Lovely Lady

Hvad er et passende månedsbeløb

22 indlæg i dette emne

til en 13-14-årig, der skal prøve selv at stå for indkøb af tøj, toiletgrej osv.?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

1500 eller deromkring.

Vores børn er små (0-7 år), og det er selvfølgelig ikke helt det samme.

Men vi har afsat 1000 kr. Pr barn pr måned, og det plejer sådan nogenlunde at løbe rundt på årsbasis.

Det er til tøj, sko og overtøj.

En teenager er jo dyrere, så ja, 1500 ville jeg nok synes var passende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes 1500 lyder af meget. Tænkte umiddelbart 7-800 kr men det er svært.. Jeg køber ikke selv tøj for 1500 hver måned men det er jo også et spørgsmål om præcis hvad pengene skal dække.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også max 1000. Så kan de måske få et lille tilskud hvis der skal købes vinterjakke eller støvler.

De vokser jo stadig ud af tøjet, så kan ikke bruge det samme tøj i mange år, som vi voksne kan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var 14 år havde jeg et fritidsjob hvor jeg tjente 500-900 kroner om måneden og jeg betalte for tøj, sko, make up, frisør osv. Hvis jeg så skulle have noget ekstra som f.eks en ny vinterjakke og støvler så fik jeg mine børnepenge :) så jeg synes også at 1500 HVER måned er alt for mange penge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker 600-800 kr. om måneden og så kan man som forældre give et tilskud til de større ting som jakke og sko mv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine teenagere får/fik 300,- kr pr måned + jeg betaler deres mobiltelefon og buskort og kontingent til fritidsaktivitet + 1000-1200,- kr pr kvartal når der kommer børnepenge. Så det svarer vel til en 1000-1200,- kr pr måned pr barn i alt. Hvis vi kun snakker tøj + lommepenge er det jo så kun de 650,- og det er for de fleste nok lavt sat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan lige præcisere - jeg forestiller mig, at ét årligt sæt sandaler, sneakers og vinterstøvler fortsat betales af de voksne. Vinterjakke, overgangsjakke og sommerjakke ligesådan (efter behov). Sportsudstyr og større skolegrej same deal, ligesom telefonen forsat bliver betalt.

Pengene skal altså dække almindeligt tøj, kosmetik mv, gaver til klassefødselsdage, almindelige småting (sådan noget lommepenge går til) og - da tøsen er blevet sko-tosset, ja så skulle hun så fx selv prioritere 'overflødige' sko ind i det.

Jeg tænker, at 1.500,- lyder helt vildt - men hvis man så ikke får noget som helst dækket derudover, så giver det måske mening.

Jeg har prioriteret, at hun er pænt udstyret, fordi hun går på en skole, hvor børnene er små guder, der generelt er ekstremt veludstyrede - men jeg synes, at det er ved at udvikle sig til noget at en gavebod - hun har knapt lagt det ene på plads, før der er noget andet livsnødvendigt - så jeg kunne godt tænke mig at give hende en ide om, hvad ting egentlig koster...

Hun vokser markant langsommere nu, men vil jo til gengæld (som den helt almindelige teenager hun er:) ofte gerne have skiftet helt brugbare ting, der stadig passer, ud med nyere moder...;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, hvis sko, jakker osv. betales af forældre, så ville jeg heller ikke give 1500.

Jeg havde bare indtrykket af at det var til ALT, og i så fald synes jeg at det er et rime ligt beløb, for man får jo ikke ret meget for fx 500 kr. når vi snakker jakker og sko.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, hvis sko, jakker osv. betales af forældre, så ville jeg heller ikke give 1500.

Jeg havde bare indtrykket af at det var til ALT, og i så fald synes jeg at det er et rime ligt beløb, for man får jo ikke ret meget for fx 500 kr. når vi snakker jakker og sko.

Jeg havde heller ikke gjort det så præcist op for mig selv, da jeg skrev indlægget, og jeg tror, at du har en god pointe (selvom 1.500 stadig er mange penge - men faktisk aner je ikke, hvad hun får grej for nu). Men jeg er sikker på, at hun ikke kan styre at få så mange penge mellem hænderne, så jeg tror, at min efterfølgende skitserede model er mere gangbar...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Overtøj og fodtøj er jo ikke hver mdr men højest et par gange om året.

Jeg ville højest sætte 500 til det. De kan lige så godt lære at spare lidt, for der er ikke råd til meget på su eller elevløn, når de når til det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Overtøj og fodtøj er jo ikke hver mdr men højest et par gange om året.

Jeg ville højest sætte 500 til det. De kan lige så godt lære at spare lidt, for der er ikke råd til meget på su eller elevløn, når de når til det ;)

Enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan lige præcisere - jeg forestiller mig, at ét årligt sæt sandaler, sneakers og vinterstøvler fortsat betales af de voksne. Vinterjakke, overgangsjakke og sommerjakke ligesådan (efter behov). Sportsudstyr og større skolegrej same deal, ligesom telefonen forsat bliver betalt.

Pengene skal altså dække almindeligt tøj, kosmetik mv, gaver til klassefødselsdage, almindelige småting (sådan noget lommepenge går til) og - da tøsen er blevet sko-tosset, ja så skulle hun så fx selv prioritere 'overflødige' sko ind i det.

Jeg tænker, at 1.500,- lyder helt vildt - men hvis man så ikke får noget som helst dækket derudover, så giver det måske mening.

Jeg har prioriteret, at hun er pænt udstyret, fordi hun går på en skole, hvor børnene er små guder, der generelt er ekstremt veludstyrede - men jeg synes, at det er ved at udvikle sig til noget at en gavebod - hun har knapt lagt det ene på plads, før der er noget andet livsnødvendigt - så jeg kunne godt tænke mig at give hende en ide om, hvad ting egentlig koster...

Hun vokser markant langsommere nu, men vil jo til gengæld (som den helt almindelige teenager hun er:) ofte gerne have skiftet helt brugbare ting, der stadig passer, ud med nyere moder...;-)

 

Fint at du uddyber - for min tanke var faktisk først, at jeg synes det er tidligt, at en 13-14 årig selv skal stå for alle den slags indkøb. Der er vi slet slet ikke endnu med vores dreng, som er 13 1/2.

Men når du beskriver det med sko, gavebod osv, så giver det lidt mere mening :)

Vores dreng får 100 kr om ugen i lommepenge. For disse penge skal han lave nogle ting herhjemme, fx tømme opvasker, lægge tøj sammen og på plads, støvsuge, følge lillebror til gymnastik, hente søskende i BH/DP, gøre rent på værelset, slå græs, feje udenfor etc.

Naturligvis ikke alle tingene hver dag/uge - det er bare eksempler på opgaver, som vi forventer, at han hjælper med ved behov.

Herudover tjener han penge ved to små fritidsjobs (ca 700 kr pr måned).

Lønnen går direkte ind på hans juniorkonto i banken, og så sparer han op til større indkøb. Fx Ipad, spil til PS og Wii e.l. Vi kan også godt lave en aftale med at vi betaler en del - fx fik han ny bærbar pc her i efteråret (til skolebrug, men også til spil), og der betalte vi 2/3 og han betalte selv den sidste 1/3. Så når han spiller for meget, så minder vi ham lige om, at 2/3 af den jo er til skolebrug :D :D

Hans lommepenge sparer han enten op, eller bruger af, hvis ham og kammeraterne fx vil i biografen eller på shoppingtur.

Vi betaler alt tøj, sko, overtøj osv - og derudover betaler vi hans telefon, mad i skolens kantine (måske 3-4 x pr måned, ellers har han madpakke med), lejrture, cykel, fritidsaktiviteter (og udstyr hertil), fødselsdagsgaver til kammeraterne - ligesom han også får lidt penge med til fest, biograf, lejrture osv.

Han er, som du selv er inde på, teenager med bevidsthed om mode, og har sine favoritmærker. Dog heldigvis ikke de dyreste. Og når vi fx falder over ting på lagersalg eller tilbud, så køber vi stort ind. Fx købte vi 3 par ens Adidas bukser i et sportoutlet forleden.

Meget af hans tøj er også stadig fra H&M, hvor man jo kommer langt for pengene. Når vi kommer dertil, hvor de "rigtige" cowboybukser pludselig koster 5-10 x så meget, så bliver det nok igen noget med at vi giver et tilskud, og han betaler resten. Tror jeg - vi er der jo ikke endnu :)

Jeg har ikke noget overblik over, hvad vi bruger pr måned på alm tøj, sko osv, som du beskriver, da det ofte købes i perioder, og nu er det jo også en dreng, så der er natuligvis nogle andre indkøb med piger. Umiddelbart tænker jeg, at en pige er dyrere i brug?

Som du forklarer det, ville jeg nok sige omkring 800 kr som et maks beløb. Har hun nogle pligter hjemme? Ellers kunne hun måske få 700 kr, og så med mulighed for at tjene ekstra? Hvis der mangler penge til sko sidst på måneden :D

Men det kan godt være, at det er lavt sat - vi har endnu til gode, at se hvad en teenage-pige koster i drift :)

 

Overtøj og fodtøj er jo ikke hver mdr men højest et par gange om året.

Jeg ville højest sætte 500 til det. De kan lige så godt lære at spare lidt, for der er ikke råd til meget på su eller elevløn, når de når til det ;)

Her er jeg faktisk enig. Forhåbentlig ender de jo om få år i en situation, hvor de skal studere og klare sig for en SU - så jeg ser ingen grund til at skrue forbruget op. Det er altid lettere at gå fra færre penge til flere, end omvendt.

Men igen er det bare ikke meget tøj, sko osv, som man får for 500 kr, hvis det er alt tøj og sko (fraset overtøj og 3 x fodtøj, som nævnt). Alene basisting som undertøj, strømper, nattøj, tshirts og cowboybukser løber jo op. Og når der så også skal være til de andre ting, som makeup, gaver osv, så er 500 kr hurtigt væk, tror jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men igen er det bare ikke meget tøj, sko osv, som man får for 500 kr, hvis det er alt tøj og sko (fraset overtøj og 3 x fodtøj, som nævnt). Alene basisting som undertøj, strømper, nattøj, tshirts og cowboybukser løber jo op. Og når der så også skal være til de andre ting, som makeup, gaver osv, så er 500 kr hurtigt væk, tror jeg.

Rigtigt:-) Men hun starter jo så med et udgangspunkt, hvor hun pt har alt, hun skal bruge, så hun skal ikke i gang med at etablere en garderobe, blot vedligeholde. I øvrigt mange kloge ord - takker:-)

Jeg kan, som Vinnus skriver, også godt være bekymret for, hvordan de her søde børn, der helst vil købe tøj i Quintess og plager om en iphone 5s, skal klare sig, når de flytter hjemmefra...

Måske man skulle starte med at sige 500,- og så være klar til at hæve beløbet, når hun har forsøgt sig med det nogle måneder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som 13-årig tjente jeg 600 kr om måneden på fritidsarbejde og de penge gik til tøj, kosmetik, lommepenge, arrangementer som ture, biografen mm, telefon og bus udover de zoner jeg havde til skole. Mad, husleje, større ting som vinterjakke og sko, spejder, forsikringer og lignende betalte mine forældre.

Men jeg synes med fordel, at i kan sætte jer ned og lave et budget sammen, og så give forholdsvis frie rammer, med jeres vejledning. Altså sige "din sport koster så meget om måneden, hvor mange penge tror du du skal bruge til bus, hvad synes du er passende til tøj" og lade hende være med til at beslutte budgettet.

Hvis I så siger til hende, at hun får penge til fx sport og hjælper hende med at sørge for at det bliver betalt, lærer hun jo også, at det ikke er alle penge man får, der er lommepenge, og at man skal have til faste udgifter uanset hvor mange penge man har lyst til at bruge på fornøjelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laver hun noget derhjemme? Hun kunne få nogle pligter, som hun så får penge for, så hun ender med et lidt højere beløb - måske omkring 800 kr totalt?

Så er der råd til en bluse fra Quintess, en ny mascara, en biograf med veninderne og så det løse.

500 rækker desværre ikke så langt, så jeg tror det ville ende med frustrationer, og hvis I så alligevel bare spæder i løbende, lærer hun ikke at holde styr på sine egne penge.

 

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtigt:-) Men hun starter jo så med et udgangspunkt, hvor hun pt har alt, hun skal bruge, så hun skal ikke i gang med at etablere en garderobe, blot vedligeholde. I øvrigt mange kloge ord - takker:-)

Jeg kan, som Vinnus skriver, også godt være bekymret for, hvordan de her søde børn, der helst vil købe tøj i Quintess og plager om en iphone 5s, skal klare sig, når de flytter hjemmefra...

Måske man skulle starte med at sige 500,- og så være klar til at hæve beløbet, når hun har forsøgt sig med det nogle måneder...

Der sker bare noget, når moaaar pludselig ikke punger ud længere, og teenagere er jo også mennesker, som vokser og udvikler sig! :) Som 15-årig ville jeg absolut ikke gå i andet end Diesel jeans - og de skulle minimum koste 1000 kr. Nu er jeg 23 og sidder i et par vildt lækre jeans fra Only jeg har fundet til sølle 150 kr. ;)

 

Jovist, nogle ryger i luksusfælden. Men jeg vil nu alligevel påstå, at der er god chance for at de bliver klogere! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laver hun noget derhjemme? Hun kunne få nogle pligter, som hun så får penge for, så hun ender med et lidt højere beløb - måske omkring 800 kr totalt?

Så er der råd til en bluse fra Quintess, en ny mascara, en biograf med veninderne og så det løse.

500 rækker desværre ikke så langt, så jeg tror det ville ende med frustrationer, og hvis I så alligevel bare spæder i løbende, lærer hun ikke at holde styr på sine egne penge.

 

:)

Hun lufter hunden ind imellem og sætter på bordet.. Ikke det vilde.. Det skyldes dels, at hun kun er hos os hver anden uge, dels at hun træner en del, og derfor ikke er så meget hjemme, og (vigtigst) at min mand bare ikke KAN finde ud af bede hende lette rumpen og hjælpe til. Han står gladeligt og laver mad, hænger tøj op og smører madpakke på en gang imens hun kigger i sofaen, uden at det falder ham ind at bede hende fx selv hænge hendes fodboldholds kamptrøjer op... Hun er såmænd ikke spor uvillig, når man beder hende om noget, han overvejer bare ikke at sætte hende lidt i sving.

Det med at sætte beløbet lavt var ikke så meget for at spæde til løbende, men mere for at pejle sig ind på et passende beløb, hvilket jeg synes, at er svært. Du har dog formentlig ret i, at 500,- er lige lavt nok - samtidig med, at jeg synes, at det er ok, at man skal spare lidt sammen for at købe blusen i Quintess - jeg tjener ret godt, men køber heller ikke tøj hver måned. Hun er som nævnt pt udstyret, så hun intet mangler, så det er ren vedligehold af garderoben, hun skal klare hvad tøj angår.

Til Fru Nielsens indlæg (som jeg ikke lige kan finde ud af at få quotet med ind), så er det nok rigtigt. Et element for mit vedkommende er så også, at jeg må indrømme, at jeg bliver en lille smule provokeret af de krav, der bliver stillet... Jeg udstyrer hende gerne med fine ting, men det virker efterhånden som om, at hun slet ikke sætter pris på det. Vi flyttede for nyligt og brugte vel cirka 10.000,- på grej til hendes nye værelse - men oplevede kun, at der var småbrokkede over de småting, der ikke blev udskiftet. Det blev jeg ærligt talt lidt ked af.. Andre gange skal hun dig have, at hun bliver rigtig glad for en hue, et par nye shorts e.l. og sender mig søde sms'er med billeder af grejet i brug;-)

Hun er altså en rigtig sød pige, men trænger som nævnt måske nok til en ide om, at tingene ikke nødvendigvis ikke kommer svævende (ligesom hendes lillesøster kan trænge til en lektion i, at praktiske gøremål ikke bliver klaret af en usynlig ånd) - det er vist meget almindeligt med børn:-)

Tusind tak for input hele vejen rundt. Jeg spekulerer videre og konfererer med min gemal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil give dig ret i at det skader ikke at lære at spare op til fx blusen fra quintess.

Tror at børn i dag er lidt forvænt. Jeg bliver nogle gange lidt harm når jeg hører piger på 10 år benævne deres nye tøj med mærker først og så hvad det er. Eller slet og ret bare all stars ved sko. Det er da tøj/sko.

Når jeg tænker på min barndom, så kan jeg se en stor forskel ;) vi fik 20 kr pr uge i lommepenge og så havde jeg en avisrute som gav ca 2-300 kr pr mdr ( det var ikke en lille rute). Så der fik jeg lært at spare sammen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun lufter hunden ind imellem og sætter på bordet.. Ikke det vilde.. Det skyldes dels, at hun kun er hos os hver anden uge, dels at hun træner en del, og derfor ikke er så meget hjemme, og (vigtigst) at min mand bare ikke KAN finde ud af bede hende lette rumpen og hjælpe til. Han står gladeligt og laver mad, hænger tøj op og smører madpakke på en gang imens hun kigger i sofaen, uden at det falder ham ind at bede hende fx selv hænge hendes fodboldholds kamptrøjer op... Hun er såmænd ikke spor uvillig, når man beder hende om noget, han overvejer bare ikke at sætte hende lidt i sving.

Det med at sætte beløbet lavt var ikke så meget for at spæde til løbende, men mere for at pejle sig ind på et passende beløb, hvilket jeg synes, at er svært. Du har dog formentlig ret i, at 500,- er lige lavt nok - samtidig med, at jeg synes, at det er ok, at man skal spare lidt sammen for at købe blusen i Quintess - jeg tjener ret godt, men køber heller ikke tøj hver måned. Hun er som nævnt pt udstyret, så hun intet mangler, så det er ren vedligehold af garderoben, hun skal klare hvad tøj angår.

Til Fru Nielsens indlæg (som jeg ikke lige kan finde ud af at få quotet med ind), så er det nok rigtigt. Et element for mit vedkommende er så også, at jeg må indrømme, at jeg bliver en lille smule provokeret af de krav, der bliver stillet... Jeg udstyrer hende gerne med fine ting, men det virker efterhånden som om, at hun slet ikke sætter pris på det. Vi flyttede for nyligt og brugte vel cirka 10.000,- på grej til hendes nye værelse - men oplevede kun, at der var småbrokkede over de småting, der ikke blev udskiftet. Det blev jeg ærligt talt lidt ked af.. Andre gange skal hun dig have, at hun bliver rigtig glad for en hue, et par nye shorts e.l. og sender mig søde sms'er med billeder af grejet i brug;-)

Hun er altså en rigtig sød pige, men trænger som nævnt måske nok til en ide om, at tingene ikke nødvendigvis ikke kommer svævende (ligesom hendes lillesøster kan trænge til en lektion i, at praktiske gøremål ikke bliver klaret af en usynlig ånd) - det er vist meget almindeligt med børn:-)

Tusind tak for input hele vejen rundt. Jeg spekulerer videre og konfererer med min gemal.

Til det med rødt:

Jeg er ret sikker på at jeg var sådan.. Eller jeg var vist endnu værre :P og for mig var det i hvert fald rigtig sundt, at mine forældre lod mig mærke hvor mange penge 500 kroner faktisk er - hvor hårdt man skal arbejde for dem, og hvor lidt man egentlig får for dem.

Før jeg fik mit eget job og i store træk selv skulle betale for mit tøj, så ville jeg også kun have de "rigtige" mærker. Den vane kom jeg hurtigt af med, da det var mine egne penge det gik ud over hvis jeg brugte for meget på tøj ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bemærker du skriver et sted hun kun er hos jer hver 14. dag. Og tænker om i så skal dække hele hende garderobe og div? Ved ikke om tanken har strejfet dig ? :) og om det er noget man kan tage op med hende mor så i er fælles om det?

 

En anden ting jeg tænker i kan gøre ud over at inddrage hende i 'budgettet'. er at for at hun kan se hvad hun bruger sine penge på, så skal hun gemme kvitteringerne og så kan igennem gå dem sammen. Så kan du også hurtigt se om hun reelt for for lidt hvis du starte på fx 5 el 600,- 

Og hvis hun ikke synes hun har nok, er hun så ikke gammel nok til at have et ungdoms job?

 

Og så tænker jeg du skal have en snak med din mand om at hun skal deltage i husholdningen for at 'tjene' sine penge. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bemærker du skriver et sted hun kun er hos jer hver 14. dag. Og tænker om i så skal dække hele hende garderobe og div? Ved ikke om tanken har strejfet dig ? :) og om det er noget man kan tage op med hende mor så i er fælles om det?

 

En anden ting jeg tænker i kan gøre ud over at inddrage hende i 'budgettet'. er at for at hun kan se hvad hun bruger sine penge på, så skal hun gemme kvitteringerne og så kan igennem gå dem sammen. Så kan du også hurtigt se om hun reelt for for lidt hvis du starte på fx 5 el 600,- 

Og hvis hun ikke synes hun har nok, er hun så ikke gammel nok til at have et ungdoms job?

 

Og så tænker jeg du skal have en snak med din mand om at hun skal deltage i husholdningen for at 'tjene' sine penge. :)

Hun er hos os en uge af gangen, hver anden uge. Aftalen er at vi står for større grej (overtøj, sko, sportsgrej etc.), og hendes mor gør så tilsvarende for hendes lillesøster.

For at minimere det ugentlige flyttelæs er hun i øvrigt fuldt udstyret og mere til her.

Vi bor et stykke vej fra hendes mor 14 km, og turen er en smule omstændelig med bus. Sammen med fodbolden gør det det svært med job - min mand og jeg har tænkt tanken, men...

Angående 'pligter', så har du ret, men jeg gider ikke. Det er simpelthen håbløst. Han er vældig enig, husker det to gange og kommer så fra det igen - og så bliver det bare den onde stedmoder, der går og kvækker om de aftaler, der aldrig bliver overholdt, og jeg gider ikke mere. Hun og jeg er til tider alene et par dage, og så hjælpes vi pænt ad, men min mand har åbenbart ikke noget imod at stå på pinde - ham om det...

Rigtig god ide med at gemme kvitteringer for at få en ide om, hvor pengene går hen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER