Naturegirl

trækker lige vejret.... :/

23 indlæg i dette emne

hej alle i søde skønne mødre....   :D

 

det er godt nok længe siden jeg har været aktiv herinde, tror det er over et år siden.... :blink nu har jeg, endelig, taget mig sammen til at få opdateret min profil (i må gerne kigge, hihi) og jeg vil altså til at bruge jer igen, for jeg elsker det her forum....  :loveshower

 

jeg har sådan lige lidt frustrationer jeg skal ud med her...

 

min datter blir 2 til januar, og jeg synes ikke selv jeg er en sippet mor.... dog har jeg nogle klare holdninger, især omkring økologi, sukker osv....

 

og lige netop den med sukkeret hiver jeg fat i her.... Astrid får ikke chokolade, slik og sodavand.... hvis vi er ude, eller har gæster, og der bliver serveret kage, må hun godt få et lille stykke.... alt hvad der hedder chokolade, vingummi, bolscher, slikkepind, småkager og sodavand skal hun slet ikke i nærheden af, endnu.... 

 

jeg kan bare mærke at der er manglende forståelse for det i min familie.... forleden var vi til familie fødselsdag, hvor min gamle bedstemor havde slikkepinde med til familiens børn.... (hun er gammel og gør det i bedste mening, så ingen sure miner der :rolleyes  ) men men, min brors kone, de har selv tre børn, kunne bare ikke dy sig for en kommentar, da jeg pænt takkede nej på Astrids vegne.... først spørger hun hvorfor.... så siger jeg bare kort at det er hun for lille til.... og derefter kommer der så en: nårh, man er nok en sippet mor hva....  :o

 

jeg vælger, for husfredens skyld, at ignorer det, og troede måske også at det bare var for sjovt.... det var det så ikke, for der har senere hen været flere lignende situationer, både fra hende, men dælme også min svigermor.... jeg ved godt at jeg nok bare burde vende det døve øre til, men jeg kan godt mærke at jeg bliver godt og grundig irriteret over folks manglende forståelse, og ikke mindst, respekt for mine valg....

 

det værste af det hele er at Astrid skulle passes hos dem en halv weekend, og da vi afleverer hende om fredagen, remser jeg lige hurtigt op hvad hun ikke må få.... de skal jo se disney show og hygge, men jeg fortæller dem at i stedet for slik kan hun bare få rosiner, banan, vindruer eller en kiks.... det elsker hun.... jeg har sågar pakket sagerne med til hende.... :P 

 

da vi henter hende næste dag finder jeg så ud af, igennem min bror, at  hun alligevel har fået slik om aftenen.... jeg blir sådan lidt, aargh, hvorfor..!!  :huh

 

jeg blir irriteret på hende, men hun siger bare: årh, det var bare en lille smule, det tar hun altså ikke skade af....

 

jeg vil så gerne at vi skal kunne finde ud af det sammen i familien, men det er dælme ikke nemt, hvis man ikke kan respektere hinandens holdninger.... når det ikke lige handler om de der ting, så har vi det jo rigtig hyggeligt sammen.... 

 

er der nogle af jer der har oplevet det samme fra jeres familie, eller bare fra omverdenen generelt..?? eller er det bare mig der er en sippe..??  :unsure

 

jeg vil gerne høre jeres erfaringer.... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er så meget på "dit hold", synes det er utrolig dumt, det de gør! De bryder din tillid. Selvfølgelig kan der være forskellige holdninger til sukker, men jeg synes det er strengt, at de ikke respekterer jeres holdning!!!!!

I det hele taget synes jeg, at danskerne har en mærkelig holdning til usunde sager, herunder også alkohol. Altså man skal jo nærmest være gravid for at have en lovlig undskyldning for ikke at drikke???!! Og det er ofte også svært at sige nej til søde sager hos familier/besøg mv uden at virke uhøflig?

Jeg ved, at jeg får det svært med nul-sukker politik de første år hos vores familie og venner, fordi mange i vores omgangskreds har en mere lempelig holdning til sukker.. Men håber på, at jeg har viljestyrke nok til at holde fast i vores principper om nul sukker indtil barnet selv kan sige "kage"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk det er lidt svært. Som udgangspunkt er jeg enig i Maj85s indlæg, men en næsten to-årig kan jo sikkert godt sige "kage". Hvis hun virkelig ville være ligeså glad for bananer osv, er det helt uacceptabelt at de har givet hende slik mod din vilje. Men hvis de andre sidder og får fredagsslik og hun også gerne vil have noget, ville jeg altså ikke have hjerte til at nægte hende det. De kunne selvfølgelig have valgt at ingen skulle have slik, når nu din datter skulle være der, men fredagsslik er jo nærmest hellig i mange familier... det er ikke nemt.

Det med at kalde dig sippet, er jo bare for tåbeligt. Man må da respektere andre mennesker!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom min egen holdning mere er "et minimum af sukker" frem for "nul sukker" så er jeg helt enig med dig I, at det ikke er i orden, at de ikke gør som du beder dem om, når det kommer til dit barn. Uanset om det er sukker, alkohol, voldelige computerspil, ikke-økologisk mad, what ever! Dit barn, dine regler!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan have mange holdninger til det med sukker osv - men det med ikke at overholde en ganske simpel besked, det er simpelthen så tæskehamrende flabet, at jeg kan blive helt trekantet bare ved at sidde og tænke på det. Grr....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom min egen holdning mere er "et minimum af sukker" frem for "nul sukker" så er jeg helt enig med dig I, at det ikke er i orden, at de ikke gør som du beder dem om, når det kommer til dit barn. Uanset om det er sukker, alkohol, voldelige computerspil, ikke-økologisk mad, what ever! Dit barn, dine regler!

Jeg hopper med her :ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som udgangspunkt enig... folk skal overholde de regler du har for dit barn, som udgangspunkt. Og når man som mor medbringer "alternativer" så bedsteforældrene ikke skal ud og købe ekstra ind og sådan, så synes jeg ikke det er i orden at tilsidesætte de regler man har fået. Modsat, hvis jeg fx afleverede mit barn til bedsteforældrene fredag aften velvidende at det betød meget for dem at sætte slik på bordet, og at mit barn absolut ikke ville stille sig tilfreds med banen-skiver og rosiner, men skulle fægtes væk fra slikskålen hverandet minut med skrig og skrål - så ville jeg nok overveje enten at slække på regelen ELLER at finde nogle andre til at passe.

Og så vil jeg sige at lige ift de eksempler som Pumpkins trækker frem, så ville jer personligt blive enormt provokeret hvis jeg skulle passe mine niecer, og de afleverede hende med beskeden om at hun kun må få økologisk mad... Og jeg tror faktisk også jeg ville blive provokeret hvis de gjorde det sammen med en pose mad. Det er måske fordi det der med økologi er et meget bevidst og informeret valg fra min side IKKE at spise økologisk, og at jeg synes at signalværdien er at forældrene ikke mener jeg er i stand til at lave ordenlig mad...

Jeg tænker at vi som forældre er i vores fulde ret til at sige at vores børn ikke skal fodres med sukker og kage, og at de ikke skal spille voldelige computerspil når de er 5 år gamle og sådan. Men jeg mener samtidig at vi altså skal have respekt for de mennesker som vi er på besøg hos eller som passer vores børn. Jeg har hørt om eksempler hvor bedsteforældrene bliver behandlet som småbørn af deres egne børn når de skulle passe.

Eksempelvis kender jeg et forældrepar som afleverede deres barn hos bedsteforældrene sammen med en liste over klokkeslet for hvornår barnet skulle skiftes, lege, hvilket legetøj barnet måtte lege med - et fuldt dagsprogram i detaljer i en grad som jeg som forældre ville føle mig ENORMT umyndiggjort... Vores forældre har jo altså passet børn før, og det synes jeg man er nødt til at respektere. Hvis ex. økologisk mad er et kæmpe must for os, så synes jeg faktisk at man skal bede om at børnene bliver passet i eget hjem og at de selvfølgelig bare laver mad af det som er i huset - og respektere hvis folk så ikke har lyst til at passe uden sure miner.

Kunne ikke være mere enig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som udgangspunkt enig... folk skal overholde de regler du har for dit barn, som udgangspunkt. Og når man som mor medbringer "alternativer" så bedsteforældrene ikke skal ud og købe ekstra ind og sådan, så synes jeg ikke det er i orden at tilsidesætte de regler man har fået. Modsat, hvis jeg fx afleverede mit barn til bedsteforældrene fredag aften velvidende at det betød meget for dem at sætte slik på bordet, og at mit barn absolut ikke ville stille sig tilfreds med banen-skiver og rosiner, men skulle fægtes væk fra slikskålen hverandet minut med skrig og skrål - så ville jeg nok overveje enten at slække på regelen ELLER at finde nogle andre til at passe.

 

Og så vil jeg sige at lige ift de eksempler som Pumpkins trækker frem, så ville jer personligt blive enormt provokeret hvis jeg skulle passe mine niecer, og de afleverede hende med beskeden om at hun kun må få økologisk mad... Og jeg tror faktisk også jeg ville blive provokeret hvis de gjorde det sammen med en pose mad. Det er måske fordi det der med økologi er et meget bevidst og informeret valg fra min side IKKE at spise økologisk, og at jeg synes at signalværdien er at forældrene ikke mener jeg er i stand til at lave ordenlig mad... 

 

Jeg tænker at vi som forældre er i vores fulde ret til at sige at vores børn ikke skal fodres med sukker og kage, og at de ikke skal spille voldelige computerspil når de er 5 år gamle og sådan. Men jeg mener samtidig at vi altså skal have respekt for de mennesker som vi er på besøg hos eller som passer vores børn. Jeg har hørt om eksempler hvor bedsteforældrene bliver behandlet som småbørn af deres egne børn når de skulle passe.

 

Eksempelvis kender jeg et forældrepar som afleverede deres barn hos bedsteforældrene sammen med en liste over klokkeslet for hvornår barnet skulle skiftes, lege, hvilket legetøj barnet måtte lege med - et fuldt dagsprogram i detaljer i en grad som jeg som forældre ville føle mig ENORMT umyndiggjort... Vores forældre har jo altså passet børn før, og det synes jeg man er nødt til at respektere. Hvis ex. økologisk mad er et kæmpe must for os, så synes jeg faktisk at man skal bede om at børnene bliver passet i eget hjem og at de selvfølgelig bare laver mad af det som er i huset - og respektere hvis folk så ikke har lyst til at passe uden sure miner.

 

Meget enig.

 

Jeg går ikke ind for nul sukker politik og har aldrig selv og vil aldrig selv praktisere det. Men skal jeg passe en der ikke må få, eller ses med, så respekterer jeg det. De skal dog ikke være noget der har indflydelse på min dagligdag og hvad jeg mener mine børn må få, ikke i mit hjem, i deres vil jeg respektere deres regler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige et opklarende spørgsmål... Hvis fx I kun spiser økologisk derhjemme, og Valdemar skal passes af en af bedsteforældrene, som ikke normalt køber økologisk - vil du så kræve at de køber økologisk for at få lov til at passe dit barn??? (Eller Karla eller hvad dit barn nu hedder, dig som svarer :p)

Men det er da en ganske anden sag... Det påfører jo besvær - det gør "lad være med at give ham/hende kage/sukker" jo ikke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som udgangspunkt enig... folk skal overholde de regler du har for dit barn, som udgangspunkt. Og når man som mor medbringer "alternativer" så bedsteforældrene ikke skal ud og købe ekstra ind og sådan, så synes jeg ikke det er i orden at tilsidesætte de regler man har fået. Modsat, hvis jeg fx afleverede mit barn til bedsteforældrene fredag aften velvidende at det betød meget for dem at sætte slik på bordet, og at mit barn absolut ikke ville stille sig tilfreds med banen-skiver og rosiner, men skulle fægtes væk fra slikskålen hverandet minut med skrig og skrål - så ville jeg nok overveje enten at slække på regelen ELLER at finde nogle andre til at passe.

 

Og så vil jeg sige at lige ift de eksempler som Pumpkins trækker frem, så ville jer personligt blive enormt provokeret hvis jeg skulle passe mine niecer, og de afleverede hende med beskeden om at hun kun må få økologisk mad... Og jeg tror faktisk også jeg ville blive provokeret hvis de gjorde det sammen med en pose mad. Det er måske fordi det der med økologi er et meget bevidst og informeret valg fra min side IKKE at spise økologisk, og at jeg synes at signalværdien er at forældrene ikke mener jeg er i stand til at lave ordenlig mad... 

 

Jeg tænker at vi som forældre er i vores fulde ret til at sige at vores børn ikke skal fodres med sukker og kage, og at de ikke skal spille voldelige computerspil når de er 5 år gamle og sådan. Men jeg mener samtidig at vi altså skal have respekt for de mennesker som vi er på besøg hos eller som passer vores børn. Jeg har hørt om eksempler hvor bedsteforældrene bliver behandlet som småbørn af deres egne børn når de skulle passe.

 

Eksempelvis kender jeg et forældrepar som afleverede deres barn hos bedsteforældrene sammen med en liste over klokkeslet for hvornår barnet skulle skiftes, lege, hvilket legetøj barnet måtte lege med - et fuldt dagsprogram i detaljer i en grad som jeg som forældre ville føle mig ENORMT umyndiggjort... Vores forældre har jo altså passet børn før, og det synes jeg man er nødt til at respektere. Hvis ex. økologisk mad er et kæmpe must for os, så synes jeg faktisk at man skal bede om at børnene bliver passet i eget hjem og at de selvfølgelig bare laver mad af det som er i huset - og respektere hvis folk så ikke har lyst til at passe uden sure miner.

Jap:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som udgangspunkt enig... folk skal overholde de regler du har for dit barn, som udgangspunkt. Og når man som mor medbringer "alternativer" så bedsteforældrene ikke skal ud og købe ekstra ind og sådan, så synes jeg ikke det er i orden at tilsidesætte de regler man har fået. Modsat, hvis jeg fx afleverede mit barn til bedsteforældrene fredag aften velvidende at det betød meget for dem at sætte slik på bordet, og at mit barn absolut ikke ville stille sig tilfreds med banen-skiver og rosiner, men skulle fægtes væk fra slikskålen hverandet minut med skrig og skrål - så ville jeg nok overveje enten at slække på regelen ELLER at finde nogle andre til at passe.

 

Og så vil jeg sige at lige ift de eksempler som Pumpkins trækker frem, så ville jer personligt blive enormt provokeret hvis jeg skulle passe mine niecer, og de afleverede hende med beskeden om at hun kun må få økologisk mad... Og jeg tror faktisk også jeg ville blive provokeret hvis de gjorde det sammen med en pose mad. Det er måske fordi det der med økologi er et meget bevidst og informeret valg fra min side IKKE at spise økologisk, og at jeg synes at signalværdien er at forældrene ikke mener jeg er i stand til at lave ordenlig mad... 

 

Jeg tænker at vi som forældre er i vores fulde ret til at sige at vores børn ikke skal fodres med sukker og kage, og at de ikke skal spille voldelige computerspil når de er 5 år gamle og sådan. Men jeg mener samtidig at vi altså skal have respekt for de mennesker som vi er på besøg hos eller som passer vores børn. Jeg har hørt om eksempler hvor bedsteforældrene bliver behandlet som småbørn af deres egne børn når de skulle passe.

 

Eksempelvis kender jeg et forældrepar som afleverede deres barn hos bedsteforældrene sammen med en liste over klokkeslet for hvornår barnet skulle skiftes, lege, hvilket legetøj barnet måtte lege med - et fuldt dagsprogram i detaljer i en grad som jeg som forældre ville føle mig ENORMT umyndiggjort... Vores forældre har jo altså passet børn før, og det synes jeg man er nødt til at respektere. Hvis ex. økologisk mad er et kæmpe must for os, så synes jeg faktisk at man skal bede om at børnene bliver passet i eget hjem og at de selvfølgelig bare laver mad af det som er i huset - og respektere hvis folk så ikke har lyst til at passe uden sure miner.

åh, det er virkelig også et ekstremt eksempel du kommer med der, det er jo fuldstændig vanvittigt, og meget respektløst.... det kunne jeg aldrig drømme om at udsætte min familie for.... jeg er i øvrigt meget enig i det du skriver, vi er i vores fulde ret til at sige fra mht hvad vores børn ikke skal udsættes for.... det er trods alt Vores børn.... men man skal selvfølgelig også ha respekt for de folk der skal passe ens barn, og ikke ydmyge dem og behandle Dem som børn....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for jeres svar.... med hensyn til det med økologi, så er vi ikke sippede med det.... faktisk lever vi ikke engang selv 100 % økologisk, det har vi ikke råd til.... men vi køber så meget øko vi kan, og sådan noget som mælk, æg og frugt er altid økologisk.... men jeg forventer på ingen måde at andre folk skal gøre det samme, bare fordi de skal passe mit barn.... jeg kunne aldrig drømme om at have en madpakke med til hende eller alternativ mad.... vi tager da også ud og spiser, og jeg har det ikke dårligt med at det vi får er ikke øko.... så længe det ikke er foie gras eller sødmælks kalvekød.... 

den eneste grund til at jeg havde pakket en snack pose til hende denne aften, var fordi jeg godt ved at de får slik når de skal se disney show fredag aften.... og min datter skal ikke snydes for noget lækkert, derfor fik hun sit eget med.... og jeg ved jo at hun elsker rosiner, bananer og vindruer, det er jo slik for hende, og så var de fri for at skulle tænke på det.... jeg tror simpelthen ikke på at de har skulle kæmpe for at holde hende fra slikskålen, det har jeg svært ved at forestille mig.... jeg tror mere at en af ungerne har givet hende noget, og når først hun finder ud af at skidtet smager godt, ja så er det selvfølgelig svært der fra.... 

anyways, jeg kan mærke at der er bred forståelse fra alle jer, og det varmer mig....  :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige et opklarende spørgsmål... Hvis fx I kun spiser økologisk derhjemme, og Valdemar skal passes af en af bedsteforældrene, som ikke normalt køber økologisk - vil du så kræve at de køber økologisk for at få lov til at passe dit barn??? (Eller Karla eller hvad dit barn nu hedder, dig som svarer :p)

Jeg ville aldrig kræve af nogen, at de købte noget, for at passe mit barm. Hvis jeg havde en målsætning om at Valdemar skulle leve af udelukkende økologisk mad (hvilket jeg ikke har), og han skulle passes et sted, hvor de ikke spiste økologisk, så ville han få madpakke med eller sådan noget.

Det er jo ret hypotetisk, for vi har ikke rigtig noget mad, der er absolut forbudt i vores øjne eller noget, der er absolut must. :chin: Men pointen er nok, at hvis der var "uenighed" om hvad han måtte spise, så ville jeg forvente at det var mig (og Brian ;)) der havde det sidste ord. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville aldrig kræve af nogen, at de købte noget, for at passe mit barm. Hvis jeg havde en målsætning om at Valdemar skulle leve af udelukkende økologisk mad (hvilket jeg ikke har), og han skulle passes et sted, hvor de ikke spiste økologisk, så ville han få madpakke med eller sådan noget.

Det er jo ret hypotetisk, for vi har ikke rigtig noget mad, der er absolut forbudt i vores øjne eller noget, der er absolut must. :chin: Men pointen er nok, at hvis der var "uenighed" om hvad han måtte spise, så ville jeg forvente at det var mig (og Brian ;)) der havde det sidste ord. :)

Enig..!  :ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er der galt med sødmælkskalve :help

Jeg synes også kun at madpakke som justme nævner er okay, hvis det skyldes allergi.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er der galt med sødmælkskalve :help

Jeg synes også kun at madpakke som justme nævner er okay, hvis det skyldes allergi.

Sad og tænkte det samme.., har aldrig hørt ordet før? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad ER en sødmælkskalv? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

ja det er simpelthen frygteligt.... stakkels kalve.....  :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg synes faktisk det er lidt svært. Som udgangspunkt er jeg enig i Maj85s indlæg, men en næsten to-årig kan jo sikkert godt sige "kage". Hvis hun virkelig ville være ligeså glad for bananer osv, er det helt uacceptabelt at de har givet hende slik mod din vilje. Men hvis de andre sidder og får fredagsslik og hun også gerne vil have noget, ville jeg altså ikke have hjerte til at nægte hende det. De kunne selvfølgelig have valgt at ingen skulle have slik, når nu din datter skulle være der, men fredagsslik er jo nærmest hellig i mange familier... det er ikke nemt.

Det med at kalde dig sippet, er jo bare for tåbeligt. Man må da respektere andre mennesker!

Jeg forstår dig godt, Dorita, det med at det ville gøre ondt at se. Jeg synes bare det er en ærgerlig kultur vi har i DK med at hygge = usund slik. Og har/lever jo også selv sådan. Men det er jo så det, jeg prøver at ændre på. Uden at det skal blive fanatisk på nogle måder. Jeg synes bare det er synd, at man bliver set ned på, hvis man siger nej-tak til fredagsslik og alkohol mv mv mv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan have mange holdninger til det med sukker osv - men det med ikke at overholde en ganske simpel besked, det er simpelthen så tæskehamrende flabet, at jeg kan blive helt trekantet bare ved at sidde og tænke på det. Grr....

Godt skrevet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER