Lovely Lady

Det der med spædbørn og tv...

12 indlæg i dette emne

Er der nogen, der kender til pålidelige kilder vedørende spørgsmålet om, hvorvidt små babyer (under et år) må se tv?

Jeg er (med al respekt) ikke interesseret i "det må de gerne, fordi det lader jeg mine gøre, og det tager de ikke skade af". Jeg leder efter fagkilder om emnet...:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min mand snakkede om at have fundet en artikel der handlede om HVILKE ting helt små børn "måtte" se. Det var noget med at det var skidt med programmer hvor der indgik "rigtige mennesker", da børnene ikke får den respons fra TV'et, som de får i den virkerlige verden. Forstået på den måde, at hvis dit barn smiler til dig, smiler du igen - men det gør menneskene inde i fjernsynet ikke. Til gengæld skulle tegnefilm være ok :)

 

Jeg kan lige prøve at høre ham ad efter link, når han er kommet hjem engang i aften.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, spændende :) :)

Min egen baby er vildt interesseret i at se tv (lyset, går jeg ud fra), og har tænkt tanken om det var usundt for hende, så håber du får svar!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg har Googlet meget for vigga elsker tv - især tegnefilm! Og jeg synes det generelle svar er at det er helt ok, bare det ikke træder istedet for mad, leg og omsorg - nøjagtig som ved større børn. Faktisk var det en god måde at få fysisk kontakt med barnet hvis det nu sidder godt stille og ser tv og så sidde med det i skødet.

Vigga bruger det hvis hun fx har tumlet og leget og er lidt træt men ikke søvnig. Så kan hun nemt stene lidt Disney jr ;) ofte ligger jeg ved siden af og holder hånd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg har Googlet meget for vigga elsker tv - især tegnefilm! Og jeg synes det generelle svar er at det er helt ok, bare det ikke træder istedet for mad, leg og omsorg - nøjagtig som ved større børn. Faktisk var det en god måde at få fysisk kontakt med barnet hvis det nu sidder godt stille og ser tv og så sidde med det i skødet.

Vigga bruger det hvis hun fx har tumlet og leget og er lidt træt men ikke søvnig. Så kan hun nemt stene lidt Disney jr ;) ofte ligger jeg ved siden af og holder hånd :)

 

Det er også sådan vi bruger tv nogle gange. William gider stort set aldrig bare at sidde og putte hos mig eller J, men hvis der er tv så vil han gerne. Og så er han bare super glad for det, når han som Vigga er træt men det ikke er sove tid.

 

Jeg håber da ikke at jeg spolerer ham fuldstændigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener at have læst en gang, at hvis tv'et kører ofte så hører baby jo også tv'et og det har så indflydelse på barnets sprog, da det fra helt lille skal høre forældrenes sprog. Også når de taler med hinanden og ikke barnet. Så tv'et bliver støj i barnets modermåls udvikling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener at have læst en gang, at hvis tv'et kører ofte så hører baby jo også tv'et og det har så indflydelse på barnets sprog, da det fra helt lille skal høre forældrenes sprog. Også når de taler med hinanden og ikke barnet. Så tv'et bliver støj i barnets modermåls udvikling.

Rigtigt. Der er blevet lavet forsøg, der viser at små børn hører forældrene mindre, når de ser tv. Hvis det ikke er meget tv ser ses,er det selvfølgelig ikke noget problem, men ses der meget fjernsyn, kan det være forstyrrende for den sproglige udvikling.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hi hi, sikke en interessant traad :) 

 

Noah ser Baby TV(tegne og animation paa virkelig paedagogisk niveau med dyr og meget sang og musik, ganske faa mennesker) og har gjort det i noget tid. Nu er han stoerre og jeg kan fortaelle, at han som 16 maaneder gammel, dreng og to-sproget, er brgyndt at sige flere og flere ord. Saa jeg koeber ikke helt, at det med sproget goer sig gaeldende i vores tilfaelde ;) 

 

han ser ogsaa nogle gange sport.... Men spaendende emne og ligesom med saa meget andet, er jeg sikker paa, at for meget af det gode ikke er godt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hi hi, sikke en interessant traad :)

Noah ser Baby TV(tegne og animation paa virkelig paedagogisk niveau med dyr og meget sang og musik, ganske faa mennesker) og har gjort det i noget tid. Nu er han stoerre og jeg kan fortaelle, at han som 16 maaneder gammel, dreng og to-sproget, er brgyndt at sige flere og flere ord. Saa jeg koeber ikke helt, at det med sproget goer sig gaeldende i vores tilfaelde ;)

han ser ogsaa nogle gange sport.... Men spaendende emne og ligesom med saa meget andet, er jeg sikker paa, at for meget af det gode ikke er godt!

Den artikel jeg læste, var det også hvis fjernsynet kørte som baggrundsstøj mens baby var spæd, ikke om at børn eller bebser, som sådan fik lov at se tv. Det tror jeg nu heller ikke der er nogen der tager skade af!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den artikel jeg læste, var det også hvis fjernsynet kørte som baggrundsstøj mens baby var spæd, ikke om at børn eller bebser, som sådan fik lov at se tv. Det tror jeg nu heller ikke der er nogen der tager skade af!

 

 

Ok. det har jeg saamaend ogsaa gjort mig skyldig i at udsaette Noah for... Det var jo paent kedeligt at vaere mig som nybagt mor, ellers, og for den sags skyld ogsaa da han var lidt aeldre. Men vi har taenkt meget over hvor meget og hvad, der i saa fald har koert. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok. det har jeg saamaend ogsaa gjort mig skyldig i at udsaette Noah for... Det var jo paent kedeligt at vaere mig som nybagt mor, ellers, og for den sags skyld ogsaa da han var lidt aeldre. Men vi har taenkt meget over hvor meget og hvad, der i saa fald har koert.

Men nok ikke dagen lang ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men nok ikke dagen lang ;-)

 

Ha ha, nej, det golder jeg heller ikke selv til :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER