TroldeMor

"Jeg har ikke fået børn for at andre skal passe dem"

44 indlæg i dette emne

Jeg vil altså lige skynde mig at starte med at sige at det ikke er noget personligt.... Men jeg falder over den sætning fra tid til anden herinde, og den undrer mig bare lige meget hver gang. Mest fordi jeg tænker at det er der vel ingen der har?? Vi har vel alle sat børn i verden fordi vi gerne vil dele vores liv med dem, eller hvad?

 

Er der nogen af jer der har fået børn for at andre skal passe dem?

 

Ej, jeg ved det ikke..... Synes bare den sætning er så underligt sammensat, for hvis man virkelig mente det bogstaveligt, så skulle man vel være hjemmegående, og være sammen med sine børn 24/7/365?? Og det er vel nærmest ikke eksisterende? Der findes vist ikke mange børn som aldrig bliver passet hverken i institution eller af familie/venner/babysitter..... Og ville det være en god ting? Men hvad betyder den sætning så? At man kun skal få sine børn passet når man er nødt til at gå på arbejde? Altså ingen alenetid til mor og far, ingen alenetid til barn og bedsteforældre?

Eller handler det bare om at man får passet sine børn mindre end "normen"? Og at det er rigtigere?

 

Jeg er forvirret......

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hører den også.

Vi elsker Felix over alt på jorden og vi elsker at være sammen med ham.

Når det så er sagt synes jeg sku det er synd hvis han kun skulle se på mig og hans far. Han skal ud og være social med andre børn og han skal lære hvordan man er, når man er sammen med andre (i alle aldre). Men at gå hjemme op og ned af mig hver dag vil ikke kunne give ham en god udvikling. Det tror jeg ikke på.

Derudover bliver han passet af alle sine bedsteforældre i ny og næ på skift. De har også så meget kærlighed til ham og det skal de have lov at give ham den en gang i mellem og på deres præmisser sammen med ham. Er så lykkelig over, at han har et fantastisk nært forhold til dem alle 4. Og så er det da bonus at manden og jeg får lov at lave noget på 2 mandshånd engang i mellem. Det er da rart at være kærester igen engang i mellem :)

Jeg tror der er nogle der bruger den sætning til at sige, at man ikke vil have sin børn passet unødvendigt. Altså "bare" for at få ro et stykke tid eller få sovet. At det er ok at få dem passet mens mor og far er på job men så heller ikke mere. Men jeg ved det ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi arbejder rigtig meget på skæve tidspunkter! Vi har barnepiger og bedsteforældre rendende ii stimer. Vi er begge glade for vores arbejde og vi har ingen skrubler med at aflevere i institution, hvor drengen syntes det er dejligt at være.

Jeg ville gerne have mere tid, men det får jeg ikke medmindre jeg skifter job. Det vil jeg ikke :-)

Når vi har lange perioder m undervisningsfri eller nu hvor jeg er på barsel, kommer F i institution hver dag. Hvis vi skulle holde ham hjemme, skulle vi planlægge en masse og ud og finde legekammerater. Og ja de andre børn er jo i institution.

Vi har brug for at drosle ned, når vi har fri. Det har F ikke altid. Det kan selvfølgelig sagtens blive til en dag m dyner og nattøj ind imellem, men ikke for mange ;-)

Jeg tror det kan være svært at sætte sig ind i hinanden situation og temperament. Og hver familie har jo sine fordele og ulemper. Min knægt ville blive adfærds vanskelig eller moren ville, hvis jeg eksempelvis skulle have ham hjemme flere dage om ugen, nu under min barsel.

Et andet barn ville måske godt kunne slappe af og flade ud og hygge stille og roligt uden for meget underholdning. Men man bliver rimelig træt af at kravle rundt og lege med biler og bygge briobane, når man er højgravid :-) så det er dejligt at knægten tumler i vuggestuen.

Hver familie sine behov. Og hvis andre har overskud til at klistre til deres børn 24/7, så skal de være velkomne. Jeg bliver helt klart en bedre mor af at have tid for mig selv, og det har jeg ingen skrubler med :-)

Jeg vil lige tilføje, at jeg gerne ville have længere barsel eller gå hjemme til mine børn var ca 2 år. Jeg tror ikke børn under 2 har det store behov for andre end mor og far. Men det tillader vores økonomi ikke, og jeg ville ikke have arbejde at vende tilbage til. Så på den måde det vel af nød, at jeg aflevere når vores børn ca. 1 år. Sådan ser samfundet ud i dag.

Jeg tror godt jeg kunne fungere som fuldtids hjemmegående mor, men i vores by ville det kræve meget i forhold til at finde legekammerater og aktiviteter, da der ikke findes mange af slagsen. Jeg tror bestemt ikke at der er nogen def sidder hjemme og kukkelure :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også lidt en plat sætning synes jeg.. specielt herinde i dette forum.. synes jeg fornemmer at alle herinde netop knuselsker så meget tid med deres børn.. og når vi ikke er sammen med vores børn så skriver vi om dem herinde ;)

 

Men jeg tror den sætning kommer fra hvad man har mærket irl... kender flere pædagoger der jævnligt fortæller om deres oplevelser i instutioner hvor de oplever forældre tager 1 uges ferie for at aflevere deres børn fra 6 morgen til sen eftermiddag bare for at hygge sig selv.. og her kunne jeg altså også godt tænke på hvorfor så få børn.. selvfølgelig elsker man sine børn, men det er bevidst at mange får deres børn passet noget længere end nødvændigt..

 

Jeg ikke hellig, jeg løber gerne 4 gange ugentlig efter jeg har fri fra arbejde inden jeg henter mine børn.. så jeg tager ½-1 time til mig selv hver dag

 

Men uanset holdning så synes jeg sådan en sætning aldrig bør siges højlydt (eller som herinde skrevet i et forum) det er meget nedværdigt og fortæller jo direkte at man synes andre er dårlige forældre, og det er meget grimt at sige!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke 100 % hvordan sætningen skal forstås, men tror at det skal forstås sådan at når man har mulighed for det så passer man selv. Det kan så være i kortere eller længere perioder, men ikke dermed sagt at man aldrig har alene tid.

 

Nej, der er ikke mange der går hjemme med deres børn. Jeg er en af de få.

Sebastian var i pasning fra han var 10 mdr. og hans far og jeg havde fuldtidsarbejde og det var ofte mere end 37 timer for os begge. Jeg synes ikke det var sjovt.

 

Vi valgte at emigrere og vi valgte at jeg skulle gå hjemme.

Jeg har nu Cassandra hjemme, hun er 19 mdr. Vi håber hun kan komme i pasning her omkring marts hvor hun fylder 2 år, men det er ikke sikkert der er nogen plads og ja så har jeg hende hjemme til pladsen kommer. Dog er jeg ret sikker på den senest vil komme når hun er 3 år, hvilket her er meget normalt at barnet først kommer i institution hvis den ene forældre går hjemme.

 

Cassandra har på ingen måde taget skade af at gå hjemme hos mig - tværtimod. Hun er meget social og mangler absolut intet på det plan eller andre. Bare fordi hun er hjemme hos mig er det jo ikke ensbetydende med vi sidder og kukkelure hver dag, det gør vi nogle dage, andre dage er vi på legeplads eller på besøg eller andet. Kan jeg elske når bedsteforældrene er her eller vi hos dem og de kan passe. Ja det kan jeg og jeg kan også nyde min alenetid. Jeg behøver ikke sidde klisret til hende 24/7, som der bliver skrevet længere oppe, men jeg kan godt nyde at jeg har meget tid med hende.

Jeg elsker at gå hjemme og jeg elsker at have tiden med hende og jeg elsker ikke at skulle stresse for at hente Sebastian og få det praktiske til at klappe. Jeg brød mig ikke om hverdagen med fuldtidsarbejde for os begge og børn og skulle jonglere det hele tilfredsstillende. Så for mig er det det rigtige valg.

Havde jeg hadet at gå hjemme, havde jeg elsket mit arbejde m.m., så tror jeg ikke det havde været det rigtige og så tror jeg ikke Cassandra havde trivedes i samme grad som hun gør idag.

 

Jeg dømmer ikke, at folk har arbejde og børn, jeg har selv været der. Jeg er dog glad for for min familie at vi har haft mulighed for et andet valg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, den er jo lidt svaer, for det er taget ud af en kontekst, hvor den maaske giver mening, men alenestaaende giver den maaske ikke samme mening? 

 

Jeg er en af dem, der maaske har skrevet det et sted, men husker det ikke. Det handlede i saa fald om, at jeg overvejede at have Noah hjemme - altsaa som hjemmemor. Det er meget brugt i England, hvor man naermest er daarlig foraeldre, hvis barnet ikke passes hjemme i dets foerste leveaar. Der er ogsaa studier, der understoetter det positive heri. Tanken ligger mig ikke fjern og jeg har foerst haft muligheden for at faa Noah i pasning nu, hvor han er 15/16 mdr. Det er deltids, dvs. fra kl. 8:30 til 12:30, men jeg henter ham 11:45, saa han ikke er for traet til frokostmaaltidet. Pasningen er uden frokost. Det ER min overbevisning, at et lille barn(0.2 aar) ikke har behov for at komme i institution/dagpleje. Det ER min overbevisning, at det lille barn har behov for at vaere hos sine foraeldre. 

 

Men MIT behov er nu at faa gjort andre ting, har jeg maerket over sommeren - saa derfor er det dejligt, at Noah kan trives med vores pasningsordning, som er en privat deltidsVS med 4 boern - vi bor jo i udkants-Italien ;)

 

Hvis jeg tolker saetningen som kom den far en nybagt mor, saa giver den mening paa den maade, at hvis andre har presset paa for at faa lille baby passet, saa har moderen ikke foelt behov herfor og maaske ligefrem foelt sig skraemt ved tanken. Altsa... Det var mig i de foerste mange maaneder :) Det slog mig i dag, at hvis vores paedagog skal skifte Noah, saa bliver hun den foerste "fremmede", der skal skifte Noah. Han er kun blevet skiftet af M og jeg. Lad mig lige sige, at dte er vores omstaendigheder har vaeret lidt pressede med hotel, restaurant og sprogskole som familiedrevet virksomhed. Saa jeg har vaeret mor med kaempestort M siden maj, hvor M og svigerfamilie har arbejdet 70+ timer ugentligt. 

 

EDIT: Vil lige give med, at vi heller ikke har siddet og kukkeluret, men har vaeret ude blandt andre boern, i legestue og paa legeplads. Det er en del af det at vaere hjemmemor i mine oejne. Og gerne sammen med andre moedre, saa jeg selv faar stillet mit sociale behov. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde en snak med min mor den anden dag. Hun har fået fem børn, og da hun var på barsel med nummer fem tog de nummer fire ud af institution. For at spare penge, og så syntes hun jo, at det var dejligt at have sit barn hjemme. Så hun syntes ikke det var noget problem at gå hjemme m baby og storesøster eller lignende.

Det var så indtil jeg mindede hende om, at der fra kl 12 kom tre storesøstre hjem, som forgudede nummer fire og fem, så det var i virkeligheden ikke mange timer, hun selv skulle underholde selv :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde en snak med min mor den anden dag. Hun har fået fem børn, og da hun var på barsel med nummer fem tog de nummer fire ud af institution. For at spare penge, og så syntes hun jo, at det var dejligt at have sit barn hjemme. Så hun syntes ikke det var noget problem at gå hjemme m baby og storesøster eller lignende.

Det var så indtil jeg mindede hende om, at der fra kl 12 kom tre storesøstre hjem, som forgudede nummer fire og fem, så det var i virkeligheden ikke mange timer, hun selv skulle underholde selv :-)

 

Det er haardt at underholde en hel dag, men lige nu er noah i pasning, saa har vi maks 45 min sammen, hvor han skal have frokost, foer han puttes til lur og sover 1,5-3 timer. Hvis M saa nyder sit barn en time og jeg bruger tid paa aftensmad, saa er det ikke meget, jeg faar lov at underholde ... Det er meget maerkeligt og jeg er stadig helt rastloes her om formiddagen...  :bunny

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor jeg dog hader fordømmende sætninger, der kun skaber dårlig stemning. :( dette er desværre et af de sætninger.

J og jeg har ikke rigtigt nogle vi kan støtte os op af her i Århus, når det kommer til Maliva. De nærmeste er mine forældre som er 2 timer væk.

Vi er de ooooonde forældre der afleverer Maliva tidligt i dagpleje på en fridag, for at få tid for os selv. I ferier hvor dagplejen har åben, jamen der kommer hun også afsted - dog afleveres hun sent, men hun kommer afsted.

Det er ikke fordi jeg ikke ønsker tid med mit barn, men det er fordi jeg VED at jeg ikke er en dagpleje med 3 andre børn. Jeg stimulerer ikke min datter så godt, som dagplejen gør. Mit energi niveau er slet ikke til det.

J og jeg kan ikke "bare" lige tage en aften i byen, eller en tur i biografen, for dem der passer er to timer væk. Ja vi har haft en sød barnepige og ønsker det også igen, men økonomien står ikke til det lige pt.

For at vores familie hænger sammen, så bliver Maliva sendt afsted på vores fridage, for at J og jeg kan være os selv og lade op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor jeg dog hader fordømmende sætninger, der kun skaber dårlig stemning. :( dette er desværre et af de sætninger.

J og jeg har ikke rigtigt nogle vi kan støtte os op af her i Århus, når det kommer til Maliva. De nærmeste er mine forældre som er 2 timer væk.

Vi er de ooooonde forældre der afleverer Maliva tidligt i dagpleje på en fridag, for at få tid for os selv. I ferier hvor dagplejen har åben, jamen der kommer hun også afsted - dog afleveres hun sent, men hun kommer afsted.

Det er ikke fordi jeg ikke ønsker tid med mit barn, men det er fordi jeg VED at jeg ikke er en dagpleje med 3 andre børn. Jeg stimulerer ikke min datter så godt, som dagplejen gør. Mit energi niveau er slet ikke til det.

J og jeg kan ikke "bare" lige tage en aften i byen, eller en tur i biografen, for dem der passer er to timer væk. Ja vi har haft en sød barnepige og ønsker det også igen, men økonomien står ikke til det lige pt.

For at vores familie hænger sammen, så bliver Maliva sendt afsted på vores fridage, for at J og jeg kan være os selv og lade op.

Syntes netop ikke du er en ond mor. Du sørger for din familie på bedst mulige måde. Jeg syntes det er dejligt og vigtigt at mor og far tager tid til hinanden, hvis der er behov for det. Eller tager tid til at skrue skruer i eller vaske et tons vasketøj eller hvad det nu er. Så kan du være mere på og opmærksom og opladet, når dit barn er hjemme sammen med dig.

Måske man kunne ønske sig det anderledes. Men sådan er det danske samfund ikke skruet sammen :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor jeg dog hader fordømmende sætninger, der kun skaber dårlig stemning. :( dette er desværre et af de sætninger.

J og jeg har ikke rigtigt nogle vi kan støtte os op af her i Århus, når det kommer til Maliva. De nærmeste er mine forældre som er 2 timer væk.

Vi er de ooooonde forældre der afleverer Maliva tidligt i dagpleje på en fridag, for at få tid for os selv. I ferier hvor dagplejen har åben, jamen der kommer hun også afsted - dog afleveres hun sent, men hun kommer afsted.

Det er ikke fordi jeg ikke ønsker tid med mit barn, men det er fordi jeg VED at jeg ikke er en dagpleje med 3 andre børn. Jeg stimulerer ikke min datter så godt, som dagplejen gør. Mit energi niveau er slet ikke til det.

J og jeg kan ikke "bare" lige tage en aften i byen, eller en tur i biografen, for dem der passer er to timer væk. Ja vi har haft en sød barnepige og ønsker det også igen, men økonomien står ikke til det lige pt.

For at vores familie hænger sammen, så bliver Maliva sendt afsted på vores fridage, for at J og jeg kan være os selv og lade op.

 

I hear you, girlfriend! Vi kan heller ikke, men det er fordi vi ikke har nogen, der kan passe Noah! Jeg ser dog et mindre haab i M's onkel og kaereste, som netop er flyttet til byen og er meget personer efter mit sind. 

 

Naa, men jeg synes jo ikke, der er noget galt i VS og DP. men jeg tror paa, at det mindst ligesaa meget er MIT behov, der skal daekkes derigennem. Det maerker jeg nu, hvor jeg virkelig har behov for at foele, at jeg er andet og mere end mor til Noah :) Og Noah trives indtil videre, hvilket jeg tror maliva ogsaa goer, ikke? 

 

Det kraever da noget at passe sit barn selv - det kan vaere haardt arbejde, saa man ksal jo have overskud, tid, lyst, fantasi osv til det - hvis ikke man har det, saa er det op ad bakke, tror jeg. Det har jeg da maerket de dage, hvor jeg ikke har orket at lege... Noah har haevet i mig og jeg har slaebt mig selv efter ham og leget med verdens mindste entusiasme  :badgirl Saa er det da godt, at han er sammen med de andre boern de timer dagligt nu, saa jeg staar for at tage ham med ud efter lur, for det er jeg altsaa bedre til end at lege indenfor herhjemme ;) 

 

Men saa en lille note. Jeg synes ikke, nogen skal tage det personligt, hvis jeg har mine meninger om at boern ikke har behov for at blive passet ude de foerste aar.  jeg tror heller ikke at saetningen handler om VS vs hjemme. Min mening kommer ud af min kontekst, men der sker loejer, kan jeg love dig for, for jeg saetter nu mit eget behov hoejere end den mening, for ellers gaar jeg ned :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd Troldemor :yay

Jeg har ikke noget at berette, som ikke allerede er skrevet - synes også det er en meget mærkelig sætning! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ærlig talt kun se sådan en sætning, som et forsøg på liiiige at hæve sig over andre. At man føler sig bedre, fordi man holder sit barn hjemme, og ser ned på dem der har sine børn i pasning mens man går på barsel med lillesøster/bror eller har barnet i institution mange timer om dagen.

 

 

Det var min helt bundærlige mening.. Og jeg er en af dem, som reagerede da denne sætning sidst dukkede op. For jeg synes sgu det er noget underligt noget.

 

 

Jeg har ikke fået Theodor med det formål at sende ham i vuggestue dagen lang. Men ikke destomindre, så er det snart sådan hverdagen er, for ellers kan vi altså ikke brødføde drengen. ;) Jeg ville da synes det var fedt med et deltids job - både fordi jeg ikke er den store arbejds-lover, men også fordi det kunne give mig mere tid med mit barn. Men det er bare ikke en mulighed.

Jeg føler egentlig ikke noget behov for at retfærdiggøre det, for jeg synes jo sådan set det er helt normalt, at få sit barn passet en del timer om dagen. Men jeg bliver sgu nødt til at råbe lidt højt, når sådan en lorte sætning endu en gang bliver fyret af. ;)

 

 

Vil da lige tilføje, at selvom jeg gik hjemme hele dagen lang, så ville jeg stadig sende mit barn i vuggestue, da det bestemt vil være for hans bedste også at komme ud blandt andre børn og voksne! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke helt hvordan den sætning tolkes som fordømmende? :unsure

Jeg har sagt den sætning til min mand et par gange, men den har aldrig været ment som fordømmende. Den har været brugt som argument for, hvorfor jeg vil have Thea hjemme så meget/så længe som muligt.

For MIG helt personligt, ville det være et kæmpe tab, at skulle undvære Thea mange timer hver dag. Sådan har det fleste mødre/forældre det nok. Jeg har muligheden for at holde hende hjemme så meget som jeg har lyst til, og det er jeg lykkelig for. Det er dog planen, at hun skal starte i VS, og være der 4-5 timer 3 gange om ugen. Så har Thea tid til at lege med andre børn, og jeg har tid til at gøre rent, lave mad, tage til frisøren osv.

 

Min mand ville ikke have et problem med at Thea skulle i vuggestue 40 timer om ugen. Det er det, han er vokset op med, og som han selv siger, så har han jo ikke taget skade af det. Jeg er vokset op med en hjemmegående mor, og jeg var aldrig ude og blive passet. Og jeg har bestemt heller ikke taget skade af, at være hjemme indtil jeg begyndte i skole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også lidt en plat sætning synes jeg.. specielt herinde i dette forum.. synes jeg fornemmer at alle herinde netop knuselsker så meget tid med deres børn.. og når vi ikke er sammen med vores børn så skriver vi om dem herinde ;)

 

Men jeg tror den sætning kommer fra hvad man har mærket irl... kender flere pædagoger der jævnligt fortæller om deres oplevelser i instutioner hvor de oplever forældre tager 1 uges ferie for at aflevere deres børn fra 6 morgen til sen eftermiddag bare for at hygge sig selv.. og her kunne jeg altså også godt tænke på hvorfor så få børn.. selvfølgelig elsker man sine børn, men det er bevidst at mange får deres børn passet noget længere end nødvændigt..

 

Jeg ikke hellig, jeg løber gerne 4 gange ugentlig efter jeg har fri fra arbejde inden jeg henter mine børn.. så jeg tager ½-1 time til mig selv hver dag

 

Men uanset holdning så synes jeg sådan en sætning aldrig bør siges højlydt (eller som herinde skrevet i et forum) det er meget nedværdigt og fortæller jo direkte at man synes andre er dårlige forældre, og det er meget grimt at sige!!

 

Til det med roedt - handler det ikke om konteksten? Hvis det handler om de der bedsteforaeldre, der vil passe en nyfoedt, der stadig ammes, og hvor moren ikke kan forestille sig noget mindre attraktisk, saa synes jeg saetningen er meget lidt dramatisk :) 

 

Hvis det handler om at faa sit barn passet i institution - og maaske ligefrem at vaere DYGTIG til at tilgodese sine egne behov for at loebe eller hvad man nu vil, saa er vi da enige. VS/DP er jo gode de fleste steder i DK!  Og saa er samfundet indrettet til det. Om man saa kunne oenske sig mere tid med sine boern eller ej... Mange kunne vel godt koebe en pose tid, oder?  

 

Hernede faar man faktisk problemer foer eller siden, for naeste generation af bedsteforaeldre arbejder og passer ikke boern, nuvaerende generation af foraeldre har stort set begge arbejde ude. Det italienske samfund er IKKE indrettet til det, saa der synes jeg maaske nok at den saetning er mindre dramatisk end i DK. Noah KAN ikke blive passet mere end halvdags, saa jeg KAN ikke arbejde fuldtid. Medmindre jeg kaster ham rundt til hvem end, der har tid den eftermiddag...Kors, maa jeg vaere fri, saa har jeg ikke sat Noah i verden for at lade "hvem som helst passe ham". Lad mig formulere mig saadan, saa er det mere korrekt.

Min nevoe er blevet passet lidt her og der indtil han nu er startet i samme pasningsordning som Noah til kl. 12:30. igaar eftermiddags saa jeg en ny person gaa rundt med ham i klapvogn... Det har vi ikke oensket for Noah og han ville heller ikke finde sig i det, men det er saa en anden sag. Pointen er, at det ligger jo milevidt fra en dansk VS/DP situation, ikke? Saa hvis jeg har skrevet det engang for tid tilbage, og det er muligt, saa er det ikke med tanke paa andres goeren og laden, men vores situation og vores kontekst, som ikke ligner de flestes. 

 

Jeg tror naeppe, at nogen ser ned paa, at andre gaar paa arbejde og loeber derefter, for saa at hente sine boern fra institution, tilfreds og glad som mor :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke helt hvordan den sætning tolkes som fordømmende? :unsure

Jeg har sagt den sætning til min mand et par gange, men den har aldrig været ment som fordømmende. Den har været brugt som argument for, hvorfor jeg vil have Thea hjemme så meget/så længe som muligt.

For MIG helt personligt, ville det være et kæmpe tab, at skulle Thea mange timer hver dag. Sådan har det fleste mødre/forældre det nok. Jeg har muligheden for at holde hende hjemme, og det er jeg lykkelig for. Det er dog planen, at hun skal starte i VS, og være der 4-5 timer 3 gange om ugen. Så har Thea tid til at lege med andre børn, og jeg har tid til at gøre rent, lave mad, tage til frisøren osv.

Min mand ville ikke have et problem med at Thea skulle i vuggestue 40 timer om ugen. Det er det, han er vokset op med, og som han selv siger, så har han jo ikke taget skade af det. Jeg er vokset op med en hjemmegående mor, og jeg var aldrig ude og blive passet. Og jeg har bestemt heller ikke taget skade af, at være hjemme indtil jeg begyndte i skole.

 

Det er selvfølgelig ikke fordømmende, når du siger det til din mand. Og i dit tilfælde, tror jeg det er en helt grundlæggende ting, som rent faktisk er det allermest naturlige, når man tænker på du selv er vokset op med en hjemmegående mor.

Men at fyre den af i et forum som dette, og så endda i en tråd om hvornår man henter sit barn fra VS/DP, så kan det i min verden kun være fordi man liiiige har behov for at føle sig bedre end dem, som får deres barn passet i længere tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ærlig talt kun se sådan en sætning, som et forsøg på liiiige at hæve sig over andre. At man føler sig bedre, fordi man holder sit barn hjemme, og ser ned på dem der har sine børn i pasning mens man går på barsel med lillesøster/bror eller har barnet i institution mange timer om dagen.

 

 

Det var min helt bundærlige mening.. Og jeg er en af dem, som reagerede da denne sætning sidst dukkede op. For jeg synes sgu det er noget underligt noget.

 

 

Jeg har ikke fået Theodor med det formål at sende ham i vuggestue dagen lang. Men ikke destomindre, så er det snart sådan hverdagen er, for ellers kan vi altså ikke brødføde drengen. ;) Jeg ville da synes det var fedt med et deltids job - både fordi jeg ikke er den store arbejds-lover, men også fordi det kunne give mig mere tid med mit barn. Men det er bare ikke en mulighed.

Jeg føler egentlig ikke noget behov for at retfærdiggøre det, for jeg synes jo sådan set det er helt normalt, at få sit barn passet en del timer om dagen. Men jeg bliver sgu nødt til at råbe lidt højt, når sådan en lorte sætning endu en gang bliver fyret af. ;)

 

 

Vil da lige tilføje, at selvom jeg gik hjemme hele dagen lang, så ville jeg stadig sende mit barn i vuggestue, da det bestemt vil være for hans bedste også at komme ud blandt andre børn og voksne! :)

 

 

Helt ærligt, så finder jeg denne sætning ligeså fordømmende om min situation, som du fandt den anden som en anden bruger skrev i den anden tråd.

Jeg går hjemme med Cassandra, vi har valgt ikke at ansøge om plads til hende, før hun er 2 år. Ville hun tage skade af, at være ude i institution nogle timer om dagen, nej det tror jeg ikke hun vil. Tager hun skade af at være hjemme hos mig, nej det mener jeg heller ikke.

Vi ser andre voksne og børn. Vi har heldigvis en sød nabo, som arbejder 20 timer om ugen og derfor også er en del hjemme. Hun inviterer tit på kaffe, så er Cassandra og jeg hos hende. Vores nabo elsker Cassandra og nogle gange tager hun hende nogle timer uden mig. Det er god tid for dem begge og da også dejligt for mig ;). Havde vi en anden nabo, ja så havde den mulighed ikke været der, så havde vi nok fundet andre måder, at se andre voksne på. Børn ser vi på legepladser, i børnehaven og så har vi en storebror herhjemme, så hun leger en del med andre børn også.

Så man kan give sit barn tid med andre på mange måder også selv om man går hjemme og en institution behøver ikke være det bedste, men behøver heller ikke være det værste.

 

Jeg er helt enig med J&D, jeg fandt heller ikke sætningen specielt fordømmende, eller mærkelig. Blot en mor der valgte at sige, at hun prioriterede sine børn, mens hun havde muligheden for det.

Det valg tror jeg flere ville vælge hvis muligheden var der, både økonomisk men så sandelig da også psykisk.

Jeg kan ikke lade være at få fornemmelsen af, at det prikker til en dårlig samvittighed og det er selvføgelig ikke rart. Men helt ærligt, hvilke muligheder har i, som det danske samfund er skruet sammen på. De fleste familier bliver man nød til at arbejde fuldtids for at få mad på bordet. Det er foreståeligt og sådan man har valgt det skal være i Danmark med den høje skat man betaler. Valgte man anderledes, så tror jeg også flere famlier ville vælge anderledes. Ikke nødvendigvis gå 100 % hjemme, men flere ville gå på deltid. Nogle har ikke den lyst, fair nok, andre har men kan ikke da økonomien ikke kan hænge sammen, det kan jeg godt synes er synd.

Sådan er det og det bliver i nød til at agere udfra og lade være med at have dårlig samvittighed over. I forsørger jeres børn og giver kærlighed når i er sammen udfra de muligheder der er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg finder sætningen utroligt fordømmende fordi jeg VÆLGER at afleverer mit barn i institution fremfor at holde hende hjemme - når jeg kan.

Jeg føler mig som en dårlig forældre fordi jeg prioriterer mig, hjemmet og kæreste-tid med min mand fremfor familie-tid med vores datter i ferier, på fridage osv. 

Jeg ved så også at jeg alene, ikke kan stimulerer og underholde Maliva længere. Det har jeg ikke energien til og Maliva vil derfor kede sig bravt, hvis jeg besluttede mig for at holde hende hjemme i en ferie - hvor vi vel og mærke intet har planlagt.

 

Som jeg skrev tidligere, så er vores økonomi bare ikke til forskellige ting. Som at tage i zoo eller andre steder - vi skal tage til de aktiviteter der er gratis OG lige inkluderer benzinen i det. 

Og skoven og legepladsen er kun sjov så længe jo :)

 

Jeg føler ikke at jeg dømmer nogen og folk vælger efter deres families overskud samt behov - min families behov og overskud er måske meget anderledes; jeg prioriterer at jeg har overskuddet i hverdagen til at være der for min datter, når hun er her og at jeg ikke bruger "hendes tid" på at stresse over vasketøj, rent køkken, lektier eller en mand der kræver kæreste-tid :)

 

Som andre skriver, så tror jeg ALLE ville ønske at man havde mere tid, men for at være helt ærlig? Sådan helt ærlig? Så er jeg altså glad for at Maliva har hendes dagpleje og at jeg på fridage har MIG-tid for Maliva ER en krudtugle uden lige som har et KÆMPE energi niveau - og jeg kan bare slet ikke følge med :P 

Jeg er en mor der GLÆDER sig til mandag morgen, hvor mit barn kan komme i dagpleje fordi min energi-tønde bare er TØMT søndag aften, når hun er puttet.

Måske virker det sørgeligt for andre; MEN jeg ELSKER min datter - også selvom jeg måske ikke har lysten til at tilbringe 24/7 365 med hende. Hun er mit guld og mit lys i livet. Jeg er bare glad for mine pusterum og den tid JEG har til at lade op for at være der for hende 100% på den måde HUN forlanger :) .. Måske har det noget at gøre med graviditeten, måske ikke? Det kan også være det ændre sig når jeg går på barsel med lillebror? :)

Jeg ved bare at jeg føler mig enormt dømt fordi jeg - nu lyder det hårdere end det er - ikke har lysten til at være MOR 24/7 365 for min 2 årige hvirvel-vind af en datter. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg finder sætningen utroligt fordømmende fordi jeg VÆLGER at afleverer mit barn i institution fremfor at holde hende hjemme - når jeg kan.

Jeg føler mig som en dårlig forældre fordi jeg prioriterer mig, hjemmet og kæreste-tid med min mand fremfor familie-tid med vores datter i ferier, på fridage osv. 

Jeg ved så også at jeg alene, ikke kan stimulerer og underholde Maliva længere. Det har jeg ikke energien til og Maliva vil derfor kede sig bravt, hvis jeg besluttede mig for at holde hende hjemme i en ferie - hvor vi vel og mærke intet har planlagt.

 

Som jeg skrev tidligere, så er vores økonomi bare ikke til forskellige ting. Som at tage i zoo eller andre steder - vi skal tage til de aktiviteter der er gratis OG lige inkluderer benzinen i det. 

Og skoven og legepladsen er kun sjov så længe jo :)

 

Jeg føler ikke at jeg dømmer nogen og folk vælger efter deres families overskud samt behov - min families behov og overskud er måske meget anderledes; jeg prioriterer at jeg har overskuddet i hverdagen til at være der for min datter, når hun er her og at jeg ikke bruger "hendes tid" på at stresse over vasketøj, rent køkken, lektier eller en mand der kræver kæreste-tid :)

 

Som andre skriver, så tror jeg ALLE ville ønske at man havde mere tid, men for at være helt ærlig? Sådan helt ærlig? Så er jeg altså glad for at Maliva har hendes dagpleje og at jeg på fridage har MIG-tid for Maliva ER en krudtugle uden lige som har et KÆMPE energi niveau - og jeg kan bare slet ikke følge med :P

Jeg er en mor der GLÆDER sig til mandag morgen, hvor mit barn kan komme i dagpleje fordi min energi-tønde bare er TØMT søndag aften, når hun er puttet.

Måske virker det sørgeligt for andre; MEN jeg ELSKER min datter - også selvom jeg måske ikke har lysten til at tilbringe 24/7 365 med hende. Hun er mit guld og mit lys i livet. Jeg er bare glad for mine pusterum og den tid JEG har til at lade op for at være der for hende 100% på den måde HUN forlanger :) .. Måske har det noget at gøre med graviditeten, måske ikke? Det kan også være det ændre sig når jeg går på barsel med lillebror? :)

Jeg ved bare at jeg føler mig enormt dømt fordi jeg - nu lyder det hårdere end det er - ikke har lysten til at være MOR 24/7 365 for min 2 årige hvirvel-vind af en datter. 

 

Men er det ikke også fair nok. Du er klar over dig selv og dine egne grænser. Jeg synes det ville være langt være at du holdt Maliva hjemme, velvidende at du ikke havde energi/lyst til det. Som jeg skrev ovenover, så skal psyken også være med, ellers så gør du da hverken dig eller din datter nogen tjeneste ved at have hende hjemme.

 

Jeg har også en krudtugle (faktisk 2 ;) ) herhjemme. Jeg kan da også godt trænge til dage hvor jeg er ALENE ! jeg har også dage hvor jeg krydser fingre for, at Cassandra tager en laaaaang lur. Jeg har også dage hvor jeg bare håber at børnene bare leger fantastisk når Sebastian kommer hjem så jeg kan få lidt aflastning :)

Er det ikke meget naturligt. Jeg tror altså det er de færreste der kan være sammen med et andet mennekse konstant!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahem.

 

Tager lige min admin kasket på nu.

 

Der bliver skrevet, at det er plat, fordømmende, nedværdigende, en mærkelig sætning, et forsøg på at hæve sig over andre osv.

Synes jeg ikke, I kan være bekendt.

 

I den pågældende tråd hvor brugeren har skrevet sætningen, skriver hun jo ikke, at alle der vælger at have deres børn længere tid i institution er platte eller mærkelige eller dårlige forældre, så jeg synes, at I stiller det meget sort/hvidt op.

Der skal være plads til, at man har forskellige holdninger til tingene uden at man bliver kaldt plat.

 

PS: Herovre i Sverige kan man kun have sit barn nr. 1 i institution 15 timer om ugen, når man er hjemme på barsel med nr. 2.

Nogle synes det er meget positivt, da det store barn så får lov at være hjemme med mamma + baby.

Andre synes det er synd for barn nr. 1, at det ikke kan lege på fuld tid i børnehaven.

Forskellige mennesker og forskellige holdninger det skal der være plads til kan vi ikke aftale det?

 

Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til det med roedt - handler det ikke om konteksten? Hvis det handler om de der bedsteforaeldre, der vil passe en nyfoedt, der stadig ammes, og hvor moren ikke kan forestille sig noget mindre attraktisk, saa synes jeg saetningen er meget lidt dramatisk :)

 

Hvis det handler om at faa sit barn passet i institution - og maaske ligefrem at vaere DYGTIG til at tilgodese sine egne behov for at loebe eller hvad man nu vil, saa er vi da enige. VS/DP er jo gode de fleste steder i DK!  Og saa er samfundet indrettet til det. Om man saa kunne oenske sig mere tid med sine boern eller ej... Mange kunne vel godt koebe en pose tid, oder?  

 

Ikke i min situation, jeg har selv engang sagt at jeg ikke har fået børn for at få dem passet, i situationer hvor bedsteforældre vil passe.. og der har jeg fået afvide at jeg var grov at sige sådan.. derfor har jeg lært at man ikke siger sådan ting..

ved egentlig ikke helt om jeg forstår dit spørgsmål.. jeg mente bare jeg ville aldrig selv sige det højt " jeg har ikke fået børn for.... " fordi jeg netop har brugt det for at forsvare mig selv fordi jeg ikke ville have dem passet og har altid fået afvide jeg var helt gal på den..

 

Jeg er altså også sådan en mor at jeg vil elske at være hjemmegående, men økonomisk vil det ikke hænge sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan vi sagtens blive enige om, Ki, og derfor overrasker det mig ogsaa, at det giver anledning til at tale med store ord, at nogen har skrevet saadan et sted for nyligt.

 

Der er flere mor-traade, hvor der bliver skrevet om at kunne hente foer, hvis man flexer eller arbejder hjemme - det siger jo noget om, at familien DK er ramt paa tid med deres boern, som samfundet er skruet sammen... saa maa vi vaerne lidt om hinanden, men ikke raabe af hinanden, selvom vi har de forskellige meninger og muligheder. 

 

  :kiss  <- til alle

 

Ikke i min situation, jeg har selv engang sagt at jeg ikke har fået børn for at få dem passet, i situationer hvor bedsteforældre vil passe.. og der har jeg fået afvide at jeg var grov at sige sådan.. derfor har jeg lært at man ikke siger sådan ting..

ved egentlig ikke helt om jeg forstår dit spørgsmål.. jeg mente bare jeg ville aldrig selv sige det højt " jeg har ikke fået børn for.... " fordi jeg netop har brugt det for at forsvare mig selv fordi jeg ikke ville have dem passet og har altid fået afvide jeg var helt gal på den..

 

Jeg er altså også sådan en mor at jeg vil elske at være hjemmegående, men økonomisk vil det ikke hænge sammen.

 

Ok, det er nok ligesom det med amning, naar man ikke kan. at man skal vare sine ord lidt. Man er jo galt paa den  pga det sidste, du siger: Hvis man nu kunne gaa lidt ned i tid eller vaere hjemmemor, men det kan de faerreste -  og andre igen oensker det ikke. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har ikke læst alle svarene, og kommer også med et længere svar senere, hvis jeg har noget at byde ind med. Men jeg vil bare tilkendegive, at jeg synes det er en spændenede debat.

 

Og jeg har også udtalt et par gange herhjemme, at jeg ikke har tænkt mig at sætte børn i verden, for at andre skal passe dem, fordi jeg bla en overgang synes, at mine forældre passede mine nevøer og niece temmelig ofte (hver weekend) . Men er børn ikke også til for at glæde bedsteforældrene, og dermed kan blive passet, hvis det lige passer ind???

 

Der var lige, hvad jeg havde af kommentar inden jeg læser alles besvarelser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev stødt af at sætningen blev skrevet, hvilket nok også var ganske tydeligt ud fra min besvarelse... Det har ikke noget at gøre med den som skrev det, for hvis hun vitterligt føler at alle mødre som sender deres børn afsted fuld tid når de går på barsel er dårlige mødre, så må det jo være hendes ret at mene således... Eller også læser jeg noget som ikke står, fordi jeg føler mig ramt???

Jeg havde en anden drøm da jeg var gravid og tænkte på når jeg gik på barsel... Planen var en anden end det virkeligheden er blevet til. Min plan var en romantisk ide om at skulle gå herhjemme med begge unger, Maja skulle kun afsted ex. om formiddagen eller hentes tidligt, og der skulle være tid til at vi kunne bage, at jeg kunne pusle lidt om Maja mens den Bette sov osv. Det var planen...

Så kom knægten, som er en absolut fantastisk lille fyr, men den romantiske plan jeg havde, den er simpelthen umulig hvis jeg skal hænge sammen... Virkeligheden er, at jeg har fået en baby som kræver mig mere end jeg havde "forventet". Som jeg skriver flere steder er måltider en kamp, eller dvs jeg kæmper for at undgå at det skal blive en kamp, søvn er i perioder en by i Rusland, og det der med at han skal lege selv på legetæppet er en hed fantasi i andre perioder... Lige nu tror jeg vi er tigerramt, så han vil kun lege selv i 5 minutter ad gangen, han vil ikke spise, han sover ustabilt både dag og nat, han er gnaven halvdelen af tiden og når han er glad vil han lege med sin mor. Det betyder at bare det at være mor for ham kræver så mange mentale ressourcer og så meget tid, at jeg ikke har overskuddet til at bage med Maja osv.

Det betyder ikke at jeg synes det er optimalt at sende Maja afsted fra 9-16 de fleste dage, men det er min virkelighed hvis jeg ikke skal sidde og tude i sofaen af udmattelse hver dag, fordi jeg bare er PÅ 24/7. Når knægten sover er der jo som alle andre husholdninger en opvask, tøjvask, rengøring, indkøb osv osv osv osv. Og så er der jo liiige det der med søvn.

Så JEG føler mig stemplet som en dårlig mor. Og JEG synes at sætningen var malplaceret og jeg oplevede den som fordømmende. Jeg kan ikke udtale mig om vedkommende som har skrevet den, for hende kender jeg jo et eller andet sted ikke.

Jeg mener at en sådan sætning i en kontekst med mange mødre skal bruges med ENORM varsomhed... Som Camilla siger, hvis det var omkring bedsteforældre som presser på for at passe, så er det en anden kontekst. Men i den konkrete kontekst, så oplevede jeg mig fordømt.

Jeg forstod så slet ikke kommentaren som fordømmende, men sådan er vi jo forskellige:)

Jeg ville elske at være hjemmegående, men det vil aldrig blive en mulighed grundet økonomi, da det er mig, der trækker flest penge hjem efter færdig uddannelse. Og som min forelæser sagde på et tidspunkt: velfærdsstaten ville falde fra hinanden, hvis kvinderne ikke var på arbejdsmarkedet og i stedet gik hjemme;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er skønt at så mange vil deltage i debatten :) Men jeg ville gerne hvis der ikke bliver talt om konkrete eksempler på brugen af denne sætning herinde.... (medmindre selvfølgelig at man selv har skrevet det på et tidspunkt, og føler for at debattere det )

Jeg tænkte ikke på en bestemt tråd, eller et bestemt indlæg, for som jeg skriver i starten, har jeg fra tid til anden læst sætningen herinde.... Så det er ikke noget med at der er tale om en person, men mere sætningen i sig selv :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER