fratage Lily den forkælelse hun får af sin farmor og farfar blot fordi dine andre børn enten ikke forkæles ligeså meget af hverken egne eller Lilys bedsteforældre.

Meget enig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå - jeg har lidt bedre tid i dag:-)

Jeg er selv vokset op som delebarn, og min mand har to styk af slagsen. Mine tanker i den forbindelse er:

Det ville da være smukt og ekstremt rummeligt, hvis ekstra-bedsterne kunne lege, at dine børn fra tidligere forhold også var deres børnebørn - og i enkelte tilfælde sker det da også - men i almindelighed er det nok a) næppe realistisk, og b) ikke helt rimeligt at forlange.

Man skal selvfølgelig opføre sig ordentligt, hvilket jeg synes, at dine svigerforældre gær ved at sende en hilsen (chokoladen) til alle. Dernæst så sidder de jo ikke i stuen med en overflod af gaver - de har sendt en pakke... Jeg synes endvidere, at aldersforskellen taler for, at det er ok, at der er forskel på, hvad de har sendt - det var sværere, hvis der var tale om jævnaldrende små børn. Selvom Mathilde ikke lukker sine bedste-gaver op hjemme hos jer, så ved hun jo dog godt, at hun får dem - eller kan i hvert fald mindes om det... Delebørn får trods alt ofte dobbelt op af en masse, og selvom det ikke betyder, at det er ok at glemme dem helt i andre sammenhænge, så kan man jo godt minde dem lidt, om de privilegier, de trods alt har.

Dernæst synes jeg også, at det spiller ind, hvilket forhold dine svigerforældre har til dine "særbørn" (teknisk udtryk - det er altså ikke et skældsord;-). De bor jo i Holland, så hvor meget har de egentlig haft med dem at gøre?

Jeg havde et ret tæt forhold til moren til hende, min far var gift med, da jeg var barn - besøgte hende jævnligt, overnattende hos hende osv. Vi (hendes rigtige barnebarn og jeg) fik nogenlunde ens gaver. Hun var en skøn gammel dame, som jeg stadig savner:-)

Min fars enke er nået frem til, at hun giver min mands børn gaver, indtil de fylder 14 - mine og min søsters egne børn er der ikke den samme grænse på. Jeg synes, at det er ok - med alle børn, svigerbørn, børnebørn plus 'bonusser', så er bare den nærmeste familie mere end tyve mennesker... Og hun ser ret sjældent min mands børn, der jo altså får rigeligt i forvejen af både min mands familie, deres mors familie, deres mors mands familie (hvor de er de eneste børn) og af resten af min familie.

Min mor begyndte at mumle noget om at gøre det samme - og det synes jeg til gengæld ikke var okay... Hun vil frygtelig gerne med, når vi holder noget for pigerne og kontakter dem selv udenfor besøgene - så kan hun sq også lette måsen og købe gaver til dem til jul og fødselsdag. Jeg har til gengæld ingen forventning om, at det skal koste det samme som gaven til min søn eller at hun skal give dem gaver udenfor de særlige lejligheder. Hun er min søns mormor og skal have lov til at forkæle ham uden dårlig samvittighed - hun skal bare heller ikke ignorere pigerne.

Jeg ligestiller heller ikke selv pigerne med min søn med alt. De mangler bestemt ingenting, men ligesom de får ting af deres mor, så får min søn ting af sin mor.

Det bliver hurtigt langt og rodet det her... Min pointe er vel egentlig bare, at der næppe er noget ligetil rigtig og forkert, men at jeg ikke synes, at du skal problematisere det over for din kæreste og hans forældre - du kan godt i stille sind ønske dig det anderledes, men du kan ikke forlange det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forelagde lige min mand dilemmaet, og han mente at det helt og holdent var op til giveren, som så også måtte stå med lorten når barnet bliver ked af det - hvis barnet bliver ked af det.

 

Ift forældre-barn relationen er jeg så rygende uenig. Igen i vores liv - jeg har valgt at være sammen med U og gifte mig med ham - og så følger Maja med. Dvs at når jeg har valgt U til, har jeg også valgt at være mor for Maja. Diskussionen kunne jo selvfølgelig være hvor meget mor, og jeg er så bare heldig at Maja har valgt at jeg skal være 100 % rigtig mor for hende. Jeg ville ikke synes det var iorden hvis jeg gav Aron større gaver end Maja fordi han er min biologisk og Maja ikke er... 

 

Jeg mener at det signalerer, at de andre børn ikke er lige så meget værd som den biologiske, og det synes jeg er forkert!

Du er et godt menneske:-) Du er dog også i en lidt særlig situation... Jeg er ret tæt med min mands ældste - men hun har jo en udmærket mor, så hvorfor skulle jeg begynde at lege mor? Jeg er en god og stabil voksen i hendes liv, men lader moren om at være mor. For den yngstes vedkommende, så er hun hos os hver anden weekend, hvor hun tilbringer halvdelen af tiden i telefonen med sin mor - hun er bestemt en sød pige, men hende leger jeg bestemt heller ikke mor for.

Jeg vil vove den påstand, at alder ved samlivets start og udstrækning af samvær har en endog meget stor rolle at spille der:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er heldig at mine svigerforældre til dels har taget pigerne til sig som sine egne. Måske kommer det sig af at K selv siger at han har 3 børn.

Jeg har haft mine problemer med svigerfar, men fik løst det ved at jeg selv køber gaver til dem fra ham. Han ville gøre pænt forskel på de to store på 11 og 7 og så på Pixie. Jeg fik fortalt ham at så kunne han beholde sine gaver for sig selv.

Jeg kan ikke tvinge dem til at holde lige så meget af de store som af hende, fordi hun er "ægte" som han sagde. Men det er mit job at sørge for at de ikke rigtig mærker det.

Jeg er nok påvirket af at have en kusine, som virkelig fik at mærke fra sine bonus farmor og farfar at der var forskel. Hun sad som 10 årig og fik en gave for 50 kr og hendes to søstre fik for 1000 hver. Den dag i dag kalder de stadig ikke hende for barnebarn selvom hun betragter min onkel som sin far og har kendt ham siden hun var 6.

Delebørn kan være heldige i og med de får dobbelt gaver. Men man skal jo også huske på at der så er andre ting de ikke får.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft mine problemer med svigerfar, men fik løst det ved at jeg selv køber gaver til dem fra ham. Han ville gøre pænt forskel på de to store på 11 og 7 og så på Pixie. Jeg fik fortalt ham at så kunne han beholde sine gaver for sig selv.

...

Delebørn kan være heldige i og med de får dobbelt gaver. Men man skal jo også huske på at der så er andre ting de ikke får.

Jeg går ud fra, at den udmelding var efter aftale med din kæreste... Hvis min mand meddelte min familie, at de ikke måtte give vores søn gaver, hvis de ikke gav hans særbørn noget tilsvarende, så ville vi være på randen af skilsmisse...

Jeg er med på nitterne ved at være delebarn (jeg er som sagt selv et af slagsen) - men dels kan man da godt minde dem om de enkelte fordele, der er (når de er der), hvis de hænger lidt med næbbet - dels skal de andre børn jo ikke lide under det, det er jo ikke deres skyld...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er nemmere for bonusbedsteforældre at tage andres børn til sig som børnebørn, hvis ikke børnene har et sæt bio-bedsteforældre der er inde i billedet.

 

Tror I ikke det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det er nemmere for bonusbedsteforældre at tage andres børn til sig som børnebørn, hvis ikke børnene har et sæt bio-bedsteforældre der er inde i billedet.

 

Tror I ikke det?

Jo - på samme måde som man nok også er mere tilbøjelig til at indtage en forældrerolle overfor ægtefællens/kærestens børn, hvis deres anden forælder ikke er så nærværende.

Jeg tænker som nævnt også, at det i lige denne her tråd er relevant, hvor meget de hollandske bedsteforældre har set til de andre børn...

Der er mange ting, der spiller ind, mange følelser og mange holdninger... Og jeg kan virkeligt godt forstå, at man ØNSKER sig en ligestilling af ens særbørn - jeg mener bare, at det er meget/ikke helt rimeligt at FORLANGE (store bogstaver i mangel af kursivering på iPad:).... I særdeleshed kan man kun forsøge at kræve det af ægtefællens/kærestens familie, hvis det også er ægtefællens/kærestens egen holdning, at det er sådan, det skal være.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går ud fra, at den udmelding var efter aftale med din kæreste... Hvis min mand meddelte min familie, at de ikke måtte give vores søn gaver, hvis de ikke gav hans særbørn noget tilsvarende, så ville vi være på randen af skilsmisse...

Jeg er med på nitterne ved at være delebarn (jeg er som sagt selv et af slagsen) - men dels kan man da godt minde dem om de enkelte fordele, der er (når de er der), hvis de hænger lidt med næbbet - dels skal de andre børn jo ikke lide under det, det er jo ikke deres skyld...

Nej egentlig ikke, men han var enig. Vi havde ikke som sådan diskuteret det. Men da han ser de store som også værende hans egne.

Desuden snakker vi om forskel ligesom det eksempel med min kusine.

Hvis han ikke kunne acceptere min udmelding, så havde vi ikke været sammen længere. Jeg kan ikke acceptere den slags forskel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste er selv opvokset som delebarn og har en halvlillebror. Der bliver stadig gjort forskel der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går ud fra, at den udmelding var efter aftale med din kæreste... Hvis min mand meddelte min familie, at de ikke måtte give vores søn gaver, hvis de ikke gav hans særbørn noget tilsvarende, så ville vi være på randen af skilsmisse...

Jeg er med på nitterne ved at være delebarn (jeg er som sagt selv et af slagsen) - men dels kan man da godt minde dem om de enkelte fordele, der er (når de er der), hvis de hænger lidt med næbbet - dels skal de andre børn jo ikke lide under det, det er jo ikke deres skyld...

De andre børn lider bestemt ikke under at man sørger for at der ikke gøres væsentlig forskel.

Ville du ikke have kigget lidt hvis du fik en gave til 50 kr og din halvsøskende fik for 1000??

Den slags lægger børn altså mærke til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De andre børn lider bestemt ikke under at man sørger for at der ikke gøres væsentlig forskel.

Ville du ikke have kigget lidt hvis du fik en gave til 50 kr og din halvsøskende fik for 1000??

Den slags lægger børn altså mærke til.

Der ville jo være gaver til " særbørnene" fra deres egne bedsteforældre.

Vil børn ikke også ligge mærke til det?

Jeg har ikke forstand på dele børn, men ligegyldig hvad tror jeg ikke de altid har det skide sjovt.

Men det er en anden diskution.

Jeg tror jeg kunne acceptere der ville være en forskel på børnene.

Men ikke en forskel på 500kr eller derover.

Men kunne man ikke forklare hvor der er en forskel.

Mathilde er jo efterhånden en stor pige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De andre børn lider bestemt ikke under at man sørger for at der ikke gøres væsentlig forskel.

Ville du ikke have kigget lidt hvis du fik en gave til 50 kr og din halvsøskende fik for 1000??

Den slags lægger børn altså mærke til.

Hvis farmor eller mormor - eller hvem det nu er - ikke må give en gave eller en oplevelse osv uden at skulle kunne finansiere noget tilsvarende til de andre hver gang, så kan det da sagtens blive barnet til skade. I nogle af de sammenbragte familier, jeg kommer i, må man intet morsomt foretage sig, når særbørnene er hos den anden forælder af skræk for, at de skal føle sig udenfor eller føle sig snydt. Det synes jeg ikke holder.

Hvornår jeg ville have kigget og ikke kigget, afhænger jo fuldstændig af omstændighederne - hvilken relation man har til gavegiveren, hvor gammel man er, hvor mange andre gaver man får, om man fejrer højtideligheden sammen osv. Og når vi når jul og fødselsdag herhjemme, så er de børn, der i forvejen intet mangler (delvis fordi ingen af forældrene vil være den, der ikke har udstyret lille Bimse ordentligt) og er ved at drukne i gaver fra 4 familier - jeg kan simpelthen ikke hidse mig op over, hvis min mor, min søster eller andre familiemedlemmer giver min søn større gaver, end dem de giver pigerne - lidt fjernere familie giver kun min søn og slet ikke pigerne - og det mener jeg altså er ok - navnlig for dem, der slet ingen kontakt har til min mands døtre.

Selv vil jeg da også komme til at give min søn ting, som jeg ikke matcher for min mands piger (der som sagt ikke mangler noget). Hvis jeg har lyst til at give min søn en iPad (eller hvad det nu kunne være af større ting), så vil jeg gøre det. Det står så pigernes forældre hver især frit for at overveje om de vil forære deres børn iPads, men det er altså ikke mit ansvar (min mand og jeg har ikke fælles økonomi - jeg bidrager selvfølgelig til pigernes underhold mv, men gaver i den størrelsesorden er jeg kun med til, hvis jeg selv siger ja).

Men det er sådan et subjektivt - og nemt ret følelsesladet - emne, ovenstående er min holdning, bestemt ikke nødvendigvis den højere sandhed!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER