logo

Sele på i bussen på tur med skolen?

11 indlæg i dette emne

Min søn skulle til skolernes motionsløb i dag, og de kørte ned til stedet, de skulle løbe, med bus. I bussen havde alle seler på, men da de skulle køres hjem igen, virkede to seler ikke, dem som min søn og hans kammerat fik. De fik at vide af læreren, at "de bare skulle holde godt ved".

Hvordan ville I tackle det og har I oplevet noget lignende?

For altså, når der er seler, skal de jo virke allesammen og bruges. På den ene side har jeg det sådan, at man kører jo ofte i bus uden seler, men når der er seler, skal de jo altså også bruges og de er i skolens hænder og ansvar, jeg er der ikke til at passe på dem.

Jeg er egentlig både lidt gal og ked af det, at man bare kører med børn på den måde og jeg har tænkt mig lige at høre læreren ad og påtale det. Det er jo også busselskabets ansvar at have styr på, hvor mange seler der er til hvor mange børn, der skal med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja altså helt enig i at der jo som oftest ikke er seler i bussen så det går jo nok MEN derfor er det stadig lidt dumt bare at sige til de to at de "bare skal holde godt fast" når de andre børn får sele på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville helt sikkert også lige høre ad hvad der egentlig lige foregik. Altså havde læreren sele på eller havde han/hun en plads hvor selen ikke duede for så ville jeg nok lige påpege at det sku ikke er smart, hvis han/hun havde sat sig et sted uden sele så flest mulige børn havde sele på og alternativet ville være at skulle efterlade børn og personale og køre efter dem bagefter ville jeg (alt efter hvor lang de skulle køre) nok tænke ok det går nok! Det vil under ingen omstændigheder være noget jeg lå søvnløs over netop fordi de færreste busser har seler og jeg vil jo selv tage mit barn/mine børn med på en bustur uden at blinke. Forskellen er at det på sådan en tur ikke længere er mig der har kontrollen det er andre der træffer beslutningerne og jeg forventer at ansvaret for mit barn bliver taget ualmindeligt seriøst!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar.

Når skolerne booker busser, vælger de ofte med seler, og er der seler, skal de på, ifølge lovgivningen.

Vi kører jo også altid i bybusser uden sele, så det er vi såmænd vant til, så det er ikke deri, den ligger. Men skulle ulykken ske med skolen, ville jeg være særdeles ked af, at mit barn og hans kammerat var de eneste to, der ikke fik sele på. Derfor synes jeg, det er vigtigt at få sagt det videre, så man i fremtiden måske får en løsning på og busselskaberne sikrer sig, at der er det antal seler til det antal børn og voksne, der skal med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja altså helt enig i at der jo som oftest ikke er seler i bussen så det går jo nok MEN derfor er det stadig lidt dumt bare at sige til de to at de "bare skal holde godt fast" når de andre børn får sele på...

Ja, ikke også? Hold fast... Øh, det hjælper ikke meget, hvis der sker noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville helt sikkert også lige høre ad hvad der egentlig lige foregik. Altså havde læreren sele på eller havde han/hun en plads hvor selen ikke duede for så ville jeg nok lige påpege at det sku ikke er smart, hvis han/hun havde sat sig et sted uden sele så flest mulige børn havde sele på og alternativet ville være at skulle efterlade børn og personale og køre efter dem bagefter ville jeg (alt efter hvor lang de skulle køre) nok tænke ok det går nok! Det vil under ingen omstændigheder være noget jeg lå søvnløs over netop fordi de færreste busser har seler og jeg vil jo selv tage mit barn/mine børn med på en bustur uden at blinke. Forskellen er at det på sådan en tur ikke længere er mig der har kontrollen det er andre der træffer beslutningerne og jeg forventer at ansvaret for mit barn bliver taget ualmindeligt seriøst!

Du har nemlig meget ret her, Majs - jeg ønsker jo bare, at ansvaret for mit barn bliver taget seriøst, i stedet for "det går jo nok som altid." Det ville jeg selv tænke, hvis jeg var med bussen, der måtte de hjertens gerne køre uden sele, jeg kan bare ikke så godt lide det her uden mig.

Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal skrive en mail, for nu er der jo ferie, så der går lige ti dage, inden vi ser hende igen. Vores dreng er lige startet i 0., så vi kender ikke læreren så godt, og derfor ville jeg egentlig helst sige det, når jeg ser hende i stedet for en mail, hvor det skrevne ord står fast. Men som sagt, ti dage er lang tid, og jeg har lyst til at skrive det i morgen, så så må jeg lige formulere mig. Jeg er lidt usikker på, hvordan hun vil tackle det. Hmm, tænke, tænke. Giv mig lige et spark, Majs :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå din bekymring/anke, og det er jo selvfølgelig op til dig selv om du vil påtale det :) Men.... Jeg vil måske gerne give det "spark" du efterlyser, bare i modsat retning. Som du selv siger, er din søn lige startet, og du kender ikke læreren særlig godt. Det, sammenholdt med at "forseelsen" er så forholdsvis lille, og din søn ikke skal ud at køre med bus før du ser læreren igen, og du dermed ikke risikerer noget ved at vente til du ser læreren, ville nok gøre at jeg vil råde dig til at vente. Som du selv er inde på, så står det skrevne ord fast, og kan nemt synes hårdere end hvis man lige nævner det ansigt til ansigt. Det er jo rart at have et godt forhold til dem der har med ens barn at gøre i hverdagen.

Men det var bare lige et pip.... Du skal selvfølgelig gøre hvad du finder bedst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå din bekymring/anke, og det er jo selvfølgelig op til dig selv om du vil påtale det :) Men.... Jeg vil måske gerne give det "spark" du efterlyser, bare i modsat retning. Som du selv siger, er din søn lige startet, og du kender ikke læreren særlig godt. Det, sammenholdt med at "forseelsen" er så forholdsvis lille, og din søn ikke skal ud at køre med bus før du ser læreren igen, og du dermed ikke risikerer noget ved at vente til du ser læreren, ville nok gøre at jeg vil råde dig til at vente. Som du selv er inde på, så står det skrevne ord fast, og kan nemt synes hårdere end hvis man lige nævner det ansigt til ansigt. Det er jo rart at have et godt forhold til dem der har med ens barn at gøre i hverdagen.

Men det var bare lige et pip.... Du skal selvfølgelig gøre hvad du finder bedst :)

Jeg er enig, det blev også min beslutning her til morgen.

Jeg synes dog ikke, forseelsen er så lille, og busselskaberne skal have det at vide, for det dur ikke, at lærerne booker en bus med seler i bedste tro, og der så ikke er seler til alle. Der skal være styr på antal elever/seler, og det må være kommunikation mellem lærer og busselskab, så læreren heller ikke selv kommer til at stå i sådanne situationer. Jeg ved godt, der ikke er sket noget, men skulle bussen pludselig bremse hårdt op, kan det jo altså gå galt.

Jeg synes ikke, det er forældrenes ansvar at ringe til busselskaberne - jeg synes, det skal gå gennem skolen som booker. Det tror jeg også vil have den stærkeste effekt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig, det blev også min beslutning her til morgen.

Jeg synes dog ikke, forseelsen er så lille, og busselskaberne skal have det at vide, for det dur ikke, at lærerne booker en bus med seler i bedste tro, og der så ikke er seler til alle. Der skal være styr på antal elever/seler, og det må være kommunikation mellem lærer og busselskab, så læreren heller ikke selv kommer til at stå i sådanne situationer. Jeg ved godt, der ikke er sket noget, men skulle bussen pludselig bremse hårdt op, kan det jo altså gå galt.

Jeg synes ikke, det er forældrenes ansvar at ringe til busselskaberne - jeg synes, det skal gå gennem skolen som booker. Det tror jeg også vil have den stærkeste effekt.

Jeg er enig med Troldemor - tag den Face to Face det er altså rarest.

Ja jeg syntes også at det er skolen der må tage den op med busselskabet.

Måske du kan vende den på den måde og sige at du lige vil høre om skolen har snakket med busselskabet om de seler der ikke duede, for det er jo ikke ok at 2 elever ikke kan få sele på når de har bestilt en bus med seler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok - jeg var så blevet smækhamrende pissehysterisk! Indrømmet, jeg er ikke bekendt med reglerne for brug af seler i busser, men ved selvfølgelig godt at de ikke findes i bybusser. Men hvis det er, som der bliver skrevet længere oppe, at de skal bruges, hvis de er der, jamen, så kan jeg ikke se andet, end den pågældende bus er ulovlig!

Jeg ville helt klart tage den med læreren efter ferien. Man kan jo sagtens gøre sin holdning helt klar og også forlange en opfølgning, uden man bliver personlig og taler grimt til vedkommende. Men jeg synes, det er altså virkelig ikke det er en lille ligegyldig forseelse. Overhovedet ikke endda...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok - jeg var så blevet smækhamrende pissehysterisk! Indrømmet, jeg er ikke bekendt med reglerne for brug af seler i busser, men ved selvfølgelig godt at de ikke findes i bybusser. Men hvis det er, som der bliver skrevet længere oppe, at de skal bruges, hvis de er der, jamen, så kan jeg ikke se andet, end den pågældende bus er ulovlig!

Jeg ville helt klart tage den med læreren efter ferien. Man kan jo sagtens gøre sin holdning helt klar og også forlange en opfølgning, uden man bliver personlig og taler grimt til vedkommende. Men jeg synes, det er altså virkelig ikke det er en lille ligegyldig forseelse. Overhovedet ikke endda...

Tak! Præcis, den bus er nemlig ulovlig! Og ingen ved, hvor længe der i forvejen er gået med selerne i stykker/hvor mange, der har kørt på den måde, og det skal der bare rettes op på. Der kan jo også være andre busser, hvor de ikke virker i, og når skolerne nu typisk bestiller de busser med seler, skal det da være i orden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER