Guest

Autostol på forsædet?

19 indlæg i dette emne

Anders og jeg har en diskussion om man må det???

Det er en forudvendt romer.

Jeg mener det er NO GO men aner ikke om det er ulovligt, jeg mener bare det er sikrest på bagsædet og så er der noget med airbags. Anders mener så at der ingen grund i verden er til at man ikke må det!

HVIS i ved noget om det så indsæt gerne links - det er den bedste argumentationsform overfor Anders!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lovligt, men jeg ville personligt heller aldrig gøre det!!! I min verden er det alt for risikabelt - lov eller ej..!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Ria

Det er lovligt, men jeg ville personligt heller aldrig gøre det!!! I min verden er det alt for risikabelt - lov eller ej..!

Ja nemlig, men er der en eller anden hjemmeside der fortæller grusomme historier om hvor farligt det er? Ligesom med forudvendt vs. bagudvendt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja nemlig, men er der en eller anden hjemmeside der fortæller grusomme historier om hvor farligt det er? Ligesom med forudvendt vs. bagudvendt?

Jeg ved det desværre ikke. Jeg har det bare som den der mavefornemmelse, at der skal hun bare ikke sidde.

Må jeg spørge, hvorfor Anders vil have Mie på forsædet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det handler om 1) airbag no no 2) hvor taet paa vinduet er barnet? Det er det sidste, der er det farlige i forhold til at sidde bagi, hvis det er for taet paa, forbi barnet bliver kastet ret langt fremefter i en forudvendt, hvis det er. Men omvendt er det samme tilfaeldet, hvis saedet foran sidder langt tilbage... Hvad siger intuitionen, soede? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved det desværre ikke. Jeg har det bare som den der mavefornemmelse, at der skal hun bare ikke sidde.

Må jeg spørge, hvorfor Anders vil have Mie på forsædet?

Så kan han nå hende når de kører :rolleyes

Jeg syntes jo det er åndsvagt at jonglere med hendes sikkerhed på den måde fordi han skal nå hende. Nu er hun 15 mdr og det er gået fint indtil nu! Når man kører bil kører man altså bil, så roder man ikke med børn i autostolen BUM! Og Mie er ovenikøbet et af de børn der elsker at køre bil!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det handler om 1) airbag no no 2) hvor taet paa vinduet er barnet? Det er det sidste, der er det farlige i forhold til at sidde bagi, hvis det er for taet paa, forbi barnet bliver kastet ret langt fremefter i en forudvendt, hvis det er. Men omvendt er det samme tilfaeldet, hvis saedet foran sidder langt tilbage... Hvad siger intuitionen, soede?

Den siger bag i. FDM anbefaler ikke at man har stolen foran, men der er lovligt. FDM ved bare hvad de snakker om!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Thea sidder altid i hendes bagudvendte autostol på forsædet når jeg køre alene med hende... Airbaggen er selvfølgelig slået fra.. Er det så no go? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Thea sidder altid i hendes bagudvendte autostol på forsædet når jeg køre alene med hende... Airbaggen er selvfølgelig slået fra.. Er det så no go? :unsure

I følge den artikel, jeg har linket til, så nej. Den siger faktisk, at det er det sikreste.

(Jeg ved dog ikke, hvor den har div undersøgelser og tal fra) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ja problemet er jo at stolen er forudvendt!!!

 

Ja, det er problemet ... Men der er jo ogsaa det argument, at sikkerheden er lavere, naar man har baby foran til at distrahere - lidt ligesom at have mobiltelefonen i haanden. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den siger bag i. FDM anbefaler ikke at man har stolen foran, men der er lovligt. FDM ved bare hvad de snakker om!

 

FDM ved det ikke noedvendigvis, vil jeg saa sige.. igen, hvor taet paa ruden er stolen og dermed barnet? Laengere end til forsaedet? 

 

Men saadan helt .... jeg kan godt forstaa, hvis du ikke har lyst til at have Mie siddende forudvendt paa forsaedet! :kiss Er det en mulighed at bagudvende hende i en ny stol og saa have hende paa forsaedet? Altsaa med andre ord, saa maa han punge ud, hvis han vil have hende paa forsaedet  :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er problemet ... Men der er jo ogsaa det argument, at sikkerheden er lavere, naar man har baby foran til at distrahere - lidt ligesom at have mobiltelefonen i haanden.

I Sverige har man faktisk den opfattelse at det er mindre distraherede med barnet på forsædet. 1. Man kan se barnet ud af øjenkrogen, og har derfor ikke tankerne på hvad der sker på bagsædet. 2. Barnet er mere roligt når det sidder foran hvor det er tæt på forældrene. Om det så altid holde stik skal jeg ikke gære mig klog på.

Derimod er det en kendsgerning af førersædet og det forreste passagersæde er bygget med meget større fokus på sikkerhed i de nyere biler, end bagsædet er. Fx. er instrumentbrættet designet til at beskytte passager ved frontal sammenstød, og sidedørene er bedre rustet til en sidekollision.

Derfor benyttet man forsædet til børnene i Sverige, meget mere end vi gør i Danmark.

Så en fremadrettet stol, placeret på forsædet, men sædet helt skubbet tilbage, og deaktiveret airbag, er efter min opfattelse, ligeså sikker om ikke mere, end en på bagsædet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Sverige har man faktisk den opfattelse at det er mindre distraherede med barnet på forsædet. 1. Man kan se barnet ud af øjenkrogen, og har derfor ikke tankerne på hvad der sker på bagsædet. 2. Barnet er mere roligt når det sidder foran hvor det er tæt på forældrene. Om det så altid holde stik skal jeg ikke gære mig klog på.

Derimod er det en kendsgerning af førersædet og det forreste passagersæde er bygget med meget større fokus på sikkerhed i de nyere biler, end bagsædet er. Fx. er instrumentbrættet designet til at beskytte passager ved frontal sammenstød, og sidedørene er bedre rustet til en sidekollision.

Derfor benyttet man forsædet til børnene i Sverige, meget mere end vi gør i Danmark.

Så en fremadrettet stol, placeret på forsædet, men sædet helt skubbet tilbage, og deaktiveret airbag, er efter min opfattelse, ligeså sikker om ikke mere, end en på bagsædeMy 

 

Til det foerste, saa tror jeg det er en smagssag og helt op til den enkelte. Jeg har ikke en uro siddende bagi og har et spejl, saa jeg nemt kan se ham :) 

 

Til det sidste, saa er vi helt enige :)  Noah sidder bagi i min bil, fordi jeg ikke har hovedstoetter bagi og saa vil jeg helst ikke sidde deromme, faktisk, hvis vi er afsted alle tre. og M koerer.. Ellers ville jeg saamaend hellere have ham foran, ogsaa af pladshensyn i lille bil. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

FDM ved det ikke noedvendigvis, vil jeg saa sige.. igen, hvor taet paa ruden er stolen og dermed barnet? Laengere end til forsaedet?

Men saadan helt .... jeg kan godt forstaa, hvis du ikke har lyst til at have Mie siddende forudvendt paa forsaedet! :kiss Er det en mulighed at bagudvende hende i en ny stol og saa have hende paa forsaedet? Altsaa med andre ord, saa maa han punge ud, hvis han vil have hende paa forsaedet :badgirl

FDM skriver i det link jeg har lagt ind, at hvis man ska ha en stol på forsædet, så ska forsædet rykkes helt tilbage og airbag slåes fra. Noget ved de da godt. Det er vel ikk for sjovt at de laver alle test de har i deres blad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

FDM skriver i det link jeg har lagt ind, at hvis man ska ha en stol på forsædet, så ska forsædet rykkes helt tilbage og airbag slåes fra. Noget ved de da godt. Det er vel ikk for sjovt at de laver alle test de har i deres blad.

 

 

Aj, jeg siger jo ikke, at FDM ikke ved noget  :P Bevares, hernede i Italien findes der vist ikke engang tilsvarende og boern kegler rundt i bilerne uden sele paa, men FDM's ord er vel ikke lov, naar det kommer til autosikkerhed og boern i bilen.Jeg har selv brugt FDM's hjemmeside, ligesom jeg har brugt autostol.dk. Jeg tror ikke, FDM fortaeller, at distancen mellem forsaede og autostol kan vaere for kort og at det saa kan vaere sikrere at goere ovenstaaende... Men ret mig gerne, hvis jeg tager fejl. 

 

Men nu handler traaden jo ikke om FDM's berettigelse, og ej heller om, hvorfor FDM ikke ogsaa tester rigeligt med bagudvendte autostole - det kan jo undre, nu de er 500% mere sikre og er medvirkende til at antallet af svenske trafikkvaestede og -draebte boern er meget, meget lavt... sammen med svensk PLUS test, som tester de her autostole paa en meget mere brutal maade end FDM. But anyway...  :btopic

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix sidder nogen gange på forsædet hvis jeg skal køre langt alene med ham. Han er altid kørt helt tilbage for ellers kan jeg ikke se ud af sideruden. Her handler det om, at jeg bedre kan nå ham, han er mere rolig og også bedre underholdt (dog ikke vigtigt).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER