Guest cmbk

Barn syg - Og arbejde?

19 indlæg i dette emne

Hvad gør I, når I har barn syg? Ifb med arbejde :-)!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har begge mulighed for både barnets 1 & 2 sygedag, derudover har vi begge flex tid, så vi forsøger at løse det på den måde. Min mand har desuden mulighed for at arbejde hjemmefra, så det har også været brugt.

Vi vil helst selv passe hende når hun er syg, men vi har også mulighed for at gøre brug af farmor der er på efterløn, elller min mor eller lillebror, hvis det passer ind i deres planer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må indrømme, at jeg ikke helt forstår barnets 1 og 2 sygedag. - Børn bliver vel ikke kun syge 1 gang om året? Jeg ville ønske, at jeg lige havde en familie der kunne tiltræde, men de arbejder selv alle sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må indrømme, at jeg ikke helt forstår barnets 1 og 2 sygedag. - Børn bliver vel ikke kun syge 1 gang om året? Jeg ville ønske, at jeg lige havde en familie der kunne tiltræde, men de arbejder selv alle sammen.

Du må tage barnets 1. Og 2. Sygedag hver gang barnet er syg på ny.

Men det er meget forskelligt hvordan man ser på barnets 1. Og 2. Sygedag, på de forskellige arbejdspladser, og hvor large de er omkring det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barnets 1. Og 2. Sygedag er HVER GANG barnet er syg og ikke kun 1 gang om året :)

Det er i øvrigt kun nogle overenskomster, hvor man har 1. Og 2. Sygedag- jeg er også så heldig, at jeg har dem :)

Barnets 1. Sygedag kan være hele dagen eller hvis du Eks. Bliver ringet hjem kl. 12 med sygt barn, det tæller for 1 dag uanset :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, jeg ved faktisk ikke om jeg har 1 eller 2. Må lige kigge i personalehåndbogen.

De her to dage, har jo været pga. jeg selv har været syg - (Lidt svært at blive rask, når Caroline så bliver syg også)

Så kan jeg vel godt tage barnets 1 sygedag i morgen, hvis hun fortsat er syg og jeg ikke er?

 

Åh, i kender det vel. Så elendigt når man er syg og er nødt til at blive hjemme fra arbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så kan jeg vel godt tage barnets 1 sygedag i morgen, hvis hun fortsat er syg og jeg ikke er?

Nej, det mener jeg faktisk ikke, at du kan. Med mindre du lyver om, at hun også har været syg i de sidste to dage.

Barnets FØRSTE sygedag, er jo i sagens natur den 1. dag, hvor barnet er sygt - det er til akut opstået pasningsbehov, og det er meningen, at man således har dagen til at finde alternativ pasning til dag 2, hvis barnet fortsat er sygt. Med mindre man har barnets 2. sygedag også - for så har man jo to dage til at finde alternativ pasning.

Faktisk er det også sådan, at man kun har ret til barnets første sygedag, såfremt arbejdet tillader det. Et eksempel kan være, at man arbejder alene i nattevagt - her har man ikke lov til at gå hjem/blive hjemme, hvis det betyder at vagten så er ubemandet. Hvis du forstår?

Men i og med, at hun har været syg i to dage, så har du faktisk ifølge reglerne haft tid til at finde en anden til at passe. Også selvom du ikke har brugt barnets 1. sygedag endnu.

På mit gamle arbejde kunne man fx heller ikke tage barnets 1. sygedag om mandagen, hvis barnet havde været syg i weekenden.

At mange så bøjer den regel er en anden sag - ligesom mange forældre BEGGE tager barnets 1. sygedag, så de samlet set kan holde barnet hjemme i to dage. Dette er heller ikke lovligt - udfra samme princip om akut opstået pasningsbehov.

Men god bedring til jer begge - og træls, at du bliver fanget lidt i det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lyver ikke om noget, sådan er jeg bare ikke bygget op. Men det er rart lige at lære lidt her, mht. sygeregler m.v. Jeg tror egentligt, at min arbejdsplads er ret large på nogle punkter - Men nu er de jo også informeret om, at det er både Caroline og jeg der er syge. Sådan noget er jeg helt ærlig om, for det er jo sådan det er :-)

 

 

(Føler mig lidt dum, at tro, at når barnets 1 sygedag var brugt, så var der ikke flere, ha ha... Giver jo ingen mening)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder også fri uden løn efter 1. Dag, som oftest mig da jeg tjener mindst, da jeg også er elev. Det snuppede en halv løn da Theo havde skoldkopper. Andre af mine kollegaer bruger feriedage, det nægter jeg. Så hellere undvære pengene :|

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ingen kloge ord (vi er jo så "heldige" at jeg er studerende og B er langtidssygemeldt, så vi har let ved pasning ved sygdom), vil bare sende kram. Det er sgu en øv-situation :kram

Forresten, hvorfor er smittefaren særlig stor denne vinter? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi det er hendes  første vinter i VS, så er der jo en hel masse uvante bakterier kroppen lige skal vende sig til :-) Jo, tak. Det går nok. Vi tager nok en tur til lægen i morgen, fordi jeg igen har fået nældefeber.... Og C har det stadig skidt med feber, hoste og sikkert (mere) bræk senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå på den måde. :)

God tur til lægen, jeg håber han/hun kan hjælpe jer :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak søde.

 

Tak for alle svarene herinde. Jeg blev da klogere :O

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har din arbejdsplads en overenskomst? Ellers bør der stå i din kontrakt hvordan og hvorledes :)

 

Man er dog tit ikke underlagt helt samme regler de første 3 måneder i nogle overenskomster.

 

 

Vi er begge ansat i en bank og har gode forhold overenskomstmæssigt - 5 barn syg dage pr sygdom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er elev - så. Det viser sig at Caroline har mellemøresbetændelse og jeg har en virus infektion. Har været på arbejde i tre timer før jeg tog til lægen, så...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha træls med sygdom, håbet I snart er ovenpå.

Øv at Caro har mellemørebetændelse, håber ikke hun lider alt for meget under det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er elev - så. Det viser sig at Caroline har mellemøresbetændelse og jeg har en virus infektion. Har været på arbejde i tre timer før jeg tog til lægen, så...

Eleverne er også dækket af overenskomsten hos os :)

Det er godt surt at I skal være syge! Håber I kommer hurtigt ovenpå igen :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I de fleste overenskomster skal man have været ansat i 6 mdr før man har ret til at få betaling på barnets første sygedag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER