Havbaek

ÆL vs GT

13 indlæg i dette emne

Jeg tænker jeg denne her gang køber test fra billige test. Altså dem på strimler.

Men hvordan er det lige bedst med ÆL testene. Er det bedst at tage det på strimlerne eller med temperatur metoden.

Hvor ofte skal man teste med temperatur målingen og hvordan aflæser man at man har ÆL?

Og hvonår må man efter test af ÆL tage en G - test?

Har jo ik prøvet at teste for ÆL, da graviditeten med T bare var med G-test. Men vil som sagt denne her gang gerne kunne følge mere med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

http://www.min-mave.dk/find-din-aegloesning/article-16.htm

 

Her står der noget om temperatur-metoden.

 

ÆL-test viser en formodning om at du har ægløsning inden for ca 24 timer.

 

Hvis du ved 100% hvornår du har haft ÆL, kan du prøve en G-test ca 14 dage efter.

 

Husk dog på at hcg som regel giver mest udsving i 3/5 uge og nogle er længere tid om at danne nok af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt med link. Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æl teste er klart mere præcise end temperaturmetoden.

Man får en vedlagt vejledning til strimmeltestene. Man tester fra et antal dage før forventet ægløsning og nogle dage frem. Ca 5-6 dage i træk eller til æl har været der.

Det afhænger af cykluslængde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har meget uregelmæssige cykluser, også derfor jeg egenlig ønsker at have bedre styr på min ÆL.

Tror jeg prøver med begge dele ÆL på strimler og på temperatur metoden. Så må jeg se hvad fungere bedst herhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt temperaturmetoden til at få styr på min cyklus, så nu ved jeg cirka hvornår jeg har ÆL og tester kun omkring de dage :) det bliver jo lidt dyrt i længden at teste ÆL næsten hver dag ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft meget glæde af at bruge ÆL teste. Fordelen her er, at de bliver positive 1-2 dage FØR ÆL, så man har mulighed for at give den gas med baby-making. For mit vedkommende har jeg så fået menstruation præcis 15 dage efter en postiv ÆL test hver gang. Så det har også betydet, at jeg har vidst, hvornår jeg skulle GT teste.

 

Derimod stiger ens temperatur først lige EFTER ÆL (som jeg har forstået det), og så er det i princippet for sent med baby-making. Derudover er der jo meget andet, der også kan påvirke ens temperatur, så den er ikke 100% sikker.

 

Men det er jo forskelligt, hvad der virker for hver af os. Og hvis det i første omgang handler om, at får styr på din cyklus, så kan temperaturmetoden måske være god nok. Held og lykke :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man godt have ægløsning kun 1 uge efter endt mens?? Det plejer vel at være 14 dage efter endt mens sådan ca...??

Jeg havde mens fra 1/10-5/10... Og da jeg så tog en ægløsningstest den 13/10 var den nogenlunde positiv, og siden er den blevet mindre og mindre tydelig..

Så tænker om min ægløsning ligger meget tidligt i cyklus??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk at du altid skal tælle fra menstruationens første dag. Dette er din cyklus dag 1. Menstruationens sidste dag er i princippet ligegydlig. 

 

For de fleste ligge ÆL ca 14 dage FØR menstruationens første dag. Hvis din cyklus er 24 dage, så vil ÆL typisk ligge på dag 10, hvis din cyklus er 28 dage, så vil ÆL typisk ligge på dag 14, og hvis din cyklus er 35 dage, vil din ÆL typisk ligge på dag 21. Og så er der selvfølgelig en masse variationer her imellem. Hvis du har fået en positiv Æl test på dag 13, så lyder dette da ganske fint og gennemsnitligt (svarende til en cyklus længde på 27 dage ca).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft meget glæde af at bruge ÆL teste. Fordelen her er, at de bliver positive 1-2 dage FØR ÆL, så man har mulighed for at give den gas med baby-making. For mit vedkommende har jeg så fået menstruation præcis 15 dage efter en postiv ÆL test hver gang. Så det har også betydet, at jeg har vidst, hvornår jeg skulle GT teste.

 

Derimod stiger ens temperatur først lige EFTER ÆL (som jeg har forstået det), og så er det i princippet for sent med baby-making. Derudover er der jo meget andet, der også kan påvirke ens temperatur, så den er ikke 100% sikker.

 

Men det er jo forskelligt, hvad der virker for hver af os. Og hvis det i første omgang handler om, at får styr på din cyklus, så kan temperaturmetoden måske være god nok. Held og lykke :goodluck

 

Enig! Det er bedst at bruge ÆL-teste til at teste, om du har ÆL eller den er på vej. Men den bliver vel ikke positiv 1-2 dage før ÆL? Man begynder vel bare at kunne se to streger i dagene op til og når den er positiv, så har du ÆL?

Ja, temperaturmetoden virker kun til at få styr på cyklus :P dog stiger min temperatur en lille bitte smule dagen før ÆL og så stiger den kraftigt på dagen, så jeg har en lille idé om det, men det er så usikkert, fordi der er så meget andet, der spiller ind på, om ens temperatur stiger eller falder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig! Det er bedst at bruge ÆL-teste til at teste, om du har ÆL eller den er på vej. Men den bliver vel ikke positiv 1-2 dage før ÆL? Man begynder vel bare at kunne se to streger i dagene op til og når den er positiv, så har du ÆL?

Altså, ifølge indlægssedlen til de ÆL teste, jeg bruger (strimmel fra billige-teste.dk), så vil ÆL finde sted 24-48 timer EFTER en positiv test. Så det holder jeg mig til :-)

http://www.billige-teste.dk/assets/manual/ovulation-stick.pdf

Indtil da kan test-stregen variere meget i tykkelse hos mig (fra næsten ikke-eksisterende til næsten lige så kraftig som kontrol-stregen), men intet af det tæller før test-stregen er lige så kraftig eller kraftigere end kontrol-stregen. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja, så forstår jeg :-P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugte temperaturmetoden og var ret glad for den. Jeg har så en ret præcis cyklus, så for mig var det mere for at være sikker på at ægløsning nu også havde været der. Hvor ægløsningstest som jeg forstår det mere skal bruges til om der er æl,  ikke om den har været der.

Derudover synes jeg temperaturmetoden var rigtig rar til at give en indikator på hvorvidt jeg var gravid. Temperaturen faldt ca 1 døgn før mens kom, men ved graviditet forblev den høj. Så jeg synes den var rar til at bevare håbet/vide at løbet var kørt i den mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER