Guest Diden

15 mdr og sover stadig ikke igennem - råd?

48 indlæg i dette emne

Det er ved at drive både jan og jeg til vanvid at Lærke stadig vågner i løbet af natten...

Hun har længe ikke fået MME i sin flaske - hun har i stedet fået alm. Mælk i en flaske og får som regel 150 ml i løbet af en god nat!

Søndag og mandag nat har hun fået det koldt og så har hun ikke villet have så meget, men i nat fandt hun sig ikke i det og Ville først sove efter varm mælk.

Som det er nu går jeg først ned til hende når jeg kan høre at hun mener det, og jeg vågner som regel også først af babyalarmen når hun har små brokket sig i noget tid.

Hverken jan eller jeg har hjerte til at lade hende skrige/græde :/

Nogle med gode råd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:kram

Simon vågner også stadig. Jeg har dog fundet ud af at hvis jeg reagerer på de første klynk, så kan jeg ofte lynhurtigt smutte ind give ham en sut og nusse ham tilbage i søvn.

Har desværre ingen andre gode råd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Simon vågner også stadig. Jeg har dog fundet ud af at hvis jeg reagerer på de første klynk, så kan jeg ofte lynhurtigt smutte ind give ham en sut og nusse ham tilbage i søvn.

Har desværre ingen andre gode råd.

Det er i hvert fald værd at prøve :) tak

Har aftalt med DP at hun prøver at forkorte hendes eftermiddagslur lidt og så skal jeg prøve at putte en halv time senere for at se om det hjælper :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder måske mærkeligt - men hvis Camille kommer sent i seng, vågner hun også om natten!

Jeg læste en artikel om at børn får den bedste nattesøvn, hvis de bliver puttet mellem 18.30 og 19.30 :)

Hvornår spiser hun inden nat? Altså, får hun mad lige inden hun skal sove, så i er sikre på hun ER mæt, og burde kunne holde til om morgen?

Det ville jeg sikre.. Fordi så handler det ikke om mad, men om trygheden i flasken :)

Jeg ville også reagere på "første klynk"; også hjælpe hende til at falde i søvn selv igen.. For det der nok sker, er at hun vågner så meget op, så hun har svært veds elv at falde til ro igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder måske mærkeligt - men hvis Camille kommer sent i seng, vågner hun også om natten!

Jeg læste en artikel om at børn får den bedste nattesøvn, hvis de bliver puttet mellem 18.30 og 19.30 :)

Hvornår spiser hun inden nat? Altså, får hun mad lige inden hun skal sove, så i er sikre på hun ER mæt, og burde kunne holde til om morgen?

Det ville jeg sikre.. Fordi så handler det ikke om mad, men om trygheden i flasken :)

Jeg ville også reagere på "første klynk"; også hjælpe hende til at falde i søvn selv igen.. For det der nok sker, er at hun vågner så meget op, så hun har svært veds elv at falde til ro igen..

Normalt får hun godnat mad 18.45 (en banan) og så put kl 19.

Som skrevet ovenover får hun en banan inden hun blir puttet så jeg er sikker på at hun er mæt.

Jeg har faktisk aldrig tænkt over at reagerer på det første klynk så hun nemmere kan falde i søvn igen. Det skal prøves.

Jeg prøvede i en periode at tage hende med op og hælde flasken op og putte den i mikroen for hun så måske selv kom til den konklusion at det var sjovere at sove videre end at stå med op og lave flasken, men det har heller ikke hjulpet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Normalt får hun godnat mad 18.45 (en banan) og så put kl 19.

Som skrevet ovenover får hun en banan inden hun blir puttet så jeg er sikker på at hun er mæt.

Jeg har faktisk aldrig tænkt over at reagerer på det første klynk så hun nemmere kan falde i søvn igen. Det skal prøves.

Jeg prøvede i en periode at tage hende med op og hælde flasken op og putte den i mikroen for hun så måske selv kom til den konklusion at det var sjovere at sove videre end at stå med op og lave flasken, men det har heller ikke hjulpet

Jeg tænker at det da må have vækket hende mere...

Nu er det noget siden Simon har fået natflaske, men hvad med at fortynde den så det tilsidst er vand, eller tage en kold tyrker og skifte til vand så er det måske ikke så spændende at vågne til... Bare en tanke mere fra mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker at det da må have vækket hende mere...

Nu er det noget siden Simon har fået natflaske, men hvad med at fortynde den så det tilsidst er vand, eller tage en kold tyrker og skifte til vand så er det måske ikke så spændende at vågne til... Bare en tanke mere fra mig

Jeg har også tænkt at fortynde men er ikke noget så langt som til at gøre noget ved det.

Får hun vand bliver hun endnu mere hysterisk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her gjorde vi det med August Først sut og det skal gå hurtigt.

Jeg havde omkring 10 sutter i sengen og ofte fandt han en selv i søvne.

Ellers vand og jeg ville faktisk lade hende blive hys med hys på et par nætter.

For at se om det ville blive mindre og mindre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva sov slet ikke eftermiddagslur i den alder :unsure

Hun skippede eftermiddagsluren lidt før hendes 1 års fødselsdag - det gjorde et ok resultat. Jeg ammede jo stadig og hun vågnede om natten for dette, så omkring 16 måneder tog J over om natten i en uge og gav kun vand eller et kram afhængigt af situationen. Efter ikke mange dage begyndte Maliva at sove igennem.

Hun fik så en periode senere hen, hvor hun vågnede om natten igen og her gav vi yougurt lige inden sengetid, det virkede..

Jeg tror det virkede for os fordi det var J der tog over. Maliva fik ikke hendes mor og blev derfor nødsaget til at accepterer vand og far.

Der var da nogle nætter med gråd, mem J klarede den og jeg måtte ikke tage over, for så "tabte" han.

Men ja.. det eneste råd jeg kan give er; tag den flaske fra hende og så lad hende blive sur, hvis det sker.

Tilbyd vand, sut og kram og vær konsekvent med det. Ikke give efter...

Maliva sover igennem, men nogle nætter vågner hun da stadig og har brug for os.

Vi har kun haft reelle problemer med selve putningen, hvor hun ikke ville lade mig gå ud af værelset (og der kunne gå timer) før hun sov og der var vi standhaftige i en uges tid også - hvor jeg sad i køkkenet og kun gik ind og gav kram, hvis hun rejste sig eller kom ud til mig.

Det er HÅRDT, men søde.. jeg tror virkeligt ikke på at der findes metoder, hvorpå du undgår gråden. Du går imod barnets vaner og comfort zone, for at skabe nyt og bedre - det ved barnet ikke og derfor bliver det frustreret og nogle børn viser dette igennem gråd; men bare husk på, forældrene ved somregel bedst.

Du gør det for at Lærke får en bedre søvn og hverdag og derfor må du også "tage kontrollen" selvom hun bliver ked af det. For på lang sigt, så er det for Lærkes bedste - hun ved og forstår det bare ikke i situationen.

Du kunne også bare accepterer det tingene som de er og leve med at Lærke ikke sover igennem endnu, men at det nok kommer en dag? :)

Men ja... følg den intuition og mavefornemmelse du har og reager på det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tage en kold tyrker med mælken.. Hun har ikke brug for det længere, det er sikkert ren vane.. Vi tog en kold tyrker med nat mælk da silje var ca 8 mdr. Det tog ca 2-3 nætter så accepterede hun

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie får lunken vand i flaske om natten og nogle gange "takker" hun nej! Prøv at kør benhårdt på med ekstra vand/mælk om dagen det har i hvert fald hjulpet her (men Mie sover altså også sjældent igennem - og vi har heller ikke hjerte til det)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline begyndte først at sove rigtigt igennem(fra feks 18.30-6.30) uden en lyd da vi droppede mælken. Hun får lidt ekstra aftengrød nogle dage... I dag bliver det spændende, da hun var sindssyg træt 18.15, sov 18.20 og trods alt har sovet 3 timer til lur... Hmff

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også få fjernet den natflaske - hvilken metode du vælger må du mærke efter med maven. Vi fjernede Annas natflaske lige efter hun blev 1 år og det var overraskende smertefrit. Derefter begyndte hun at sove igennem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

C begyndte at sove igennem da vi fjernede flasken om natten.

Først kørte vi en periode med tynd mme (hun blev også sur over vand), men så gik vi over til lunken/lun vand, som hun gerne ville have og efter nogle uger stoppede vi helt med at give hende noget og efter endnu 2 uger sov hun igennem (19-6) og har gjort det siden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

NU har jeg måske misforstået noget - men hvor mange lure får hun om dagen??

Altså.. Camille sover fra 19-7(cirka, plus minus en time) også fra 12-14.30..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lærke sover typisk fra 19-6.15 og igen 12-15/16 ved dagplejen og 10/11-13/14 herhjemme i weekenderne..

I dag er hun blevet puttet 19.30 efter en ren ble der kan holde til noget nat tisseri og en god portion havregrød med en banan i som hun spiste det hele af :)

Jeg er positivt stemt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

C begyndte at sove igennem da vi fjernede flasken om natten.

Først kørte vi en periode med tynd mme (hun blev også sur over vand), men så gik vi over til lunken/lun vand, som hun gerne ville have og efter nogle uger stoppede vi helt med at give hende noget og efter endnu 2 uger sov hun igennem (19-6) og har gjort det siden.

Da i stoppede helt hvordan reagerede hun så om natten når hun vågnede og hvad gjorde i, i stedet for?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ellers - tak for alle beskederne! :) selvom jeg ikke får svaret på dem bliver de læst og jeg suger Info til mig for at være så godt rustet som muligt!

Efter dp's råd har jeg lagt 2 sutter til side på hendes natbord så jeg ved hvor der er en sut, hvis jeg skal give hende en i nat, i stedet for at rode sengen rundt efter en så hun vågner mere..

Wish me Luck :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ellers - tak for alle beskederne! :) selvom jeg ikke får svaret på dem bliver de læst og jeg suger Info til mig for at være så godt rustet som muligt!

Efter dp's råd har jeg lagt 2 sutter til side på hendes natbord så jeg ved hvor der er en sut, hvis jeg skal give hende en i nat, i stedet for at rode sengen rundt efter en så hun vågner mere..

Wish me Luck :)

Jeg har altid haft en sut liggende, så jeg vidste hvor den var - det er et rigtig godt råd! :)

Vi droppede Annas natflaske og hun blev ikke specielt ked af det, når hun vågnede. Det var helt tydeligt, at hun ikke havde brug for den og i stedet begyndte hun at spise morgenmad ;)

Rigtig meget held og lykke. Bare sig til dig selv, at hun fysisk ikke har brug for den og det 'bare' er en vane der skal ændres. Og at det faktisk er til hendes bedste for hun vil også have godt af en længere sammenhængende søvn :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kami gav forresten mig et fantastisk råd mht mad pg søvn: fyld op fra morgenen af!

Det virkede faktisk rigtig godt i en lang periode.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da i stoppede helt hvordan reagerede hun så om natten når hun vågnede og hvad gjorde i, i stedet for?

Efter vi stoppede med vand, gik det faktisk rimelig nemt. En af os var inde ved hende når hun begyndte at græde og så tog vi hende op gav hende et kram/trøstede og så blev hun lagt igen efterfølgende stod jeg med en hånd på hende indtil jeg kunne høre hun var faldet hen igen.

Men jeg har tit måtte lade min mand overtage i perioder, da hun har været mere morsyg og derfor ikke vil lade mig gå om natten. Da vi gik fra mme til vand var det også meget far der tog en tørn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter vi stoppede med vand, gik det faktisk rimelig nemt. En af os var inde ved hende når hun begyndte at græde og så tog vi hende op gav hende et kram/trøstede og så blev hun lagt igen efterfølgende stod jeg med en hånd på hende indtil jeg kunne høre hun var faldet hen igen.

Men jeg har tit måtte lade min mand overtage i perioder, da hun har været mere morsyg og derfor ikke vil lade mig gå om natten. Da vi gik fra mme til vand var det også meget far der tog en tørn.

Ok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I nat blev ikke en særlig stor succes :(

Hun vågnede kl 23 første gang, trods alt det hun havde fået at spise, især inden putningen. Og efter 100 ml mælk ville hun ikke i sin seng igen. Hun faldt i søvn i mine arme, men så snart jeg gjorde tegn til at ville ligge hende ned vågnede hun og vred sig i mine arme. Jeg studsede kort over om hun var ved at blive "bange" for sin seng, men der er jo ingen problemer når vi putter hende overhovedet.

Jeg gav meget hurtigt op og fyldte flasken op med 200 ml mælk og så drak hun det hun kunne og faldt så i søvn.

Så vågnede hun 3.30 igen og der fik hun flaske igen så jeg kunne få sovet.

Hun var dog gladere fra morgenen af end hun har været længe, så et eller andet vi har gjort anderledes har hjulpet.

Natten har også bekræftet min og DP'ens anelser omkring at det er mere vanen det handler om end et egentligt behov for at få mad om natten - hun spiser godt i løbet af dagen.

DP og jeg talte om at jeg i nat kunne skifte mælken ud med lunken vand, og så slukke baby alarmen.

Jeg er mildelst talt meget nervøs.. Uanset hvordan jeg vender og drejer situationen ender det med at hun kommer til at græde sig i søvn og inden det overhovedet bliver en mulighed bryder jeg sammen fordi jeg ikke kan hjælpe hende - jeg kan ikke rigtig tage jan med ind over da hans lunte er meget kort og han bliver sur på hende og skælder hende ud i stedet for, selvom det sikkert i sidste ende kunne hjælpe at han kom mere på banen...

Lige nu har jeg bare brug for bekræftelse i at planen for i nat er god.... for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre :huug

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville under ingen omstændigheder slukke babyalarmen og lade hende græde sig i søvn!!! Men lunken vand og så ville jeg lade hende græde i dine arme, men ikke alene i sengen - men hvis du ved det bliver en kamp så vent til weekenden hvor der er mulighed for en ekstra lur - og så gå tidligt i seng.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv, at det ikke gik som håbet :( :kiss

Hvorfor skal du slukke babyalarmen? Hører du hende hurtigere uden?

Jeg synes det er en god plan, at putte noget andet i flasken - enten bare vand eller evt. et par dage med en tyndere MME. Prøv f.eks. med halvt så meget pulver, hvis hun stejler helt med rent vand.

Du skal huske, at det er okay hun græder, så længe hun ikke gør det alene! Det er helt i orden, at hun bliver vred over og ked af, at noget er forandret, men så længe du er hos hende og rummer hende, men samtidig står fast på, at det er sådan det bliver, så tager hun på ingen måde skade. Og det kan godt være det kommer til at koste et par nætter med knap så meget søvn, men sig til dig selv, at belønningen forhåbentlig (og sandsynligvis!) er en bedre søvn.

Klø på, søde - det skal nok lykkes! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER