KatrineK

Lærkes fødselsberetning

10 indlæg i dette emne

Jeg var så heldig, at jeg fik lov til at sove længe søndag morgen. Jeg var begyndt at sove rigtig dårligt pga. bækkenløsning, så at få sovet on/off indtil kl 9 var guld værd. smile.png

Da jeg stod op kunne jeg mærke, at jeg havde murren i lænden, men det kunne lige så godt være fordi jeg havde sovet så længe og dermed havde fået ømme muskler. Da jeg var på toilettet kunne jeg se at slimproppen var begyndt at gå og der var tegnblødning med. Så jeg varskoede Per om, at han nok skulle på barsel meget snart, så han måtte hellere få ordnet de ting han skulle have klaret nu.

 

Omkring kl. 12 begyndte de første veer at komme, de var svage, men de kom med et nogenlunde kort mellemrum. Min første tanke var, at det da så nok var i aften/nat vi blev forældre igen. Efter vi havde spist frokost, lagde jeg mig ind på sofaen, for at samle lidt kræfter til fødslen. Veerne begyndte at tage lidt til i styrke, og jeg tænkte at jeg hellere måtte ringe til min mor, og sige at det var i dag de skulle komme og passe storebror, og at de gerne måtte komme inden aftensmad. Hun fortæller så at hun er i sommerhus, men at hun vil køre hjemad nu. –der er 2 timers kørsel derfra og hertil, så det var jo meget fint.

Mens jeg ligger på sofaen kommer storebror hen til mig, og han vil gerne op at ligge på mig og putte, mens vi ser en tegnefilm sammen. Det får han selvfølgelig lov til, for veerne gør ikke rigtig ondt. Omkring kl 13.30 begynder veerne at komme ret regelmæssigt og bide noget mere til. Nogle af dem er også ret lange. Jeg begynder derfor at tage tid på dem, selvom jeg tænker at det er alt for tidligt. Jeg kan dog hurtigt se, at de kommer med 2-3 min. Mellemrum og har en varighed på 45 sek. – 1½ min. I løbet af en halv time falder intervallet til 1-1½ min.

 

I mellemtiden har jeg fået sendt Per og Victor ned for at handle til aftensmad og lidt proviant til fødegangen. Da de kommer tilbage, er der ca. gået ½ time siden jeg begyndte at tage tid på veerne. Jeg ringer til fødegangen, da jeg begynder at blive lidt utryg ved at være hjemme. Kan mærke at veerne tager til hurtigt, og at de gør mere og mere ondt. Tegnblødningen er også taget til, så jeg er ikke i tvivl om, at der sker noget nu.

Per har ringet til mine forældre og har sat dem ind i sagen, og min far, som heldigvis ikke er med i sommerhus, er kørt af sted herop. Min mor var kun nået til Vejle da hun fik besked om, at jeg havde født..

 

Jeg kan på et tidspunkt mærke at jeg skal tisse, men inden jeg får sat mig, så går vandet. Der var ikke meget, men jeg er ret overbevist om at det var det der gik, for veerne tager pludselig ret meget til i styrke, og de kommer pludselig væltende. Per skynder sig over til naboen, om ikke de kan have Victor indtil min far kommer, for vi skal af sted på fødegangen nu. Det kunne hun heldigvis, så han bliver sendt derover og vi skynder os ud i bilen.

Veerne tager mere og mere til på turen derind, og da vi har ca. 5 min. Tilbage af turen kan jeg meddele Per om, at det er begyndt at presse lidt, og jeg kan egentlig mærke at det hjælper lidt på smerten, hvis jeg bare presser en lille smule med, dog holder jeg noget igen, da jeg ikke rigtig har lyst til at føde i bilen. wink.png
Da vi kommer til sygehuset, beder jeg Per holde lige foran indgangen, hvor de har af- og pålæsningspladser med 30 min. parkering, jeg orkede simpelthen ikke at skulle gå fra p-pladsen og til fødegangen. laugh.png

 

Jeg får mig bakset ud af bilen med veer, som ikke rigtig har nogen pause længere. På vej ind, må jeg stoppe op under en kraftig ve, og læne mig ind over et rækværk mens jeg stønner med på veen. Kan huske jeg tænker, at det egentlig er vildt pinligt at stå der og brøle som en brunstig elg, men at jeg egentlig er pænt ligeglad, for hold da kæft hvor gør det ondt! Jeg kan slet ikke få vejrtrækningen til at fungere, smerten er simpelthen alt for intens.
Heldigvis går veen over, og vi får skyndt os ind på afdelingen. Halvvejs oppe mod fødegangen kommer der en ny ve, så jeg læner mig op af en væg og brøler videre. –Det får en jordemoder til at komme ud og se til os, og med det samme kalder hun så på en briks, så de kan få kørt mig på en fødestue. Min tanke var, at jeg da heldigvis slap for at blive sendt hjem igen. biggrin.png

De havde lidt deres hyr med at få mig fra væggen over på briksen, da jeg slet ikke kunne bevæge mig pga. smerter. Men de fik mig da tvunget derover og så blev jeg hu-hej kørt på fødestuen. Jordemoderen var rigtig sød og forstående, og sagde heldigvis til mig, at jeg fødte lige om lidt, allerede inden hun fik undersøgt mig.
Jeg kom med møje og besvær over på fødelejet og hun fik mig undersøgt. 10 cm. åben med en lille kant fortil. Den ville hun gerne have væk inden jeg gav mig til at presse, og av for hulen hvor gjorde det ondt! Kunne slet, slet ikke have at hun havde fingrene deroppe under en ve. Og veer havde jeg hele tiden. Jeg tror jeg havde 2 reelle pauser mellem veerne i den tid jeg var på fødegangen.

Jeg får lov til at presse lidt, men jordemoderen beholder fingrene oppe, for at få kanten væk. –fik råbt temmelig meget af hende, at hun skulle flytte de fingre nu, for det gjorde ondt! Det ville hun dog ikke, nøjh hvor var jeg gal på hende! Pludselig blev jeg ret dårlig, så jeg fik en maske med ilt jeg kunne trække vejret i. Det hjalp på utilpasheden, men slet ikke på smerterne, hvilket jeg ellers havde oplevet under sidste fødsel.
Pludselig gik resten af vandet i et ordentligt plask, og så kunne jeg for alvor mærke presseveerne. Og så var det bare med at presse til og få hende ud. smile.png Den her gang var jeg meget mere med under pressefasen, og kunne mærke at hun stod i spænd og at hun kom ud. Og så pludselig, efter 2-3 presseveer så var hun ude, og så holdt smerten op på mirakuløs vis. smile.png

 

Fra vi ankom på fødegangen og til jeg havde født, gik der 15 min. så vi nåede rent faktisk en fødsel, inden tiden udløb på vores parkering. biggrin.png
Efterfølgende havde jeg det rigtig godt, jeg var slet ikke kvæstet på samme måde som sidst, hvor fødslen jo havde taget meget lang tid, næsten 12 timer i aktiv fødsel, og hvor jeg jo havde fået al den smertestillende jeg kunne få. Den her gang nåede jeg slet ikke at få noget.

 

Lærke blev født kl. 15.00, og var 53 cm lang og vejede 3638 g  loveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sejt gået!! Min første ve startede også omkring kl 9, men fødte dog først kl 17 så havde lige et par timer mere haha :D godt du nåede det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Denne gang skræmmer du mig ikke ;) men nu er jeg også bare sååå klar til at føde efterhånden.

Ret vildt at du kun var på hospitalet i 15 minutter. Godt i ikke ventede på svigerfar - havde du så født derhjemme eller i bilen eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor vildt at det gik så stærkt.. Det er jo min drømmefødsel du har haft! ;) Endnu engang tillykke med Lærke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Denne gang skræmmer du mig ikke ;) men nu er jeg også bare sååå klar til at føde efterhånden.

Ret vildt at du kun var på hospitalet i 15 minutter. Godt i ikke ventede på svigerfar - havde du så født derhjemme eller i bilen eller?

Ja, det var ret vildt at vi ikke var derinde længere tid. Min far kom heldigvis et par min. efter vi var kørt, så havde vi ventet på ham, så havde vi også nået det :)

Jeg tror ikke jeg havde født i bilen på vej derind. Veerne tog til da jeg kom op at sidde i bilen, men tog først for alvor fart da jeg kom op at stå på vej ind på fødegangen. Så jeg tror godt jeg kunne have strukket den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op - sikke en lynfødsel! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wauw, for en beretning! Men ja, det lyder som en drømmefødsel :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wauw sikke en fart hun havde på :o Godt i nåede på sygehuset.

 

Stort tillykke med Lærke :hurra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

dejlig beretning. Og godt i havde en god fødsel ! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med jeres prinsesse Lærke. Og dejligt at det hele gik godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER