MP <3

overstimulering?

35 indlæg i dette emne

Jeg er lidt i tvivl om, om Anna muligvis bliver overstimuleret.

Fra hun var omkring 1 mdr -3,5 mdr, sov hun igennem. Nu er hun vågen mindst en gang om natten. Det virker ikke altid til, at det er pga sult. Nogle gange er det meget svært at få hende til at sove igen, det lykkes kun ved at hoppe på pilates bold. Hvilket er pænt nederen kl 3 om natten.

For det meste står hun op kl 6-7, så får hun mad og ser tv, sover igen ved 9-9:30. Her sover hun 30-45 min. Så får hun mad og vi kommer i tøjet. Så går vi tur ved 11:30-12 hvor hun igen sover ca 30-45min. Enten er vi i mødregruppe, til tumlastik eller ud og handle, tit i center. Her kommer hun jo også op når hun vågner. Hun sover måske 15-20min på vej hjem. Og så sover hun ikke mere før hun kommer i seng ved 20tiden. Hun er utrolig svær at få til at sove!

Er det får meget at komme steder hen hver dag. Altså i center, på besøg eller have besøg, eller noget andet. Vi har aldrig en dag hvor vi laver ingenting og måske bare går en lille tur, og så hjem igen.

Kan det være derfor hun aldrig sover mere end max. 45min, og ikke kan falde i søvn, og slet ikke af sig selv?

Hun er 5 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor længe er hun vågen om natten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at tage en dag, hvor i ikke laver noget! Evt nogle dage i træk.. Og se om mønstret ændrer sig.

Jeg synes det lyder som om I laver mange ting, specielt når hun ikke sover så meget. Det var noget andet, hvis hun kunne sove 2-4 timer mens du f.eks. går rundt i centret osv..

Jeg vil mene, at hun har brug for at sove mere/længere lure! Det er til gavn for udviklingen og søvn avler søvn, så det kan også give gode nætter ;)

Tommelfingerregel er, at mindst en lur om dagen, skal være på minimum to timer i streg - ifølge netsundhedsplejersken Helen Lyng Hansen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det rigtigt forstået, at hun ofte sover til og fra noget? Altså feks til og fra gåtur til et eller andet? Hendes middagslur- får hun der mulighed for at stå stille og roligt et sted uden støj osv?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor længe er hun vågen om natten?

Nogle gange falder hun i søvn ved brystet, andre gange er hun vågen 15-30 min efter hun har spist.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det rigtigt forstået, at hun ofte sover til og fra noget? Altså feks til og fra gåtur til et eller andet? Hendes middagslur- får hun der mulighed for at stå stille og roligt et sted uden støj osv?

Ja det er rigtigt. Selv hvis jeg bare går tur uden formål, så vågner hun også altid efter 30 min. Som regel falder hun i søvn igen.

Hvis jeg går med hende og hun sover dybt, så lige så snart jeg stiller vognen i haven fx, hvor der er stille, så vågner hun. Når hun sover i sengen er der jo også stille, men der sover hun heller aldrig længe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at tage en dag, hvor i ikke laver noget! Evt nogle dage i træk.. Og se om mønstret ændrer sig.

Jeg synes det lyder som om I laver mange ting, specielt når hun ikke sover så meget. Det var noget andet, hvis hun kunne sove 2-4 timer mens du f.eks. går rundt i centret osv..

Jeg vil mene, at hun har brug for at sove mere/længere lure! Det er til gavn for udviklingen og søvn avler søvn, så det kan også give gode nætter ;)

Tommelfingerregel er, at mindst en lur om dagen, skal være på minimum to timer i streg - ifølge netsundhedsplejersken Helen Lyng Hansen.

Jeg ville elske hvis hun kunne tage en 2 timers lur. Det ville være så godt for hende.

Ja måske jeg bare skal lave ingenting fx i en uge. Men stadig gå tur med hende ikke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle gange falder hun i søvn ved brystet, andre gange er hun vågen 15-30 min efter hun har spist.

Lige dét med natten synes jeg lyder helt normalt. Jeg synes til gengæld det er vildt, at hun har sovet igennem fra 1-3 måneder (og hvad er igennem?) Jeg synes ærlig talt hun sover lidt som en drøm om natten (men er også anderledes vant) Jeg tænker lidt, at de jo tager appetitspring ind imellem, og det måske kan være det der gør hun vågner.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er rigtigt. Selv hvis jeg bare går tur uden formål, så vågner hun også altid efter 30 min. Som regel falder hun i søvn igen.

Hvis jeg går med hende og hun sover dybt, så lige så snart jeg stiller vognen i haven fx, hvor der er stille, så vågner hun. Når hun sover i sengen er der jo også stille, men der sover hun heller aldrig længe.

Jeg tror du skal gå i træningslejr og blive hjemme er stykke tid, hvor I arbejder på at få hende til at sove længere lure i barnevognen, hvor den står stille.

Mener, at der er nogle herind på BK der har været det igennem og det har vist taget lidt tid, men er det hele værd! Jeg tænker umiddelbart to uger ca..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror du skal gå i træningslejr og blive hjemme er stykke tid, hvor I arbejder på at få hende til at sove længere lure i barnevognen, hvor den står stille.

Mener, at der er nogle herind på BK der har været det igennem og det har vist taget lidt tid, men er det hele værd! Jeg tænker umiddelbart to uger ca..

Enig. Der er ingen anden vej frem end at blive ved med at prøve selvom vognen står stille og barnet vågner. Har selv siddet "vagt" ved Votes ældste og så snart hun vågnede måtte jeg få hende til at sove igen- med vognen stående. Det tog vist et par uger der var ret trælse. Men hun lærte det og sov herefter mindst 2 timer i vognen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa, har hun aldrig "fred"(EDIT: ikke anklagende, sorry hvis det lyder forkert) til at sove om dagen - enten udenfor i barnevognen stillestaaende eller hjemme indenfor? Jeg synes det lyder som om hun er grundtraet...

Jeg ville proeve foelgende:

- saette tempoet lidt ned, babyer i den alder bliver meget mere opmaerksomme og kan SE meget mere. Som du beskriver det er I ofte paa farten.

- hjaelpe hende med at komme videre fra en soevnfase til den naeste. Det kan du goere ved at vaere klar paa tidspunket, dvs. efter 30 mins soevn, hvor du evt. rokker med vognen eller hvad du nu goer, naar hun skal sove. Saa lidt hjaelp som muligt og gerne, saa hun klarer den allersidste Zzzz selv, dvs. naar oejnene ruller og lukkes, saa stopper du med at rokke. Saa laerer hun at falde i soevn selv og vil laere at komme sove selv, naar hun vaagner. Altsaa med tiden...

- Put hende tidligere til natten. Hun kan vaere overtraet og saa ER de svaere at putte.

Min dreng havde svaert ved at falde i soevn mellem 3 og 6 mdr, hvor han skreg og skreg ì, mens jeg gik med ham i armene og sagde Shh, sh, shhh til jeg havde hoenseroev! Det var overskudsenergi, som han skulle af med for at kunne sove og det er ikke ualmindeligt. Det stoppede da han var 6 mdr.

Og saa vil jeg sige, at I er ret heldige med en pige, der har sovet igennem i den alder... Det er ikke specielt normalt i mine oejne. Kan hun vaere sulten? Det er jo normalt, at babyer har brug for naering om natten til og med 9-10 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville elske hvis hun kunne tage en 2 timers lur. Det ville være så godt for hende.

Ja måske jeg bare skal lave ingenting fx i en uge. Men stadig gå tur med hende ikke?

Jeg synes du primært skal lære hende at sove med en Stillestående vogen, før du går ture. Du skal nemlig, som Camillat skriver, stoppe med at vippe tidligere og tidligere, således at hun selv klarer det allersidste inden hun sover helt. Som udgangspunkt skal hun falde i søvn på samme måde, som tingene er efter de 40 min ca (en søvncyklus), således at hun selv kan komme videre i søvnen.

Og måske du skal vippe med vognen efter 30-40 min, indtil hun lærer at komme videre selv.

Det er virkelig en gave til din datter, hvis du har overskuddet til at lære hende det!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige dét med natten synes jeg lyder helt normalt. Jeg synes til gengæld det er vildt, at hun har sovet igennem fra 1-3 måneder (og hvad er igennem?) Jeg synes ærlig talt hun sover lidt som en drøm om natten (men er også anderledes vant) Jeg tænker lidt, at de jo tager appetitspring ind imellem, og det måske kan være det der gør hun vågner.

hun sov fra 19-20 til ca 6 om morgenen uden at vågne. Og det ændrede sig fra den ene dag til den anden. Jeg kan sagtens klare at være vågen en gang om natten, det er ikke det der bekymre mig. Men det er bare at det sker så pludseligt og at hun er meget svær at få til at sove osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hun sov fra 19-20 til ca 6 om morgenen uden at vågne. Og det ændrede sig fra den ene dag til den anden. Jeg kan sagtens klare at være vågen en gang om natten, det er ikke det der bekymre mig. Men det er bare at det sker så pludseligt og at hun er meget svær at få til at sove osv.

Jeg synes mere det er "ualmindeligt" at hun har sovet så længe tidligere. Jeg ville ikke bekymre mig om, at det sker "pludseligt" Barnet udvikler sig jo hele tiden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hun sov fra 19-20 til ca 6 om morgenen uden at vågne. Og det ændrede sig fra den ene dag til den anden. Jeg kan sagtens klare at være vågen en gang om natten, det er ikke det der bekymre mig. Men det er bare at det sker så pludseligt og at hun er meget svær at få til at sove osv.

Jeg taenker, at hun er sulten. Ammede paa det tidspunkt 2 gange hver eneste nat. Jeg ville give en flaske eller babs, alt efter hvad hun faar. Der ligger et appetitspring lige der og de kan vaere ret markante :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes du primært skal lære hende at sove med en Stillestående vogen, før du går ture. Du skal nemlig, som Camillat skriver, stoppe med at vippe tidligere og tidligere, således at hun selv klarer det allersidste inden hun sover helt. Som udgangspunkt skal hun falde i søvn på samme måde, som tingene er efter de 40 min ca (en søvncyklus), således at hun selv kan komme videre i søvnen.

Og måske du skal vippe med vognen efter 30-40 min, indtil hun lærer at komme videre selv.

Det er virkelig en gave til din datter, hvis du har overskuddet til at lære hende det!!

jeg bliver altså nødt til at have hjælp med at forstå det.

Så du vil foreslå at jeg venter med at gå tur, og omkring ved middagslur så får hende til at falde i søvn i sengen. Vi bor i lejlighed, så jeg vil ikke have mulighed for at hun sover i vognen ude. Kun hvis jeg går hjem til mine forældre.

Når hun så har sovet ca 40 min, så gå stille og sige shh? det er det jeg plejer når hun skal sove.

Jeg går overskuddet til det. Men jeg går rigtig svært ved at finde ud af hvordan og hvad jeg skal gøre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg taenker, at hun er sulten. Ammede paa det tidspunkt 2 gange hver eneste nat. Jeg ville give en flaske eller babs, alt efter hvad hun faar. Der ligger et appetitspring lige der og de kan vaere ret markante :)

okay. Hun får babs :-)

Jeg er heller ikke begyndt på grød endnu. Har planer om at prøve her i weekenden. Hun bliver også altid tilbudt mad når hun vågner. Det er bare ikke altid hun spiser ret meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg bliver altså nødt til at have hjælp med at forstå det.

Så du vil foreslå at jeg venter med at gå tur, og omkring ved middagslur så får hende til at falde i søvn i sengen. Vi bor i lejlighed, så jeg vil ikke have mulighed for at hun sover i vognen ude. Kun hvis jeg går hjem til mine forældre.

Når hun så har sovet ca 40 min, så gå stille og sige shh? det er det jeg plejer når hun skal sove.

Jeg går overskuddet til det. Men jeg går rigtig svært ved at finde ud af hvordan og hvad jeg skal gøre..

Åh ja, så blev det lidt mere kompliceret.. Hmm.. Har hun så aldrig mulighed for at sove udenfor i lang tid? Altså medmindre du går en laaaang tur?

For så er det måske bedst/smartest at hun lærer at sove lur indenfor?

Personligt har jeg altid prioriteret lange lure fremfor HVOR luren præcis er. Få gang har min datter ikke ville sove i barnevognen eller ikke så længe som planlagt og så har hun sovet inde i vores dobbeltseng - den er sikker hver gang ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah har som oftest sovet indenfor af samme grund og at det saa om sommeren bliver meget varmt hernede.

Jeg ville babse hende godt af eftermiddag og aften og saa der om natten. Ellers kan du maaske tage hende op til et droemmemaaltid, foer I selv gaar i seng. Nogle boern kan jo tages op og knappes paa, men ved ikke om det gaelder dit barn? Min barn meldte sig selv...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Synes det er alt, alt, alt for tidligt med groed...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Synes det er alt, alt, alt for tidligt med groed...

hvornår ville du begynde med det? Hun bliver 5 mdr på lørdag. Det ville egentlig ikke gøre mig så meget at vente lidt endnu. Men hvad jeg har fået at vide og læst mig til, så skal vi jo begynde inden 6 mdr. Og tænker bare at det måske er godt at have god tid?

Men egentlig har jeg det ikke så godt med det grød. Men det er bare helt egoistisk, fordi jeg elsker at amme og at jeg godt kan lide tanken om at det kun er mig der giver mad.

Men sådan kan det jo ikke være for evigt ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvornår ville du begynde med det? Hun bliver 5 mdr på lørdag. Det ville egentlig ikke gøre mig så meget at vente lidt endnu. Men hvad jeg har fået at vide og læst mig til, så skal vi jo begynde inden 6 mdr. Og tænker bare at det måske er godt at have god tid?

Men egentlig har jeg det ikke så godt med det grød. Men det er bare helt egoistisk, fordi jeg elsker at amme og at jeg godt kan lide tanken om at det kun er mig der giver mad.

Men sådan kan det jo ikke være for evigt ;-)

Det er først ved 6 mdr at barnet har behov for grød! Så du ka i princippet vente til der og stadig gøre det laaaaangsomt.. Du skal ikke være på tre måltider så snart hun er 6 mdr!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra i morgen prøver jeg at indføre ny rutine. Stille og roligt.

Formiddagslur omkring 9:30-10 i en times tid.

Middagslur omkring kl 12 og den skulle gerne være mindst 2 timer.

Og så en powernap ved 16 tiden.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg gør det her. Både at få hende til at sove, og så også at sove i længere tid. Men jeg må prøve.

Og så ingen center ture :-)

Tusind tak for svar. Det er virkelig virkelig dejligt med nogle der vil hjælpe. Det er svært at vide som 1 gangs forældre, hvordan man griber det hele an.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som en god plan! :)

Jeg har vist ikke en masse råd, men vil sige, at mønstre KAN brydes!! Det har vi selv oplevet. Det kræver bare noget vedholdenhed. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. Synes det er alt, alt, alt for tidligt med groed...

Pigen er 5 mdr!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER