Villaume

Hvornår henter i storesøster / bror i børnehaven?

17 indlæg i dette emne

Hej alle!

Kort spørgsmål til alle 2. gangsmødre :)

Hvornår henter i ælstebarnet fra institutionen / dagpleje når i nu er hjemme på barsel - og hvor meget holder i den store hjemme?

Her er det stadig meget nyt. Vi vil gerne give hende en chance for at være sammen med os og lære sin lillesøster at kende. Men samtidig kan vi også se at det er rart for hende at komme af sted og holde fast i sin dagligdag.

Foreløbig er det ca fri en gang om ugen og afsted kl 9 - 15 / 15: 30.

Hvad med jer andre?

Camilla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores dreng er afsted som han normalt Bille fra kl 6.30 til 16.00

Det er det der fungere for ham og os.

Jeg henter ham så tidlig om fredagen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores er afsted fra 9-14, og det forsætter også når babyen kommer, for de er på deltidsmodul :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han bliver afleveret af min mand kl 8.15.. Jeg henter ham mandag og onsdag omkring kl 11.30 (efter frokost, men før lur) tirsdag og torsdag henter jeg ham efter lur (det er senest kl 14) fredag holder han fri og vi hygger i "nattøj" hele dagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var på barsel med nr. 2 var den store i vuggestue fra ca. 9.30-10.00 til han vågnede efter sin middagslur ca. 14.30

Han var højst afsted 3 dage om ugen. Ofte havde han fri hele ugen.

Jeg har jo fået børn for at være sammen med dem, ikke for at andre skal passe dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var på barsel med nr. 2 var den store i vuggestue fra ca. 9.30-10.00 til han vågnede efter sin middagslur ca. 14.30

Han var højst afsted 3 dage om ugen. Ofte havde han fri hele ugen.

Jeg har jo fået børn for at være sammen med dem, ikke for at andre skal passe dem :)

Det var da noget af en bemærkninger at slutte af med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var da noget af en bemærkninger at slutte af med..

Ja, den studsede jeg også over :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde Sebastian hjemme det første halve år, af Cassandras liv.

Det var ikke planen fra start af, men mere omstændighederne der gjorde det. Vi flytede til nyt land og det tog længere tid end planlangt at finde et hus og derfor også en børnehave vi gerne ville have ham i. Vi boede midlertidigt og ville ikke give ham for mange skift oveni lande skift og at han var blevet storebror.

Så han var hjemme, og det gik faktisk rigtig godt med det. Selvom det var hårdt og jeg var meget på og ikke havde fx bedsteforældrehjælp. Men det gik og det var nu også dejligt  :)

 

Da han startede i børnehave så var han der fra kl. 8.30 - 15 /15.30. Han fik fridage indimellem (jeg er hjemmegående og har stadig Casasndra 19 mdr hjemme), men ikke så mange da han skulle lære sproget og det lære han bedst i børnehaven.

Det er vanskeligt at hente tidligere i vores børnehave. Det pædagogiske arbejde starter 8.30 præcis og der skal børnene være mødt. Forældre må så helst ikke komme imens det pædagogiske arbejde er igang + man helst ikke skal forstyre når børnene sover. Her sover/hviler alle børnene sig til middag indtil forskolealderen. Så der er er lidt flere regler her og kommer vi udenfor vores modultid så skal vi ringe på og have lov at hente. Så de er lidt mere strikse her i Tyskland, end ihvertfald den børnehave vi var tilknyttet i DK.

 

Nu går Sebastian i forskole og får oveni alm undervisning også en del sprogundervisning i børnehaven og det skal han komme til. Så nu får han ikke fridage udenfor ferier. Han får tilgengæld gerne forlængede ferier hvor det er muligt, når skolen er lukket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg gik på barsel med Nicklas, var nadja afsted 8.30-15 da hun var i dagpleje (pga middagslur)  Jeg holdte hende hjemme en dag hver anden uge..

Da hun startede i bh gik hun der fra 9.30-14 og fri en gang om ugen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, den studsede jeg også over :/

Jeps... Tak for kaffe...!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ferdinand kommer i vuggestue som normalt fra 9.00 til ca 15-16. Det fortsætter når baby kommer. Der bliver nok også fri fredag nogle gange, mår lillebror er blevet større og lidt nemmere!

Min søster bor i Malmø, fra lillesøster var 8 uger måtte hun kun aflevere storesøster tirsdag, onsdag og torsdag 9-14. Så mandag og fredag er legepladserne i Malmø fyldt m mødre på barsel m storesøskende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu går de store så i skole, så det er fra 8-14 de er afsted.

Da Freja var lille og blev storesøster, så havde jeg også regnet med at hun skulle være mere hjemme, men det var jo kedeligt for lillesøster sov jo bare. Så istedet havde hun en fridag hver anden uge, hvor vi hyggede. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan ikke lige finde ud af det der med at sætte andres indlæg ind før mit...

 

Jeg viste godt at det ville få nogen op på dupperne da jeg skrev som jeg gjorde.

Jeg mener det når jeg skrev at jeg ikke fik børn for at andre skulle passe dem og at jeg absolut ikke mener det er i barnets tarv at være i institution fra 7-16 som mange børn af hjemmegående mødre er... (det gælder jo selvfølgelig ikke jer her)

Selvfølgelig kan der være situationer som gør at det er sådan, som små kolik søskende eller andet i den stil, men det holder jo heldigvis op igen på et tidspunkt og så er der forhåbentligt igen mere på overskudskontoen.

 

Jeg er ikke modstander af, at børn er i institution, slet ikke, jeg synes det er fint man kan komme over og lege med andre. Jeg arbejder i en institution og undre mig meget over at det rigtig ofte (selvfølgelig ikke altid, men ofte) er de, børn hvis mødre der går der hjemme, der er der flest timer om dagen, har færrest fridage og kortest ferier.

Det er jo også bevist at ved flere undersøgelser at børn under 3 år har det allerbedst af at være sammen med de vigtigste mennesker i deres liv. Og selvfølgelig ændre behovet sig i takt med at man bliver ældre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan ikke lige finde ud af det der med at sætte andres indlæg ind før mit...

Jeg viste godt at det ville få nogen op på dupperne da jeg skrev som jeg gjorde.

Jeg mener det når jeg skrev at jeg ikke fik børn for at andre skulle passe dem og at jeg absolut ikke mener det er i barnets tarv at være i institution fra 7-16 som mange børn af hjemmegående mødre er... (det gælder jo selvfølgelig ikke jer her)

Selvfølgelig kan der være situationer som gør at det er sådan, som små kolik søskende eller andet i den stil, men det holder jo heldigvis op igen på et tidspunkt og så er der forhåbentligt igen mere på overskudskontoen.

Jeg er ikke modstander af, at børn er i institution, slet ikke, jeg synes det er fint man kan komme over og lege med andre. Jeg arbejder i en institution og undre mig meget over at det rigtig ofte (selvfølgelig ikke altid, men ofte) er de, børn hvis mødre der går der hjemme, der er der flest timer om dagen, har færrest fridage og kortest ferier.

Det er jo også bevist at ved flere undersøgelser at børn under 3 år har det allerbedst af at være sammen med de vigtigste mennesker i deres liv. Og selvfølgelig ændre behovet sig i takt med at man bliver ældre.

:ditto

Jeg forstår godt hvad du mener.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg afleverer mellem 8 og 9, og henter igen mellem 13 og 14.

Hvis det fx passer med at jeg har været i mødregruppe, legestue eller andet, og jeg kommer forbi børnehaven på vel hjem, så kommer hun bare ned hjem der, selvom klokken kun er fx 12.

Hvis jeg skal noget, så kan jeg godt hente senere, men jeg bestræber mig på ikke at hente senere end 15.

Hun kan tids nok få lange dage når min barsel slutter :(

Hvad andre gør har jeg som sådan ikke nogen holdning til, men jeg ser ingen grund til at sende min barn i institution fra 7-16 når jeg går hjemme. Og det er altså ikke fordi jeg har fået en baby der bare sover tiden væk, for det er absolut ikke noget hun gør ret meget i. ;) Det er bare et princip for mig at de store børn også skal have gavn af at jeg er hjemme.

Den store går i skole, så der kan jeg ikke bare hente og bringe som det passer mig, men hun får selvfølgelig også korte dage når det er muligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan ikke lige finde ud af det der med at sætte andres indlæg ind før mit...

Jeg viste godt at det ville få nogen op på dupperne da jeg skrev som jeg gjorde.

Jeg mener det når jeg skrev at jeg ikke fik børn for at andre skulle passe dem og at jeg absolut ikke mener det er i barnets tarv at være i institution fra 7-16 som mange børn af hjemmegående mødre er... (det gælder jo selvfølgelig ikke jer her)

Selvfølgelig kan der være situationer som gør at det er sådan, som små kolik søskende eller andet i den stil, men det holder jo heldigvis op igen på et tidspunkt og så er der forhåbentligt igen mere på overskudskontoen.

Jeg er ikke modstander af, at børn er i institution, slet ikke, jeg synes det er fint man kan komme over og lege med andre. Jeg arbejder i en institution og undre mig meget over at det rigtig ofte (selvfølgelig ikke altid, men ofte) er de, børn hvis mødre der går der hjemme, der er der flest timer om dagen, har færrest fridage og kortest ferier.

Det er jo også bevist at ved flere undersøgelser at børn under 3 år har det allerbedst af at være sammen med de vigtigste mennesker i deres liv. Og selvfølgelig ændre behovet sig i takt med at man bliver ældre.

Hvorfor så overhovedet have barnet i institution under barsel, så er det vel bedre at spare pengene!?

Jeg synes det er lidt 'grovt' at dømme folk uden at kende deres situation. Selvom man 'bare' går hjemme på barsel så kan der jo være mange årsager til at børnene er der så længe som de er.

Jeg er absolut også af den mening at sætter man børn til verden så er det også for at være sammen med dem. Og det er generelt ikke okay at børnene passes i institution i hele forældrenes ferier osv.

Men børn, forældre og familier er forskellige og trives med forskellige ting.

Jeg elsker at være sammen med mine børn men jeg har bestemt også brug for mig-tid.

Når man har 2 el flere børn så alting jo et spørgsmål om at give hvert barn det de har brug for og det kan være et vanskelig puslespil at få til at gå op. Altid præget af dårlig samvittighed over at man må prioritere mellem sine børn. Og her kan det så være nødvendigt at bruge institutionen mere el mindre.

Herhjemme er vores børn generelt afsted hver dag og jeg har ikke dårlig samvittighed over det. Den store går i skole og kan derfor ikke have fridage men er selvfølgelig hjemme i alle ferier og fridage mens jeg har barsel. Og han får også lov at komme tidligt hjem fra dus indimellem. Den lille i børnehave får da en fridag en gang imellem men ikke fast hver uge. Og er det far som har bilen er det også far som er nød til at hente (indtil at baby er så stor at hun sidde i cykelstolen) dvs så er det ca kl 8.00-16.15. Afleverer jeg så må jeg jo også tage hensyn til den lille og hvornår hun skal sove og så kommer han afsted mellem 8-9 og hentes når det også passer med hendes lurer normalt mellem 15 og 16. Hvis jeg henter tidligere skal jeg vække baby og så er det jo også skidt for så nedprioriterer jeg jo hendes behov.

Her i en familie på 3 så er der mange hensyn at tage. Jeg prioriterer tiden om dagen til baby for når først de store er hjemme er det begrænset med tid til hende og så er det dem der i fokus. Om dagen klarer jeg også mange af de huslige ting som så giver mere tid til de store senere på dagen og weekenden. Og indimellem er der også tid til mig selv hvilket jeg også har behov for. Og mine børn keder sig generelt herhjemme med mig en hel dag da dagen jo ikke kun er totalt dem. Der er også baby at tage sig af og huslige ting. Og med 3 børn i bagagen kan jeg sige at børn jo er forskellige. Min den store kan jeg godt have hjemme og hygge uden det store problem. Den mellemste har et helt andet energiniveau og kan endnu ikke helt behovsudsætte og en fridag herhjemme er ikke altid den store fornøjelse for nogen af os.

Jeg siger ikke det her for at forsvare mig selv for det har jeg ingen behov for. Men for at andre ikke skal føle sig som dårlig mor fordi de ikke har overskud til at have deres store børn hjemme hver og hver anden dag el fordi de er nød til at aflevere ret tidligt og ikke kan hente tidligt af den ene el anden grund.

Før i tiden havde man måske både 4 og 5 børn hjemme som hjemmegående husmor men sandheden dengang var jo også at børnene meget passede sig selv el hinanden. Så hellere at mine børn passes af kompetente mennesker også selvom jeg barsel. Barsel er for mig også tid til at passe min baby, og en babytid går så hurtigt at jeg også vil have lov at nyde den fuldt ud - lige så vel som jeg har gjort med de andre.

Sikke en smøre fra mig :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mellem 15-16

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER