Ihpets-mortilto

Gnavemad - ideer og hvad er ok?

49 indlæg i dette emne

Jamen, soedeste du, nu ved du, at han ikke kan taale aeg(gehviden?) endnu! Det er da skidegodt at vide det og saa ved du, at naar du vil proeve med aeg, saa skal du igen proeve med minibid, kun af kogt/tilberedt blomme, og foerst siden aeggehvide. Og saa foelg de (gamle) anbefalinger for introducering af aeg, saa er du paa den sikre side(laest paa den der wholesomebabyfood-side, formoder jeg).

 

De fleste boern, der reagerer paa aeg, reagerer paa aeggehviden, som har de allergene proteiner. Noah fik loes mave af aeg, ikke udslaet. Du har ikke gjort noget forkert, du har bare fulgt din og din drengs intuition, saa klap dig selv paa skulderen for at det er proevet af med en minibid og nu er du det klogere :kram2

 

Tak sødeste du :kram2

 

Ja æg kommer han vist ikke i nærheden af i lang tid ;) Ej men jeg følte mig bare virkelig ussel. Heldigvis virkede William slet ikke generet af det. Og nu ved jeg da (og bliver bekræftet i) at det er vigtigt at tage det roligt, og jeg bliver glad for at jeg faktisk har været god til at introducere en fødevare af gangen - så jeg nemt kunne spotte at det var det.

 

Han fik både en del af hvide og blomme, så om det var det ene eller andet eller begge dele det kan jeg ikke hvide endnu. Men jeg vil helt sikkert kun forsøge med blomme, når det er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det skal du absolut ikke slå dig selv i hovedet med!

Da Karla var ca 10-11 måneder begyndte hun at slå ud af tomat og rød peberfrugt, helt på samme måde som du beskriver. Jeg snakkede med lægen, som sagde, at det var naturligt for børn at reagere sådan overfor visse fødevarer, og at det IKKE var allergi. Det eneste vi skulle være obs på var at det ikke blev for meget, så der gik infektion i udslettet.

Vi skar ned på tomat og peberfrugten i en periode (hun fik det stadig i vuggestuen, når det ikke kunne undgåes) og stille og roligt stoppede hun med at reagere på det. I dag spiser hun lystigt tomat og peberfrugt uden den mindste reaktion :)

Så det behøver bestemt ikke at være allergi!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah reagerede med lidt roedt om munden ved jordbaer, men var ikke til at styre, naar han saa jordbaer, saa vi vurderede, at han nok skulle vaenne sig til dem rent fysisk. Tomat kan goere det samme og det kan peberfugt vel ogsaa, saa...

 

Men aeg er saa en ret allergen foedevare, saa jeg ville ikke fortsaette med den lige nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret forsigtig anlagt når det kommer til fødevareallergi fordi jeg selv har voldsom allergi (jeg er priktestet, og måtte stoppe testen før tid) for skalddyr - spiste for nogle år siden en citron der havde rørt en reje - og kastede op i flere dage og var meget syg. Og jeg tror bestemt ikke på at "man skal vænne sig til det" som mange har sagt til mig - for dig er det mad, for mig er det gift svarer jeg. Anerledes er det selvfølgelig med de fødevarer der giver lidt rødhed om munden eller kløen på tungen. Jeg klør selv meget ved ananas, men jeg elsker det og spiser det alligevel. Det kan vist heller ikke kategoriseres som allergi.

 

Om William har decideret allergi for æg, det er ikke til at vide endnu - og har han, synes jeg at man hører om mange der vokser fra det. Men jeg har ikke planer om at udsætte ham for det i nærmeste fremtid - og når jeg gør vil det være med forbehold og helt sikkert isoleret så jeg kan spotte reaktionen hurtigt. Jeg tror måske selv, at jeg bare har tilbudt det for tidligt - vi går ret langsomt til værks herhjemme, og det var vidst noget af et spring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været aupair for en pige med livstruende fødevareallergier, og gennem hende lærte jeg ret meget om fødevareallergier.

 

Først og fremmest - kan godt forstå dig når du selv har fødevareallergier...

 

I USA når man laver blodprøve-tests på børn ift. fødevareallergier, så kategoriseres allergien som 1-5. 1-2 er det man kalder intoleranse - det er jo nok de der prikker om munden, tynd mave... en reaktion men ikke voldsomt. 3-5 er allergier. Hun var en 4 på alle slags nødder, sesam og soya, og 5 på peanuts. 4 kategoriseres som potentielt dødelig og 5 som dødelig. Dvs hun rendte ALTID rundt med en såkaldt epi-pen, og jeg blev oplært i hvordan jeg skulle reagere ved den mindste mistanke om at hun havde indtaget en af de fødevarer hun var allergisk overfor (Riv epi-pennen ud, "slå" den ind i låret på hende og tæl langsomt til 10. Smid epipennen, ring 9-1-1, giv benadryl i mellemtiden for at mildne en evt. reaktion, og ellers hold øje med vejrtrækning og puls indtil hjælpen ankommer, derefter ring til egen læge, og derefter til forældrene) 

 

Fødevareallergi er sgi ikke til at spøge med!

 

HELDIGVIS, så kan man ikke være allergisk overfor noget man aldrig har indtaget på en eller anden måde. Dvs hvis William aldrig har fået æg direkte eller evt. gennem mælken, så er det ikke en allergi, men "bare" en reaktion. MEN... når han reagerer og æg er en kraftig allergen, så lyder det til at han har potentiale for at udvikle en allergi. Men det er ifølge det jeg lærte, ikke en allergi endnu - og du er ikke en dårlig mor som påfører din dreng noget :)

 

Og så lige det der med når folk nedspiller fødevareallergier, så kan du fortælle følgende eksempel for at fortælle hvad det egentlig er:

Forestil dig en peanutbutter-jelly sandwich. Du tager 2 stykker brød frem, og kniven ud af skuffen. Du smører peanutbutter på den ene brød, og tører kniven godt af på det andet brød. Nu putter du kniven ned i syltetøjet. I dette øjeblik er HELE glasset med syltetøj så giftigt for en allergiker, at blot den mindste smule af syltetøjet, potentielt kan give en allergisk reaktion som kan medføre hjertestop. Mere skal der ikke til.

 

HELDIGVIS er de færreste fødevareallergier så slemme, men man ved det ikke før det er testet gennem blodprøve eller ved simpelthen at få en alvorlig reaktion. Hvad vil man så helst for sit barn? At undgå en reaktion eller spille russisk roulette for andres fornøjelses skyld?

 

Du er sgi ikke sippet... Du er klog! :kram

 

TAK for det meget oplysende indlæg.

 

Og ja, den med at tørre kniven af i brødet og så tro at den er ren og fri for, i mit tilfælde, skalddyr - det har altså bekymret mig til mangen en julefrokost. For nej, du kan ikke dyppe kniven i smøren hvis jeg så skal have smør. Heldigvis bryder min mand sig slet ikke om skalddyr, så det er aldrig et problem herhjemme (eller ude, jeg ville nemlig ikke kunne kysse ham hvis han havde spist det).

 

 

Jeg troede faktisk godt at man kunne være "programmeret" til en allergi uden at have smagt det. Så det er altså først ved disponering at allergien opstår? Så kan man jo heller aldrig vide det på forhånd, så MÅ man jo bare prøve sig frem. Spændende emne egentligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meeeen, lige med aeg er det faktisk saadan, at mangt en baby ikke vil kunne taale det tidligt, men derimod vil kunne taale aeg, naar de .f.eks. er et aar gamle. 

 

Og mange boern, som er allergiske overfor aeg, vokser fra det med alderen. Min faetter er saadan en, og han var MEGET allergisk overfor aeg. 

 

Hvis William har reageret, er det ikke sikkert, at han vil reagere, hvis han foerst faar blomme som 1-aarig og saa faar hviden som 1,2 aarig. Der kan hans system vaere klar til det :) 

 

Heldigvis er det nemt at bage uden aeg(aeggeerstatning i form af hoerfroeslim, saa kan man lave pandekager, frikadeller etc.), og saa maa han faa proteiner ad anden vej end aeg indtil han maaske kan taale det. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan klart anbefale avokado både! Theo ELSKER avokado.. Hvilket jo er godt til mit lille eksem barn :) Vi bruger det også som mos - nogle gange tilsat en lille smule banan. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ork, jeg glemmer konstant at købe advokado!!! Men hvordan mærker man på en advokado om den er "rigtig"???

Den skal være så blød at den giver sig en lille smule når du trykker på den, men man må ikke kunne lave mærker og den må ikke føles blød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ork, jeg glemmer konstant at købe advokado!!! Men hvordan mærker man på en advokado om den er "rigtig"???

 

Kan du så komme afsted kvinde ;) Haha. Ej det er også en STOR seller herhjemme. William eeeelsker det.

 

Jeg har lige fået købt hokaido græskar i dag - så vil jeg prøve at lave både som barbamama foreslog det. Og så vil jeg eksperimentere med nogle kyllingenuggets i dag også - i mangel af proteinrig mad. Jeg tænker noget med kyllingefars med liiidt blendet løg - liiiiiidt hvid peber - lidt boghvedemel, rørt godt sammen og vendt i blendede sesamfrø og stegt på panden i kokosolie. Det lyder da meget godt, gør det ikke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

syntes altså det lyder lækkert med alle jers opskrifter herinde :) Det kunne være fedt med en nem guide til at lave de forskellige ting (pandekager, nuggets mm. ) :) Lige ang. advokado, så har jeg længe ville give det til Olivia, men syntes bare ikke rigtig det passer sammen med grød eller mos, hvordan giver i andre advokado ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

syntes altså det lyder lækkert med alle jers opskrifter herinde :) Det kunne være fedt med en nem guide til at lave de forskellige ting (pandekager, nuggets mm. ) :) Lige ang. advokado, så har jeg længe ville give det til Olivia, men syntes bare ikke rigtig det passer sammen med grød eller mos, hvordan giver i andre advokado ?

Most, i både eller som gaffelbidder.

Theo har også fået avokado smurt på rugbrød. Nogle gange blandet med fisk eller kød.

Jeg synes avokado er genial at have med på tur fx til frokost. Så har jeg bare flækket og most den når der skulle spises.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Most, i både eller som gaffelbidder.

Theo har også fået avokado smurt på rugbrød. Nogle gange blandet med fisk eller kød.

Jeg synes avokado er genial at have med på tur fx til frokost. Så har jeg bare flækket og most den når der skulle spises.

Tak :) Det kan være jeg skal prøve det som et lille mellemmåltid, og se om det er et hit ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :) Det kan være jeg skal prøve det som et lille mellemmåltid, og se om det er et hit ;)

Tilføj evt til most banan, hvis hun ikke umiddelbart er hooked!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilføj evt til most banan, hvis hun ikke umiddelbart er hooked!

 

Super det vil jeg prøve! Der er i dag både købt banan og advokado. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver nuggets til Noah af smaa stykker kyllingefilet, men det kan jeg ogsaa forestille mig er ok med fars :) 

 

De vendes i aeg, men alternativt i hoerfroeskum(google er din ven ;) ) og saa i en blanding af hele sesam, boghvedemel, majsmel og lidt salt og peber. Saa bager jeg dem paa bageplade med olivenolie i miniovn, 200 grader i 20-25 min alt efter tykkelse. 

 

Jeg laver ogsaa frikadeller af kylling(faar hakket et par skiver parmaskinke med i nede hos slagteren) og saa river jeg en lille gulerod og et stykke sqaush meget fint deri. Boghvedeflager og vand, ca en dl af hver, enten 1 aeg eller hoerfroeskum(3 spsk fulde), meget finthakkede soltoerrede tomater, et lille fintrevet loeg og lidt himalayasalt og trefarvet peber i - og lidt basilikum. De bages som minideller i miniovnen i ca. 20 min, 200 grader. Noah kampspiser 5 styk samme aften! Aeg begyndte jeg foerst med ved ca. 1 aar, indtil da brugte jeg bare hoerforeskum istedet - i alle opskrifter med aeg. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver nuggets til Noah af smaa stykker kyllingefilet, men det kan jeg ogsaa forestille mig er ok med fars :)

 

De vendes i aeg, men alternativt i hoerfroeskum(google er din ven ;) ) og saa i en blanding af hele sesam, boghvedemel, majsmel og lidt salt og peber. Saa bager jeg dem paa bageplade med olivenolie i miniovn, 200 grader i 20-25 min alt efter tykkelse. 

 

Jeg laver ogsaa frikadeller af kylling(faar hakket et par skiver parmaskinke med i nede hos slagteren) og saa river jeg en lille gulerod og et stykke sqaush meget fint deri. Boghvedeflager og vand, ca en dl af hver, enten 1 aeg eller hoerfroeskum(3 spsk fulde), meget finthakkede soltoerrede tomater, et lille fintrevet loeg og lidt himalayasalt og trefarvet peber i - og lidt basilikum. De bages som minideller i miniovnen i ca. 20 min, 200 grader. Noah kampspiser 5 styk samme aften! Aeg begyndte jeg foerst med ved ca. 1 aar, indtil da brugte jeg bare hoerforeskum istedet - i alle opskrifter med aeg. 

Tusind tak :)  Det lyder super lækkert! Hvornår begyndte du at servere disse retter? tænker at der jo går noget tid endnu inden O er klar til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak :)  Det lyder super lækkert! Hvornår begyndte du at servere disse retter? tænker at der jo går noget tid endnu inden O er klar til det.

 

Helt givet, ja, det tager nok lidt tid. Men det kommer jo an paa, hvor tidligt man er startet og hvor langt man er med at introducere det forskellige, om man har no-go's indtil x mdr og saa videre... Til en mindre baby ville jeg givetvis lave nuggets af fars og lave meget fint "rasp" og foerst vende i hoerfroeslim, hvis overhovedet noedvendigt med fars. Frikadellerne lavede jeg med hoerfroeslim da Noah var 7-8 mdr, tror jeg. Meget fine i det, vist uden loeg og ikke med soltoerrede tomater, men med lidt karry, mener jeg. 

 

Noah fik meget sesam, kvaernet i morgengroeden, i aeblemos og den slags. Det er smaekfyldt med kalk og sundt fedt. Det er praktisk at have en kaffekvaern til den slags :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt givet, ja, det tager nok lidt tid. Men det kommer jo an paa, hvor tidligt man er startet og hvor langt man er med at introducere det forskellige, om man har no-go's indtil x mdr og saa videre... Til en mindre baby ville jeg givetvis lave nuggets af fars og lave meget fint "rasp" og foerst vende i hoerfroeslim, hvis overhovedet noedvendigt med fars. Frikadellerne lavede jeg med hoerfroeslim da Noah var 7-8 mdr, tror jeg. Meget fine i det, vist uden loeg og ikke med soltoerrede tomater, men med lidt karry, mener jeg. 

 

Noah fik meget sesam, kvaernet i morgengroeden, i aeblemos og den slags. Det er smaekfyldt med kalk og sundt fedt. Det er praktisk at have en kaffekvaern til den slags :)

 

Ja tænker også det bliver deromkring ;) De der grød stængler du har lavet, har jeg også tænkt på måske snart at prøve, hvornår prøvede du med dem ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede tyk groed, skar det i stave og bagte det lige paa panden i lidt kokosolie. Ellers pandekager lavet paa groedrest med hoerfroeslim og lidt sesam og havd man nu har .. husk lidt bagepulver. 

 

Hvis du taenker i bloedt og saftigt mad, og ioevrigt holder dig til lidt nyt ad gangen, saa kan du jo proeve dig frem fra nu, vil jeg mene. Noah var 6 mdr, da han fik lidt af hvert at gratte med selv. Han ville jo ikke have skemad ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg startede en traad, Noahs madtraad, men fik ikke tid til at viderefoere den i ret lang tid. Der er nu lidt af hvert om emnet derinde og nogle opskrifter, saa I akn se, hvor gammel Noah har vaeret :)

 

http://www.babyklar.dk/forum/17518/noahs-madtraad-blw-kombi-og-tanker-om-mad.html/

 

Ja den har jeg godt læst igennem :D den gav også masser af god inspiration ;) Jamen hun er også ret glad for fingermad så det er derfor jeg så småt gerne vil prøve lidt forskelligt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også lavet "nuggets" til William. Jeg brugte kyllingefars (faktisk blendede jeg en kyllingefilet) blandede med lidt fint hakket løg, lidt vand, lidt boghvedemel og en anelse sort peber (kan selvfølgelig undlades til den helt lille baby), lod farsen trække en halv time i køleskab og formede så til nuggets. Jeg vendte nogle af dem i blendede sesamfrø og nogle af dem i boghvedemel, de behøver ingen "klister" og så stængte jeg dem på panden i kokosolie. Jeg har både brugt dem som gnave mad og som hakket i stykker i mos.

 

Jeg har også fornyligt lavet farsbrød af hakket svin/okse, fint hakket: gulerod, peberfrugt og løg, en anelse peber, liiiiiidt vand, evt. glutenfrit mel til lige at samle med. Formet som et lille brød og bagt i ovn i 40 minutter. Det har jeg så skåret skiver af og frosset ned.

 

Noget helt andet, William er også begyndt at få tørret figen at gnave i. Han får kun indmaden og ikke skallen ned og bliver ret snasket at se på - men han er vild med det, og det hjælper på hans mave der har tendens til at blive hård.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan få et mel produkt som hedder "jyttemel" det kan fx købes på Matas hjemmeside..

Det er glutenfrit men opføre sig, ligner, vejer osv ligesom hvedemel..

Det kan fx være en mulighed til at bage med..

Her skal der gnaves i kogte rodfrugter, agurk, avokado, tomat osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan få et mel produkt som hedder "jyttemel" det kan fx købes på Matas hjemmeside..

Det er glutenfrit men opføre sig, ligner, vejer osv ligesom hvedemel..

Det kan fx være en mulighed til at bage med..

Her skal der gnaves i kogte rodfrugter, agurk, avokado, tomat osv.

Man kan altså også få jytte-mel i Kvickly ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER