Påskesen

Udslæt, hvorfor og hvad ?

19 indlæg i dette emne

Hej tøser

 

Håber i kan hjælpe mig. Olivia har fået udslet på overkroppen. Jeg har haft en mistanke om at Olivia enten ikke kunne tåle uld eller banan. Hun har i et lille stykke tid haft noget der ligner at huden er en smule irreteret på overkroppen, især omkring bryst/siden. Jeg tænkte derfor at det muligvis kunne være uldbodyen. Men efter jeg har prøvet at skifte til bomuld er der ingen synlige forbedringer. Jeg har 2 dage nu givet hende bananmos som topping på grøden, og hver gang er der kommet røde plamager på overkroppen. Når hun spiser det er det som om hun bliver kvalt når hun får det i munden, og hun klør sig en del i øjnene bagefter. 

Det er 2. gang hun har fået banan i dag, og her 5 timer efter ser hun sådan ud: 

 

imawage-1.jpeg

imdfage.jpeg

 

Tror i det er bananen der gør det ? Det er jo bare virkelig sjældent at man ikke kan tåle banan ? Eller ligner det noget andet ??

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er svært at sige om det er bananen, men når du selv skriver som du gør, så er det jo oplagt at holde en pause med bananen og se hvad der sker. :)

 

Jeg har ikke lige et bud på hvad det ellers kan være. Det er rigtig svært ud fra et billede. :) Theodor har lidt børneeksem, og det viser sig på meget forskellige måder. Noget af det kan godt ligne det Olivia har der, men det er altså svært at bedømme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg kun så billederne, ville jeg sige børneeksem. Men prøv at holde pause med banan og se, om det hjælper!

Hvis det ka hjælpe noget, så kan min mand heller ikke tåle banan, medmindre han drikker noget varmt til for at skylle det ned.. Og generelt rå frugt kan han ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er svært at sige om det er bananen, men når du selv skriver som du gør, så er det jo oplagt at holde en pause med bananen og se hvad der sker. :)

 

Jeg har ikke lige et bud på hvad det ellers kan være. Det er rigtig svært ud fra et billede. :) Theodor har lidt børneeksem, og det viser sig på meget forskellige måder. Noget af det kan godt ligne det Olivia har der, men det er altså svært at bedømme.

 

 

 

Hvis jeg kun så billederne, ville jeg sige børneeksem. Men prøv at holde pause med banan og se, om det hjælper!

Hvis det ka hjælpe noget, så kan min mand heller ikke tåle banan, medmindre han drikker noget varmt til for at skylle det ned.. Og generelt rå frugt kan han ikke.

 

Hov kan se jeg ikke har fået skrevet det helt som jeg mente det haha Altså bananmosen er blevet spist af 2 gange men med 4 dages mellemrum. Hver gang hun har fået det, har hun fået udslet som er store pletter/plamager. Men imellem har hendes hud virket irreteret med meget meget små røde pletter. Det er derfor jeg tænkte at det kunne være ulden, men må vel til lægen for at finde ud af hvis det er fødevare allergi eller børneeksem. 

 

Men kan børneeksem komme og gå ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov kan se jeg ikke har fået skrevet det helt som jeg mente det haha Altså bananmosen er blevet spist af 2 gange men med 4 dages mellemrum. Hver gang hun har fået det, har hun fået udslet som er store pletter/plamager. Men imellem har hendes hud virket irreteret med meget meget små røde pletter. Det er derfor jeg tænkte at det kunne være ulden, men må vel til lægen for at finde ud af hvis det er fødevare allergi eller børneeksem.

Men kan børneeksem komme og gå ?

Ja, det kan den godt. Har i allergi i familien?

Både Jan og jeg har en del allergi, så jeg har været meget nervøs før, om Anabella pludselig fik mad, hun ikke kunne tåle! Indtil videre har hun "kun" børneeksem. Og der kan uld være træls for huden, alt efter hvor slem eksemen lige er.

Smører du hende med creme?

Hvis du ender med at tage til læge, så prøv så hurtigt som muligt at komme videre til hudlæge. Det var først 4. lægebesøg, at AB fik en henvisning, efter at de første tre læger havde sagt forskellige ting!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det kan den godt. Har i allergi i familien?

Både Jan og jeg har en del allergi, så jeg har været meget nervøs før, om Anabella pludselig fik mad, hun ikke kunne tåle! Indtil videre har hun "kun" børneeksem. Og der kan uld være træls for huden, alt efter hvor slem eksemen lige er.

Smører du hende med creme?

Hvis du ender med at tage til læge, så prøv så hurtigt som muligt at komme videre til hudlæge. Det var først 4. lægebesøg, at AB fik en henvisning, efter at de første tre læger havde sagt forskellige ting!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers så prøv lige den der Melissa arnicasalve, som jeg talte om. Den hjælper på virkelig mange ting også eksem f.eks.

Men du skal jo nok starte med bananen, for ellers ved du ikke hvad det er, der hjælper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :) ja vi her en del allergi i familien. Min mand og jeg har ikke, men min mor, lillebror og lillesøster. Det er dog ikke madallergier, men høfeber mm.

I dag ser det meget pænere ud, der er stadig små røde prikker over det hele, men ikke store plamager. Jeg læste mig frem til at børneeksem eller vintereksem kunne bryde ud lige efter de har været i bad, og det var hun i går. Kan ikke huske om hun var det sidste gang hun spiste banan.

Så nu prøver vi kun at bruge bomuld de næste par dage og så tage hende i bad igen, og droppe bananen. Tænker at hvis det er børneeksem bliver det vel bedre og bryder ud hvis hun kommer i bad. Og ellers vil jeg prøve med bananen igen. Jeg smører hende ikke med noget, og det eneste der rører kroppen er hendes body. Hun har det jo også kun på overkroppe, ikke arme eller ben. Men har så også læst at hvis de fx. Har Polle allergi så kunne en af udløserene være banan haha så syntes lidt det er en jungle.

Men hun skal til lægen d.19 til 5 ugers tjek, så ved ikke om jeg kan vente til der ? Hun virker ikke generet af det ?

Bellas er også bryst/mave og ryg og så i hovedbunden, når det er. Og hun må kun komme i karbad en gang i ugen og INGEN form for sæbe!! Da vi var på sommerferie og hun var en del i bad brød det ud igen, så det er virker med ikke at bade!!

Vi bruger noget creme der hedder Warming basiscreme hver aften, som forebygger eksemen nu og hun kan godt bruge uld og uld/silke.

Det er noget creme der også bruges på hospitaler til allergi børn og som kun kan købes på nettet - det er uden alt muligt skidt i.!!

Børneeksem er ikke decideret allergi, men er i familie med allergi, så derfor kan man være mere disponeret, hvis man er i en "allergi-familie" :) De fleste vokser fra det! Bellas var helt klart værst da hun var helt lille, specielt da vi ikke vidste hvad det var og bare fik en masse forskellige cremer af lægerne.. Men nok også fordi hun kom i bad nogle dage i ugen.

Hvis ikke hun virker irriteret af det og det ikke bliver værre, så kan i godt vente til den 19.

Hos os kløede Anabella så meget på brystet i løbet af natten at hun havde kradsemærker, så der var det på tide at tage til læge ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes godt det kan ligne børneeksem irritation pga uld. Hold igen m ulden. Og hvis du vil kan du prøve uld igen. Hvis hun ikke tåler uld, vil du se i løbet af kort tid 30 min eller sådan se at hun reagerer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers så prøv lige den der Melissa arnicasalve, som jeg talte om. Den hjælper på virkelig mange ting også eksem f.eks.

Men du skal jo nok starte med bananen, for ellers ved du ikke hvad det er, der hjælper.

 

Ja vil da lige have den i baghovedet, tror efterhånden at det er børneeksem, men nu må vi se hvad lægen siger d. 19

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bellas er også bryst/mave og ryg og så i hovedbunden, når det er. Og hun må kun komme i karbad en gang i ugen og INGEN form for sæbe!! Da vi var på sommerferie og hun var en del i bad brød det ud igen, så det er virker med ikke at bade!!

Vi bruger noget creme der hedder Warming basiscreme hver aften, som forebygger eksemen nu og hun kan godt bruge uld og uld/silke.

Det er noget creme der også bruges på hospitaler til allergi børn og som kun kan købes på nettet - det er uden alt muligt skidt i.!!

Børneeksem er ikke decideret allergi, men er i familie med allergi, så derfor kan man være mere disponeret, hvis man er i en "allergi-familie" :) De fleste vokser fra det! Bellas var helt klart værst da hun var helt lille, specielt da vi ikke vidste hvad det var og bare fik en masse forskellige cremer af lægerne.. Men nok også fordi hun kom i bad nogle dage i ugen.

Hvis ikke hun virker irriteret af det og det ikke bliver værre, så kan i godt vente til den 19.

Hos os kløede Anabella så meget på brystet i løbet af natten at hun havde kradsemærker, så der var det på tide at tage til læge ;)

 

Tak for tip om cremen ! Øv det må være træls om sommeren, hvor de rigtig kan komme ud og bade! Og tak for dine uddybende svar, tror jeg venter på at få hende tjekket d. 19. Så må vi se hvad hun siger. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes godt det kan ligne børneeksem irritation pga uld. Hold igen m ulden. Og hvis du vil kan du prøve uld igen. Hvis hun ikke tåler uld, vil du se i løbet af kort tid 30 min eller sådan se at hun reagerer!

 

Tak :) Vi er på bomulds diæt lige pt. så må vi se :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også sige, få en hevisning til dermatolog!! Egen læge skal ikke stille nogen som helst diagnose!!

 

Jeg var ved en læge i vores lægehus, som mente at Theodors eksem var skæleksem, så jeg skulle vaske ham i nizoralshampoo - og det var vigtigt at vi gjorde det nogle gange før jeg ringede igen. Jeg nåede at mishandle min stakkel dreng tre gange - han skreg og græd fordi det sved sådan i huden :( Så kommer vi til dermatolog, og hun kigger hurtigt på ham, og er ikke et sekund i tvivl om at det er atopisk - altså børneeksem. Hun var også dybt rystet over min egen læges behandling. (Det var i øvrigt selv samme læge, som i sin tid henviste mig til reumatologisk udredning med ordene "jeg tvivler på du fejler noget som helst" - og jeg sidder så her med en af de værste reumatologiske sygdommen ;) Nå, det var et sidespring - godt han ikke er eneste læge i klinikken!)

 

 

Men tøv endelig ikke med at komme afsted og få en henvisning!

 

Mens vi troede at Theo bare havde lidt tør hud, fik vi af SP anbefale A-derma fedt creme, som også er den dermatologen har foreskrevet. Vi kan holdes Theos eksem nede ved at smøre en gang om dagen og efter mad. :) Det er håndkøb, så det kan I jo altid prøve. :)

 

Ved børneeksem er det i øvrigt vigtigt at baby får godt med fedt, da det fugter huden inde fra. (Hud kan ikke fugtes med creme - fedtcreme er til for at holde på fugten og beskytte). Nu kan jeg ikke huske hvor gammel Olivia er, om hun er statet på fast føde? Men gode fedtstoffer er vigtigt! Kokosolie har jeg læst skulle være godt ved børneeksem!

Hvis du ammer, er det vigtigt at du får gode fedtstoffer! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enig i alt med Fru-Nielsen. Vil blot tilføje, at vi både har den mere flydende A-derma, den fede A-derma og Warming basiscreme. Alle er gode, den fede A-derma er til vinter og den anden A-derma er sommer :) Men basiscreme er indtil videre den bedste her! Det er nok forskelligt fra barn til barn, det var blot en lille tilføjelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv øv, rigtig god bedring med hende :kram2

 

Jeg vil anbefale dig at bade hende i A-Dermas Cleansing Oil, den er ultra mild mod huden. Det er en olie helt UDEN sæbe, men med rensende effekt alligevel. Den indeholder ikke noget skadeligt af nogen art og er rigtig lækker i brug. William (og jeg selv) har enorm sart hud, men han reagerer slet ikke ved denne olie. Og så bade så lidt som muligt uanset hvad.

 

Hvis det er ulden hun reagerer på, har du så overvejet uldbody'er med silke inderst? F.eks. Iobio fra storchebarn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar allesammen ! 

 

Vi har nu brugt bomuld i 3 dage, og det ser meget bedre ud!  :yay Hun har stadig prikker, men meget færre end for nogle dage siden. Jeg læste mig frem til at hvis man er allergisk overfor pollen, så reagerer man ofte på uld og banan, og hendes prikker ligner noget allergi. Så håber at det simpelthen bare er det. Men nu må vi se om det forsvinder helt indenfor de næste par dage. Vi havde hende i svømmehal den anden dag, og der slog hun ikke ud bagefter, så jeg begynder at tænke at det er allergi og ikke børneeksem. Hendes hud virker heller ikke tør, tværtimod faktisk. 

Men kan fornemme at det der A derma er godt så hvis det bliver ved tror jeg at vi skal have kigget på det :) 

 

Syntes nu det er ærgeligt hvis det er ulden, for har virkelig meget uld  :D haha

 

Stephi-pigen: Jeg har uldbodyer fra IoBio, men syntes ikke de er i to lag ? er der flere forskellige eller er det de ,,rigtige'' jeg har ? Tænker også at hendes uld/silke dragter/bodyer fra Joha burde være ok, men det kommer vel an på hvor meget der skal til før hun slår ud ? (hvis det altså overhovedet er ulden hun ikke kan tåle )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Øv øv, rigtig god bedring med hende :kram2

 

Jeg vil anbefale dig at bade hende i A-Dermas Cleansing Oil, den er ultra mild mod huden. Det er en olie helt UDEN sæbe, men med rensende effekt alligevel. Den indeholder ikke noget skadeligt af nogen art og er rigtig lækker i brug. William (og jeg selv) har enorm sart hud, men han reagerer slet ikke ved denne olie. Og så bade så lidt som muligt uanset hvad.

 

Hvis det er ulden hun reagerer på, har du så overvejet uldbody'er med silke inderst? F.eks. Iobio fra storchebarn?

Jeg vil så ikke begynde på noget oilebadning før du ved om det er børneeksem eller ej! Vi fik strenge ordre fra dermatologen på ikke at bade Theo i noget som helst  heller ikke olie.

 

Tusind tak for svar allesammen ! 

 

Vi har nu brugt bomuld i 3 dage, og det ser meget bedre ud!  :yay Hun har stadig prikker, men meget færre end for nogle dage siden. Jeg læste mig frem til at hvis man er allergisk overfor pollen, så reagerer man ofte på uld og banan, og hendes prikker ligner noget allergi. Så håber at det simpelthen bare er det. Men nu må vi se om det forsvinder helt indenfor de næste par dage. Vi havde hende i svømmehal den anden dag, og der slog hun ikke ud bagefter, så jeg begynder at tænke at det er allergi og ikke børneeksem. Hendes hud virker heller ikke tør, tværtimod faktisk. 

Men kan fornemme at det der A derma er godt så hvis det bliver ved tror jeg at vi skal have kigget på det :)

 

Syntes nu det er ærgeligt hvis det er ulden, for har virkelig meget uld  :D haha

 

Stephi-pigen: Jeg har uldbodyer fra IoBio, men syntes ikke de er i to lag ? er der flere forskellige eller er det de ,,rigtige'' jeg har ? Tænker også at hendes uld/silke dragter/bodyer fra Joha burde være ok, men det kommer vel an på hvor meget der skal til før hun slår ud ? (hvis det altså overhovedet er ulden hun ikke kan tåle )

Allergi og børneeksem hænger jo rigtig ofte sammen. Børneeksem er jo en form for allergisk reaktion. Min kusinens mand har det fx (i den alder kalder man det så astmaeksem i stedet :P), og hans eksem slår ud efter indtagelse af nogle bestemte fødevarer.

 

Theodors hud har heller ikke generelt virket tør. Den gjorde det lige i starten, men ellers har han deeeejlig blød babyhud :)

 

 

Jeg bliver nødt til lige at spørge, hvorfor du ser det som en lettelse, at det evt. er allergi frem for børneeksem?? Jeg vil da lige netop mene, at det er en lettelse, hvis det er børneeksem. Det vokser de jo ofte fra. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil så ikke begynde på noget oilebadning før du ved om det er børneeksem eller ej! Vi fik strenge ordre fra dermatologen på ikke at bade Theo i noget som helst  heller ikke olie.

 

Allergi og børneeksem hænger jo rigtig ofte sammen. Børneeksem er jo en form for allergisk reaktion. Min kusinens mand har det fx (i den alder kalder man det så astmaeksem i stedet :P), og hans eksem slår ud efter indtagelse af nogle bestemte fødevarer.

 

Theodors hud har heller ikke generelt virket tør. Den gjorde det lige i starten, men ellers har han deeeejlig blød babyhud :)

 

 

Jeg bliver nødt til lige at spørge, hvorfor du ser det som en lettelse, at det evt. er allergi frem for børneeksem?? Jeg vil da lige netop mene, at det er en lettelse, hvis det er børneeksem. Det vokser de jo ofte fra. :)

 

Det var nu ikke en lettelse over det ene fremfor det andet, men mere end lettelse over at det nok ikke er fødevareallergi, for det ville jeg syntes var rigtig træls. Havde nogle veninder i skolen som hverken kunne få det ene eller det andet at spise pga. at de havde fødevareallergi. Og så ville det da være skønt hvis det er nogle simple forholdregler jeg skal tage mig, som fx. at bruge bomuld i stedet for uld mm. 

Men aner jo stadig ikke hvad det er, så vi må se når hun skal til lægen. Indtil videre ser hun meget pænere ud ved at have droppet ulden, men det er jo ikke helt væk endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER