Ezri

Sushi...

11 indlæg i dette emne

Jeg æææææææælsker sushi så tanken om at jeg skal opgive det i 9 måneder, når jeg bliver gravid huer mig bestemt ikke... Men hvorfor er det lige man ikke må spise sushi? Jeg har hørt at det er noget med tungmetaller, men forsvinder de ikke, når man fryser fisken ned inden? Og hvorfor må man spise noget fisk og ikke noget andet. En fisk er vel en fisk...

Er der nogen af jer kloge quinder derude, der kan svare på det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

store fisk indeholder mange tungmetaller og derfor må du ikke spise dem.

Som hovedregen må man ikke spise råt kød og fisk, pga. haresyge. Faktisk skal fisken have været frosset ned til minus 20 grader inden du spiser den for at undgå dette. En normal fryser går ned til minus 18 grader.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må GODT spise sushi!!!

Hvis fisken har frosset ned i 24 timer til -20C (og det har den ved fiskehandleren, hvis du køber "sushi-fisk") er alle parasitter dræbt, og der er dermed ingen risici.

Mht tungmetaller, så er det kun rovfisk, der er et issue - hvilket f.eks. tun er (men ikke laks). Dvs det anbefales du maks spiser 100 g tun om ugen - og det er altså mange stykker sushi!!

Så spis du bare løs - det gør jeg :D :D

Er der stadig nogle der er nervøse - så smager vegetar sushi eller sushi lavet på røget laks/hellefisk også ganske udemærket!

Link!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser ikke sushi, men det er ikke grundet graviditet eller tungmetaller, men simpelthen fordi jeg ikke kan lide det :)

Men kender flere gravide eller piger der har været gravide, der spiste det til tider og jeg har aldrig hørt der er sket noget ved det, så tror sagtens du kan spise det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må GODT spise sushi!!!

Hvis fisken har frosset ned i 24 timer til -20C (og det har den ved fiskehandleren, hvis du køber "sushi-fisk") er alle parasitter dræbt, og der er dermed ingen risici.

Mht tungmetaller, så er det kun rovfisk, der er et issue - hvilket f.eks. tun er (men ikke laks). Dvs det anbefales du maks spiser 100 g tun om ugen - og det er altså mange stykker sushi!!

Så spis du bare løs - det gør jeg :D :D

Er der stadig nogle der er nervøse - så smager vegetar sushi eller sushi lavet på røget laks/hellefisk også ganske udemærket!

Link!

Det er også det jeg har hørt og derfor spiser jeg med glæde sushi imens jeg er gravid :) det står også i den bog jeg har fået fra lægen at der ikke er problemer ved det....udover tungmetallerne men det gælder også hvis du f.eks. spiser en tun- eller laksebøf der er tilberedt. (tungmetaller forsvinder hverken ved frysning eller anden tilberedning)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg godt, at min yndlingssushirestaurant måske ikke er de mest objektive at spørge, men de skriver, at det kun er tun, der kan være et problem, og at man som udgangspunkt skal spise MEGET tun, før det kan være et problem... Så du kan roligt æde løs af lækker sushi med laks, ål, hvidfisk, rejer, kylling og vegetarsushi ;) Og skulle der smutte en enkelt med tun med også, så skulle det ikke være nogen katastrofe - bare du ikke decideret fråser i det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har også fået af vide, hvis resultatet er at man ikke spiser fisk, fordi man kun kan lide tun, så er det bedre at spise tun og den smule tungmetal, som man får derigennem end det er slet ikke at få fisk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må GODT spise sushi!!!

Hvis fisken har frosset ned i 24 timer til -20C (og det har den ved fiskehandleren, hvis du køber "sushi-fisk") er alle parasitter dræbt, og der er dermed ingen risici.

Mht tungmetaller, så er det kun rovfisk, der er et issue - hvilket f.eks. tun er (men ikke laks). Dvs det anbefales du maks spiser 100 g tun om ugen - og det er altså mange stykker sushi!!

Så spis du bare løs - det gør jeg :D :D

Er der stadig nogle der er nervøse - så smager vegetar sushi eller sushi lavet på røget laks/hellefisk også ganske udemærket!

Link!

Det var også hvad min JM sagde da jeg var gravid så spis bare løs (med måde :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

FANTASTISK!!!!

Det glæder mig meget at høre. For sushi er nemlig en af de ting, jeg ville have meget svært ved at opgive. Og så kan jeg endda spise det med god samvittighed. "Jamen, det er jo godt for vores barn skat, så selvfølgelig skal vi bruge 400 kroner på sushi" q94.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver jeg helt sulten igen <_< Sushi er fantastisk. Og det er jo helt forskruet at nogen tror gravide ikke må få det - gravide har brug for det! Og også ikke gravide :lol Jeg er vild med det, kan man nok læse sig frem til!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går mod strømmen og siger hold dig fra det!!.

Jeg er sushi elsker med stort S, det er simpelthen det bedste man kan servere, men jeg holdt mig væk fra det under min graviditet og vil også gøre det under den næste.

Grunden er at jeg for nogle år siden var på et sushi kursus hos en sushi kok som har sin egen sushi restaurant og altså er i miljøet. Han sagde at selv om lovgivningen siger restauranter skal fryse fisken i 24 timer, så er det de færreste restauranter der gør det. Hvis du spørger vil de altid sige at de selvfølgelig fryser det, men det er altså de færreste og den sushi kok sagde, hold jer langt væk fra sushi når i er gravide.

Så jeg personligt vil holde mig lang væk fra det og kun spise fisk jeg er 100 % sikker på har været frosset, evt. selv købe det hos fiskehandleren og fryse det og lave sushien selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER