Ihpets-mortilto

Gnavemad - ideer og hvad er ok?

49 indlæg i dette emne

William er blevet rigtig glad for gnave mad. Og han styrer det altså også virkelig flot efterhånden. Han får stadigvæk skemad ved siden af, men han får også ALTID noget at gnave i. Min fantasi slipper dog lidt op, og så er jeg lidt i tvivl om et par ting.

 

Hvad er jeres gode gnave ideer til en dreng på 7 måneder der IKKE er kræsen? (han går endnu ikke gluten)

 

- hvordan med æg? er det ok nu?

- hvordan med ost, er der noget ost der er bedre end andet, og er det ok nu, eller for tidligt?

 

 

Det skal lige siges at jeg har et ret stramt forhold til Williams kost (ingen gluten, sukker, færdigprodukter osv.)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Valdemar elskede efterårets forskellige rodfrugter (gulerod, pastinak, persillerod, jordskok), der lige havde kogt lidt :) En dusk broccoli eller blomkål kan også være er hit. Måske kunne man også lave en stav af græskar? Det har jeg ikke prøvet, men min ikke man kan og Valdemar elskede i hvert fald græskarmos. Melon, bær og avocado har også været et stort hit, men det er vist ikke rigtig i sæson :unsure

Jeg tror godt, jeg ville godt give ham et stykke ost (f.eks. Et stav emmental?) og såvidt jeg husker fik Valdemar også ostehaps, da han var 7 mdr (Hvilket du nok ikke vil give W, hvis det ikke må være færdigproduceret), men hvis du er striks omkring kost, så er der måske en overvejelse omkring komælk.

Æg ville jeg vente med, det er som jeg har forstået det, noget af det værste allergimæssigt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan sagtens bage glutenfrit :) 

Jeg har brugt boghvede, kikaertemel, quinoamel, hirsemel, rismel, majsmel... Jeg lavede fint rugbroed til Noah som det foerste glutenholdige, men med mindre rugmel og saa med kikaertemel og kvaernede solsikkefroe istedet. Husk at roere MEGET, naar du bager glutenfrit. 

 

Proev at kigge her

http://wholesomebabyfood.momtastic.com/Meals.htm

der kan du ogsaa laese om aeg vs alder. 

 

Jeg har ventet til ca 11 mdr med hele aeg, men brugt blommen lidt foer. Saa har jeg brugt hoerfroeslim som aeggeerstatning til bagning indtil da, f.eks. veggiepandekager og ogsaa til kyllingefrikadeller. Det er nemt at lave og komme i fryseren til at tage ud lidt ad gangen. 

 

Aah, som tiden goer, at jeg glemmer det lidt... men taenk lidt i smagsproeveservering, evt paa portionsopdelt tallerken. En frikadelle skaaret i smaa stave, flager af parmesanost(hvis han maa faa det, en sund proteinkilde og fra upastouriseret maelk), bloed avokado, fladmaste aerter, kylling i strimler, bloede saftige groentsager med god olie, en skefuld kokosolie, pastaskruer(glutenfri) med tomatsovs, majskolbe med smoer, bum, bum...  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En sprød kold rød peberfrugt og squash foruden den oplagte agurk :)

En kartoffelbåd bagt i ovnen og letkogte gulerødder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de gode bud - kom gerne med flere.

 

Har i et bud på nogle tykke pandekager? Jeg har selv tænkt på at lave nogle ud af noget grød (tænker umiddelbart boghvede, det er nemlig hans ynglings) - men hvad putter man i udover?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar elskede efterårets forskellige rodfrugter (gulerod, pastinak, persillerod, jordskok), der lige havde kogt lidt :) En dusk broccoli eller blomkål kan også være er hit. Måske kunne man også lave en stav af græskar? Det har jeg ikke prøvet, men min ikke man kan og Valdemar elskede i hvert fald græskarmos. Melon, bær og avocado har også været et stort hit, men det er vist ikke rigtig i sæson :unsure

Jeg ville godt give ham et stykke ost (f.eks. Et stav emmental?) og såvidt jeg husker fik Valdemar også ostehaps, da han var 7 mdr (Hvilket du nok ikke vil give W, hvis det ikke må være færdigproduceret), men hvis du er striks omkring kost, så er der måske en overvejelse omkring komælk.

Æg ville jeg vente med, det er som jeg har forstået det, noget af det værste allergimæssigt. :)

Ja god ide med græskar stave, han elsker græskarmos i hvert fald. Avocado har han guflet, det er han helt vild med, men okay, han er vild med alt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de gode bud - kom gerne med flere.

 

Har i et bud på nogle tykke pandekager? Jeg har selv tænkt på at lave nogle ud af noget grød (tænker umiddelbart boghvede, det er nemlig hans ynglings) - men hvad putter man i udover?

 

Ja, peberfrugt er ogsaa Noahs yndlings - kold, som Susanne siger! 

 

Jeg laver pandekager af en rest boghvedeflagegroed, en dl kvaernede solsikkefroe, lidt kikaertemel og lidt boghvedemel, et skvis bagepulver, en lille revet guleroed og et stykke revet squash eller broccolistaengel, meget finthakket soltoerret tomat, basilikum, lidt salt og peber. ca en dl vand. Jeg tror, det var det... Hviler mindst en halv time og bages som smaa, tykke pandekager i kokosolie eller smoer. 

 

EDIT: og et aeg, selvfoelgelig, eller aeggeerstatning(google er din ven;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan sagtens bage glutenfrit :)

Jeg har brugt boghvede, kikaertemel, quinoamel, hirsemel, rismel, majsmel... Jeg lavede fint rugbroed til Noah som det foerste glutenholdige, men med mindre rugmel og saa med kikaertemel og kvaernede solsikkefroe istedet. Husk at roere MEGET, naar du bager glutenfrit. 

 

Proev at kigge her

http://wholesomebabyfood.momtastic.com/Meals.htm

der kan du ogsaa laese om aeg vs alder. 

 

Jeg har ventet til ca 11 mdr med hele aeg, men brugt blommen lidt foer. Saa har jeg brugt hoerfroeslim som aeggeerstatning til bagning indtil da, f.eks. veggiepandekager og ogsaa til kyllingefrikadeller. Det er nemt at lave og komme i fryseren til at tage ud lidt ad gangen. 

 

Aah, som tiden goer, at jeg glemmer det lidt... men taenk lidt i smagsproeveservering, evt paa portionsopdelt tallerken. En frikadelle skaaret i smaa stave, flager af parmesanost(hvis han maa faa det, en sund proteinkilde og fra upastouriseret maelk), bloed avokado, fladmaste aerter, kylling i strimler, bloede saftige groentsager med god olie, en skefuld kokosolie, pastaskruer(glutenfri) med tomatsovs, majskolbe med smoer, bum, bum...  

 

Jeg glæder mig også til at lave rugbrød - jeg har besluttet med mig selv at vente til han bliver 8 måneder med at introducere rugmel (og havre), men det er jo også lige om lidt.

 

Har du en opskrift på kyllingefrikadeller? Kyllingebryst har jeg prøvet, men han kløjes simpelthen i det hele tiden (altså han bliver jo ikke kvalt, men han hostede og hakkede hele tiden) så tænker jeg venter lidt med det. Og pandekagerne, how to?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En sprød kold rød peberfrugt og squash foruden den oplagte agurk :)

En kartoffelbåd bagt i ovnen og letkogte gulerødder.

Peberfrugt er den ikke lidt farlig? Eller får han ikke bidt stykker af den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser LCHF og laver nogen pandekager til mig selv der er helt glutenfri - Anna er også glad for dem, men der er jo æg i og det ved jeg ikke hvad du siger til? Jeg deler i hvert fald gerne opskrift, hvis du vil have den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan ogsaa lave pandekager af en rest groed, en rest kogt quinoa, most banan, solsikkekvaernet eller mandelmel, aeg(eller aeggeerstatning og lidt vanille. Et skvis vand og bagepulver. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Peberfrugt er den ikke lidt farlig? Eller får han ikke bidt stykker af den?

Der gik lang tid før Anna reelt kunne bide stykker af den. Man skal bare ikke lave stængerne for smalle. Hvis du er bekymret, skal du selvfølgelig ikke give ham den, men jeg synes nu altid Anna har været god til at spytte ud og lige da hun lærte at bide stykker af, holdt den bare en lille pause ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser LCHF og laver nogen pandekager til mig selv der er helt glutenfri - Anna er også glad for dem, men der er jo æg i og det ved jeg ikke hvad du siger til? Jeg deler i hvert fald gerne opskrift, hvis du vil have den :)

 

Jeg tror ikke at jeg vil give æg endnu. Jeg læste lidt på http://wholesomebaby...c.com/Meals.htm og da min lillesøster havde æggeallergi tror jeg ikke at jeg tør endnu. Lidt ærgerligt for jeg synes selv at æg er genial spise. Men måske man kan bruge noget andet i stedet for æg i din opskrift?

 

 

Ved i for resten hvordan jeg skal forholde mig til skalddyr i forhold til William, når jeg selv er alvorligt allergisk over for det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser LCHF og laver nogen pandekager til mig selv der er helt glutenfri - Anna er også glad for dem, men der er jo æg i og det ved jeg ikke hvad du siger til? Jeg deler i hvert fald gerne opskrift, hvis du vil have den :)

 

Hun kan bare bruge hoerfroeskum istedet :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

William vil ikke automatisk vaere allergisk overfor det, du er allergisk overfor. han vil bare vaere disponeret for at have en hvilken som helst allergi. 

 

Du kan soege paa alskens raavarer derinde paa wholesomebabyfood. Hvis du vil proeve noget af paa ham, saa giv en lille smule en dag, lidt mere naeste dag og lidt mere igen dagen efter. Stop dog, hvis du observerer noget allergisk eller tynd mave etc. En raavare ad gangen, for saa har du mulighed for at opdage en allergisk reaktion eller en intollerence.  Altid 4 dage mellem nye ting, hvis du vil vaere sikker paa at kunne opservere rigtigt. Fisk er f.eks. hoejallergisk foedevare, ligesom maelk og potentielt aeg(aber blommen er jo ikke saa hoejallergisk), men Noah fik altsaa fisk foer jeg egentlig havde "planlagt" det. 

 

Istedet for aeg i opskrifter:

http://babybite.dk/opskrifter/tema-mad/allergivenlige-opskrifter/aeggeerstatning/

 

Og apropos ris, saa er Noah vild med kogte grove og vilde ris(alle ris, der skal koge mere end en halv time), saa det kan du jo ogsaa proeve at give ham lidt af, som han saa kan sidde og gratte med. Jeg kommer gerne en smoerklat og reven parmesanost i og saa er det en slags risotto, som han spiste med fingrene korn for korn i starten, siden som haandfuld og nu som haandfuld eller med ske :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kyllingefrikadeller, jamen, som almindelige frikadeller, faar bare finthakket kylling hos slagter(og han kommer gerne et par skiver parmaskinke i, saa det faar lidt smag ,) ), saa lidt havregryn, aeg eller erstatning, salt og peber, lidt revet loeg, lidt vand, salt og peber og hvis man saa vil have soltoerret tomat eller krydderier i. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke at jeg vil give æg endnu. Jeg læste lidt på http://wholesomebaby...c.com/Meals.htm og da min lillesøster havde æggeallergi tror jeg ikke at jeg tør endnu. Lidt ærgerligt for jeg synes selv at æg er genial spise. Men måske man kan bruge noget andet i stedet for æg i din opskrift?

 

 

Ved i for resten hvordan jeg skal forholde mig til skalddyr i forhold til William, når jeg selv er alvorligt allergisk over for det?

 

 

Hun kan bare bruge hoerfroeskum istedet :)

Nja... nu er det jo en LCHF-opskrift, så der er ret meget æg i ;)

 

Men jeg kan da godt komme med den.

3 æg

125g hytteost

1 spsk kokosfibre el. mandelmel med top

½ tsk vanillepulver (ikke vanillesukker! Ren vanillepulver fås fra Urtekram med lilla label) Man kan også bruge kanel i stedet.

2 måleskeer HUSK

 

Blend først æg og hytteost med en stavblender for at fjerne klumperne i osten. Tilsæt derefter resten og blend igen til lind masse. Steg i klatter i kokosolie og/eller smør.

 

Måske du kan skifte det ene æg ud med en banan. Det tror jeg faktisk sagtens kunne virke - den både søder og binder sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I fik ret. Rød peberfrugt var han da vildt begejstret for :) Meeen han bed den i små stykker, så jeg tror den er lidt risikabel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Darling, hans braekrefleks sidder jo laaangt fremme, saa den vil bremse smaa stykker. Han vil lave den der gag mange gange, men det skal ikke forveksles med kvaelning. Han vil desuden hoste, ligesom dig, hvis han faar noget galt i halsen. 

 

HVIS det skulle ske, at han faar noget meget galt i halsen, saa skal du hurtigt, men roligt, tage ham op, saette dig ned og laegge ham paa dine laar med ansigtet ned ad og benene mod dig. Saa skal du give ham 3-4-5 massagetryk paa ryggen i retning af nakken. Tjek derefter, om han har faaet fri passage, ellers gentag, tjek og saa fremdeles. Ring selvfoelgelig efter ambulance, hvis ikke du har succes, men hvorfor skulle du ikke have det? 

 

Det er MEGET sjaeldent at et barn kvaeles af at spise og det er bare vigtigt at undgaa hele og stykker af noedder, raa gulerod og f.eks. haarde aebler og paerer. Men bloedt og saftigt mad, herunder peberfrugt og modne frugter, det synes jeg ikke, du skal vaere bange for at give ham.  

 

Isaer ikke, naar du nu ved, hvad du skal goere, HVIS det sker at han faar noget slemt glat i halsen. Det er vigtigt for mig at vide det, i hvert fald, og jeg kan reagere prompte uden panik. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lilly har længe været vild med kogte kikærter. Små frikadeller og pølse uden skind er også favoritter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, jeg er bare total DÅRLIG mor! Har total lyst til at tude altså.

 

Mig og William sidder og spiser frokost sammen, han får noget grøntsagsmos, gnaver i lidt kød og et stort stykke peberfrugt. Jeg selv for æggemad. William gider bare SLET ikke det der grøntsagsmos og rækker ud efter min mad. På trods af at jeg har besluttet at vente med at give ham æg - på trods af at jeg VED at det kan være han ikke kan tåle det - så giver jeg ham et stykke af mit æg. :boo Og nu har han brændende eksem over det hele og er hel rød :boo

 

(Og da jeg ringede til lægen bare lige for at høre, så får jeg svaret "Tror du ikke bare han har svedt da han sov?" - så udover at føle mig som dårlig mor, så er jeg nu også en pylret dum mor i følge mit lægehus :boo )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram Det lyder da vildt er det der stadig? :unsure Og lad være med at slå dig selv i hovedet med det :kram Mange børn i hans alder smager æg og du kunne ikke vide, at det ville gå sådan :kram (Og det er da ikke engang sikkert at det er ægget, det kunne vel også være en virus?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv :( men det var jo ikke sikkert han havde reageret på det så ikk slå dig selv for hårdt i hovedet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram Det lyder da vildt er det der stadig? :unsure Og lad være med at slå dig selv i hovedet med det :kram Mange børn i hans alder smager æg og du kunne ikke vide, at det ville gå sådan :kram (Og det er da ikke engang sikkert at det er ægget, det kunne vel også være en virus?)

 

 

Øv :( men det var jo ikke sikkert han havde reageret på det så ikk slå dig selv for hårdt i hovedet ;)

 

Det kom faktisk ret hurtigt efter at han havde smagt en mini bid æg. Han fik knopper om munden, men jeg tænkte ikke vildt over det. Det var først da han vågnede at det havde bredt sig (han blev puttet lige efter frokost - så hvor lang tid der gik det ved jeg ikke). Det er der stadig, men det er ikke lige så stærkt rødt og ikke så brændende, så jeg tror det er på vej væk nu. Heldigvis.

 

Han har ikke fået andet nyt mad længe, så det må næsten være æg.

 

Tak for kram.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, soedeste du, nu ved du, at han ikke kan taale aeg(gehviden?) endnu! Det er da skidegodt at vide det og saa ved du, at naar du vil proeve med aeg, saa skal du igen proeve med minibid, kun af kogt/tilberedt blomme, og foerst siden aeggehvide. Og saa foelg de (gamle) anbefalinger for introducering af aeg, saa er du paa den sikre side(laest paa den der wholesomebabyfood-side, formoder jeg).

 

De fleste boern, der reagerer paa aeg, reagerer paa aeggehviden, som har de allergene proteiner. Noah fik loes mave af aeg, ikke udslaet. Du har ikke gjort noget forkert, du har bare fulgt din og din drengs intuition, saa klap dig selv paa skulderen for at det er proevet af med en minibid og nu er du det klogere :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER