Mette

Æblemos hjælp :)

13 indlæg i dette emne

Har lige fået en kæmpe kasse æbler af min nabo. Vil lave en stor omgang mos og fryse til når vigga engang kan få mos :) men har lige et par spørgsmål :)

- hvor store portioner skal jeg fryse ned? Hvor meget spiser hun når begynder? I små snapseglas eller små silikone muffinsforme?

- er der opskrifter i kan anbefale?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde det i avent bøtter og så var der til 2 dage i starten og 1 dag senere hen... husk at søde det til og ikke lave det for tynd .. synes det bliver lidt tynd når det har været på frost....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æblemos er bare altid et hit :) når jeg fryser mos ned, putter jeg det i en frysepose og former posen til en tynd plade. Når så jeg skal bruge noget brækker jeg et stykke af pladen, nemt og hurtigt :) isterningebakker er vist ikke velegnede til formålet, da de kan afgive uheldige stoffer når de kommer i kontakt med syren fra frugten. God fornøjelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, glemte at skrive at jeg også har lavet æblemos med tørret abrikoser, det gør det lidt sødere. Ellers kan man blande det med lidt moset banan, hvis man vil undgå at tilsætte sukker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja isterningebakker har jeg også læst ikke er gode men har hørt snapseglas er ok, men det er bare ikke meget der kan være i, men det er måske nok...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kogte æblerne med en halv vaniliestang. Har sommetider kogt æblerne med svesker eller abrikoser (husk at vælge de mørke uden svovl-et-eller-andet). Det bliver også godt, og sveskeversionen er god at have på lager, hvis der kommer en periode med lidt hård mave.

Jeg brugte fryseposer. En portion æblemos, en IKEA-poselukkeklips (eller et elastik), en portion æblemos mere og en klips mere osv. Der kunne ca. være 4 portioner i sådan en 2 (eller var det 4?) liters frysepose på den måde, og det er super-nemt at fjerne klipsen, når mosen er frossen, og klippe en portion af.

Skønt med æblelager, så man kan lave mos selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk at mos vist kun kan holde 3 måneder på frost :)

Alternativt kan du skære nogle af æblerne i både så de er lette at lave mos af, så kan de holde sig noget længere på frys :)

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lavet til plader i fryseposer. Og ellers har jeg brugt de helt små babycubes.

Vil anbefale at bruge en anden frugt sammen med æbler - fx. pære. Hellere det, end at begyde og søde med sukker!

Frugten skal bare skæres i mindre stykker og i en gryde med en lille bitte smule vand i bunden. Væsken trækker hurtigt ud af frugten, så det er virkelig ikke særligt meget vand der skal til. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar! Jeg må vist i gang i eftermiddag med en stor omgang mos :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk at mos vist kun kan holde 3 måneder på frost :)

Alternativt kan du skære nogle af æblerne i både så de er lette at lave mos af, så kan de holde sig noget længere på frys :)

(null)

Faktisk er det kun 1 mdr. man anbefaler fra Sundhedsstyrelsen idag :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Faktisk er det kun 1 mdr. man anbefaler fra Sundhedsstyrelsen idag :/

Det var ikke længe, men tror nu godt jeg tør lade det ligge længere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg syntes også det er lidt overkill med kun 1 mdr, så jeg ville heller ikke tage det så tungt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fryser i de små avent via bøtter. Det passer fint. Jeg tilsætter ikke sukker, og mosen er ret sut. Men baby spiser det med velbehag :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER