Guest

Fortælle nr 1 om nr 2?

9 indlæg i dette emne

Jeg går og overvejer hvornår vi skal fortælle Ronja hun skal være storesøster, hvordan vi skal fortælle det og forberede hende. Hun er 2 år og 3 mdr. og fylder 3 en måned efter hun er blevet storesøster.

Vi har overvejet at købe en bog for hun er rigtig glad for bøger i øjeblikket og så ellers snakke med hende.

Hvordan har du gjort?

Skriv meget gerne barnets alder :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sebastian var 4 år og 3 mdr. da Cassandra blev født. Så han var vel en 3 år og 9 mdr. da han fik at vide han skulle være storebror.

 

Vi fortalte ham det efter nakkefoldscanningen.

Vi fortalte ham det over morgenbordet. Han var jo lidt ældre og havde spurgt efter en lillesøster et stykke tid. Han reagerede ikke voldsomt positivt i starten. Han var sådan lidt øv, hvorfor det. Op af dagen talte vi mere om det og efterhånden som dagen gik begyndte han at glæde sig.

 

Vi købte en kønsscanning da jeg var en 16 uger henne. Den var han med til, så han havde lidt at forholde sig til og ellers forsøgte vi at inddrage ham så meget som muligt i hvad der skete.

 

Tillykke med graviditeten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror helt sikkert at jeg ville købe sådan en bog om at blive storesøster :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Max var 2 år og 2 måneder da Theo blev født og der ik han det afvide efter laaaang tid han forstod det ikke, efter MD mener jeg.

Da jeg blev gravid med Wilma var de 6 og 4 og de fik det afvide efter to vellykkede tryghedsscanninger. Det var før NF. Se var helt ekstatiske :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har bare snakket om det herhjemme men Silje var så også kun ca 1 år og 3 måneder da jeg blev gravid. Her fra hun var 21 måneder har vi gjort noget mere ud af at forklare og lånt bøger på biblioteket om emnet, og hun er begyndt at forstå en lille smule... Jeg ville vente så længe som muligt med at fortælle det, har hørt at det kan være svært for børn at forstå at de skal vente så længe, men samtidig synes jeg også det er godt at kunne forklare storesøster hvorfor mor ikke kan det samme som før... synes du skal vurdere hvornår rette tid er, det nytter jo heller ikke at i ikke kan snakke om det i familien ;) Ret upræcist svar hva ;)

Men hos os virker bøger rigtig godt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En bog er en god ide - og så ellers trække den så langt som muligt, for hun kan ikke forholde sig til 'du skal være storesøster om 5 måneder'..

Når I har fortalt hende det, så prøv at inddrage hende så meget som muligt, bla med babyværelset osv.. Hun vil nemmere kunne forholde sig til at se en seng og en body, end at få oplyst noget 'abstrakt'..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har først for nyligt fortalt det til Sebastian. Sagde til ham at der ville komme en lillesøster eller -bror når han er blevet fire og det begynder at blive varmere (han kan ikke forholde sig til tid endnu, mere årstiderne). 

 

Hans svar var at han ville have en storesøster :D 

 

Vi har så snakket lidt om det ind imellem, har hevet op i trøjen og sagt at der ligger en lillebitte baby derinde, men at jeg snart begynder at blive rigtig tyk om maven, når babyen gror - ligesom han selv gjorde. Og så har vi kigget på mine mavebilleder af den voksende mave og billederne af ham selv som nyfødt - og det virkede til at han godt kunne forstå lidt af. 

 

Tror ikke han har kunnet forholde sig til det før og havde han været yngre (bliver 4 til februar) ville jeg klart ha ventet med at sige noget, i hvert fald til maven var godt stor, for det er længe for sådan et lille nummer at skulle gå og vente på den der lilleput som mor og far siger er på vej :) Tror sagtens de kan nå at vænne sig til tanken på et par måneder, hvis man kan vente så længe med at fortælle det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle indlæggene :) det har helt klart givet mig en idé om at vi skal vente lidt med at fortælle det. Jeg tror hellere ikke hun kan forholde sig til det endnu (det kan jeg jo næsten hellere ikke selv ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu er det ikke mig selv, men min søster har en dreng på 2,6 år. 

De ville vente med at sige det til efter nakkefoldsskanningen - men han havde lurede den! 

 

En dag da de alle tre lå i sofaen, ville hendes søn sparke hende lidt i maven, og hun sagde at det måtte han ikke. og han sagde " Nej, jeg skal jo passe på lillebror". 

Og så måtte min søster og kæreste jo tage snakken, om at ja, det var jo rigtig at han skulle være storebror. 

 

På det tidspunkt, vidste vi ikke om det blev en dreng eller pige - men det bliver skam en dreng ;-) 

 

Så børn de ved altså mere - de har nogle virkelig lange øre ;-) 

 

han har nok været 2,5 på det tidspunkt ..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER