Friday

Epidural eller ikke?!

11 indlæg i dette emne

Piger, hvad har I besluttet med epidural? Jeg har tænkt meget på det her de sidste dage... Ja eller nej ... Jeg venter nok og ser hvordan mit forløb bliver... Men ville være fedt at høre hvordan I tænker om det?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde egentlig besluttet, at jeg helst ikke ville have en epidural, men det endte med at være det eneste rigtige. Jeg havde haft veer hver nat i 4 døgn inden fødslen gik i gang, og jeg var så udmattet og smerterne så kraftige, at jeg ikke kunne andet. En ting de dog ikke oplyste mig om - eller jeg i hvert fald ikke kan huske de oplyste om, det var at jeg efterfølgende ikke kunne komme af med vandet. Jeg kunne hverken mærke jeg trængte til at tisse eller kunne tisse. Så skulle have lagt kateder nogle gange... Mælken løb også først til på 7-dagen. Men stadigvæk - jeg var MEGET glad for min epidural. Så mit råd er at være åben overfor det, og sige ja tak til det, hvis du har brug for det. Lad være med at spille helt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har som udgangspunkt valgt at have alle muligheder åben, men jeg vil helst undgå den, da jeg er bleven lidt skramt af den, det med at blive lam bag efter og at man muligvis skal have kartetter bagefter fordi man ikke kan tisse, men ja jeg vil holde alt åben. Jeg tænker at jeg gerne vil have arkupuktur, i varmt vand, varme pude, ilt og lattergas.

Min smerte terskel er normalt meget lille, men de siger at det er noget andet når man skal føde så er det som regl dem med høj smerte terskel der synes det er værst, men hva ved jeg :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var helt åben overfor epidural hvis jeg følte jeg havde behov for det. Generelt havde jeg det sådan at jeg i vid udstrækning ville følge JM's råd, da de jo har en erfaring jeg ikke havde (var førstegangsfødende). Min fødsel forløb dog så hurtigt at det ikke blev aktuelt. Nåede desværre heller ikke i vand, da jeg skulle monitoreres løbende (dykkende hjertelyd hos baby). Akupunktur og saltvandspapler var ikke noget jeg ønskede. Jeg endte med at 'kun' at få lattergas (Guds gave til den fødende! :D det reddede mig virkelig :) ), det er dog ikke alle afdelinger der bruger det længere, fx er Hvidovre holdt op med det grundet JM's arbejdsmiljø.

Jeg tror på at epidural kan være det bedste hvis man når til et punkt hvor man har mistet kræfterne eller ikke længere kan rumme smerterne. Den har nogle bivirkninger, men det har det meste jo. Tilgengæld er den også langt mere effektiv end andet smertestillende de kan give dig i situationen.

Og mht kateter så fik jeg også lagt et kortvarigt på trods af at jeg ikke fik epidural, fordi jeg blødte en del, og det ville være nemmere for livmoderen at trække sig sammen hvis blæren var tom (og jeg var ikke i en tilstand hvor jeg lige kunne rende på toilettet). Så man kan altså ikke altid planlægge sig ud af sådan noget :) dog er det altså ikke noget man mærker mærkbart til lige efter man har født et styks baby ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik epidural på operationsstuen, da jeg skulle have akut kejsersnit. Jeg havde på forhånd sagt at jeg gerne ville undgå den, men havde jeg ikke fået kejsersnit havde jeg nok fået epiduralen på det tidspunkt alligevel, for der var jeg så udkørt af smerter og søvnmangel at jeg trængte til en pause.

 

Med hensyn til kateter, så fik jeg faktisk lagt kateter to gange! :blink Første gang fordi jeg skulle tømme blæren for at de kunne tage en blodprøve fra hans hoved, men jeg kunne på ingen måde overskue at gå ned i den anden ende af gangen for at tisse på toilettet med de veer jeg havde. Anden gang fik jeg lagt kateter fordi jeg skulle have kejsersnittet. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lagt kateter da Noah fik en måle-ting på hovedet, og jeg lagde slet ikke mærke til den...

Jeg undrede mig over at jeg ikke rigtig skulle tisse i løbet af fredag morgen og formiddag, indtil jeg opdagede urin-posen på siden af sengen... Så det er ikke noget man skal bekymre sig om.

Epiduralen var guld værd et par timer. Jeg kløede over det hele, men det var eneste bivirkning jeg havde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har personligt valgt det fra alle tre gange. Jeg synes personligt ikke at der er nogen grund til det. Hvorfor har jeg ikke noget godt argument for, men jeg har klaret første gang uden noget og de to sidste gange med en smule lattergas. Det er i bund og grund nok et spørgsmål om hvad der føles bedst for en selv. Og jeg kan godt lide at være med fra start til slut.. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres erfaringer! Skønt at læse:) ingen fødsel endnu så jeg kan tænke over det lidt endnu! 40+6 idag.... Grrrr....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I første omgang tænker jeg nej tak, men jeg er åben over for det... Alt efter hvordan forløbet bliver!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har besluttet mig for at stole blindt på jordmoren :) så jeg ligger ingen planer, da jeg personligt mener, at hun ved bedst ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde ikke taget nogle beslutninger på forhånd, endte med at få epi og den var GULD værd. Jeg havde fuldstændig mistet kontrollen med veerne inden jeg fik den. Jeg fik lagt kateter to gange, en gang da jeg pga epi ikke selv kunne tisse, og så skulle jeg sys så tæt på urinrøret at de lagde et kateter for at sikre at der fortsat var passage efter stingene var lagt.

Jeg havde stor glæde af min epi, fik hvilet og fik lidt føde så jeg havde energi til resten af fødslen bagefter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER