Mackie89

Alkohol og PB?

10 indlæg i dette emne

Hej igen derude :)

Eftersom vi (endelig!) besluttede at starte projektbaby når min p-pillepakke er slut (hvilket er om 14 dage) har jeg tænkt utrolig meget over, hvad jeg skal og ikke skal putte i min mund.

Jeg ved, at jeg højest sandsynligt kan finde mange gode rettesnore at gå efter, på diverse sider.

Men hvad gør I med alkohol når I begynder på projektbaby?

Jeg er allerede næsten afklaret med, at fra oktober, hvor vi prøver fra, der stopper jeg også indtagelsen af alkohol.

Men er jeg for sippet? Eller hvad? Og tænk hvis det tager 1 år at blive gravid, så er der godt nok mange begivenheder hvor jeg skal holde mig i skinnet, for ja jeg kan godt lide et godt glas rødvin.

Jeg tænker bare, hvis jeg blev gravid i 1.cyklus og så skader mit eget barn pga. alkohol, vil jeg aldrig kunne tilgive mig selv.

Så mit spørgsmål er: Dropper I først alkohol når I ser 2 røde streger, eller så snart I har besluttet jer for pb?

Åh en smøre.. Jeg er bare så spændt på at komme i gang! :loveshower

-M

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen til og tillykke med beslutningen om at I vil have et barn :loveshower

Det her spørgsmål kan du få MEGET forskellige svar på :D

Såvidt jeg husker, så anbefaler sundhedsstyrrelsen at man dropper alkohol så snart man prøver (eller er det bare at begrænse det?) og for mig giver det også mening, at jo sundere din krop er (og den bliver jo ikke mere sund af at få alkohol ;)) jo lettere kan I undfange.

MEN som du også er inde på, så er et år uden et glas rødvin til maden også lang tid, hvis man ellers er glad for et glas i ny og næ, og der KAN jo gå et år, eller endda længere. Og selvom jeg ikke tror 100% på, at man skal "have lov til alt" fordi "man bliver hurtigere gravid når mor er glad", så tror jeg alligevel at der kan være noget om snakken om at 100% afholdenhed kan gøre det så surt, at det påvirker humøret og derned lysten til sex og på den måde chancen for at undfange.

Man kan jo også sige, at fra du får mens til du får ægløsning, der er der temmelig sikkert ikke et barn, så der "burde" du i teorien kunne drikke med ro i sindet. Og jeg har også hørt noget med at alkohol slet ikke overføres den første tid fordi mor og barn først deler et-eller-andet når man er 6 uger henne (eller noget i den stil - der er sikkert andre herinde, der har mere styr på det der ;)). Og så er der jo alle dem, der bliver gravide ved et uheld i byen mens de er stangstive og alligevel får et sundt og dejligt barn.

Omvendt igen så fødes der jo også børn med alkoholskader, og det som jeg selv kunne læse mig frem til, da jeg prøvede at blive (og var) gravid, er at man ikke kender nogen "nedre grænse" for hvor meget alkohol man kan drikke uden at det skader barnet. Altså at én genstand i princippet kunne være nok. Men ok, her tales der vist om når kvinden ER gravid. Det var også bare lige for at få den anden vinkel på det igen :)

Jeg har det sådan, at indenfor et relativt stort spektrum, er det op til den enkelte kvinde, hvor "hys" hun vil være, og så skal alle andre hverken pege fingre af et lille glas vin eller af at man f.eks. udelukkende vil spise øko fra nu af. ;)

Personligt ville jeg nok ved en pb start begrænse alkoholen til et enkelt glas vin ved helt helt særlige lejligheder og kun hvis de ikke lå for tæt på testdagen. Jeg var faktisk til et par fødselsdage lige inden jeg blev gravid, hvor jeg til stor undren fra flere, undlod at drikke. Men det er også "let" for mig at være hellig her for alkohol siger mig faktisk ikke så meget. :)

Håber du kan bruge mit svar, jeg kan ikke sige at du skal det ene eller det andet :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, jeg droppede ikke alkohol, men nu drikker jeg/vi heller ikke specielt meget. Hvis jeg dagligt drak et par glas vin til aftensmaden, ville jeg nok skære ned på det og gemme det til særlige lejligheder. Jeg er blevet gravid ved insemination, så derfor var der fuldstændig check på,"hvornår det måske var", og så snart jeg vidste, der var en chance for, jeg var gravid, rørte jeg slet ikke alkohol.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drikker aldrig alkohol mellem ægløsning og mens (eller det tidspunkt, jeg jeg håber på en positiv test) - men fra mens til ægløsning ser jeg ingen problemer i at drikke et enkelt glas i ny og næ. Det sker ikke særlig tit, men jeg vil gerne have muligheden. :) Alt med måde, som man siger. Nu har det også snart taget mig et år, og jeg var mere sippet i starten - der drak jeg SLET ikke på noget tidspunkt. Men efterhånden som tiden går bliver man også træt af at leve som en gravid, når man ikke er det. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg drak med maade op til og havde gjort det laenge. Ikke de vilde drukture osv, den aera var forbi.

Ugen op til at jeg testede positivt drak jeg en drink en dag... dagen foer tog vi et lille glas roedvin herhjemme. Dagen efter skaalede vi i champagne :D

Det ER ikke godt for et foster at faa haeldt alkohol ind og det kan have indflydelse paa frugtbarheden, saerligt maends svoemmere, faktisk.

Men enhver maa vide med sig selv, om det er ok med et halvt eller et helt eller to eller ingen glas vin foer og under sin graviditet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I starten, da vi startede PB, var jeg noget tilbageholdende med alkohol, men da der var gået 3-4 mdr uden gevinst løsnede jeg lidt op. Jeg elsker at dele en flaske vin med min mand eller med en god veninde, og helt ærligt, så følte jeg bare at jeg forlængede tiden, hvor jeg ikke måtte.. Så jeg levede som normalt indtil jeg stod med de to streger. Der stoppede jeg så både rygning og alkohol - med det vuns, og har ikke rørt det siden.

Jeg er glad for at jeg tog det valg - selvom det har givet mig skrupler at jeg var til fest 3 dage inden jeg testede positivt. Men det tog altså 10 forsøg at blive gravid igen - og det ville for mig have været 10 sure måneder hvis det skulle være uden lidt vin og nikotin.. :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kloge ord fra barbamama:-)

Jeg startede relativt hys, løsnede op da det tog tid, og blev semi-hys igen da vi kom i behandling. Jeg har ikke snust til en kapsel under graviditeten, men drikker som ammende op til to glas om ugen.

Der er maaaaaange holdninger, og nok ikke noget entydigt svar...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg levede lidt efter devicen, at jeg indtil jeg havde produceret 2 streger ville leve mit liv, som jeg hele tiden havde gjort. Vi startede i november og der begyndte julefrokost-sæsonen så småt. Lige inden min ÆL var jeg til en deeeejlig julefrokost, hvor jeg drak alkohol. Dog kan jeg huske, at jeg ikke drak mere end ét glas snaps (jeg ÆLSKER snaps) :lolhit, og jeg blev heller ikke decideret fuld.

Da jeg havde haft ÆL, drak jeg nogle glas rødvin til maden et par gange og dagen inden jeg testede positivt, var jeg til en julefrokost, hvor jeg drak en enkelt øl og nippede til noget champagne på trods af, at jeg måske troede, at der godt kunne være noget.

Nu var vi så heldige, at jeg blev gravid i første omgang, men jeg er sikker på, at jeg ville have haft samme forhold, hvis der var gået længere. Og måske endda særligt, for det er en crazy nok beslutning i forvejen. Jeg brugte næsten AL hjernekapacitet på at tænke på det. Og jeg er sikker på, at jeg personligt var blevet SÅÅÅ frustreret, hvis det ikke var lykkedes, hvilket kun ville være blevet understreget af, at jeg afskar mig fra at tage et glas vin i ny og næ. Og helt ærligt - også en gang imellem give los og tage en god fest med min venner.

Da jeg opdagede graviditeten, droppede jeg al alkohol frem til fødslen og i den periode hvor min datter var så lille, at hun stadig blev ammet hver 2-3.time. Det var skønt at kunne begynde at time et glas rødvin ind og nu her, hvor hun er knap 13 mdr har jeg i sidste uge for første gang været "ude", hvor jeg ikke behøvede tælle genstande. Og det var dejligt og sjovt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt med forskellige perspektiver :)

Jeg tror at indtil vi virkelig sætter ind og regner på ÆL osv. så vil jeg have lov at nyde et glas vin i ny og næ. Hvem ved, der kan jo gå knap 2 år før det bliver rigtigt muligt igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes at man skal tage sin egen vurdering af det...men nyd lidt alkohol med måde så kan det ik gå helt galt...vi har snart prøvet i 2 år og det har været med tider helt uden alkohol og tider med lidt alkohol...de to gange jeg har været gravid har jeg drukket en smule alkohol, fordi jeg ikk troede på den var der...såå..men hvis vi ik har heldet med os nu og ender med at ska ha hjælp så vil jeg holde mig helt fra det...så tar jeg ingen chancer på den front...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER