Guest

Life as a Working mum - del tips og tricks

19 indlæg i dette emne

Jeg fornemmer vi er mange der syntes det er en svær balancegang at arbejde og have små børn så jeg syntes vi skal tage ja-hatten på i den her tråd og komme med gode råd til at få tingene til at hænge sammen og få mest mulig tid med tumlingerne!!!

Så hvad fungerer godt for jer? Hvad prioriterer i højt? Hvad dropper i? Hvor går i på kompromis m.m.? Intet er for småt til denne tråd, selv de ting der virker logisk for nogen kan for andre være helt nyt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu er jeg godt nok studerende mom, men håber det er ok alligevel :)

Aftensmad i hverdagen er NEM aftensmad. Gerne til 2 dage. Bruger max 30min i køkkenet.

Eftermiddagssnacks gør jeg klar om morgenen så jeg ikke bruger kostbar eftermiddagstid på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg godt nok studerende mom, men håber det er ok alligevel :)

Aftensmad i hverdagen er NEM aftensmad. Gerne til 2 dage. Bruger max 30min i køkkenet.

Eftermiddagssnacks gør jeg klar om morgenen så jeg ikke bruger kostbar eftermiddagstid på det.

Hvilke eftermiddagssnacks laver du så?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilke eftermiddagssnacks laver du så?

Jeg skære frugt og ligger det enten i vand eller i en pose. Så plejer hun at få det i en lille skål med rosiner. Så finder skålen frem og kommer rosinerne i. Så når jeg kommer hjem med hende om eftermiddagen er det bare smide frugten i og så er vi klar.

Vi begyndte på det fordi Zoey slet ikke kan håndtere jeg skal stå i køkkenet lige når vi kommer hjem. Så der skal jeg gerne kunne tage 15 min med hende på sofaen:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

* Ugentlig madplan og indkøb til hele ugen i weekenden - vi plejer at lave en familietur ud af det :)

* Mad lørdag og søndag, der laver rester til mandag og tirsdag. Nem mad/mad fra fryser onsdag-fredag.

* Tøjvask i weekenden

* Ligger tøj frem til Anna aftenen før

* Efter aftensmaden skiftes vi til enten at rydde op i køkkenet/smøre madpakke og gøre Anna klar til natten/putte. Hvis der er tid til lidt leg efter aftensmaden er vi alle 3 med :)

Vi prioriterer:

* At bruge penge på en ung pige der skal hente Anna een dag om ugen i VS kl. 15. Så kan vi arbejde længe den dag begge to og får lidt ekstra timer på kontoen, til at hente lidt tidligere en anden dag. Sammenlagt betyder det 2½-3 timer mindre i VS om ugen.

* At bruge penge på rengøringskone hver 14. dag, da vi ikke vil bruge tid på det i weekenden.

* Vil eksperimentere med at arbejde en time eller to om aftenen i løbet af ugen, så jeg kan hente kl. 15 en dag fremfor kl. 16:15. Vil gøre det tirsdag og/eller torsdag, hvor Søren er til svømning, så det ikke 'går ud over' partiden.

* At Anna tidligst kommer i VS kl. 08.00, da det først er derfra vi kan være sikre på hun kan blive afleveret på egen stue og hos en voksen hun kender

Man må virkelig prøve ting af og finde ud af hvad der virker og er vigtigt for ens egen lille familie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg prioriterer at have god tid om morgenen. Erica vågner oftest Kl 6, men den bliver nemt 7:30 før vi kommer ud af døren. Manden tager af sted 6:30, så han henter ca Kl 15:15-15:30 og så har han en time/halvanden alene med hende inden jeg kommer hjem.

Mht Erica synes jeg der fungere fint, men hold op hvor er jeg træt af at have så sent fri - dagene forsvinder, da det næsten hedder aftensmad med det samme jeg kommer hjem. Men jeg elsker også bare at morgenerne er hyggelige og ikke præget af stress og jag og det er på denne måde Erica får færrest timer i VS.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

go' tråd

:)

nu er vi ikke nået der til hvor jeg arbejder endnu, leder dog på livet løs, men da jeg kan komme til at køre efter job, prøver vi allerede nu at køre rutiner ind og prøver af hvad der fungere :)

her er hvad vi gør indtil nu.

-madplan, køber ind ca. 2 gange i uge, da frugt og grønt let bliver træls

- let mad, gerne til 2 dage i træk

- mad til at tage op fra fryseren, her gør vi det tit ved at lave dobbelt op og ½ delen ryger så i fryseren

- den ene ordner køkkenet den anden ordner K til natten

-madpakker når K er kommet i seng, hvis ikke det er nået sammen med køkkenet

-par tid når K er kommet i seng, det passer med en serie der kommer når K er lagt, så vi sidder gerne ca. 1 time, da vi mener forældre der har det godt sammen, er vigtigere end 0 nullermænd

Vi har talt om at det måske er muligt at lave næste dags aftensmad dagen før, så det bare skal varmes. Men det bliver først når jeg kommer i job, da det så vil være manden der henter, og jeg der må døje med at komme sent hjem, og bare komme til bordet

vi har talt om at bedsteforældre måske skal hente K tidligt en dag om ugen, og manden har meget tidligt fri om fredagen, så der får hun kort dag.

men om det kommer til at være sådan :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt klart madplan.. vi handler ind 1 gang i ugen... Man har så styr på mad til hver dag uden man skal overveje hvad man skal have på selve dagen..

Tot handler 1 af os ind med Silje mens den anden gør rent :)

Desuden sæt ambitionerne ned for weekenden, det er vigtigt med tid til at slappe af, så hold en dag fri for aftaler i weekenden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super ideer, jeg vil i hvert fald tage især det med madplan til mig. Aftensmad til fryseren har vi snakket om :) men så langt er vi ikke kommet!

Herhjemme er Mie også med i mange af de huslige aktiviteter, fx hjælper hun rigtig ofte mig med vasketøjet og så sidder hun ofte i køkkenet og "hjælper" far når han laver mad (dvs hun sidder og spiser nogle af ingredienserne og snakker med hendes far). Det er en dejlig måde at være sammen på syntes jeg.

Jeg har indtil videre en dag i ugen hvor jeg får fri imens Mie sover i DP så der er jeg total hvirvelvind herhjemme og får gjort rent og støvsuget.

Jeg nedprioriterer nok mig selv i hverdagene, ville have gået til yoga, men det kan jeg slet ikke overskue da det ligger den dag jeg går til gymnastik med Mie. Jeg vil også meget hellere bruge tiden på Mie - uden den har jeg det af H-til.

Når vi kommer hjem fra DP er det Mie tid! Vi bruger som minimum 20 min på gulvet med Mie, nogle gange vælger hun fra og tuller bare for sig selv men kommer i stedet og får kram ind imellem, andre gange sidder vi sammen og leger. Er hun helt umulius tager vi hende på skødet og læser en bog eller ser lidt fjernsyn.

Vi er heldige med at Mie først går i seng 19.30-20 så vi har også nogle gode aftener sammen.

Nætterne forsøger vi at dele (Mie sover desværre ikke igennem) og putningen tager vi på skift! I weekenden skiftes vi til at sove længe.

Bedsteforældrene får lov til at komme mere og mere på banen i hverdagene, især mine svigerforældre ønsker tid med Mie og det vil de også få lov til.

Jeg er stadig ny i "life as a Working mum" så der kommer nok mere på og/eller ændringer med tiden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt klart madplan og handle i weekenden!! Sidste weekend havde vi simpelthen ikke tid til det og hele denne her uge har været lidt noget stresset rod.. Og så skal vi herhjemme blive bedre til, ikke at have så mange aftaler i weekenden! Det skulle gerne blive bedre i oktober :)

Vi har også rengøringskone/mand en gang i ugen, så vi kun skal støvsuge indimellem.

I hverdagens står jeg op en time før Anabella, så jeg ka blive klar stille og roligt. Indtil videre kan vi undgå at vække hende, men så spiser hun morgenmad i DP. Hellere at hun vågner selv, end at vi skal vække hende, så hun kan spise herhjemme.

Vi laver store portioner til aften, så vi har rester til dagen efter, da vores madplaner skal passe ind med yoga til mig og fodbold for manden.

Den ene putter mens den anden rydder op efter aftensmaden. Når Bella sover laver vi madpakker til os selv og slapper af - dog skal jeg snart igang med en opgave ved siden af 37 timers praktik, så den skal også skrives om aftenen :-/

Det er efterhånden sjældent, at fjernsynet bliver tændt før kl 21..

Jeg møder ofte tidligt om morgenen, så Jan gør Bella klar og afleverer. På den måde har jeg tidligt fri og tid og overskud til både Bella og madlavning..

Dog glæder jeg mig til januar, hvor jeg skal i skole igen og har få timers studie.

Personligt mangler jeg lidt ekstra timer i døgnet for tiden, så god tråd majs.!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Handle dagligvarer på nettet en gang om ugen syntes vi er fantastisk herhjemme! Så kan vi handle i ro og mag, når det passer ind og få leveret varer til døren :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Lave madplaner og lave nem aftensmad

- Købe stort ind 1 gang om ugen

- Da Sebastian blev gammel nok, var han med i køkkenet og hjælpe med maden, så fik vi lidt mere tid sammen

- Det er ok at tænde for tv'et når man kommer hjem

- Morgenen skal fungere og vi skulle afsted til tiden, så det kunne godt betyde tøj på foran tv'et, for en rolig morgen

- Vores hus var ikke altid specielt opryddet, det nedprioriterede vi.

- Afslapning og familie hygge i weekender.

- Besøg hos bedsteforældre i dagligdagen da de fik muligheden for det, da de gik på efterløn.

Det var nok sådan nogenlunde sådan det kørte da jeg arbejdede, nu er jeg hjemmegående, så nu prioriterer vi anderledes på nogle områder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver ALTID madplan og handler kun 1 gang om ugen. Du slipper for spørgsmålet som altid er svært at svare på: "hvad skal vi have til aften"? Og tidsspild på at handle. Sophia er som regel med ude at handle i weekenden, vi gør det til en hyggelig familietur.

Mad i hverdagene er som regel ikke noget der kræver voldsomt meget forberedelse, og ellers er den ene på Sophia mens den anden laver mad. Når vi er alene hjemme med hende, sørger vi for at der er mad som kun skal varmes.

Den som har lavet mad putter, mens den anden ordner køkken.

Når hun er kommet i seng, starter partid næsten altid med noget andet end fjernsyn, f.eks. et spil eller lign.

Om morgenen gør vi os klar inden Sophia står op, så vi kan sidde sammen stille og roligt og spise morgenmad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et godt råd til at lave madplaner, hvis ikke at I allerede har det, så få rema1000 app'en... den er fantastisk!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Handle dagligvarer på nettet en gang om ugen syntes vi er fantastisk herhjemme! Så kan vi handle i ro og mag, når det passer ind og få leveret varer til døren :)

Hvor handler I henne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor handler I henne?

Vi handler hos nemlig.com og Irma.dk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står op kl. 05.50 alle morgener hvor vi skal på arbejde. går i bad og får orden og styr på mig selv.

Kl. 06.35 vækker jeg Silas(hans tøj ligges klar om aftenen, og hans madpakke bliver også smurt om aftenen, og min egen madpakke også) Så bliver han sat i sin højstol, hvor han sidder og vågner med sin turkop med mælk i, mens jeg snakker til ham, og laver hans morgengrød. Så spiser vi begge to samtidigt.

Kl. 07.00 går vi på badeværelset, og så bliver Silas gjort ren og kommer i tøjet. og vi får børstet tænderne, også mig selv.

kl. 07.15 tager vi jakke og sko på, og går ud i bilen, for at køre afsted til VS. Der er vi fremme omkring kl 07.25 og så har jeg 10 min at få ham afleveret i, og det passer meget godt for os. 07.35 kører jeg fra VS igen og på arbejde kl. 07.55.

Min mand, møder kl 7.00 og har en halv times kørsel, så han passer bare sig selv om morgenen.. og han siger farvel, når Silas skal op..

Man, tirsdag er det mig der henter, jeg har fri kl. 16.00 og har 20-25 min kørsel, og henter derfor ca 16.25 (de lukker kl 16.30 og Silas er ofte det sidste barn tilbage, av av i mit hjerte, men sådan er det)

Onsdag har jeg fridag, og jeg holder ofte Silas hjemme. men når jeg ikke gør så er det også mig der afleverer, men jeg lader ham vågne af sig selv, og vi stresser ikke ud af døren, eller noget som helst. og jeg henter han kl. 15.00

Torsdag, henter min mand, da jeg arbejder til 17, om torsdagen. men torsdag bliver han også først hentet efter 16, da min mand heller ikke har fri til at hente ham før da.

Fredag har vi begge fri kl. 12, men da vi har lidt kørsel, er Silas jo lagt ud og sove på det tidspunkt vi kan nå til VS så derfor lader vi ham sove der, og henter ham så kl. 15, ofte kører vi sammen ned og henter ham.

Når vi kommer hjem, går en af os igang med at lave mad(vi handler ind i tyskland en gang om måneden, så vi har det meste hjemme, så er det kun småting vi løber tør for som mælk og kartofler, og det køber min mand med hjem, da dage hvor det er mig der henter) mens den anden leger i stuen med Silas.

Vi spiser 17.30/18.00 tiden, og når vi har hygget med maden, er det tid til bad og tandbørstning og putning, og denne skiftes vi til. Typisk er det min mand der gør det mandag og torsdag, og mig der gør det de resterende dage.

Huslige pligter og andet forefaldende, bliver ordnet når Silas er puttet i seng, kl. 19.15 ca. og Inden vi smider os i sofaen, for at snakke og lade op til næste dag..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når Zoey er i bad ordner jeg gerne vasketøj på badeværelset.

Og gør badeværelset rent. Vi bruger rengøringsmidler uden kemi så det lugter heldigvis ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når Zoey er i bad ordner jeg gerne vasketøj på badeværelset.

Og gør badeværelset rent. Vi bruger rengøringsmidler uden kemi så det lugter heldigvis ikke :)

Vi går tit i bad sammen og så den der ikke er i bad ordner køkken og kommer og henter Mie bagefter og tørrer hende og giver hende nattøj på mens den i badet vasker sig færdig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER