Mettemor

Må man sige op, når man er sygemeldt?

18 indlæg i dette emne

Hej piger

 

Er der nogen der kan hjælpe mig? Jeg er ansat som dagplejer hos kommunen, men er pt. sygemeldt. Kan/må jeg sige op, mens jeg er sygemeldt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja det må du vel? 

 

Kan man ikke altid vælge at sige op? det tror jeg!

 

:kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil jeg også sige man godt kan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må du godt , jeg har sagt et arbejde op mens jeg var sygemeldt fra det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der ikke noget med, at man faktisk skal raskmeldes, før man kan opsige sig job? :unsure

Er virkelig ikke sikker.. Måske er det overenskomst bestemt, ligesom opsigelsesvarsel

:unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke hørt fra FOA endnu, men tænker at man vel altid kan sige op?? Jeg vil gerne videre uddanne mig, derfor vil jeg sige op. Jeg vil dog nok være sygemeldt året ud. Men skal sige op her sidst i November. Nogen der ved det helt sikkert? Hvad gør man ellers? Rask melder sig, og så sygemelder sig igen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at hvis man fx er sygemeldt pga stress og man ved man ikke KAN komme tilbage og at det ligefrem vil hjælpe at opsige sit arbejde så kan man vel godt det eller??? Eller hvis man er sygemeldt pga noget fysisk der gør at man måske aldrig kan udføre sit arbejde igen og man derfor skal finde noget andet så kan man vel også? Jeg tænker bare at det ikke giver mening ikke at kunne sige op under sygemelding, det kan jo også være i arbejdsgivers interesse - de må vel ikke fyre sygemeldte men "slipper for byrden" hvis vedkommende selv siger op. Det er i hvert fald min logik, om det så er sådan i praksis er så noget andet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan godt sige op under en sygemelding og man kan også blive sagt op under en sygemelding.

 

Du skal dog være opmærksom på, om der evt er en karantæne periode hos din a-kasse hvis du skal over på dagpenge og er rask.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan godt sige op under en sygemeldning. Men du må ikke søge andet arbejde, så længe du er sygemeldt og fortsat ansat. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres svar. :) Jeg vil gerne starte på VUC og tage 4 fag, så jeg kan søge ind på pæd seminariet. Det er vel ik at søge andet arbejde?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan godt sige op under en sygemeldning. Men du må ikke søge andet arbejde, så længe du er sygemeldt og fortsat ansat. :)

Må man ikke søge andet arbejde? Hvorfor ikke? Og

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må man ikke søge andet arbejde? Hvorfor ikke? Og

Det er vel for at beskytte arbejdsgiveren. Så en medarbejder ikke bare melder sig syg for at bruge tiden på jobsøgning. Det koster jo arbejdsgiveren at have en sygemeldt medarbejder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vel for at beskytte arbejdsgiveren. Så en medarbejder ikke bare melder sig syg for at bruge tiden på jobsøgning. Det koster jo arbejdsgiveren at have en sygemeldt medarbejder.

Jeg har ikke dyrket emnet, men... Jeg har aldrig på de efterhånden adskillige kurser i ansættelsesret og sager, jeg har behandlet, hørt noget om, at det skulle være forbudt. Tværtimod er det ikke så usædvanligt, at man under en stress-sygemelding ser at få søgt sig et andet job til alles bedste.

Det er imidlertid klart, at hvis ens aktivitet - herunder jobsøgningsaktivitet - fremstår uforenelig med ens sygemelding (altså at man er så aktiv, at man så nok godt kunne have arbejdet), så er der ikke grundlag for sygemeldingen => ulovligt fravær => mulig bortvisningsgrund.

Anyway, jeg har som sagt ikke dyrket det - det skurrer bare i ørerne:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke dyrket emnet, men... Jeg har aldrig på de efterhånden adskillige kurser i ansættelsesret og sager, jeg har behandlet, hørt noget om, at det skulle være forbudt. Tværtimod er det ikke så usædvanligt, at man under en stress-sygemelding ser at få søgt sig et andet job til alles bedste.

Det er imidlertid klart, at hvis ens aktivitet - herunder jobsøgningsaktivitet - fremstår uforenelig med ens sygemelding (altså at man er så aktiv, at man så nok godt kunne have arbejdet), så er der ikke grundlag for sygemeldingen => ulovligt fravær => mulig bortvisningsgrund.

Anyway, jeg har som sagt ikke dyrket det - det skurrer bare i ørerne:-)

Jeg er ikke ekspert, så skal da ikke udelukke at mine kommune har bildt mig noget fis ind, da jeg var sygemeldt og til en informationsmøde med en folk andre sygemeldte. Det var ikke noget jeg undersøgte nærmere, da det alligevel ikke var aktuelt for mig at søge andet job.

Men jeg har nu også hørt det fra andre.

 

Men igen, jeg er ikke ekspert. Og de danske kommuner har da før bildt borgere noget fis ind, så hvad ved jeg ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke ekspert, så skal da ikke udelukke at mine kommune har bildt mig noget fis ind, da jeg var sygemeldt og til en informationsmøde med en folk andre sygemeldte. Det var ikke noget jeg undersøgte nærmere, da det alligevel ikke var aktuelt for mig at søge andet job.

Men jeg har nu også hørt det fra andre.

Men igen, jeg er ikke ekspert. Og de danske kommuner har da før bildt borgere noget fis ind, så hvad ved jeg ;)

Jeg vil heller ikke sætte min stilling på det:-) og i forhold til sygedagpenge mv ved jeg det slet ikke - jeg tænker rent ansættelsesretligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke ekspert, så skal da ikke udelukke at mine kommune har bildt mig noget fis ind, da jeg var sygemeldt og til en informationsmøde med en folk andre sygemeldte. Det var ikke noget jeg undersøgte nærmere, da det alligevel ikke var aktuelt for mig at søge andet job.

Men jeg har nu også hørt det fra andre.

 

Men igen, jeg er ikke ekspert. Og de danske kommuner har da før bildt borgere noget fis ind, så hvad ved jeg ;)

 

Det er helt rigtigt, at det er praksis i kommunerne. Jeg har arbejdet i 2 kommuner på sygedagpenge området og der hed det sig at man ikke måtte søge arbejde som sygemeldt. Men hvor hulen det står i loven det har jeg faktisk ingen anelse om og må tilstå jeg mere tror det er et fortolkningsspørgsmål.

 

Jeg tror det handler om rådighed. Der er ret skrappe fortolkninger af det i kommunerne, og jeg tror man vil vurdere at man står til rådighed og derfor er rask, hvis man kan søge arbejde. Ligeledes vurderer kommuner også, at man er rask hvis man fx kan tage på ferie.

Jeg synes der er himmelvid forskel og kan være gode grunde både til ferie og jobsøgning. Man kan jo være syg fra lige præcis det job fx pga psykisk arbejdsmiljø.

Jeg har aldrig håndhevet det og har aldrig hørt andre gøre det, men praksis er det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt rigtigt, at det er praksis i kommunerne. Jeg har arbejdet i 2 kommuner på sygedagpenge området og der hed det sig at man ikke måtte søge arbejde som sygemeldt. Men hvor hulen det står i loven det har jeg faktisk ingen anelse om og må tilstå jeg mere tror det er et fortolkningsspørgsmål.

Jeg tror det handler om rådighed. Der er ret skrappe fortolkninger af det i kommunerne, og jeg tror man vil vurdere at man står til rådighed og derfor er rask, hvis man kan søge arbejde. Ligeledes vurderer kommuner også, at man er rask hvis man fx kan tage på ferie.

Jeg synes der er himmelvid forskel og kan være gode grunde både til ferie og jobsøgning. Man kan jo være syg fra lige præcis det job fx pga psykisk arbejdsmiljø.

Jeg har aldrig håndhevet det og har aldrig hørt andre gøre det, men praksis er det.

Dét lyder meget rigtigt - jeg ved ikke en fløjtende fis om socialret i nogen afskygning:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dét lyder meget rigtigt - jeg ved ikke en fløjtende fis om socialret i nogen afskygning:-)

 

Hehe, det er tilgengæld noget jeg ved lidt om, efter at have været uddannet socialrådgiver i snart 10 år. Men jeg er godt rusten og bruger det ikke mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER