lhk

Amning - av for dælen

28 indlæg i dette emne

Kære alle

 

Jeg er lettere desperat, - derfor kommer der bare lige et indlæg med et par spørgsmål om amning, som jeg håber nogle af jer har lyst til at kommentere på.

 

Det var meningen jeg skulle lave fødselsberetning og mor-tråd og hele molevitten, men efter baby er blevet født, har der absolut ikke været kræfter til noget ud over ren overlevelse.

 

Min store dreng er nu 24 dage gammel.

 

Lige fra dag ét har amningen været helt usandsynlig smertefuld, med sår på brystvorterne og mange smerter. Også selvom sårene nu umiddelbart er helet, de ser i hvert fald hele ud. 

 

Smerterne er blevet bedre, men jeg bruger det meste af min tid på at frygte næste amning!

 

Nogle gange går det godt, og gør kun ondt lige når han får fat + lidt i løbet af amningen, men jeg kan fint klare det.

Andre gange gør det ondt gennem hele amningen.

 

Imellem hver amning er brystvorterne også meget ømme - er det et tegn på noget?

 

Hans sutteteknik skulle være fin, jeg har fået det tjekket af SP + velmenende tanter/moster mv.

 

Når amningen er færdig, er mine brystvorter formet som spidsen af en ny læbestift, nogle siger det er godt, nogle siger det er skidt og tegn på forkert teknik. Hvem skal man tro på?

Hans teknik med at hægte sig på er i hvert fald "autodidakt". Han suger sig tit udefra og ind, i stedet for at åbne gabet vidt op fra starten af. Og da han tit er helt hysterisk og bare skriger, lader jeg ham tit bruge denne metode. Men det skal lige siges, at nogle gange hægter han sig på lige efter bogen:-)

 

Når brystet er ved at være tømt, bliver han meget utålmodig, og hiver i vorten og klynker. Jeg plejer at presse hans hoved ind til mig, for mine vorter kan ikke holde til at blive hevet i. Og så prøver jeg at lokke ham med "kompression", dvs. at jeg hjælper med ved at presse på brystet, så han får lidt mere ud.

 

Som oftest sidder jeg op i den klassiske stilling, om natten bruger jeg gerne liggende amning, men det er som om det er mere smertefuldt. Måske fordi lyset er dæmpet, og jeg ikke 100 % kan kontrollere hans teknik.

 

Jeg ammer mellem 6 og 10 gange i døgnet.

 

Generelt er mine spørgsmål:

 

  • Er der håb forude, om at amning bliver hyggeligt og smertefrit?

 

  • Hvor længe kan jeg regne med at skulle udholde det endnu? (jeg ved godt at det er MEGET svært at svare på)

 

  • Hvordan kan jeg undgå at han bliver så hysterisk når brystet er ved at være tomt. Skal han bare tages fra, selvom han tydeligvis stadig gerne vil sutte? Han får så godt som altid fra begge bryster

 

  • Det med smerterne i brystvorterne imellem amningerne, er det normalt? Der er ikke umiddelbart noget at se i forhold til svamp...

 

  • Læbestiftformen på brystvorterne, er det godt eller skidt?

 

Jeg er ikke på vej til at overgå til flaske, for jeg har nu udholdt så mange smerter, at jeg bare VIL have det til at fungere, men jeg har da været tæt på et par gange... Har også prøvet at malke ud og give med flaske og lille kop, men det var mega besværligt, så det vil jeg helst heller ikke tilbage til...

 

Hvis nogen kan hjælpe eller komme med gode råd, vil jeg være MEGET taknemmelig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:KRAM

 

Det lyder ikke rart! jeg havde selv ingen/meget få problemer med amning men vil da gerne dele mine tanker med dig.

Jeg synes da at have læst om flere der havde en hård start, men som fik det til at fungere. Har du overvejet at få et ekstra besøg af din SP? eller at søge hjælp på ammeklinik eller lignende, hvis der findes det hvor du bor?

 

Jeg har nogle spørgsmål:

  • Bruger du ammebrikker? - eller har du overvejet det?
  • Bruger han sut?, det kan jo være at han bare har et stort suttebehov...
  • Tømmer han begge bryster, for så kan det jo være at hans utilfredshed skyldes at han ikke får nok, og så kunne det jo være at du skulle supplere med noget erstatning - eller prøve at få øget din produktion.

Mine brystvorter var også meget ømme i starten, og jeg kunne ikke have overlevet uden brystvorte salve og masser af frisk luft og uld eller silke ammeindlæg inderst. I øvrigt husker jeg ikke at mine brystvorter blev spidse, men tør ikke sige om det er rigtigt eller ej.

 

Håber da at det snart bliver bedre for jer og stort tillykke med drengen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

stakkels du .....jeg var der selv med både blyantsformet brystvorte, sår på begge vorter i mange uger og så ondt at jeg bad min mand om at bore neglene ned i mine tæer mens jeg ammede bare for at distrahere fra smerterne. Efter ca 6 uger var der ingen problemer og jeg ammede til lige efter min dreng fyldte et år hvoraf de første 6 måneder var fuldamning og hvor det var næsten vemodigt at holde op. Så ja, der er håb forude!! Det var en kamp og jeg kan huske hvordan jeg frygtede amningerne og hvordan tårene bare trillede ned af kinderne mens jeg ammede. Men jeg VILLE bare. Og efter de 6 uger gik det virkelig godt, jeg har elsket at amme og går gerne det samme igennem igen næste gang fordi jeg ved hvor fantastisk dejligt, hyggeligt og nemt det er når det fungerer... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var også smertefuldt for mig, det første stykke tid og vorterne blev også spidse :)

Jeg vil råde dig til at gå uden bh, lufttørre babserne og gerne ha' så lidt pres på vorterne som er muligt.

Hvis din søn brokker sig over tømt bryst og han kan tømme begge bryster på 1 amning, så vil jeg nok overveje at supplerer med noget mme.

Varme på brystet og luft til vorterne virkede for mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

stakkels du .....jeg var der selv med både blyantsformet brystvorte, sår på begge vorter i mange uger og så ondt at jeg bad min mand om at bore neglene ned i mine tæer mens jeg ammede bare for at distrahere fra smerterne. Efter ca 6 uger var der ingen problemer og jeg ammede til lige efter min dreng fyldte et år hvoraf de første 6 måneder var fuldamning og hvor det var næsten vemodigt at holde op. Så ja, der er håb forude!! Det var en kamp og jeg kan huske hvordan jeg frygtede amningerne og hvordan tårene bare trillede ned af kinderne mens jeg ammede. Men jeg VILLE bare. Og efter de 6 uger gik det virkelig godt, jeg har elsket at amme og går gerne det samme igennem igen næste gang fordi jeg ved hvor fantastisk dejligt, hyggeligt og nemt det er når det fungerer... :)

 

Dejligt med en succeshistorie!! Det varmer mit hjerte:-)

 

Men jeg er nødt til at spørge: gik smerterne over helt af sig selv, eller fik du pludselig ny viden om hvordan du skulle lægge ham til, brugte du en ny stilling, ændrede han teknik mv.?

 

Og tusind tak for svar til alle. Skal nok kommentere alle svar snarest muligt:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæmpe kram!!! :kram

Ja, der ER håb om at du kan få en hyggelig og ubesværet amning :kram2 Jeg tror min søn var 6 uger før vi nåede til det punkt, hvor det bare var hyggelig og nemt og han bare svuppede på, men vi nåede det!!! Om det kommer til at tage lige så lang tid for jer, eller kortere eller længere, det tør jeg ikke gisne om. Men der er helt klart håb :kram

Jeg tror på at læbestift formen er tegn på forkert sutteteknik. Det er, hvad jeg fik at vide af fagpersoner, da vi kæmpede og for mig giver det også mening at skæv brystvorte = skævt sut = får ikke optimal mængde mælk ud = frustreret baby (og mor)

Da vi kæmpede gjorde vi det sådan, at jeg "hægtede ham af" (= stak min lillefinger ind ved hans mundvig, så han mistede vacuumet) hver gang, jeg var det mindste i tvivl, om han sluttede rigtigt. Nøj hvor kunne vi begge blive frustrerede, men det var vejen frem for os, for han lærte til sidst at sutte rigtigt, og mine brystvorter blev mindre ømme, fordi han ikke "fik lov" at sutte skævt. Det kiksede selvfølgelig engang imellem, hvor jeg troede at han havde suttet rigtigt og alligevel så en skæv brystvorte bagefter, men henad vejen lærte jeg hvornår det gjorde ondt fordi han suttede skævt (= skulle rettes) og hvornår det gjorde ondt fordi han tidligere havde suttet skævt og fordi brystvorterne skulle vænne sig til suget (= forsvandt med tiden af sig selv).

Vi brugte i øvrigt suttebrik som "redning", dvs vi prøvede først uden, så han kunne øve sig i at sutte rigtigt uden hjælp, men når han/jeg/vi blev for frustrerede, så tog vi brikken (og nogle gange tog vi brikken med det samme).

Amning er skidesvært og kan gøre rigtig nas, men når det fungerer holder det op med at gøre ondt og bliver rart :kram

Mht. at tage ham fra eller lade ham sutte når brystet er tomt, så tænker jeg 1. lad ham sutte videre, for måske er brystet ikke helt tomt selvom det virker sådan for dig 2. prøv med en sut. Hvis det bare er suttebehov, så vil han måske stille sig tilfreds med den, men hvis det er sult så er det -såvidt jeg ved - bedre at han sutter i tomme bryster, så din krop mærker at der er efterspørgsel på mere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde smertefuld amning de første 4-5 uger :( og kan sagtens huske smerterne og de tanker du har - går smerterne væk!! JAA de gør :)

Jeg havde læst en masse om ammeteknik inden og havde fuldstændig styr på det, og hun suttede også korrekt, men fik alligevel spidse brystvorter, blødende sår osv. Smurte mig hele tiden med lanolin, men havde konstant ondt, også i mellem amningerne :( Jeg endte ud i en brystbetændelse med infektion, og måtte ud over antibiotika tage en masse smertestillende for at holde det ud..

Jeg brugte også ammerådgivningen, lægen og SP, for at få råd.. (Så ring til dem - døgnet rundt!)

Desuden er barbamamas trick med lillefingeren genial, hver gang jeg var i tvivl eller jeg tog hende fra brystet, brugte jeg det trick!

Har din SP set dig amme? Så du er sikker på, at teknikken er korrekt?

Ihh, den følelse af når barnet vågner for at få mad, kan jeg godt huske.. Altså at man nærmest føler sig som en dårlig mor, fordi man græder sig igennem, men alligevel vil kæmpe for amning.

Men efter min behandling for brystbetændelse, var jeg fuldstændig smertefri, og har været det lige siden. Jeg nyder nu at amme.. :loveshower

Jeg manglede en masse historier om smerterne dengang, jeg surfede rundt, men fandt aldrig noget, det matchede mig.. Altså om andre, der havde været igennem det samme..

Hold ud! Giv det lidt tid endnu, hvis det lykkes er det det hele værd - promise :kram2

Skriv endelig, hvis du har spørgsmål :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet tvillingestillingen?

Og den liggende stilling er god, tænd evt mere lys. Er din kæreste/mand indeover? Her var vi altid "to" om hver amning indtil det fungerede.. Altså han havde læst ammebøger mv inden, så han også vidste de forskellige teknikker/stillinger, så han var en hjælpende hånd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa, som udgangspunkt skal amning jo ikke goere ondt, saa oev, at du har ondt!  :kiss

 

Jeg ville straks ringe til en ammeraadgiver - dem kan du finde her:

http://fogf.dk/Ammeraadgivningen/

 

De fleste paa listen er nemmest at faa fat i efter kl. 20, fordi de jo arbejder. Hvis en ikke har tid, naar du kommer igennem, saa ring videre - de er altsaa rigtig soede :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

 

Det lyder ikke rart! jeg havde selv ingen/meget få problemer med amning men vil da gerne dele mine tanker med dig.

Jeg synes da at have læst om flere der havde en hård start, men som fik det til at fungere. Har du overvejet at få et ekstra besøg af din SP? eller at søge hjælp på ammeklinik eller lignende, hvis der findes det hvor du bor?

 

Jeg har nogle spørgsmål:

  • Bruger du ammebrikker? - eller har du overvejet det?
  • Bruger han sut?, det kan jo være at han bare har et stort suttebehov...
  • Tømmer han begge bryster, for så kan det jo være at hans utilfredshed skyldes at han ikke får nok, og så kunne det jo være at du skulle supplere med noget erstatning - eller prøve at få øget din produktion.

Mine brystvorter var også meget ømme i starten, og jeg kunne ikke have overlevet uden brystvorte salve og masser af frisk luft og uld eller silke ammeindlæg inderst. I øvrigt husker jeg ikke at mine brystvorter blev spidse, men tør ikke sige om det er rigtigt eller ej.

 

Håber da at det snart bliver bedre for jer og stort tillykke med drengen.

 

Tak for svar leras:-)

 

Til dine spørgsmål: jeg har ikke brugt ammebrikker. Vi købte et sæt i babysam, fordi jeg var ved at gå op i limningen, men det var muligvis den forkerte størrelse. Mine brystvorter gik i hvert fald ikke helt ud til spidsen af tutten, og jeg synes ellers selv at brystvorterne er rimeligt store...

Han ville heller ikke sutte på dem, men kunne overhovedet ikke forstå hvad det var jeg tilbød ham. Jeg har dog intet imod ammebrikkerne, og ville sådan set gerne bruge dem, hvis det kan lykkes.

 

Han får sut en gang imellem, men det er ikke altid han vil tage den. Vi prøver som regel når han er meget ulykkelig (om aftenen og natten), men det virker ikke så tit..

 

Han tømmer ikke brysterne, jeg tror bare han synes det er sjovere at sutte på helt fyldte bryster, men det bliver de jo ikke ved med at være gennem hele måltidet. Når han stopper med at sutte kan jeg altid selv presse stråler ud, så han er nok bare utålmodigt anlagt.

 

Jeg er lige begyndt at bruge ammeindlæg af uld, men oplever nogle gange at vorten hænger fast i ulden, og jeg forsigtigt skal trække dem af! Det var ikke et problem da jeg brugte engangs... Og det med salve... Jeg har fået panthenol på sygehuset, men har bare hørt og læst så mange sige, at det må man for guds skyld ikke bruge? Så bliver man jo først rigtig forvirret... Status er, at jeg bruger det nogle gange:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger engangs fra pigeon inderst og så uld yderst. Jeg ville aldrig kunne undvære dem i uld. Engangs er gode til at tage "mælken" og jeg har ALDRIG oplevet at sidde fast, heller ikke da jeg havde sår.

Husk lanolincreme efter hver amning!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh, altså hvor kender jeg bare det du beskriver SÅ godt! Jeg har en datter fra oktober og min ammeopstart minder utrolig meget om din. Jeg har bl.a. brugt FogF's ammerådgivning - det vil jeg klart anbefale dig! http://fogf.dk/Ammeraadgivningen/

Og så til dine spørgsmål...


  • Er der håb forude, om at amning bliver hyggeligt og smertefrit? Ja, der er masser af håb! Nu hvor min datter er 7 uger er det næsten smertefrit. Det svinger stadig lidt, men jeg frygter bestemt ikke amningen længere. Jeg ammede min ældste til hun var 20 mdr. uden smerter, så jeg ved det kan lade sig gøre - og der sker bare så meget for hver dag, uge og måned med din babyes sutteteknik, sultbehov osv. - så fat mod!

 

  • Hvor længe kan jeg regne med at skulle udholde det endnu? (jeg ved godt at det er MEGET svært at svare på) Ja, det er umuligt at svare på. Det er meget individuelt... men jeg tror du er godt på vej, når sårene er helet og du af og til har næsten smertefrie amninger... Jeg forstår så godt, du gerne vil have en tidshorisont - sådan har/havde jeg det også!

 

  • Hvordan kan jeg undgå at han bliver så hysterisk når brystet er ved at være tomt. Skal han bare tages fra, selvom han tydeligvis stadig gerne vil sutte? Han får så godt som altid fra begge bryster Hvis du er sikker på han gerne vil sutte pga. sult, så tror jeg ikke du skal tage ham fra. Efterspørgelse og udbud hænger sammen, så hvis han er sulten skal han lægges til, også selvom du har en følelse af brystet er ved at være tomt (brysterne kan iøvrigt aldrig blive helt tomme!)... Evt. kan du jo prøve at tage ham fra, berolige ham, lige lave noget andet med ham i et par min. og så prøve at lægge ham til det samme bryst igen!?

 

  • Det med smerterne i brystvorterne imellem amningerne, er det normalt? Der er ikke umiddelbart noget at se i forhold til svamp... Bom bom... er det kun i brystvorten? Eller er det også inde i selve brystet! Svamp kan ikke nødvendigvis ses. Jeg har selv lige været igennem en pillekur mod svamp inde i brystet. Der var intet at se på mine vorter eller i min datters mund. Ring evt. til ammerådgivningen, de ved rigtig meget om svamp og amning... en del mere end mange læger og SP'er gør!

 

  • Læbestiftformen på brystvorterne, er det godt eller skidt? Jeg tror faktisk også mine vorter har den form efter en amning nogen gange... ved ærlig talt ikke om det er skidt. Men jeg kender din beskrivelse af hans måde at hægte på brystet på - det er præcis sådan min datter også gør - og jeg er overbevist om, det er der hun laver det største slid! Jeg prøver også at få hende til at tage brystet med mere åben mund og så bruger jeg suttebrikker i starten af hver amning. Altså jeg lægger hende til med suttebrik, og når hun så har suttet mælken i gang og lige har fået formet og fugtet vorten lidt, så tager jeg hende fra (med lillefingeren) og lægger hende så til igen uden brik... det virker godt her! Iøvrigt skal din brystvorte ikke fylde hele suttebrikken ud - det gør mine i hvert fald slet ikke. Tværtimod. Men når hun sutter på brikken, sutter hun vorten ud i brikken, men altså stadig ikke så den fylder ud... der kan stå rigtig meget mælk i brikken...

 

Jeg håber mine svar er brugbare! Jeg synes, du er SÅ sej at du har holdt ud... Det skal nok blive bedre - det lover jeg dig! Og så glem alt om erstatning og flaske og lign... du kan sagtens amme - og som du selv skriver... du har allerede udholdt de værste smerter! Fra nu af bliver det kun bedre... 
Masser af krammer til dig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige skynde mig at sige, at brystvorten altså ikke skal fylde hele suttebrikken ud! :) Jeg brugte brik i noget tid, og der var masser af plads endnu. :) Og jeg fik min på patienthotellet, hvor fagpersonel så hvordan den sad. Suttebrikken blev i øvrigt min redning! Så endelig på med den igen! :) Det var heller ikke noget problem at komme af med den igen, men det blev ikke før jeg var klar til det, og det var i stille og roligt tempo.

 

Der gik flere uger før det stoppede med at gøre ondt her. Og jeg husker tydeligt hvordan jeg også frygtede amningerne. Jeg fik helt ondt i maven når Theodor vågnede fra lur. :( Jeg husker ikke præcist hvor længe, men det var flere uger.

 

Modsat Barbamama, har jeg (også af fagpersonel) fået at vide at læbestift formen er rigtig! :) Sådan har mine altid set ud, og det stoppede altså med at gøre ondt. Og de har rettet sig ind igen nu hvor jeg ikke ammer længere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det underligt at nogen får at vide, at de skal have læbestiftform og andre at de netop ikke skal :huh

Anyway mine brystvorter fyldte heller ikke ammebrikken ud, så er helt enig med Fru Nielsen i at det ikke er meningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det underligt at nogen får at vide, at de skal have læbestiftform og andre at de netop ikke skal :huh

Anyway mine brystvorter fyldte heller ikke ammebrikken ud, så er helt enig med Fru Nielsen i at det ikke er meningen :)

Det er faktisk noget rigtig rod, at man får forskellige ting at vide. Om brystvorten har den ene eller den anden form, er jo lige netop noget, som er til at forholde sig til, så man måske selv kan se om det er rigtigt eller forkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik at vide at vorten aldrig måtte være formet som læbestift og babyen skulle lave burgermund (kæmpe mund) i den den må tage fat i brystet. Fulgte de 2 råd og har på intet tidspunkt haft ondt :) håber for sig det snart går over!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til Tazdiginez:

(jeg kan pludselig ikke quote..)

 

Jeg har faktisk prøvet at gå rundt uden bh, både med og uden T-shirt. Men fordi vorterne er så følsomme, var det faktisk værre end at have dem pakket ind i bh'en. Håber det giver mening. Jeg gik meget krumrygget, for at lette presset på vorterne, og reducere risikoen for at "støde ind i noget". Nu er jeg tilbage på ammeindlæg og bh... Så er der styr på det... Og varme ikke mindst:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til Justme:

(jeg kan pludselig ikke quote...)

 

Ja, vi har fået det tjekket, - en gang... Vi var ved ØNH-læge da han var ca. en uge gammel, men hun sagde, at hans tunge var "helt perfekt", og hun fortalte ellers, at hun generelt klippede næsten alle børn der kom ind, sådan lidt præventivt. (Må ikke misforstås, hun møder jo kun "problem-børnene")

 

Måske kan vi få det tjekket ved egen læge i dag. Jeg skal derop og ses efter for svamp. Tror ikke der er noget, for vorterne er ikke specielt røde/skinnende, men så er det da udelukket:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh hvor kan jeg genkende det. Har 3 børn og alle ammet (de to første indtil ca 12 mdr og alle tre fuldammet i 6 mdr). Den første mdr efter fødslen har alle gangene været amme-helvede.

Jeg ville myrde dem som sagde at man kun skulle have "lidt" ømhed og at det kun var de første 14 dage. Jeg har haft svamp, brystbetændelse alle gangene (4 gange ved nr 1 i den første 1,5 mdr) og lidt sår.

"Er der håb forude, om at amning bliver hyggeligt og smertefrit?"

Ja det er der bestemt. Efter den første måned hver gang, nok omkring 5 uger efter så begyndte det at blive smertefrit og hyggeligt at amme. En kombination af at brystvorterne er hærdede, baby bliver større og stærkere og derfor tømmer brystet hurtigere og mere effektivt dvs mindre belastning af brystet.

Så hold ud lidt endnu!

"Hvordan kan jeg undgå at han bliver så hysterisk når brystet er ved at være tomt. Skal han bare tages fra, selvom han tydeligvis stadig gerne vil sutte? Han får så godt som altid fra begge bryster"

Jeg ville tage ham op og bøvse. Det kan sagtens være luft der generer. Spædbørn kan ikke skelne ubehag fra hinanden, og alt ubehag gør at de gerne vil sutte, om det så er at de har ondt i maven pga den er overfyldt. Prøv at bøvse og læg så til igen, hvis han stadig bøvler så skift brystet.

Der er ikke noget forkert i at han skal have af hvert bryst ved hvert måltid. Det er jo som brysterne bliver vænnet til. Hvis barnet får 2 x 75 ml fra hvert bryst hver 3. Time så vil hvert bryst producere 75 ml på 3 timer. Hvis barnet får 150 ml fra et bryst hver 3. Time, så vil hvert bryst producere 150 ml på 6 timer. Det er selvfølgelig lidt forenklet sagt. At give af begge bryster betyder ikke at barnet ikke bliver mæt. Det vigtigste er jo bare at særge for at barnet får det fede mælk med fra bryst nr. 1.

"Det med smerterne i brystvorterne imellem amningerne, er det normalt? Der er ikke umiddelbart noget at se i forhold til svamp..."

Normalt skal man ikke have smerter mellem amning, det kan være tegn på svamp el brystbetændelse. Men i starten er brystvorterne jo meget ømme også mellem amning. Så stærke smerter i selve brystet (ikke vorten) bør ikke være der og så skal du evt lige tjekke med lægen. Jeg har dog også i starten haft lidt stikken og prikken i brystet uden der er noget. Ligeledes kan nedløbsrefleksen godt føles som en slags smerte når det er udenfor amning, prøv at tjekke om mælken evt begynder at løbe når smerten forekommer.

"Læbestiftformen på brystvorterne, er det godt eller skidt?"

Jeg ville ikke tænke så meget over det. Synes nogle gange mine har været lidt læbestiftsformede i starten indtil deres mund blev større. Jeg ville hellere tænke i at du kun skal have lidt smerte i starten af amningen. Hvis der bliver ved at være smerter ville jeg se det som tegn på at han ikke har ordentlig fat og tage ham fra og lægge til igen. Men samtidig kan brystet godt være ekstra ømt hvis baby har villet ligge der meget fx om aftenen. Tjek at han har læberne ude og godt fat inde om brystet og lad være med at kigge på formen af vorten. Tænker også formen kommer an på hvor meget de runder tungen, formen på ganen, trykket fra tungen osv

I øvrigt ville jeg hellere bruge energi på at han lærer at hægte sig ordentlig på med åben mund. Det med at de suger sig på med halvlukket mund er det mest ubehagelige og så er der stor risiko for at de ikke får brystvævet ordentlig med ind i munden og kun sutter på vorten.

Hold ud, det bliver snart bedre. Du har min medfølelse, jeg kan sagtens huske det. Og jeg har haft i alt 3 helvedes ammemdr men indtil videre 27 ammemdr som har været dejlige og hyggelige :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes heller ikke læbestiftformen var et problem, selvom jeg kunne læse om dét mange steder.

 

Dét jeg gjorde mest ud af, var at underlæben skulle dække mere af brystvorten med underlæben end med overlæben og at underlæben skulle krænge udaf. Vær også varsom, når du skal have ham til at slippe vorten, så du letter trykket med en lillefinger inden du tager ham fra, hvis han ikke selv slipper. Det gør du sikkert allerede, jeg synes bare det gjorde såå ondt indtil jeg fik vist det med lillefingeren.

 

Jeg håber virkelig det bliver bedre - den der smerte er bare ikke sjov.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige give en lille update, - og en glædelig en af slagsen:-)

 

I løbet af de sidste fire dage, er det hele begyndt at blive meget bedre! :loveshower

 

Der er stadig læbestiftsform, men smerterne er næsten udelukket begrænset til de første sekunder når han hægter sig på. Og det er jo ikke noget problem overhovedet! Måske forsvinder det endda på et tidspunkt, og hvis ikke, så betyder det ikke noget.

 

Jeg kan ikke sige præcis hvad der er sket... Måske trængte jeg bare til opbakning, måske er brysterne simpelthen blevet mere hærdede.

Men under alle omstændigheder frygter jeg bestemt ikke længere amning, jeg er så småt begyndt at glæde mig til næste amning, - og hvor utroligt er det ikke lige? :loveshower

 

Så tusind tak for al jeres opbakning!! Nu vil jeg hænge i, og gøre alt for at bibeholde den gode udvikling...

 

Kram fra mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skøn opdatering :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:loveshower  :loveshower  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Kæmpe stort tillykke! Og hvor er du sej, at du holdt ud :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER