Ema

Det der med at ligge på ryggen?

11 indlæg i dette emne

Altså nu har jeg set flere nævne at man ikke må ligge på ryggen efter 4. måned, hvorfor er det?

Det er ikke noget min jordemoder har nævnt (hun har nu ikke nævnt så meget, men det er en anden diskution) og jeg undrer mig bare over hvad der kan ske?

Specielt fordi jeg altså får vendt mig om på ryggen når jeg sover, så bliver da lige nødt til at høre om det er et problem og om jeg skal gøre noget aktivt mod det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde ingen problemer med at ligge på ryggen, så længe du ikke selv er utilpas ved at ligge på ryggen, så mener jeg ikke, at det er noget problem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vel ikk forbudt at ligge på ryggen. Jeg ku ikke holde til at ligge på ryggen, jo længere jeg kom hen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du mener vel ligge på maven? Der er ikke umiddelbart nogen problemer med at ligge på ryggen, med mindre babyen/erne vejer så meget, at de 'maser' dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes bestemt at jeg har læst flere steder man ikke må ligge på ryggen, men det er måske noget jeg har misforstået.

Kunne heller ikke lige forstå hvorfor det skulle være et problem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I 4. Måned havde jeg ingen problemer med at ligge på ryggen. Det har jeg nu og bliver hurtig utilpas. Det forsvinder dog med det samme, når jeg vender mig om på siden og er hverken farligt for mig eller baby. Ligger f.eks på ryggen i sofaen lige nu og har vel 2-3 min tilbage inden det bliver ubehageligt!;) Når jeg har været til jm -f.eks til akupunktur, har hun spurgt til det og hævet hovedgærdet, så det ikke var et problem. Men farligt er det altså ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret sikker på du godt må ligge på ryggen så læge du kan/vil i din graviditet, men at det for mange på et eller andet tidspunkt vil blive ubehageligt. Jeg har stortset hele graviditeten haft problemer med det, da jeg hurtigt fik kvalme og alment ubehag hvis jeg lå fladt på ryggen. Nu (34+5) kan det slet ikke lade sig gøre fordi jeg bliver så dårlig.

Det er simpelthen et spørgsmål om at baby og især voksende livmoder falder tilbage pga tyngdekraften og får lagt tryk på især vena cava (venen som fører blodet fra underkroppen op til hjertet). Det er som sådan ikke et problem men kan føles ubehageligt, samt det kan give anledning til væskeophobning i benene (dette kan modvirkes ved at elevere benene en smule fx med en pude).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ret sikker på du godt må ligge på ryggen så læge du kan/vil i din graviditet, men at det for mange på et eller andet tidspunkt vil blive ubehageligt. Jeg har stortset hele graviditeten haft problemer med det, da jeg hurtigt fik kvalme og alment ubehag hvis jeg lå fladt på ryggen. Nu (34+5) kan det slet ikke lade sig gøre fordi jeg bliver så dårlig.

Det er simpelthen et spørgsmål om at baby og især voksende livmoder falder tilbage pga tyngdekraften og får lagt tryk på især vena cava (venen som fører blodet fra underkroppen op til hjertet). Det er som sådan ikke et problem men kan føles ubehageligt, samt det kan give anledning til væskeophobning i benene (dette kan modvirkes ved at elevere benene en smule fx med en pude).

Det er som louisef skriver. Nogle gravide oplever det såkaldte vena cava syndromet (se http://moderliv.dk/leksikon/vena-cava-syndrom), mig selv inkluderet. Man mærker det ved, at man bliver utilpas (svimmelhed etc) når man ligger på ryggen, og hvis man bliver liggende så KAN man i værste fald besvime. Det er ikke farligt at blive utilpas, og hvis man oplever dette mens man sover, så vil man automatisk vende sig om.

Så længe du ikke bliver skidt tilpas af at ligge på ryg, så må du gerne! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

fantastisk, tak for svar.så vil jeg fortsætte med at sove på ryggen med god samvittghed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror man må ligge som man vil på ryggen maven som man lyster - baby er pakket godt ind og gøre det ikke ondt på dig og du ligger godt, så er det fint!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har læst et sted, at man, når man ligger på ryggen, kan risikere at babyen maser på den store hovedpulsåre, man har derinde, og det kan lukke for tilførslen af ilt og næring til både dig og dit barn - allerede fra 15.-16. uge. MEN det opdager du - for du vil så få det rigtig dårligt, føle at du skal besvime og generelt søge efter en anden stilling - så jeg tror ikke, du skal være bange for det. Og når man når længere hen i graviditeten, kommer det vist helt automatisk, at man finder andre stillinger end at ligge på ryggen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER