mille1981

Godnatsange

37 indlæg i dette emne

Hvilke godnatsange synger I for jeres børn? Jeg er lidt lost, og vil gerne have en godnatsang ind i putterutinen.

Har du linket til teksten må du meget gerne tilføje det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synger ikke godnatsang sådan fast, men her er et par sange jeg ofte synger når vi skal slappe lidt af:

Jeg en gård mig bygge vil

Lærkereden

Solen er så rød mor

Hist hvor vejen slår en bugt

 

Jeg vil da anbefale dig at anskaffe nogle sangbøger. Jeg ved at en del børnesange for nogle år siden, efter Åh Abe "bølgen" udkom som billedbøger, både som de med tykke sider eller som pixi bøger, hvor teksten er trykt sammen med farverige tegninger. Må indrømme jeg ikke lige har nogle links, men prøv at spørge i en boghandel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi synger "jeg vil male dagen blå/ regnvejrsdag i november" fir vores unger. Det er ikke nogen decideret godnatsang, men det var den manden valgte i sin tid, så.. ;)

En af mine veninder endte med at synge "mariehønen evigglad" og "på loftet sidder nissen", hver gang hendes dreng skulle sove. :p

Af deciderede børnegodnatsange kan jeg komme i tanke om disse: elefantens vuggevise, den lille ole med paraplyen og solen er så rød mor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Solen er så rød mor - Pjerrot sagde til månen - Elefantens vuggevise - Den lille Ole - Blops godnatsang (fra Min søsters børn).

 

Du kan finde de fleste sange her: http://sangetilboern.dk/

 

Jeg kan virkelig anbefale "Gyldendals store sangbog til de små".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi synger "jeg samler på de små børns smil" hver aften. Den sang vi også for min gravide mave lige fra 4+0 af hver aften :)

"Jeg er træt og går til ro" minder også mig om min farmor :wub måske jeg skulle indføre den sammen med den anden sang :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synger "Under stjernerne på himlen" og "Lille sky gik morgentur" for Inger. Og så siger vi godnat til kroppen - dvs hun ligger på ryg eller mave og så stryger jeg hende først på foden og siger "godnat fod" og så går man ligesom alle kropsdele igennem. Hun eeeeelsker det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Solen er så rød mor - Pjerrot sagde til månen - Elefantens vuggevise - Den lille Ole - Blops godnatsang (fra Min søsters børn).

 

Du kan finde de fleste sange her: http://sangetilboern.dk/

 

Jeg kan virkelig anbefale "Gyldendals store sangbog til de små".

 

:ditto  og puff the magic dragon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sang altid 'Hør den lille stær' - heller ikke en godnat sang, men den det endte med :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synger "Jeg Ved en Laerke Rede", for jeg var virkelig raadden til at huske andet i starten... Suk, gad godt have noget mere godnat-agtigt eller bare meningsfuldt  -_-

 

Har nu laest om en, der sang "Der Bor en Bager" og saa er Laerkereden trods alt en anelse mere hyggelig, synes jeg  :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi syger "Lille Lise", som så er lavet om til Lille Theo i stedet ;)

 

Det er lidt forskelligt hvor mange vers det bliver til. Men lille Theo får både hundehvalp, hoppebold, bamse blød og masser af andre ting.. Og når faren (som er soldat) putter, så bliver det også til en PMV - panseret mandskabsvogn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Elefantens vuggevise, Jeg ved en lærkerede, eller Den lille Ole...det er dem jeg kan huske teksten på, og to af dem er da godnat sange ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synger - og har altid sunget - den fra Dumbo:

Lille barn, vær kun glad

Intet kan skille os ad

Mellem os, bliver det ved

I evighed, du jo mit barn

Lille barn, leg du blot

Alt de si'r, ved vi godt

Det forkert, lykken min ven

Kommer igen, ved du mit barn

Helt fra top og til tå

Må du altid forstå

Du er et og alt for mig

Jeg elsker dig

Du jo mit barn

Når Brian putter, er det vist primært en lærkerede, der bliver sunget, selvom jeg kan huske at højt fra træets grønne top også har sneget sig ind ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synger - og har altid sunget - den fra Dumbo:

Lille barn, vær kun glad

Intet kan skille os ad

Mellem os, bliver det ved

I evighed, du jo mit barn

Lille barn, leg du blot

Alt de si'r, ved vi godt

Det forkert, lykken min ven

Kommer igen, ved du mit barn

Helt fra top og til tå

Må du altid forstå

Du er et og alt for mig

Jeg elsker dig

Du jo mit barn

Når Brian putter, er det vist primært en lærkerede, der bliver sunget, selvom jeg kan huske at højt fra træets grønne top også har sneget sig ind ;)

 

Årh, den er så skøn. Men jeg kan absolut ikke synge den (eller se den scene i Dumbo) uden at STOR tude. Tænk at moderen bliver taget væk fra sit barn :boo .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige total off-topic. Så er det altså virkelig godt med morgensange herhjemme også. William bliver virkelig glad - og det er en rigtig rar og rolig stund inde i sengen om morgenen. Der synger vi "I østen stiger solen op" med fagter, "Godmorgen sol" (den med Jens og Karl der tisser på en tissemyre ;) ) og en jeg ikke kan huske hvad hedder, men som starter "Nu titte til hinanden de favre blomster små...", måske den hedder Nu titte til hinanden?. Og som regel også den sang fra "leg med din baby" hvor man synger godmorgen til fod, hånd, mave, mund og hoved.

 

Bare lige et indspark.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi synger også den fra "leg med din baby"-morgensang hver morgen og egentlig også efter hver lur, når vi pusler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, den er så skøn. Men jeg kan absolut ikke synge den (eller se den scene i Dumbo) uden at STOR tude. Tænk at moderen bliver taget væk fra sit barn :boo .

Det tog også LANG tid før jeg kunne synge den uden at tude ;) Og ja, frygtelig tanke, at moderen bliver taget væk, men det jeg husker fra sangen er at Dumbo putter i hendes snabel når det er allerværst og at de bliver genforenet til sidst, så jeg forbinder sangen med tryghed, håb, trøst og "mor er der altid, også selvom hun ikke kan være der fysisk"-agtigt. Og så synes jeg bare at især sidste vers er så rammende :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi syger "Lille Lise", som så er lavet om til Lille Theo i stedet ;)

 

Det er lidt forskelligt hvor mange vers det bliver til. Men lille Theo får både hundehvalp, hoppebold, bamse blød og masser af andre ting.. Og når faren (som er soldat) putter, så bliver det også til en PMV - panseret mandskabsvogn ;)

:lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1000 tak for gode ideer! Jeg elsker elefantens vuggevise, skal bare lige have lært teksten igen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synger de sange min mor sang for mig og min lillebror, da vi var små :)

Om morgen synger jeg:

God morgen, god morgen, god morgen

Har sovet har sovet så dejligt i nat

God morgen, god morgen, god morgen

Har sovet så dejligt min skat

Om aften synger jeg:

Nu er dagen igen forbi, luk så øjenene i

Du skal sove til det bliver morgen igen

Bamsen ligger ved siden af, som en bamse jo skal

"Du skal sove til det bliver morgen igen"

Elsker simpelthen de 2 sange :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Om aftenen synger vi tit

-lille Peter edderkop (men mest fordi hun kender fagterne så godt, og så kan "synge" med)

-elefantens vuggevise

-mon du bemærket har

-i en skov en hytte lå

-der sad to katte på et bord

Jeg slutter gerne af med

-Dream a little Dream :biglove

(Og hvis hun er meget urolig tager vi tit "you've Got a friend"

I løbet af dagen synger vi tit fagtesange - fx Drala (som herhjemme hedder Karla :D), lille sky gik morgentur, en elefant kom marcherende, lille Peter edderkop

Og så spiller hendes far gerne gamle sange som "skipper klemens morgensang", "krigsat af fjender", en masse klassikere og salmer :wub

Da hun var helt lille og tit var urolig om aftenen lagde vi os ind med C's store sang/nodebog og sang alle de sange jeg kunne i bogen, der var en del Beatles, musicalsange, Gasolin, Lars Lilholt, salmer mm. Det havde en virkelig god effekt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synger altså Elefantens vuggevise. Hun brokker sig hvis jeg starter på en anden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Elefantens vuggevise" er den der oprindeligt hedder "Nu tændes der stjerner på himlens blå" ikke?

I så fald har jeg et spørgsmål.

Hvordan lyder den opdaterede tekst i vers 2? Jeg har nemlig en sangbog fra '72 med en virkelig primitiv tekst:

"Sov sødt, lille Jumbo, dit lille pus!

Slet intet, min ven, skal du mangle.

I morgen får du en niggerdreng,

og ham skal du bruge som rangle."

!!!!! Min mand var da ved at smide bogen ud, da jeg sang den en dag. Men har lovet at lave teksten om. Det kan vi jo ikke synge for vores lille nougatmus. :D

Der er i øvrigt masser af andre sange i bogen, hvor ord som neger, nigger m.v. hyppigt bliver brugt. Jeg blev noget overrasket over, at det var så almindeligt i spogbrugen, selv i børnesange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Elefantens vuggevise" er den der oprindeligt hedder "Nu tændes der stjerner på himlens blå" ikke?

I så fald har jeg et spørgsmål.

Hvordan lyder den opdaterede tekst i vers 2? Jeg har nemlig en sangbog fra '72 med en virkelig primitiv tekst:

"Sov sødt, lille Jumbo, dit lille pus!

Slet intet, min ven, skal du mangle.

I morgen får du en niggerdreng,

og ham skal du bruge som rangle."

!!!!! Min mand var da ved at smide bogen ud, da jeg sang den en dag. Men har lovet at lave teksten om. Det kan vi jo ikke synge for vores lille nougatmus. :D

Der er i øvrigt masser af andre sange i bogen, hvor ord som neger, nigger m.v. hyppigt bliver brugt. Jeg blev noget overrasket over, at det var så almindeligt i spogbrugen, selv i børnesange.

 

Tror det hedder kokosnød i stedet for niggerdreng ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I dag hedder det kokosnød ja :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha tak piger! :D Skal den så stadig bruges som rangle? Hihi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER