Little Miss

Falsk strubehoste - Astmatisk bronkitis

7 indlæg i dette emne

Nu har jeg flere gange læst herinde om falsk strubehoste!!!

 

Men hvad er det lige præcist og hvordan kan man vide om det er det eller evt. astmatisk bronkitis som også er hoste med hoste på? <_<

 

Vi har været til børnelæge som siger astmatisk bronkitis men samtidig siger man ikke kan tjekke om det reelt er det fordi børn under 3 år ikke kan puste i et peakflow meter.

Og det kan da sagtens være det er det men hvis jeg kan undgå at fylde ham med medicin vil jeg da helst det.

 

Så hvad siger i kloge tøser? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen, sygdomsbilledet... Saa vidt jeg ved, er falsk strubehoste ret "akut" paa den maade, at det opstaar efter en lille forkoelelse og saa ekskalerer det i grim soelovehoste og barnet kan under ingen omstaendigheder ligge ned, fordi stemmebaandslaeberne haever op og luftvejen lukkes, naar de ikke er oprejste. Det varer typisk 24 timer med den grimme, grimme hoste, som goer MEGET ondt paa barnet. Det er meget sej slim, der dannes i struben, som er naermest umulig at hoste op. Aegte strubehoste, hvis den falske saa at sige var rigtig, ville vaere difteri. Efter 24 timer loesnes slimen og hosten bliver fugtig og varer saa ved nogle dage, men uden den der fornemmelse af noget "akut". En ud af 10 boern dkal have laege hjaelp i form af binyrebarkhormon og saa skal de indlaegges.Jeg er ved at faa skaffet noget homoeopatisk hjem til Noah, hvis det skulle opstaa igen. 

 

Ved ikke med astmatisk bronkitis, men falsk strubehoste var jeg saadan set ikke i tvivl om, hvad var, da Noah havde det for kort tid siden. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lægen kan som regel høre ab som pibende vejrtrækning, ab kan vare længe (dage/uger efter en forkølelse), der er slim ved ab-hoste, mens hosten er meget tør ved falsk strubehoste, ved ab kan man som regel mærke en "rallen" ved brystet og mellem skulderbladene. 

 

Jeg ville ikke være så nervøs for medicin, det går kun i lungerne og ikke ud til resten af kroppen (med mindre det er store doser af steroid (det forebyggende)), og det er vigtigt for kroppen og lungerne at få betændelsen væk ved ab. Det er hårdt for en lille at trække vejret ved ab, forstyrrer nattesøvnen ad pommern til og påvirker ofte appetitten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når Felix har falsk strubehoste er vi ikke i tvivl. Hans hosten lyder som en søløve gøen og vejrtrækningen bliver påvirket. Han bliver hæs og kan have problemer med, at have luft og plads nok til at snakke.

Ved AB er jeg enig i, hvad der ellers bliver skrevet. Er dog træt af den behandling vi får og ser frem til at få skiftet læge!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar. Der er vist ikke nogen tvivl om at Carl Emil har ab :-( Han har hostet i næsten 1 1/2 måned så den dumme børnelæge har nok desværre ret. Øv øv men kan da håbe det er noget han vokser fra. Desværre var jeg selv som barn meget plaget af ab og det har senere udviklet sig til "rigtig" astma. Fik selv en del medicin som gjorde jeg vækstmæssigt stod i stampe et par år så er ikke så stor. Carl Emil er i forvejen lille så ville jo helst undgå det samme skete for ham. Tror dog på at medicinen har udviklet sig så meget at skulle det blive nødvendigt vil det ikke have samme påvirkning som for 30 år siden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar. Der er vist ikke nogen tvivl om at Carl Emil har ab :-( Han har hostet i næsten 1 1/2 måned så den dumme børnelæge har nok desværre ret. Øv øv men kan da håbe det er noget han vokser fra. Desværre var jeg selv som barn meget plaget af ab og det har senere udviklet sig til "rigtig" astma. Fik selv en del medicin som gjorde jeg vækstmæssigt stod i stampe et par år så er ikke så stor. Carl Emil er i forvejen lille så ville jo helst undgå det samme skete for ham. Tror dog på at medicinen har udviklet sig så meget at skulle det blive nødvendigt vil det ikke have samme påvirkning som for 30 år siden...

Men holde øje med det. Der er stadig børn, der er væksthæmmet af deres medicin. Der har været en nede i Felix vs, der har stået i stampe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Freja har også ab. Der var slemt da hun var lille og vi var tit indlagt.

Jeg blev rådet til at prøve zoneterapi, hvilket virkede super. Hun gik fra flere anfald pr mdr til kun 1-3 pr år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER