lhk

Fødsel på Skejby

17 indlæg i dette emne

Hej alle

 

Jeg skal føde på Skejby Sygehus (termin om 1 uge........) og søger lidt erfaringer om hvordan det hele er derude.

Tænker især på det praktiske med hvor længe man "får lov" til at ligge på selve fødestuen efter fødslen, hvor man så bliver kørt hen og den slags.

Det er første barn, så jeg bliver vel ikke sendt hen på patienthotellet lige med det samme?

 

Jeg vil gerne have amningen op at køre inden vi bliver sluppet fri, og er der tilstrækkelig hjælp til den slags på patienthotellet?

 

Det hele afhænger selvfølgelig af om der er nogle komplikationer, men hvad har I andre oplevet?

 

Man skal jo have alt med selv ude på Skejby, men har dog fået at vide, at de har bleer, vaskeklude mv. til baby. Jeg ved dog ikke om de også har bleer på patienthotellet? Det er jo ikke kun for nybagte forældre.

 

Jeg har i øvrigt helt glemt at spørge JM om de også har efterfødselsbind (ligner næsten bleer) til mig, og om det virkelig kan passe at jeg skal kunne stoppe dem ned i mine egne trusser? Har været ude og købe noget undertøj i str. XL, men ved stadig ikke om det er helt nok til de bleer jeg har set andre helt nybagte mødre have på..

 

Er der ellers nogen der har erfaringer med Skejby, så skriv endelig. Jeg kan bruge alle oplysninger:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har født 3 gange på skejby, de to gange ambulant, så jeg kan nok ikke sige så meget om hvordan det er nu, og jeg har aldrig været på patienthotellet. Men da jeg fødte i 2012 var vi på fødestuen de første 5 timer efter fødslen, og jeg fik en pose efterfødselsbind og "underlag" med hjem, der manglede ikke noget. Jeg havde kun brug for "kæmpebleer" det første døgn, så brugte jeg natbind en uges tid og så alm bind. De plejede at udstyre nybagte mødre med et par net trusser som er super elastiske, til de der kæmpebleer. Not sexy, men det fungerer.

 

Jeg har født i vand på Skejby men syns ikke deres kar var særlig gode, det er sådan nogle kæmpe badekar, hvor man ikke rigtig kan andet end ligge ned. De har dog på en eller to af stuerne fået et stort fødekar, sådan et cylinderformet, jeg har ikke prøvet det men hvis du gerne vil i vand kunne du jo spørge om det er ledigt når du kommer ind.

 

Håber du får en god fødsel der ude :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare give det råd videre at det ABSOLUT bedste at have på efter en fødsel er et par af mandens boksershorts.

Det er bløde, med bred elastik, ekstra plads der hvor man evt er blevet syet og god plads til en ble. Jeg gik rundt i min mands boksershorts den første uge efter fødslen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på Skejby for lidt over et år siden. Fødte kl 15.10 og kom på patienthotellet ca 19.30.

De har alt til baby, bleer osv derovre! Og du ka bare bruge deres kæmpe underbukser. Det gjorde jeg og jeg havde ikke behov for de der kæmpe ble bind efter vi kom hjem.

Vi var der i to overnatninger. Man skal være ude kl 11 den dag, man skal hjem, så vi var der ikke helt i to døgn.

De kan godt hjælpe med amning på patienthotellet. Man "starter" amning på fødestuen (gjorde jeg hvert fald). Det specielle ved patienthotellet er, at de ikke kommer og "overvåger" dig - du skal selv bede om hjælp! Så hvis du er i tvivl om noget med amning, så tøv ikke med at sige det til dem derude.

Der er også andre med nyfødte babyer, så de er vant til det på patienthotellet også!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På patienthotellet har de en helt spiecel afdeling for nybagte familier :) Der er specielle sygeplejersker, som hjælper med amning og det hele. Så du skal endelig ikke tro at patienthotellet er et skidt sted. Og man kan altid ringe efter en sygeplejerske! :)

Og der er ALT! Bleer, klude, bleer og bind til mor, tøj - kæmpe underbukser - osv. osv. :)

 

Jeg har født på Skejby, fordi jeg er kronisk syg. Så hvor normalt mit forløb har været ved jeg jo faktisk ikke, men jeg tror nu det var meget som en helt alm. fødende.

 

Theodor var ude kl. 16.28, og vi var vist på patienthotellet omkring kl. 23. Vi kunne godt have været der før, men der var lidt rod med hvor vi skulle hen, da vi egentlig skulle have været på Y1 eller 2 (pga. min sygdom, som gjorde at min søn skulle tjekkes ekstra), men der var åbenbart proppet, så vi kom på patienthotellet i stedet og det var også helt fint. :)

Jeg synes ikke der var noget super ved at være på fødestuen. Der er jo sådan set bare en fødebriks, og ikke en seng med det samme.

Jeg fik iøvrigt at vide, at jeg skulle have tisset før jeg måtte komme derfra.

Men som sagt, så blev det hele lidt noget rod fordi der ikke var plads på Y1 eller 2. Jeg ved egentlig heller ikke om det er normalt at få en seng hen på fødestuen, men det gjorde jeg, mens det var planen af vi skulle på Y1 eller 2. Da vi så bare skulle på patient hotellet skulle jeg sidde på portørens lille køretøj i stedet sammen med min mand og søn.

 

 

Kan desuden fortælle at der er et forældrekursus mens man er på patienthotellet. Helt stille og roligt, hvor man snakker med en af sygeplejerskerne derfra sammen med de andre barslende som amning, første bad af baby og en hulens masse andre ting.

 

Maden i restauranten er skod og dyr. Som mor får du selvfølgelig maden gratis. Familie og andre besøgende må desuden også gerne spise i restauranten. De tager dog ikke dankort :)

 

Ellers er der et specielt køkken til de barslende, hvor der altid er yoghurt, så man kan få lidt at spise. Min appetit var vildt underlig efter fødslen, så det var rart at kunne få lidt yoghurt i løbet af natten fx. :)

 

 

Jeg havde en virkelig god oplevelse der. Fik udleveret brytvortesalve, ammebrik, fik masser af hjælp med amning så jeg også lærte at gøre det i flere forskellige stillinger. Selvfølgelig kan de ikke altid være der lige med det samme, men det synes hurtigt vi fik hjælp når vi ønskede - også klokken lort om natten. :)

 

 

 

Spørg endelig, hvis der er mere!

 

 

Jeg håber du får en god oplevelse :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er virkelig nogle gode erfaringer og kommentarer I har, - det er jeg rigtig glad for!

 

Det hele begynder at blive så virkeligt nu, med termin om kun få dage, så alle sådan nogle små praktiske spørgsmål kan pludselig vokse sig kæmpe store i mit hoved:-) Vi skal jo helst ikke komme til at mangle noget når vi ligger der, og bare skal nyde baby og fordøje oplevelsen.

 

Jeg vil helt sikkert pakke nogle ekstra af mandens boksershorts, og sørge for masser af snacks til far.

 

Mange hilsner fra Louise

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan være vi ses derude ;) jeg har termin på lørdag, og sætter også stor pris på denne tråd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener, at de lavede reglerne om i juni i år, så man nu skal sørge for alt selv. Bare så du er opmærksom på, at tingene ikke nødvendigvis kører på samme måde som for et år siden. Inde på skejbybaby er der en huskeliste (omend den er meget tynd). Jeg skal først føde til januar, så jeg har ikke sat mig ret meget ind i det endnu, men der er da i hvert fald nogle ting, som ikke står på listen, man skal huske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener, at de lavede reglerne om i juni i år, så man nu skal sørge for alt selv. Bare så du er opmærksom på, at tingene ikke nødvendigvis kører på samme måde som for et år siden. Inde på skejbybaby er der en huskeliste (omend den er meget tynd). Jeg skal først føde til januar, så jeg har ikke sat mig ret meget ind i det endnu, men der er da i hvert fald nogle ting, som ikke står på listen, man skal huske.

 

Ja, det er netop en del af problemet, - man skal have alt med selv, men så er der alligevel nogle ting de har... Fx. bleer og vaskeklude. Og jeg har også hørt, at de tilbyder saftevand/juice under fødslen, men vi har alligevel pakket juicebrikker i hospitalstasken, - bare for at være sikker!

Vi har formentlig alt for meget med, men sådan må det være.

 

Kunne være rart hvis de lavede en liste over det de rent faktisk har og stiller til fri rådighed, så kan man nemmere finde ud af hvad man kommer til at mangle. Jeg har fx ikke pakket suttebrikker, da jeg virkelig regner med, at det er noget de bør have, - men måske bliver jeg overrasket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også, at vi ender med at tage alt for meget med, når den tid kommer, for man skal jo endelig ikke mangle noget.

 

Men netop fordi det er så nyt (og ikke særlig hensigtsmæssigt, efter min mening, når det gælder en fødsel), så tror jeg, at de er ret large med det derinde. Hvis man fx har hårdt brug for suttebrikker og ikke har taget det med, tror jeg nok, at de skal finde nogen.

 

Jeg håber, at du får en god fødsel inden længe og så må du endelig berette om det herinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg ved selvfølgelig ikke om de har ændret på noget.

 

Men hvad dækker det der "alt" lige over? Nu når bleer og klude vist er med i pakken.

 

Synes i øvrigt det er synd og fjollet hvis man ikke længere kan få en sølle suttebrik :blink

 

 

 

Mht. til drikkevarer og mad - så vil jeg under alle omstændigheder anbefale at have noget med selv! Vi kom helt fra Skive, hvor ALT var lukket da vi skulle afsted. Så da vi kom til Århus var vi lige forbi Q8 på Randersvej (med veer og det hele ;)) efter sodavand, juice, pølsehorn, snicker (SÅ VIGTIGT!! :P) m.m. Det var guld værd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg ved selvfølgelig ikke om de har ændret på noget.

 

Men hvad dækker det der "alt" lige over? Nu når bleer og klude vist er med i pakken.

 

Synes i øvrigt det er synd og fjollet hvis man ikke længere kan få en sølle suttebrik :blink

 

 

 

Mht. til drikkevarer og mad - så vil jeg under alle omstændigheder anbefale at have noget med selv! Vi kom helt fra Skive, hvor ALT var lukket da vi skulle afsted. Så da vi kom til Århus var vi lige forbi Q8 på Randersvej (med veer og det hele ;)) efter sodavand, juice, pølsehorn, snicker (SÅ VIGTIGT!! :P) m.m. Det var guld værd!

 

Huskelisten i forbindelse med fødsel på Skejby er en lille smule upræcis synes jeg. Fx står der "tøj til under fødslen, som må blive snavset/ødelagt." Men når man ser fødselsprogrammer i tv, har de altid en stor hospitalsskjorte og kæmpe net-underbukser på indtil fødslen er op over. (Og det vil jeg et eller andet sted også gerne have)

 

Så skal man have alt tøj med til mor og barn til efter fødslen, dyner, betræk mm., og det skal vi nok finde ud af:-)

Går ud fra at de har ammepuder, MME, brystpumpe og sutteflasker hvis det bliver nødvendigt, men jeg er ikke 100 % sikker. (Og det er tvivlen der nager..)

 

Mht. mad har de "et begrænset udvalg til mor", hvilket muligvis vil sige yoghurt, hvid toast og smør = ikke mad jeg kan lide.

Intet til pårørende, men der er en kiosk ved hovedindgangen med begrænsede åbningstider. (Åbner kl. 11.30 i weekenden, og lukker kl. 19.00 - jeg håber saftsusemig også der er en eller anden form for kantine et sted?!)

 

Hvor ville det bare være meget nemmere, hvis de stadig havde rundvisninger ude på fødeafdelingen, så kunne man se det hele og forberede sig på alt det praktiske.. Men når jeg har født, lover jeg at skrive en beretning herinde, og fortælle mere om hele oplevelsen til andre Skejby-fødere:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også, at vi ender med at tage alt for meget med, når den tid kommer, for man skal jo endelig ikke mangle noget.

 

Men netop fordi det er så nyt (og ikke særlig hensigtsmæssigt, efter min mening, når det gælder en fødsel), så tror jeg, at de er ret large med det derinde. Hvis man fx har hårdt brug for suttebrikker og ikke har taget det med, tror jeg nok, at de skal finde nogen.

 

Jeg håber, at du får en god fødsel inden længe og så må du endelig berette om det herinde :)

 

Tusind tak! Det skal nok gå altsammen, men jeg begynder efterhånden at kunne mærke hvordan spændingen tager til. Der er virkelig heller ikke lang tid til nu. Skal scannes fredag for at se om jeg skal sættes i gang, så det kan jo i princippet være lige op over.

 

Forresten: du nævnte tidligere, at der er nogle ting som ikke står på listen, men som man skal huske. Kan du huske hvad det er?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Huskelisten i forbindelse med fødsel på Skejby er en lille smule upræcis synes jeg. Fx står der "tøj til under fødslen, som må blive snavset/ødelagt." Men når man ser fødselsprogrammer i tv, har de altid en stor hospitalsskjorte og kæmpe net-underbukser på indtil fødslen er op over. (Og det vil jeg et eller andet sted også gerne have)

 

Så skal man have alt tøj med til mor og barn til efter fødslen, dyner, betræk mm., og det skal vi nok finde ud af:-)

Går ud fra at de har ammepuder, MME, brystpumpe og sutteflasker hvis det bliver nødvendigt, men jeg er ikke 100 % sikker. (Og det er tvivlen der nager..)

 

Mht. mad har de "et begrænset udvalg til mor", hvilket muligvis vil sige yoghurt, hvid toast og smør = ikke mad jeg kan lide.

Intet til pårørende, men der er en kiosk ved hovedindgangen med begrænsede åbningstider. (Åbner kl. 11.30 i weekenden, og lukker kl. 19.00 - jeg håber saftsusemig også der er en eller anden form for kantine et sted?!)

 

Hvor ville det bare være meget nemmere, hvis de stadig havde rundvisninger ude på fødeafdelingen, så kunne man se det hele og forberede sig på alt det praktiske.. Men når jeg har født, lover jeg at skrive en beretning herinde, og fortælle mere om hele oplevelsen til andre Skejby-fødere:-)

 

Det er vigtigt at du skelner mellem fødegangen og patienthotellet! :) På fødegangen får man ikke rigtig noget. Men så snart du er på patienthotellet, har du jo adgang til restauranten, hvor mor spiser gratis og far betaler :)

 

 

Synes det er underligt, hvis man ikke længere skulle få en hospitalsskjorte at føde i. Det tvivler jeg altså på de har afskaffet, men det er alligevel vigtigt med tøj, som må blive beskidt eller gå i stykker. Det er ikke altid man når at få det af eller er i stand til det.

 

 

Da jeg fødte, var der tøj og dyne til baby, men vi brugte alligevel vores eget til Theodor :) Ammepude er der helt sikkert IKKE! Den skal du selv have med!

 

Jeg ved at der er brystpumper på Y1 og 2, men ved ikke med patienthotellet. Jeg så også MME og sutteflasker på patienthotellet. Sådan noget tror jeg heller ikke de har afskaffet. Det er jo noget med satser på ikke at få brug for :)

 

 

De afskaffede rundvisningen på fødegangen en uge før jeg var langt nok henne til at kunne komme på sådan en, så den gik vi også glip af. Det gjorde altså slet ikke noget :)

Husk på - man er ikke på fødegangen særligt længe!

 

 

 

EDIT - jeg læste lige på den opdaterede huskelist på skejbybaby.dk, og den er anderledes end da jeg fødte. Så du skal have dyne, tøj til baby, tøj til fødslen til dig selv. Og det er virkelig vigtigt med de to betræk!! Theodor sked på sine dyne som det allerførste - den fik han nemlig over sig da han kom op til mig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhhh.. de har da stadig rundvisninger på fødegangen? 

Jeg skal da til en rundvisning sammen med min jordemoder, når jeg er 35 uger henne :)

Nu er jeg 2. gangs fødende, så jeg er jo hurtigt hjemme igen, så alt det med patienthotel osv. skal jeg forhåbentligt ikke tænke over - ellers må der køres efter tingene (vi bor 10 minutter der fra).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak! Det skal nok gå altsammen, men jeg begynder efterhånden at kunne mærke hvordan spændingen tager til. Der er virkelig heller ikke lang tid til nu. Skal scannes fredag for at se om jeg skal sættes i gang, så det kan jo i princippet være lige op over.

 

Forresten: du nævnte tidligere, at der er nogle ting som ikke står på listen, men som man skal huske. Kan du huske hvad det er?

 

Jeg kan ikke huske det hele, for jeg talte bare med nogle, som lige havde født der i sommer. Men fødetøj, dynebetræk osv. er afskaffet, fordi de har regnet ud, at de kan spare rigtig meget på vask. Jeg synes, at listens indhold er noget sparsom, fordi der ikke står noget om undertøj og bind, men cd'er :huh (hvis vi nu alligevel skal være i den afdeling, mener jeg da, at et kamera er vigtigere :P)  Man må jo gå ud fra, at det der ikke står på listen, behøver man ikke at tænke på, men prøv at forhøre dig, når du alligevel skal til scanning.

 

Hvor er det spændende, om du bliver sat i gang lige om lidt :bd Jeg glæder mig sådan, til det er min tur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhhh.. de har da stadig rundvisninger på fødegangen? 

Jeg skal da til en rundvisning sammen med min jordemoder, når jeg er 35 uger henne :)

Nu er jeg 2. gangs fødende, så jeg er jo hurtigt hjemme igen, så alt det med patienthotel osv. skal jeg forhåbentligt ikke tænke over - ellers må der køres efter tingene (vi bor 10 minutter der fra).

 

De afskaffede det mens jeg var gravid. Om de har indført noget igen kan jeg selvfølgelig ikke svare på. :) Husker at det var noget rundvisningen hvor man hver onsdag (eller lign.) kunne møde op ved en eller anden trappe. Man skulle ikke tilmeldes eller noget, så vidt jeg husker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER