Annemb

17 måneder og går ikke endnu - hvad med vinterfodtøj?

15 indlæg i dette emne

 

Hej piger.

 

Min 17 måneder gamle søn går stadigvæk ikke. Han går rundt ved alting og gerne med mig i hånden, men så snart jeg ikke holder ved sætter han sig ned. Han har taget enkelte skridt nogle gange, men der kan jo sagtens gå en måned eller to før han for alvor vil gå og er stabil.

 

Vuggestuen bliver ved med at efterspørge vinterstøvler til ham, og jeg har sagt at jeg ikke vil give ham rigtigt fodtøj på før han kan gå stabilt. Det virker som om de ikke helt forstår det, og jeg kan også godt se problemet i, at det jo er for koldt med hans prewalkers med blød gummisål, men hvad dælen gør jeg så lige? Jeg har købt overtræksfutter til ham, men det fungerer bare ikke. Han kan ikke gå ordentligt rundt i dem, og så bliver han så frustreret. For det første vil jeg jo ikke have at han fryser, og jeg vil heller ikke give ham "fodtøj", der begrænser hans bevægelsesfrihed, men jeg er lidt tabt for ideer. Derudover er det også bare super-belastende at blive ved med at få bebrejdende kommentarer fra pædagogerne, fordi jeg ikke bare køber nogle vinterstøvler til ham, men nu handler det jo altså ikke om økonomi eller dovenskab, men om at jeg vil min søn det bedste.

 

Er der nogle af jer, der har nogle forslag til hvad jeg kan bruge til ham de næste par måneder? Hvad har I andre gjort om vinteren før jeres børn var 100% gående?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Luna går heller ikke helt endnu, men jeg har købt Bobux vinterstøvler til hende... De er med blød rågummisål og uldfor :)

de er købt hos purebaby.dk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med de der Stonz? Har ikke selv proevet dem i praksis, men ville lure paa dem og om de saa skal udenover prewalkers, f.eks. Har bare hoert meget godt om dem. 

 

Synes ogsaa det er overkill at koebe vinterstoevler nu, hvis ikke han gaar, der maa du bare staa fast.

 

Naar det saa er sagt, saa koebte jeg en bloed sandal til Noah som de foerste og der gik han faktisk ikke selv endnu... Men jorden var fugtig i parken og han gik jo med os i haenderne, saa vi tog det valg og det fortryder jeg ikke. De var ogsaa paa tilbud. men om man kan faa vinterstoevler, som er dejligt bloede?? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luna går heller ikke helt endnu, men jeg har købt Bobux vinterstøvler til hende... De er med blød rågummisål og uldfor :)

de er købt hos purebaby.dk

 

ja, det er da rigtigt - de er vist ogsaa begynder, ikke? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix fik sine første vinterstøvler da han var startet i vs 10 mdr gammel. Han rrjdte sig og gik med støtte. Ville være sikker på at hans fødder var varme når han sad ude og at der var god støtte til ham. Vi havde bare en ecco.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja, det er da rigtigt - de er vist ogsaa begynder, ikke?

jo det er en begynder støvle.... Og de penge er bare godt vet SÅ godt ud!

de sidder skide godt på hendes fod og så er de mega flexible ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sgu og fandme, saa er det da den, man kan gaa efter i det her tilfaelde :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sgu og fandme, saa er det da den, man kan gaa efter i det her tilfaelde :)

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare sige, at vi har det lige nøjagtig på samme måde her, hvor det er vores datter, der er nået lige så langt og er på samme alder. Vuggestuen er på nakken af os med sko hele tiden og nu også støvler  :prik . Jeg vil slet ikke begynde med at komme ind på, hvad vi har måttet høre på i flere måneder! De gav hende prewalkers på inde og ude hele dagen, indtil jeg sagde stop med en fysioterapeut i ryggen. Lige nu er hun mest inde, og når det er varmere dage kommer hun ud i sine prewalkers. Jeg tænker, det ikke varer længe før hun må have nogle støvler, men da hun mest er inde, indtil hun kan gå vil det ikke være så længe, hun har dem på ude, da jeg har sagt til dem hun også må ud og have lidt luft nogen gange. Det er svært, når det bedste er, de går barfods  :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min tanke er, om det ikke er noget liiidt opreklameret noget, det med barfodet indtil habil gaababy? Meget er man godt nok bagud hernede i Italien, men man synes alligevel, at naesten gaababy, som skal gaa ude(med stoette fra en voksen), har bedre af sko(first steps, naturligvis), der beskytter foden mod kulde, fugt og ujaevnheder... Det har man ikke som synspunkt i Danmark, men er den ergonomi superior i forhold til en lille fods oevrige velbefindende? I Danmark er det vel ikke prewalkersvejr udenfor, er det? Faar de saa overtraeksdimser paa udenover eller Stonz? Jeg ville vaere ked af at sende Noah ud i efteraaret med prewalkers og ville finde et par gode, bloede begyndersko som kompromis. 

 

Naa, men det er ikke sikkert, jeg bliver populaer med den her, det slog mig bare, at det med "barfodet" ikke er hensigtsmaessigt i koldt og fugtigt klima...Og at frisk luft trods alt er vigtigt. Saa er en sko/stoevle maaske mest hensigtsmaessig i den lille tid, de saa er udenfor med VS og ioevrigt? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min tanke er, om det ikke er noget liiidt opreklameret noget, det med barfodet indtil habil gaababy? Meget er man godt nok bagud hernede i Italien, men man synes alligevel, at naesten gaababy, som skal gaa ude(med stoette fra en voksen), har bedre af sko(first steps, naturligvis), der beskytter foden mod kulde, fugt og ujaevnheder... Det har man ikke som synspunkt i Danmark, men er den ergonomi superior i forhold til en lille fods oevrige velbefindende? I Danmark er det vel ikke prewalkersvejr udenfor, er det? Faar de saa overtraeksdimser paa udenover eller Stonz? Jeg ville vaere ked af at sende Noah ud i efteraaret med prewalkers og ville finde et par gode, bloede begyndersko som kompromis. 

 

Naa, men det er ikke sikkert, jeg bliver populaer med den her, det slog mig bare, at det med "barfodet" ikke er hensigtsmaessigt i koldt og fugtigt klima...Og at frisk luft trods alt er vigtigt. Saa er en sko/stoevle maaske mest hensigtsmaessig i den lille tid, de saa er udenfor med VS og ioevrigt? 

Jeg har samme tanke mht. barfodet.! Så du er ikke alene :)

 

 

Til Annemb:

Her har AB haft overtræksfutter på indtil nu, hvor hun går hele tiden og går godt selv. De har været gode indtil nu, men nu hvor hun smutter over i vandpytterne osv., er de ikke ordentligt vandtætte, men de er virkelig gode varme!! Anabella har bare haft almindelige strømper indenunder.. DP har været vældig tilfreds indtil nu! Har I brugt sådan nogle?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥


Barfodet handler om gribeeffekt og opbygning af muskler i fødderne - det var den klare besked, jeg fik af vores fysioterapeut. Det siger selvfølgelig sig selv at barfodet ikke går herhjemme, da det er blevet rigtig koldt, men det var det, der var idealet, hvis vi var nede på savannen. Vi bruger strømper med gummidutter inden for og bløde sko udenfor. Vi skal have købt nogle af de blødeste vinterstøvler, vi kan finde, netop så hun kan komme med ud i lidt længere tid end lidt i sandkassen og i klapvogn i vuggestuen. Som skrevet det er et svært emne, for der er så mange meninger, og vi vil alle det bedste for de små. Én ting er dog sikkert her og det er, at prewalkers non stop inde og ude har ikke hjulpet en disse tværtimod har det nok sat hende lidt tilbage, men vi når det nok!


Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er saa meget enig i at der er 120.000 meninger om babyfoedder, udvikling etc. Men alt andet lige, synes jeg ikke, at min dreng er sat tilbage af de to par sko, jeg koebte til ham foer han kunne gaa selv: Et par Bobux skindfutter til indenfor og et par Primigi sandaler(first steps). Saa meget synes jeg ikke, at han gik udenfor, at det gjorde noget med sandalerne. Og saa er det IMO vigtigt, at det ikke er sko/sandaler med svej, f.esk. netop fordi gribeeffekt og udvikling af muskler saa vil blive unaturlig.

 

Men fremfor at de maaske ikke kan rejse sig ordentligt og maaske gaa i overtraeksfutter, stroempefoedder og andet, der ikke er skridsikkert, saa synes jeg at begyndersko maa vaere at foretraekke... Prewalkers fravalgte jeg, da jeg ikke saa formaalet med dem hos os i maj maaned. Derfor tynde Bobux og sandaler. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

 

Tak for svar, piger.

 

Bobux-støvlerne var ellers en smart idé, men problemet er, at han er en stor dreng med en str. 23-fod, og de findes tilsyneladende ikke som begynder og i den størrelse. Stonz ser også ok smarte ud, men jeg synes det er svært at vurdere med størrelser, når jeg ikke kan finde dem i en fysisk butik og prøve dem på, og så syntes jeg faktisk, at det var lidt øv at skulle bruge 4-500 kr. på noget jeg ikke er sikker på, når han trods alt efter al sandsynlighed skal i et par vinterstøvler om en måned eller to alligevel. Så bottom line; jeg endte faktisk med at købe et par gode, lette vinterstøvler til ham alligevel  :klap . Han har taget flere selvstændige skridt her i weekenden, så jeg tror, han er ret tæt på at kunne gå, så det virkede som det mest fornuftige valg... Han prøvede at gå lidt rundt i dem i butikken, og det fungerede rigtigt godt. De er max ude 1,5 time hver dag i vuggestuen, og jeg vil sige til pædagogerne, at han virkelig kun skal have dem på, når det er allermest nødvendigt, indtil han går rigtigt. 

 

Det er sgu svært med et ikke-gående barn i den alder og på denne årstid. Han bevæger sig jo alligevel på en helt anden måde en en 10-måneders baby, der ikke kan gå endnu, og han er så bevidst, så han vil ikke nøjes med at sidde plantet i sandkassen, mens de andre børn går rundt. Derfor fungerer de der futter i hvert fald ikke. Han er vild med at køre på scooter, og han glider i dem, så han bliver rigtig frustreret.

 

Jeg har faktisk fundet fred med at han kommer i vinterstøvler nu, så længe han kun har dem på den times tid til halvanden de er ude at lege. De drejer sig forhåbentlig kun om få uger, før det er "lovligt", og hvis han så ellers får lov til at udfolde sig i bare tæer/strømpesokker resten af tiden, så satser jeg på at jeg ikke ødelægger hans fødders udvikling fuldstændig  :rolleyes .

 

Ccbabyklar: Nogle pædagoger kan altså bare være lidt belastende. De er nu ellers rigtigt søde i hans vuggestue alle sammen, men lige denne ene pædagog som bliver ved med at gøre det til et kæmpe-problem, at han ikke går og gerne vil gøre ham til sit eget lille personlige pædagogiske projekt, kan jeg godt få lidt knopper af af og til. Lige da han var omkring et år fik hun hylet mig helt ud af den fordi hun var overbevist om at der måtte være alt muligt galt med ham, fordi han på det tidspunkt kun møvede og numsede sig frem og endnu ikke var begyndt at rejse sig op af ting, så jeg endte med at slæbe ham til læge, børnelæge, fysioterapeut og kiropraktor. Alle sammen er enige om, at han bare er lidt længere om at lære og gå, og er fuldstændig sund og rask. Alligevel bliver hun ved   :box . Suk! Men nu klapper hun vel i det mindste i om de s**** vinterstøvler  ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maaske er han lidt hypermobil og saa er stoevler med god stoette muligvis og ligefrem en fordel for ham :) Jeg synes, du har gjort et godt valg og saa tror jeg LANGT fra at du goer skade paa dit barn paa den maade. 

 

Noah begyndte at ville gaa i maj, hvor det regner meget hos os, saa der var laederfutter og bare taeet ikke en mulighed. Sandaler ej heller optimale, men jeg havde ikke ork til at koebe baade sko og sandaler, saa det blev sandalerne, som han brugte et paent stykke tid og gik rigtigt i ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER